Områdesstyrelsen, möte 28-10-2025

Protokollet är granskat

§ 273 Svar på fullmäkitgemotiovonen om ett handlingsprogram för välfärdsområdet för att utveckla screeningarnas tillgänglighet och handikappanpassning

VAKEDno-2025-2759

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälso- och sjukvårdstjänster Kati Liukko 

Vid områdesstyrelsens sammanträde den 9.6.2025 § 64 lämnade Elina Nykyri fullmäktigemotionen "Ett handlingsprogram för välfärdsområdet för att utveckla screeningarnas tillgänglighet och handikappanpassning" . Fullmäktigemotionen har undertecknats av elva välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse: 

”Screeningar (alltså massundersökningar) bör vara handikappanpassade och tillgängliga. Varje invånare i vårt område, även personer med en funktionsnedsättning eller ett funktionshinder, bör kunna ta sig smidigt till screeningarna. Vi som undertecknat motionen föreslår av denna anledning att välfärdsområdet (tillsammans med bl.a. HUS) utarbetar och genomför ett handlingsprogram, med vilket man målmedvetet utvecklar handikappanpassningen och tillgängligheten hos de screeningar som ordnas i området.   

Handlingsprogrammet måste också beakta screeningar som utlokaliserats, alltså genomförs som köpta tjänster. Också utlokaliserade screeningar måste vara handikappanpassade och tillgängliga.    

I upprättandet av handlingsprogrammet för utveckling av handikappanpassningen och tillgängligheten hos screeningar ska HUS samt välfärdsområdets arbetstagare, beslutsfattare, patient- och handikapporganisationer samt äldrerådet och rådet för personer med funktionsnedsättning involveras. Programmets genomförande ska följas upp. Dessutom måste programmet vid behov uppdateras.   

Screeningar är handikappanpassade och tillgängliga när bland annat följande förverkligas:  

  • Tidsbokningen till screeningen är enkel, smidig, tillgänglig och kan göras via flera kanaler. Besökstiden till en undersökning kan bokas bland annat elektroniskt, per telefon eller med ett sms.  
  • Vårdpersonalen bemöter patienterna uppskattande och uppmuntrande. Vårdpersonalen har inga förutfattade åsikter om eller attityder gentemot patienter med ett funktionshinder eller en funktionsnedsättning. Vårdpersonalen diskriminerar inte dessa personer.  
  • Vårdpersonalen informerar patienten i samband med tidsbokningen till en screening om att patienten vid behov kan använda färdtjänsten enligt lagen om funktionshinderservice eller socialvårdslagen som beviljats hen för att ta sig till undersökningarna. Vårdpersonalen ska även ge patienten information om i vilka fall det inte går att använda de resor inom hälso- och sjukvården som FPA ersätter (FPA-taxi) för att ta sig till undersökningarna. Screeningarna är förebyggande undersökningar.  
  • Vårdpersonalen frågar patienten i samband med tidsbokningen till en screening om patientens eventuella hjälpbehov eller funktionsnedsättningar.   
  • Om det behövs, måste det vara möjligt att reservera extra tid för genomförandet av screeningen.  
  • Screeningarna görs i tillgängliga utrymmen.   
  • I de omklädningsrum som används i anslutning till screeningarna finns plats för förutom patienten och hens hjälpmedel, också för en ytterligare person, exempelvis patientens personliga assistent eller en anhörig. Man måste komma ihåg att ett hjälpmedel som patienten använder kan vara stort.  
  • Undersökningsbritsar som används vid screeningar kan elektroniskt höjas eller sänkas tillräckligt långt ner. I undersökningsrummet finns också en flyttbar stegpall som kan användas som hjälp.  
  • Patienten kan få hjälp av vårdpersonal med förflyttningen till undersökningsbritsen.   
  • När undersökningen görs måste det vid behov finnas extra händer på plats om patienten exempelvis har begränsad rörlighet i ett eller båda benen.  
  • Patientens individuella behov ska beaktas när undersökningen görs och när undersökningstiden bokas.   
  • Bröstcancerscreening görs alltid med ultraljud i stället för med mammografi när det inte går att göra mammografi utan stora svårigheter på grund av patientens nedsatta funktionsförmåga. Om patienten till exempel är kortväxt eller sitter i rullstol eller har svårigheter med kroppsställningar är det ofta lättare att göra en ultraljudsundersökning än en mammografi. 

  

Bakgrundsinformation  

Välfärdsområdet ansvarar för att ordna de lagstadgade screeningarna för invånarna i området. Screeningar är en väsentlig del av välfärdsområdets förebyggande hälsovård. Syftet med screeningarna är att upptäcka cancer i så tidigt skede som möjligt.   

I Finland görs screeningar för livmoderhalscancer, bröstcancer och tarmcancer. Dessutom görs i Finland screeningar under graviditeten. I vårt område erbjuds screening för livmoderhalscancer till alla kvinnor i åldern 25–65 år vart femte år. Screening för bröstcancer erbjuds till alla kvinnor i åldern 50–69 år vartannat år. Läs mer om screeningar på webbsidorna Cancerscreening – Social- och hälsovårdsministeriet, Screeningar | Vanda och Kervo välfärdsområde och Massundersökningar eller screeningar (på finska) | Rusetti ry

Områdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 17.6.2025 § 185 att anteckna fullmäktigeinitiativet för kännedom och att vidarebefordra det till sektordirektören för hälso- och sjukvårdstjänster samt sektordirektören för koncerntjänster för beredning senast den 9.11.2025.

Svar på fullmäktigemotionen 

Med screening avses undersökningar av eller provtagningar på befolkningen eller en viss del av befolkningen i syfte att konstatera den sjukdom som screeningen gäller, dess förstadium eller för att upptäcka sjukdomsalstraren. Målet med screeningarna av befolkningen är att konstatera sjukdomar i ett tidigt skede, tidigare än vad som annars skulle vara fallet till exempel utifrån symtom. Välfärdsområdena bär ansvaret för att anordna screening för sina invånare. Det är frivilligt och avgiftsfritt att delta i screeningar.  

Välfärdsområdet kan själv utföra screeningarna eller köpa tjänsterna av någon annan serviceproducent.  

Enligt det nationella screeningprogrammet bör välfärdsområdena anordna bröstcancerscreening, screening av tarmcancer, screening av livmoderhalscancer och screening under graviditeten: allmän ultraljudsundersökning i början av graviditeten, screening av kromosomavvikelser och strukturavvikelser hos fostret. (Screeningar – Social- och hälsovårdsministeriet )   

Den lagstadgade grunden för screeningar fastställs i 23 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010) och i statsrådets förordning (339/2011).    

I Vanda och Kervo välfärdsområde kallas 50–69-åriga kvinnor till bröstcancerscreening vartannat år och 25–65-åriga kvinnor till screening av livmoderhalscancer vart femte år. Screening av tarmcancer görs för 60–74-åringar med två års mellanrum. Screening av tarmcancer görs med hjälp av hemprovtagning och för detta behövs ingen tidsbokning.   

Vanda och Kervo välfärdsområde producerar inte själv de ovan nämnda screeningarna, utan skaffar dem av en utomstående serviceproducent. Mammografier produceras av Terveystalo och screening av livmoderhalscancer respektive tarmcancer av HUS Diagnostikcentrum.   

God åtkomlighet och tillgänglighet till undersökningar ökar invånarnas möjligheter att delta i screening och därmed screeningarnas effekt i fråga om tidigt konstaterande av cancer. Kraven på och förutsättningarna för åtkomlighet och tillgänglighet gäller emellertid för alla tjänster inom hälso- och sjukvården, inte enbart screeningar. Å andra sidan gäller framför allt kravet på åtkomlighet (t.ex. förändringar i tidsbokningen) i fråga om screeningar även personer som inte har funktionsnedsättningar.  

Hälsovårdens verksamhetsställen är i princip alltid tillgängliga och lokalerna dimensionerade för hjälpmedel. I servicebeskrivningen som gäller mellan Vanda och Kervo välfärdsområde och Terveystalo konstateras att ”Enheten/enheterna för bröstcancerscreening ska ligga i huvudstadsregionen och kunna lätt nås av klienter från Vanda och Kervo med kollektivtrafiken. Kontrollundersökningar ska genomföras i huvudstadsregionen vid enheter som klienter från Vanda och Kervo lätt kan nå med kollektivtrafiken. Enheterna ska vara tillgängliga. ”  

Detaljerad information om tillgängligheten vid HUS Diagnostikcentrums verksamhetsställen finns på HUS Diagnostikcentrums webbsidor.   

I Terveystalos servicebeskrivning konstateras följande: ”Kallelsen ska innehålla information om den förbokade undersökningstiden, screeningens syfte, för- och nackdelar med screeningen, om hur undersökningen genomförs, vikten av att sjukdomen (cancer eller förstadium) konstateras i tidigt skede, exakt adress till verksamhetsstället och dess kontaktuppgifter och öppettider samt anvisningar om om- eller avbokning av en förbokad tid.”  

För Terveystalos del har det inte definierats krav på tidsbokning via flera kanaler. HUS Diagnostikcentrums tidsbokningar kan göras via flera kanaler och en förbokad tid för screening kan ombokas elektroniskt eller per telefon.    

Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården ska förhålla sig uppskattande gentemot alla klienter och personalen får inte vid några som helst möten i samband med yrkesutövningen ha fördomar eller förutfattade meningar om klienter med nedsatt funktionsförmåga. Detta ska beaktas vid alla möten, inte bara i anslutning till screeningar. Personer med funktionsnedsättningar eller nedsatt funktionsförmåga kan behöva olika mycket stöd eller hjälp när de besöker tjänsterna inom hälso- och sjukvården, inte bara i anslutning till screeningar. Hänsyn till hjälpbehovet kan tas på bästa möjliga sätt genom att personen själv lämnar information om sitt individuella hjälpbehov i samband med tidsbokningen. För personalen som sköter tidsbokningar kan det vara omöjligt att vid varje enskild tidsbokning ha i åtanke den möjlighet att personen kan ha särskilda behov. Det viktiga är att behoven beaktas, när en person väl berättar om sina särskilda behov.   

Mammografi är den primära metoden för bröstcancerscreening. Mammografi kan kompletteras med ultraljudsundersökning. För personer under 30 år är ultraljudsundersökning den primära basundersökningen, men för andra åldersgrupper används metoden som komplement till mammografi. För personer i åldersgruppen för screening är med andra ord mammografi den primära, medicinskt motiverade metoden. Mammografi ska således eftersträvas, även i situationer där funktionsförmågan eller nedsatt rörlighet hos personen som undersöks leder till att undersökningen orsakar svårigheter och obekvämlighet. I regel kan även till exempel kortväxta personer, rullstolsbundna personer och personer med felställningar undersökas med mammografi.   

Sammanfattningsvis konstaterar sektorn för hälsovårdstjänster att tillgänglighetskraven ska beaktas vid alla servicehändelser inom hälsovården och att det därmed inte är motiverat att ta fram ett separat handlingsprogram enbart för screeningar. Tillgänglighetskraven kommer att granskas i anslutning till kraven i den nya upphandlingen när konkurrensutsättningen av screeningar bereds för den nya avtalsperioden.  

__________________________________ 

Enligt 132 § i förvaltningsstadgan ska välfärdsområdesstyrelsen bereda ett svar på en motion som undertecknats av minst 15 fullmäktigeledamöter senast inom ett halvt år från det att motionen lämnats in och delge den till välfärdsområdesfullmäktige för information. Fullmäktigemotionen har undertecknats av elva ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige, och går därför inte vidare till välfärdsområdesfullmäktige för behandling. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. lämna till Elina nykyri och de tio andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. konstatera att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt. 

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.