Beskrivning
Ärendets beredare: sektordirektör för tjänster för barn, unga och familjer Hanna Mikkonen
Vid områdesstyrelsens sammanträde den 9.6.2025 § 64 lämnade Juha Suoniemi fullmäktigemotionen "Inrättande av befattning för en oberoende barnskyddsombudsman i välfärdsområdet". Fullmäktigemotionen har undertecknats av elva välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:
”Vi fullmäktigeledamöter som undertecknat motionen föreslår att det ska inrättas en befattning för en oberoende barnskyddsombudsman eller specialinspektör i välfärdsområdet, som arbetar som en oberoende övervakare av familjernas och barnens rättsskydd.
Barnskyddsombudsmannen skulle ha i uppgift att:
- ta emot meddelanden och anmälningar från klienter (föräldrar, barn) om oegentligheter eller osakligt bemötande
- övervaka tjänsteinnehavarnas agerande vid beslut om placering och journalanteckningar
- årligen rapportera sina iakttagelser och rekommendationer direkt till välfärdsområdesstyrelsen eller välfärdsområdesfullmäktige
- väcka motioner för att utveckla barnskyddet och rätta till fel.
Uppgiften skulle vara oberoende av det operativa arbetet inom barnskyddet och lyda direkt under den interna kontrollen eller förvaltningen. En motsvarande modell har använts till exempel i systemet med patientombudsman, där en utomstående aktör stöder medborgaren i förhållande till myndigheter.
Motiveringar:
Barnskyddet arbetar ofta i situationer där familjens rättsskydd och förtroende för myndigheter sätts på prov. För att återställa förtroendet och förhindra oegentligheter är det nödvändigt att området har en oberoende och lätt tillgänglig instans som klienterna kan kontakta utan rädsla för motåtgärder.
Förebyggandet av problem med rättsskyddet är inte bara en mänsklig utan också en ekonomisk fråga: varje obefogad eller illa motiverad placering medför stora kostnader och stor skada för den enskilda och samhället.”
Områdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 17.6.2025 § 183 att anteckna fullmäktigeinitiativet för kännedom och att vidarebefordra det till sektordirektören för barn, unga och familjers tjänster för beredning senast den 9.11.2025.
Svar på fullmäktigemotionen
Barnskyddets syfte är att trygga barnets rätt till en trygg uppväxtmiljö, en balanserad och mångsidig utveckling samt till särskilt skydd. Barnskyddets verksamhet ska bedrivas så finkänsligt som möjligt och i första hand ska man sätta in stödåtgärder inom öppenvården. I arbetet eftersträvas alltid ett så gott samarbete som möjligt med barnets föräldrar, vårdnadshavare och andra personer som svarar för barnets vård och fostran. Tjänsteinnehavarna inom barnskyddet ska i sin verksamhet följa lagen och iaktta god förvaltningssed.
En klient inom barnskyddet förfogar över olika rättsmedel i en situation där hen upplever missnöje med den service eller det bemötande som hen fått. I första hand uppmanas klienten att kontakta sin egen serviceenhet för att reda ut ärendet. Om klienten efter att ha tagit kontakt och fört samtal fortfarande är missnöjd med den service eller det bemötande som hen fått, vägleder medarbetarna klienten att vid behov göra en anmärkning, eller om klienten är missnöjd med ett beslut, ges hen vägledning och rådgivning om ändringssökande. Utöver en anmärkning har klienten om hen så önskar möjlighet att anföra klagomål hos riskdagens justitieombudsman, regionförvaltningsverket eller Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira. I anslutning till en anmärkning och/eller ett klagomål går man noggrant igenom klientens respons tillsammans med klientens egen kontaktperson, eller om anmärkningen gäller hela enhetens verksamhet, behandlas ärendet anonymt tillsammans med hela arbetsenheten. Även beslut på klagomålsärenden som utfärdats av övervakande myndigheter behandlas vid arbetsenheten och vid behov vidtas åtgärder enligt den övervakande myndighetens anvisningar. Dessutom följer upp välfärdsområdets enhet för kvalitetskontroll de beslut som getts på klagomål och genomförandet av de åtgärder som krävs i besluten.
Inom barnskyddet följer man upp och utvecklar kvaliteten på tjänsterna, klientupplevelsen och klientsäkerheten även på andra sätt. Man använder bland annat välfärdsområdets klientresponsenkät som finns i olika versioner för vuxna respektive barn. Även erfarenhetsexpertsverksamheten är ett sätt att utveckla mer klientorienterade tjänster och lyfta fram klienternas röst. Inom barnskyddets öppenvård har man sedan 2023 samarbetat med Kasper ry:s projekt Kokemuskohtaamo där föräldrar till barnskyddets klienter erbjuds information och kamratstöd. I Kokemuskohtaamo kan en klient samtala med en erfarenhetsexpert och Kasper ry:s yrkesperson, om klienten har bekymmer eller frågor kring barnskyddet. Om det behövs kan en erfarenhetsexpert med klientens tillstånd även delta vid ett klientmöte. I projektet Kokemuskohtaamo har man även utbildat yrkesutbildade personer inom barnskyddet om klientsäkerhet och klientdelaktighet.
Välfärdsområdena ansvara för att ordna socialombudens och patientombudens verksamhet. I Vanda och Kervo välfärdsområde arbetar två socialombud och patientombud som hjälper och ger råd i situationer där en klient eller patient är missnöjd med den service, den vård eller det bemötande som hen fått. Socialombudet och patientombudet ger råd om tillämpning av klientlagar och bistår vid behov klienten med att framställa en anmärkning. Socialombudet och patientombudet ger råd om hur klagomål, omprövningsbegäran, eller något annat ärende som gäller patientens rättsskydd inom hälso- och sjukvården kan inledas hos en behörig myndighet. Socialombudet och patientombudet följer hur klienternas och patienternas ställning och rättigheter utvecklas i välfärdsområdet och sammanställer information som fåtts från klienternas kontakter samt informerar om klientens/patientens rättigheter och arbetar för att främja klientens/patientens rättigheter och ställning. Socialombuden och patientombuden är oberoende och opartiska. Deras administrativa chef är chefen för kvalitetskontroll.
I socialombudets och patientombudets lagstadgade uppgifter ingår att årligen utarbeta en redogörelse till välfärdsområdets välfärdsområdesstyrelse. Redogörelsen delges även kommunstyrelserna i kommunerna inom välfärdsområdets område och regionförvaltningsverket. Enligt socialombudets och patientombudets redogörelse för 2024 var antalet kontakter på initiativ av klienter sammanlagt 908 under perioden 1.3–31.12.2024. Av kontakterna gällde 71 stycken barnskyddet (inkl. barnskyddets eftervård). Socialombudets och patientombudets redogörelse för 2024 har antecknats för kännedom vid välfärdsområdesstyrelsens sammanträde 25.3.2025 § 71.
Sektorn för tjänster för barn, unga och familjer anser att det i och med socialombudets och patientombudets befintliga uppgifter och de övriga rättsmedlen som klienterna förfogar över inte finns behov av att inrätta en separat befattning för ett barnskyddsombud i välfärdsområdet. Sektorn fortsätter sitt målmedvetna arbete för att utveckla kvaliteten hos tjänsterna inom barnskyddet och säkerställa positiva klienterfarenheter och klientsäkerheten även framöver.
__________________________________
Enligt 132 § i förvaltningsstadgan ska välfärdsområdesstyrelsen bereda ett svar på en motion som undertecknats av minst 15 fullmäktigeledamöter senast inom ett halvt år från det att motionen lämnats in och delge den till välfärdsområdesfullmäktige för information. Fullmäktigemotionen har undertecknats av elva ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige, och går därför inte vidare till välfärdsområdesfullmäktige för behandling.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- lämna till Ulla-Maija Kopralle, Ida Tammiselle, Funda Demirille och de 46 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan,
- konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.