Aluehallitus, kokous 7.4.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 49 Valtuustoaloite koskien riittävien mielenterveys- ja päihdepalveluiden turvaamista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella

VAKEDno-2022-67

Perustelut

Asian valmistelija: päätöksenteon valmistelupäällikkö Riikka Liljeroos

Aluevaltuuston kokouksessa 8.3.2022 § 16 jätettiin Vihreän valtuustoryhmän valtuustoaloite koskien riittävien mielenterveys- ja päihdepalveluiden turvaamista Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella. Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 12 valtuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

Riittävät mielenterveys- ja päihdepalvelut turvattava Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
Käsissämme on mielenterveyskriisi. Julkiset mielenterveys- ja päihdepalvelut eivät ole vastanneet tarpeeseen ennen pandemiaa, jonka aikana hoidon tarve on kasvanut merkittävästi entisestään. Mielenterveyden haasteet korostuvat erityisesti nuorilla – joka viides vuonna 1997 syntynyt on saanut jonkin psykiatrisen diagnoosin.

OECD arvioi jo vuonna 2018, että mielenterveyden häiriöiden kokonaiskustannukset ovat Suomessa 11 miljardia vuodessa. Mielenterveyssyyt nousivat jo ennen pandemiaa suurimmaksi syyksi työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymiseen. Psyykkisesti oireilevan henkilön terveydenhuollon kustannukset ovat noin 60 prosenttia korkeammat kuin asukaskohtainen keskiarvo. On inhimillisesti oikein ja taloudellisesti kestävää huolehtia jokaisen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaan mielenterveydestä ennen kuin ongelmat kärjistyvät. Moni saa apua jo muutaman kerran psykososiaalisesta tuesta ja keskustelusta ammattilaisen kanssa. Nuoria tuettaessa on yhtäältä huolehdittava koko perheen jaksamisen ja hyvinvoinnin edistämisestä.

Esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdehoitoyksikön toimintaedellytykset turvataan.

Palvelu voi olla esimerkiksi tehostettua avohoitoa, joka on saatavilla jonottamatta. Matalan kynnyksen palveluita tulee olla tarjolla kaikille ikäryhmille ilman lähetettä ja ajanvarausta. Palveluita voidaan järjestää myös esimerkiksi jalkautuvilla toimintamuodoilla tai sähköisiä kanavia hyödyntäen. Hyvinvointialueen on huolehdittava, että palvelutuotantoa lisätään ja kehitetään niin, että riittävä tuki ja psykososiaalinen apu turvataan oikeaan aikaan sitä tarvitsevalle.

Palveluita voidaan tuottaa yhteistyössä niin HUS:n kuin järjestöjen kanssa. Hoidon vaikuttavuuden arviointi on tärkeää. Vaikuttavuuden mittareina voidaan käyttää esimerkiksi jonotusaikaa, tyytyväisyyskyselyä, mielialaseurantaa ja työkyvyttömyyden keston pituutta ja siinä tapahtuneita muutoksia. Palveluiden sisällön tulee noudattaa Käypä hoito -suosituksia.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue selvittää mielenterveys- ja päihdepalveluiden nykytilaa ja mahdollisen lisäresurssin tarvetta matalankynnyksen palveluihin, ja että tähän tarvittaessa varaudutaan talousarvioesityksessä vuodelle 2023.”

Aluevaltuusto päätti yksimielisesti merkitä tiedoksi saapuneet valtuustoaloitteet ja lähettää ne aluehallituksen valmisteltavaksi.

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi. Vastaus valmistellaan siinä kohtaa, kun terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja on aloittanut työssään.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua. 

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.