Områdesstyrelsen, möte 29-10-2024

Protokollet är granskat

§ 222 Svar på fullmäktigemotionen gällande utvecklingen av walk-in-servicestället för barnfamiljer till en del av familjecentermodellen

VAKEDno-2024-2095

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för barn, unga och familjer Hanna Mikkonen

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 29.4.2024 § 32 lämnade Eve Rämös och Hanna Holmberg-Sotos fullmäktigemotionen "Som en del av familjecentermodellen ska en Walk-in servicepunkt för barnfamiljer utvecklas". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 39 fullmäktigeledamöter. Fullmäktigemotionen lydde enligt följande:

"Familjernas situationer och stödbehov är ofta av varierande slag. Familjer erbjuds också många slags tjänster. Problemet är ofta att familjen inte själv vet vilken typ av service som erbjuds och var man får hjälp och hur. Den som behöver hjälp eller stöd ska inte heller själv behöva veta vilka olika tjänster som finns tillgängliga och var.

För klienter inom vuxensocialarbetet har det redan länge funnits och etablerats en så kallad "walk in" servicepunkt som fungerar utan tidsbokning och som möjliggör personlig service i många olika livssituationer. Det finns ingen motsvarande service för barnfamiljer och fortfarande är tjänsterna alltför svårtillgängliga, särskilt på grund av de många korta telefontjänsterna, som fungerar vid olika tidpunkter. När varje tjänst har egna kanaler och telefontider kan det ta veckor att få tag på rätt instans. Samtidigt drar det ut på tiden att få hjälp och de vars funktionsförmåga redan är nedsatt eller begränsad, till exempel på grund av att de talar ett annat språk, kan falla helt utanför tjänsterna.

Vi undertecknade fullmäktigeledamöter föreslår att man som en del av familjecentermodellen utvecklar en fast walk-in servicepunkt för barnfamiljer med tillräckligt omfattande öppettider, där familjerna har möjlighet att få personlig servicehandledning, rådgivning, tidsbokning samt snabba interventioner och vid behov inledande bedömning och hänvisning direkt till rätt tjänster."

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde 14.5.2024 § 104 anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och skicka den vidare till sektordirektören för barn, unga och familjer för beredning senast 29.10.2024. 

Svar på fullmäktigemotionen 

I den plan för servicenätet som välfärdsområdesfullmäktige i Vanda och Kervo välfärdsområde godkände 29.4.2024 § 23 kommer tjänsterna och verksamheten för barn, unga och familjer att koncentreras till de regionala familjecentren. Familjecentret är ett samordnat servicenätverk som omfattar verksamhet som främjar barns, ungas och familjers välbefinnande, uppväxt och utveckling samt tjänster för tidigt stöd, vård och rehabilitering. Familjecentret kan fungera som ett nätverk, på ett fysiskt verksamhetsställe och/eller i form av ett elektroniskt familjecenter. 

En väsentlig del av familjecenternätverket är de öppna mötesplatserna, som det finns sammanlagt 16 av i välfärdsområdet. En öppen mötesplats är en lokal som är avsedd för alla barnfamiljer och dit familjerna kan anlända avgiftsfritt och utan förhandsanmälan. På den öppna mötesplatsen kan man förutom välfärdsområdets och kommunernas personal inom tjänster för barnfamiljer även träffa anställda inom organisationer och religiösa samfund samt frivilliga. Syftet med öppna mötesplatser är att vara en plats utan tröskel för barnfamiljer och som vid behov fungerar som en kanal till välfärdsområdets tjänster. Verksamheten på de öppna mötesplatserna utvecklas tillsammans med familjerna, småbarnspedagogiken och aktörerna inom organisationssektorn. Genom samarbete görs redan mycket servicehandledning när man möter familjerna på de öppna mötesplatserna. 

Att de öppna mötesplatserna är placerade i samband med familjecentren eller i närheten av dem främjar för sin del det samordnande arbetet och servicehandledningen mellan välfärdsområdets, kommunernas och organisationernas tjänster. Verksamheten vid öppna mötesplatser utvecklas så att den liknar den walk in-tjänst som föreslås i fullmäktigemotionen, vilket gör det möjligt att erbjuda barnfamiljer stöd med låg tröskel i många olika livssituationer. På Björkby öppna mötesplats finns till exempel redan ett stort antal aktörer från välfärdsområdet, småbarnspedagogiken och organisationer och verksamheten formas kontinuerligt så att den motsvarar invånarnas behov.  

Utöver de öppna mötesplatserna kan man av välfärdsområdet få rådgivning och stöd med låg tröskel för att söka sig till tjänsterna till exempel via rådgivning och handledning för barnfamiljer. Telefontjänsten för rådgivning och handledning för barnfamiljer är öppen från måndag till fredag kl. 9–12 och via den kan man söka sig till hemservicen för barnfamiljer och rådgivningen i uppfostrings- och familjefrågor samt få allmän rådgivning och handledning. Teamet besöker också ovan nämnda öppna mötesplatser samt till exempel föräldrakvällar och andra invånarevenemang inom småbarnspedagogiken. Utöver telefontjänsten och det uppsökande arbetet kan klienten komma överens om ett rådgivningsmöte av engångskaraktär ansikte mot ansikte.  

Rådgivnings- och handledningstjänster inom sektorn, som utöver rådgivning och handledning för barnfamiljer omfattar bland annat rådgivnings- och rehabiliteringstjänster, familjerättsliga tjänster samt rådgivning inom skol- och studerandehälsovården, kommer att samordnas och organiseras till en tydligare helhet som gör det lättare och smidigare för klienterna att hitta tjänsterna. I utvecklingen beaktas behoven hos olika klientgrupper, såsom unga och flerspråkiga klienter, och bland annat ökas antalet rådgivningsmöten ansikte mot ansikte och möjligheterna att ta kontakt elektroniskt.  

Vanda och Kervo välfärdsområde har som en del av RRP-projektets spetsprojekt Hyväperhekeskus inom VAKEhyva Hyvät palvelut startat ett pilotprojekt inom tjänsterna för flerspråkiga barnfamiljer, vars syfte är att stödja flerspråkiga familjer och erbjuda rådgivning och handledning i att söka sig till tjänsterna. I pilotprojektet genomfördes en boendeenkät (50 respondenter), intervjuer med anställda (65 respondenter) och en workshop för gemensam utveckling våren 2024, med hjälp av vilka man har utrett utvecklingsbehoven i anslutning till rådgivning och handledning för flerspråkiga barnfamiljer. I utredningarna har det framkommit ett behov av rådgivning och handledning med låg tröskel som sker ansikte mot ansikte i flerspråkiga barnfamiljers vardagsmiljö, där man beaktar kulturintensinteten, att språket är lättläst och att man har tillräckliga tolkningstjänster.  

Utifrån utredningarna har välfärdsområdet hösten 2024 pilottestat rådgivning för flerspråkiga barnfamiljer både med tidsbokning och enligt walk in-principen vid handlednings- och rådgivningspunkten Topaasi vid Sampola servicecenter i Kervo. Därtill ordnas avgiftsfria och för alla öppna Info för barnfamiljer-evenemang för flerspråkiga barnfamiljer från och med september 2024 på olika håll i välfärdsområdet. Infon ordnas på platser som redan är bekanta för familjerna, till exempel i organisationers och religiösa samfunds lokaler.  

Tjänsterna för barnfamiljer i Vanda och Kervo välfärdsområde kommer även i fortsättningen att utvecklas med beaktande av befolkningsutvecklingen och områdets särdrag samt deras inverkan på servicebehovet. Välfärdsområdets webbplats utvecklas så att informationen om tjänsterna så enkelt som möjligt kan hittas både av barnfamiljer och av våra samarbetspartners som hänvisar barnfamiljerna till välfärdsområdets tjänster. Uppsökande rådgivning och handledning samt walk in-tjänster genomförs i samarbete med städernas småbarnspedagogiska tjänster, organisationer och religiösa samfund i familjernas vardagsmiljöer. I stället för välfärdsområdets egen walk in-punkt strävar vi efter att hitta de platser och samfund där klienterna naturligt finns och föra rådgivnings- och handledningstjänsterna till familjernas vardagsmiljöer så att de i så stor utsträckning som möjligt når många slags barnfamiljer i välfärdsområdet.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att

  1. ​​​​​lämna till Eve Rämö och Hanna Holmberg-Soto och till de 39 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan,
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt att återremittera ärendet för ny beredning.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

En teknisk korrigering av rubriken konstaterades: Rubriken ”Svar på fullmäktigemotion gällande utveckling av walk-in-servicestället för barnfamiljer som en del av familjecentermodellen” preciserades till formen ”Svar på fullmäktigemotionen gällande utvecklingen av walk-in-servicestället för barnfamiljer till en del av familjecentermodellen”. Rubriken har preciserats i protokollet.