Perustelut
Asian valmistelija: hankintapäällikkö Marianne Punkki
Hankinnan valmistelun taustaa
Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.
Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toteuttamaan kilpailutuksen. Aluehallitus on käsittellyt hankintaa kokouksessaan 27.4.2022 § 63.
Kukin osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki 417/2007).
- Laitoshoito: perustason laitoshoito
- Laitoshoito: erityistason laitoshoito
- Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito
- Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason ja vankan tuen palvelu
- Perhehoito: luvanvarainen perhehoito
- Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa
- Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
- Vastaanottotoiminta: laitoshoito
Hankintamenettely
Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (jäljempänä hankintalaki) 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.
Tarjouskilpailu käynnistettiin 4.9.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 30.9.2022 kello 14:00.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 12.9.2022 kello 14.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 19.9.2022.
Tarjousten jättämisen määräaikaan, 30.9.2022 kello 14:00, mennessä saapui yhteensä 506 tarjousta 251 eri palveluntuottajalta.
Tarjousten jättämisen määräajan päättymisen jälkeen 20.10.2022 Vihdin sosiaali- ja kuntoutusalan Tukikohta Oy ilmoitti sähköpostitse vetävänsä tarjouksensa pois. Helsingin hankintayksikkö hyväksyi tarjouksen poisvetämisen, eikä sitä otettu mukaan tarjousvertailuun.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen
Helsingin hankintayksikkö on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjousten tarkastamisen yhteydessä Helsingin hankintayksikkö totesi, että Sospro Pirkanmaa Kotaharju yksikkö 4:n ja Tulevaan Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisesti tarjottavan yksikön on oltava toiminnassa sopimuskauden alkaessa. Sospro Pirkanmaa Kotaharju yksikkö 4:n ja Tulevaan Oy:n tarjoukset hylätään, koska tarjousten mukaan yksiköt eivät ole toiminnassa vielä sopimuskauden alkaessa.
Tarjousten tarkastamisen jälkeen Helsingin hankintayksikkö on myös todennut, että Perhekoti Huoma Oy:n tarjous osioon: Perhehoito: luvanvarainen perhehoito ei ole palvelukuvauksen mukaista luvanvaraista perhehoitoa. Perhekoti Huoma Oy:n tarjous hylätään, koska Perhekoti Huoma Oy ei tuota palvelukuvauksen mukaista luvanvaraista perhehoitoa.
Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia ja tulivat huomioiduiksi osa-alueittain tarjousvertailussa. Päätös on kunkin valitun tarjouksen osalta kuitenkin ehdollinen ja sopimukset voidaan allekirjoittaa vasta, kun tarjoaja on esittänyt kaikki hankintayksikön vaatimat todistukset.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella. Tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta tarjoajilta pyydettiin erilliset hinnat perus ja vankan tuen palvelulle. Perustuen palvelun hinta painotettiin 80 % ja vankan tuen 20 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan, jonka mukaiseen järjestykseen toimeksiantosuhteisen perhehoidon palveluntuottajat sijoitetaan sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen.
Sopimus
Palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden mittaiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2023. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivalta
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 42 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.
Päätös
Päätösehdotus hyväksytiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.
--------------------------------
Pirkko Letto jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti:
- ”Hyvinvointialueiden laajuisissa kilpailutuksissa tulee jatkossa huolehtia, että pystytään varmistamaan kriteereissä palvelun laatu, vaikutukset ja ehkäisemään palvelutuotannon keskittyminen ja hyvinvointialueen kustannusten merkittävä kasvu.
- Kustannusvaikuttavuuden kannalta jatkossa VAKEalueella sosiaalipalveluja kilpailutettaessa sekä hinnalle että palvelun laadulle tulee asettaa molemmille riittävän suuri painoarvo kriteereissä.
- Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen laatua arvioidaan ja seurataan systemaattisesti.”
Olga Gilbert ilmoitti Vihreän hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan. Antero Eerola ilmoitti yhtyvänsä pöytäkirjalausumaan.
Lisäksi Antero Eerola jätti päätökseen Vasemmistoliiton hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti:
”Lastensuojelun ympärivuorokautinen palvelu koskettaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia perheitä, nuoria ja lapsia. On kestämätöntä, että hyvinvointialue on palveluiden suhteen käytännössä täysin riippuvainen yksityisistä palveluntuottajista. Lisäksi on kestämätöntä, että hinta on määräävä kriteeri palveluiden valinnassa.
Huostaanotettujen lasten ja nuorten palveluissa toimii paljon myös pieniä perhekoteja. Alan merkittävimmät toimivat ovat kuitenkin voittoa tavoittelevia yksityisiä yrityksiä. On eettisesti kestämätöntä, että lastensuojelun toimenpiteillä on mahdollista tehdä liikevoittoja. Liikevoiton tavoittelu tuo toimintaan mukaan ylimääräisen kustannuksen, joka sisällytetään palveluiden hintaan.
Alalla toimivien yritysten kassavirta tulee kokonaan julkisista varoista. Samat julkiset varat pitäisi ohjata lastensuojelun palveluiden omaan tuotantoon.
Yksityiseen palvelutuotantoon liittyy myös ennakoimattomia hintariskejä. Mikäli yritykset nostavat hintoja, hyvinvointialueella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.
Kilpailuttamisen hallinnointi luo myös tarpeetonta byrokratiaa, joka ei ole hyvinvointialueen ydintoimintaa.
Tulevaisuudessa hyvinvointialueen tulee panostaa lastensuojelun palveluiden tuottamiseen omana toimintana yhteistyössä muiden hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.”