Områdesstyrelsen, möte 23-01-2024

Protokollet är granskat

§ 7 Fortskridande av planeringen av Vanda och Kervo välfärdsområdes servicenätverk

VAKEDno-2023-1792

Tidigare behandling

Beskrivning

Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo

Palveluverkkosuunnittelun yleiskuvaus

Palveluverkolla tarkoitetaan kansalliseen lainsäädäntöön, paikallisiin linjauksiin ja asukkaiden palvelutarpeeseen perustuvaa, yhden tai useamman toimialan palveluiden muodostamaa kokonaisuutta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkosuunnittelun keskeisenä tavoitteena on alueen asukkaiden palvelutarpeiden mukaisen taloudellisesti ja toiminnallisesti tehokkaan sekä monikäyttöisen palveluverkon kehittäminen. Palveluverkkosuunnitteluprosessissa arvioidaan ja ennakoidaan palvelutarpeiden muutoksia, palvelujen kehittämistarpeita sekä keinoja vastata muuttuviin tarpeisiin.

Toimitila- ja asumispalveluverkkojen suunnittelu on jatkuvaa ja pitkäjänteistä toimintaa ja se perustuu hyvinvointialueen strategiaan. Palveluverkkosuunnitelmien pohjalta laaditaan vuosittain esitykset osaksi hyvinvointialueen talousarviota ja investointisuunnitelmaa. Palveluverkkosuunnittelun valmistelun aikataulua ohjaa hyvinvointialueen talousarvion ja investointisuunnitelman laadinnan aikataulu. Investointisuunnitelma laaditaan valtiovarainministeriön ohjeiden mukaisesti ja käsitellään aluehallituksessa ja aluevaltuustossa sekä toimitetaan hyvinvointialueen päätöksenteon jälkeen sosiaali- ja terveysministeriön ja sisäministeriön hyväksyttäväksi. Hyvinvointialueesta annetun laki (611/2021) antaa reunaehdot palveluverkkojen muutoksia varten tehtäville investoinneilla. Hyvinvointialueista annetun lain 16 §:n 1 momentissa tarkoitettuja investointeja vastaavia sopimuksia ovat lisäksi muun muassa pitkäaikaiset toimitilojen vuokrasopimukset. Lisäksi hyvinvointialueiden toimintaa ohjaavat useat muut lait, asetukset sekä ministeriöiden ja viranomaisten ohjeet, jotka asettavat omia vaatimuksia hyvinvointialueiden järjestämisvastuulla olevien palveluiden laadulle, määrälle ja tuotantotavoille.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkojen määrittelyssä huomioidaan palvelujen saavutettavuus, asiakkaiden palvelutarpeet ja alueelliset näkökohdat. Tärkeinä palveluverkkosuunnittelua linjaavina asioina voidaan pitää mm. keskitettyinä palveluina ja lähipalveluina tuotettavien palveluiden valintaa, julkisen ja yksityisen palvelutuotannon suhdetta, toimipisteiden asiakasmääriä ja asumispalvelujen ryhmäkokoja. Palveluverkkosuunnittelu muodostuu yleisesti mm. seuraavista osatehtävistä: 

  1. Väestöennusteiden laatiminen ja demografiset analyysit 
  2. Asiakastarpeen analysointi 
  3. Palvelutarpeiden analyysi 
  4. Palvelujen hallinta ja kehittäminen 
  5. Toimitilaverkon ja asumispalveluverkon tilannekuvan seuranta ja rakennuspaikkojen hankinta 
  6. Hyvinvointialueen investointisuunnitelman valmistelu 
  7. Toimitila- ja asuntorakentamishankkeiden valmistelu 
     

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palveluverkkojen rakenne pohjautuu fuusioitujen organisaatioiden eli Vantaan kaupungin, Keravan kaupungin, Eteva kuntayhtymän, Kårkullan kuntayhtymän (Kårkulla samkommun) ja Keski-uudenmaan pelastuslaitoksen palveluverkkoihin. Palveluverkkoihin kuuluvaksi katsotaan sekä oman tuotannon palvelujen tilat ja palvelutoiminta sekä ostettujen palvelujen tilat ja palvelutoiminta.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen toimitilat ja asunnot

Hyvinvointialueen toimitilojen ja asuntojen hallinta perustuu toistaiseksi lähes kokonaan vuokrasopimuksiin. Poikkeuksena on ainoastaan yhdessä kiinteistössä sijaitsevat Kårkullan kuntayhtymältä hyvinvointialueen omistukseen siirtyneet asunnot. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vuokrasopimukset voidaan vuokrasopimusten vuokranantajien mukaan jakaa kolmeen eri ryhmään, jotka ovat

  1. Kaupunkien hyvinvointialueelle vuokraamat toimitilat ja asunnot
  2. Kuntien tytäryhtiöiden ja Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:n hyvinvointialueelle vuokraamat toimitilat ja asunnot
  3. Muiden vuokranantajien kuten yritysten ja säätiöiden hyvinvointialueelle vuokraamat toimitilat ja asunnot.
     

Kaupunkien hyvinvointialueelle vuokraamia toimitiloja ja asuntoja voidaan eritellä niiden erityispiirteiden osalta vielä tarkemmin mm. seuraaviin ryhmiin:

  1. Toimitilat ja asunnot, jotka sijaitsevat rakennuksissa, joiden pääkäyttötarkoituksena on jokin kaupungin järjestämisvastuulla oleva palvelu kuten varhaiskasvatus tai perusopetus. Hyvinvointialueella on tällaisissa kohteissa mm. oppilashuollon, suun terveydenhuollon ja neuvoloiden toimipisteitä.
  2. Toimitilat ja asunnot, joissa ei ole kuntien toimintaa ja jotka kuntien on myytävä tai yhtiöitettävä.
  3. Toimitilat ja asunnot, joiden jäljellä oleva käyttöaika on rajallinen esim. niiden huonon kunnon tai kiinteistökehityshankkeisiin liittyvien näkökulmien takia.


Voimaanpanolain mukaan hyvinvointialue ja kunta tekevät toimitilojen hallinnasta vuokrasopimuksen siten, että se on voimassa ainakin 31.12.2025 asti. Edellä esitetyn perusteella voidaan todeta, että palveluverkkoihin vaikuttavat kuntien kanssa käytävät vuokrasopimusneuvottelut koskevat pääosin toimitiloja ja asuntoja, joissa ei ole kuntien toimintaa ja jotka kuntien on myytävä tai yhtiöitettävä. Muilta osin palveluverkkoihin ei voida tehdä nopeita muutoksia, vaan toimintaa on suunniteltava pitkäjänteisemmin.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuustossa 22.11.2022 § 94 hyväksytyn hyvinvointialuestrategian mukaan alueen palveluverkkoon kuuluvien toimitilojen vuokrasopimukset jatkuvat, ja kaupunkien kanssa tehtävät vuokrasopimukset tehdään yhteisesti sovitusti sosiaali- ja terveydenhuoltoa ja pelastustoimea koskevan uudistuksen toimeenpanosta ja sitä koskevan lainsäädännön voimaanpanosta annetun lain (616/2021) mukaisesti tai sopimalla erikseen pidemmistä vuokrasopimuksista. Tarkoituksena on, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue käyttää voimaanpanolain mukaisen siirtymäajan ja neuvottelee palveluverkkosuunnitelmiin perustuen tarkoituksenmukaisista vuokrakausista.

Kuntien tytäryhtiöiden ja Uudenmaan Vammaispalvelut Oy:n sekä muiden vuokranantajien kuten yritysten ja säätiöiden hyvinvointialueelle vuokraamien toimitilojen ja asuntojen vuokrasopimusten vuokra-aikojen pituudet ovat pääosin siirtyneet hyvinvointialueelle voimassa olevien vuokrasopimusten mukaisesti. Poikkeuksena voidaan pitää niitä vuokrasopimuksia, joita on koskenut laki kuntien ja kuntayhtymien eräiden oikeustoimien väliaikaisesta rajoittamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Toimialojen palveluverkkojen nykytilanne

Terveydenhuollon palvelujen toimiala muodostuu kolmesta palvelualueesta, jotka ovat terveysasemapalvelujen palvelualue, sairaalapalvelujen palvelualue ja suun terveydenhuollon palvelujen palvelualue. Hyvinvointialueella on kahdeksan terveysasemaa, jotka ovat Korson terveysasema, Koivukylän terveysasema, Hakunilan terveysasema, Länsimäen terveysasema, Tikkurilan terveysasema, Martinlaakson terveysasema, Myyrmäen terveysasema ja Keravan terveysasema. Sairaalapalveluita tuotetaan kolmessa toimipisteessä eli Katriinan sairaalassa, Peijaksessa ja Keravalla. Suun terveydenhuollon palveluita tuotetaan 26 hammashoitolassa, sekä liikkuvina palveluina autohoitolassa ja kahden siirrettävän pop up -hoitolan avulla.

Lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimiala muodostuu kolmesta palvelualueesta, jotka ovat perheiden ennalta ehkäisevien palvelujen palvelualue, perheitä tukevien palvelujen palvelualue ja perheiden erityispalvelujen palvelualue. Lasten, nuorten ja perheiden palveluita tuotetaan yhteensä 262:ssa toimipisteessä, joista oppilaitoksia ja päiväkoteja on 245. Oppilas- ja opiskelijahuoltoa järjestetään 55:ssä perusopetuksen toimipisteessä, 152:ssa esiopetuksen toimipisteessä ja 24:ssä toisen asteen opiskelijahuollon toimipisteessä. Neuvolapalveluita tuotetaan yhdeksässä toimipisteessä ja lapsiperheiden kuntoutus- ja terapiapalveluita järjestetään viidellä terveysasemalla. Ympärivuorokautista lastensuojelupalvelua järjestetään omana palveluna yhdeksässä yksikössä.

Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimiala muodostuu kahdesta palvelualueesta, jotka ovat aikuissosiaalityön palvelujen palvelualue ja vammaispalvelujen palvelualue. Toimialalla on yhteensä 78 toimipistettä, joista Vantaalla sijaitsee 65 ja Keravalla 13. Tuotettavia aikuissosiaalityön palveluita ovat sosiaalineuvonta, kuntouttava työtoiminta, työ- ja päivätoiminta, työhönvalmennus sekä asumispalvelut, jota järjestetään yhdeksässä kiinteistössä. Vammaispalveluita järjestetään 17:ssä omassa yksikössä.

Vanhustenpalvelujen toimiala muodostuu kahdesta palvelualueesta, jotka ovat kotona asumisen palvelualue ja hoiva-asumisen palvelujen palvelualue. Vanhusten palveluita tuotetaan 70 toimipisteessä, joista ostopalvelupisteitä on 25. Ympärivuorokautisessa palveluasumisessa omaa tuotantoa on 11 kiinteistössä. Yhteisöllistä asumista tuotetaan seitsemässä kiinteistössä. Vanhusten kuntouttavaa päivätoimintaa on viidessä toimipisteessä.

Palveluverkkotyön aikataulu

Palveluverkkotyö jatkuu kevään ja kesän 2023 aikana. Valmisteltuja esityksiä käsitellään ensin hyvinvointialueen johtoryhmässä syyskuussa, jonka jälkeen käsittelyä jatketaan toimialoittain tulevaisuusjaostoissa ja aluevaltuuston seminaarissa. Investointisuunnitelmaan tuotavat hanke-esitykset käsitellään talousarvion valmisteluaikataulun mukaisesti. 

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi palveluverkkojen tilannekatsauksen.

Beslut

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Nuorisovaltuuston edustaja Tejwant Signh poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 10.50.

Aluevaltuuston 1. varapuheenjohtaja Paula Lehmuskallio poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.02.

Beskrivning

Beredare av ärendet: Mikko Hokkanen och Pasi Salo

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 9.5.2023 § 119 antecknat lägesöversikten av servicenätverket för kännedom. Efter detta har servicenätet bearbetats 2023 i välfärdsområdets framtidssektioner och dessutom har välfärdsområdesfullmäktige för sin del behandlat välfärdsområdets servicenät vid välfärdsområdesfullmäktiges ekonomi- och strategiseminarier 2.6.2023 och 25.9.2023.

  • Sektionen för äldreservice har behandlat servicenätet inom sektorn för äldreservice vid sina sammanträden 17.5.2023 § 11, 31.8.2023 § 16 och 4.10.2023 § 20. Vid sitt möte 4.10.2023 höll sektionen en workshop om servicenätet inom sektorn för äldreservice och gav rekommendationer om utvecklingen och den fortsatta bearbetningen av servicenätet. Resultaten från workshoppen finns som kompletterande material.
  • Sektionen för hälsovårdstjänster har behandlat servicenätet inom sektorn för hälsovårdstjänster vid sina sammanträden 10.5.2023 § 12, 22.8.2023 § 18 och 11.10.2023 § 24. Vid sitt möte 11.10.2023 höll sektionen en workshop om servicenätet inom sektorn för hälsovårdstjänster och gav rekommendationer om utvecklingen och den fortsatta bearbetningen av servicenätet. Resultaten från workshoppen finns som kompletterande material.
  • Sektionen för vuxensocialarbete och funktionshinderservice har behandlat servicenätet inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice vid sina sammanträden 3.5.2023 § 9 och 19.10.2023 § 21. Vid sitt möte 19.10.2023 höll sektionen en workshop om servicenätet inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice och gav rekommendationer om utvecklingen och den fortsatta bearbetningen av servicenätet. Resultaten från workshoppen finns som kompletterande material.
  • Sektionen för tjänster för barn, unga och familjer och gav rekommendationer om utvecklingen och den fortsatta bearbetningen av servicenätet. Resultaten från workshoppen finns som kompletterande material.

Avsikten är att behandla planen för välfärdsområdets servicenätverk vid välfärdsområdesstyrelsens informationstillfälle 17.1.2024 och sammanträde 23.1.2024. Därefter behandlar välfärdsområdets påverkansorgan servicenätet vid sina kommande sammanträden:

  • Delegationen för mångkulturfrågor 1.2.2024
  • Äldrerådet 15.2.2024
  • Rådet för personer med funktionsnedsättning 15.2.2024
  • Ungdomsfullmäktige 26.2.2024

Efter att man tagit del av påverkansorganens kommentarer behandlar välfärdsområdesstyrelsen planen för servicenätverket vid aftonskolan 28.2.2024 och vid välfärdsområdesfullmäktiges informationstillfälle + aftonskola 29.2.2024. Därefter är avsikten att skicka servicenätplanen som tjänstearbete på remiss under perioden 1.3.2024-2.4.2024:

  • till stadsstyrelserna i Kervo och Vanda
  • Öppen enkät till invånare, organisationer och andra samarbetspartner
  • Välfärdsområdets framtidssektioner, räddningsnämnden och nationalspråksnämnden
    • Sektionen för hälsovårdstjänster 28.2.2024 (behandling redan innan välfärdsområdesfullmäktiges aftonskola)
    • Sektionen för tjänster för barn, unga och familjer 5.3.2024
    • Sektionen för vuxensocialarbete och funktionshinderservice 6.3.2024
    • Sektionen för äldreservice 7.3.2024
    • Räddningsnämnden 13.3.2024
    • Nationalspråksnämnden 13.3.2024

Resultaten av remissbehandlingen behandlas vid välfärdsområdesstyrelsens seminarium i början av april 4–5.4.2024, varefter avsikten är att planen för servicenätet ska behandlas vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 16.4.2024, så att den kan läggas fram för godkännande av välfärdsområdesfullmäktige 29.4.2024.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar anteckna för kännedom lägesöversikten om hur utarbetandet av välfärdsområdets plan för servicenätverket fortskrider.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Under behandlingen gjorde föredraganden följande korrigering i beskrivningen: Anteckningen ”Öppen kommunenkät” ändras till ”Öppen enkät till invånare, organisationer och andra samarbetspartner”. Ändringen har antecknats i protokollet.