Aluehallitus, kokous 30.11.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 247 Lastensuojelun ympärivuorokautisten palveluiden hankintapäätös

VAKEDno-2022-134

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: palvelujen valmistelujohtaja Nina Linja ja päätöksenteon valmistelupäällikkö Riikka Liljeroos

Helsingin kaupunki on kilpailuttamassa lastensuojelun ympärivuorokautisten palveluiden hankintaa. Tarkoituksena on, että Helsingin kaupunki julkaisee tarjouspyynnön ja kaikki mukana olevat hyvinvointialueet tekevät omat sopimukset. Sopimuskausi on tarkoitus laatia ajalle 1.1.2023-31.12.2026. Sekä Vantaan että Keravan kaupunkien lastensuojelun asiantuntijat ovat olleet mukana hankinnan valmistelussa.

Hankinnan kohteena on lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut. Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta jakautuu seuraaviin 
osakokonaisuuksiin:

  • Laitoshoito
    • perustason laitoshoito
    • erityistason laitoshoito
    • vaativa laitoshoito
  • Perhehoito
    • toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason palvelu
    • toimeksiantosuhteinen perhehoito, vankan tuen palvelu
    • luvanvarainen ammatillinen perhehoito
  • Perhekuntoutus
  • Vastaanottotoiminta
    • vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
    • vastaanottotoiminta: laitoshoito
       

Hankinta toteutetaan sote-hankintamenettelynä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palveluiden hankkimiseen. Sote-hankintamenettelyn tarkoituksena on turvata palvelujen saatavuus sopimuskauden aikana mahdollistamalla uusien yksiköiden liittämisen hankintamenettelyyn vuoden välein. Hankintayksikkö tekee hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa. Sote-hankintamenettely avataan vuosittain tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille.

Jo nykyisellä sopimuskaudella Helsingin kaupunki on vastannut kilpailutusprosessin läpiviennistä ja sekä Vantaan että Keravan kaupunkien lastensuojelun edustajat ovat olleet vahvasti mukana sekä kilpailutusmenettelyn valmistelussa että sopimuskauden aikaisessa valvonnassa ja linjausten määrittämisessä. Heidän näkemyksensä on, että saman toimintamallin toteuttaminen tulevaan kilpailutukseen olisi perusteltua.

Vantaan ja Keravan kaupunkien sosiaali- ja terveyspalveluista on oltu hyvinvointialueelle yhteydessä ja keskusteltu siitä, miten liittyminen mukaan hankintaan kannattaisi toteuttaa, kun hankinnan sopimuskauden on tarkoitus alkaa 1.1.2023 lukien. Tässä yhteydessä on todettu perustelluksi, että hyvinvointialueen aluehallitus tekee päätöksen asiaa koskien. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 40 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.

Hankinnan ennakoitu arvo on Vantaan kaupungin osalta noin 34 miljoonaa euroa vuodessa ja Keravan kaupungin osalta noin 5,9 miljoonaa euroa vuodessa, yhteensä hyvinvointialueen tasolla siten 39,9 miljoonaa euroa vuodessa.

Vantaan kaupungin sekä Keravan kaupungin lastensuojelun edustajat avaavat asiaa tarkemmin aluehallituksen selostustilaisuudessa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää, että lastensuojelun ympärivuorokautisten palveluiden hankinta ajalle 1.1.2023-31.12.2026 toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa siten, että Helsingin kaupunki julkaisee hankintaa koskevan tarjouspyynnön ja vastaa kilpailutusprosessin vetämisestä. Kaikki mukana olevat hyvinvointialueet tekevät omat sopimukset asiaa koskien.

Muutettu päätösehdotus

Aluehallitus päättää, että lastensuojelun ympärivuorokautisten palveluiden hankinta ajalle 1.1.2023-31.12.2026 toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa siten, että Helsingin kaupunki julkaisee hankintaa koskevan tarjouspyynnön sisältäen kilpailutuksen laadun, hinnan sekä vaikuttavuuden ja vastaa kilpailutusprosessin vetämisestä. Kaikki mukana olevat hyvinvointialueet tekevät omat sopimukset asiaa koskien.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

------------------------------------

Päätöksenteon jälkeen Jukka Hako jätti Sosialidemokraattisen aluevaltuustoryhmän pöytäkirjalausuman päätökseen. Pöytäkirjalausuma kuului seuraavasti:

"Aluehallitukselle valmistellaan osana strategiatyötä selvitys, miten oman tuotannon lisääminen lastensuojelun ympärivuorokautisessa palveluissa olisi mahdollista.”

Ewa Tawasoli totesi, että Vihreä valtuustoryhmä kannattaa pöytäkirjalausumaa, ja Antero Eerola totesi, että Vasemmistoliiton valtuustoryhmä kannattaa pöytäkirjalausumaa.

Perustelut

Asian valmistelija: hankintapäällikkö Marianne Punkki​

Hankinnan valmistelun taustaa

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinta toteutetaan Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteishankintana. Hankintaan osallistuvat hyvinvointialueet ovat: Helsinki, Itä-Uudenmaan hyvinvointialue, Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Osallistuneet hyvinvointialueet ovat valtuuttaneet Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan toteuttamaan kilpailutuksen. Aluehallitus on käsittellyt hankintaa kokouksessaan 27.4.2022 § 63.

Kukin osallistuva hyvinvointialue tekee tarjouskilpailun tuloksen perusteella omat hankintapäätöksensä ja -sopimuksensa.

Hankinnan kohde      

Hankinnan kohteena ovat lastensuojelun ympärivuorokautiset palvelut (Lastensuojelulaki 417/2007).

  1. Laitoshoito: perustason laitoshoito
  2. Laitoshoito: erityistason laitoshoito
  3. Laitoshoito: vaativan tason laitoshoito
  4. Perhehoito: toimeksiantosuhteinen perhehoito, perustason ja vankan tuen palvelu
  5. Perhehoito: luvanvarainen perhehoito
  6. Ympärivuorokautinen perhekuntoutus laitoksessa
  7. Vastaanottotoiminta: toimeksiantosuhteinen perhehoito
  8. Vastaanottotoiminta: laitoshoito

Hankintamenettely

Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (jäljempänä hankintalaki) 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään palvelujen sisällöt sekä tarjoajille asetettavat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset.

Tarjouskilpailu käynnistettiin 4.9.2022 julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanava Hilmassa julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjousten jättämisen määräaika oli 30.9.2022 kello 14:00.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille ja eri palveluille asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjousaikana palveluntuottajilla oli mahdollisuus esittää lisäkysymyksiä tarjouspyyntöön liittyen 12.9.2022 kello 14.00 mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin julkisesti 19.9.2022.

Tarjousten jättämisen määräaikaan, 30.9.2022 kello 14:00, mennessä saapui yhteensä 506 tarjousta 251 eri palveluntuottajalta.

Tarjousten jättämisen määräajan päättymisen jälkeen 20.10.2022 Vihdin sosiaali- ja kuntoutusalan Tukikohta Oy ilmoitti sähköpostitse vetävänsä tarjouksensa pois. Helsingin hankintayksikkö hyväksyi tarjouksen poisvetämisen, eikä sitä otettu mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Helsingin hankintayksikkö on tarkistanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä Helsingin hankintayksikkö totesi, että Sospro Pirkanmaa Kotaharju yksikkö 4:n ja Tulevaan Oy:n tarjoukset eivät täyttäneet tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisesti tarjottavan yksikön on oltava toiminnassa sopimuskauden alkaessa. Sospro Pirkanmaa Kotaharju yksikkö 4:n ja Tulevaan Oy:n tarjoukset hylätään, koska tarjousten mukaan yksiköt eivät ole toiminnassa vielä sopimuskauden alkaessa.

Tarjousten tarkastamisen jälkeen Helsingin hankintayksikkö on myös todennut, että Perhekoti Huoma Oy:n tarjous osioon: Perhehoito: luvanvarainen perhehoito ei ole palvelukuvauksen mukaista luvanvaraista perhehoitoa. Perhekoti Huoma Oy:n tarjous hylätään, koska Perhekoti Huoma Oy ei tuota palvelukuvauksen mukaista luvanvaraista perhehoitoa.

Muut saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettujen vaatimusten mukaisia ja tulivat huomioiduiksi osa-alueittain tarjousvertailussa. Päätös on kunkin valitun tarjouksen osalta kuitenkin ehdollinen ja sopimukset voidaan allekirjoittaa vasta, kun tarjoaja on esittänyt kaikki hankintayksikön vaatimat todistukset.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki nämä tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan sote-hankintamenettelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella. Tarjousvertailu on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.

Toimeksiantosuhteisen perhehoidon osalta tarjoajilta pyydettiin erilliset hinnat perus ja vankan tuen palvelulle. Perustuen palvelun hinta painotettiin 80 % ja vankan tuen 20 %. Tämän perusteella tarjoajat saivat vertailuhinnan, jonka mukaiseen järjestykseen toimeksiantosuhteisen perhehoidon palveluntuottajat sijoitetaan sote-hankintamenettelyn etusijajärjestykseen.       

Sopimus

Palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden mittaiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2023. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026, vaikka sopimuskauden alkamisajankohta siirtyisi.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.                              

Toimivalta

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 42 §:n mukaan aluehallitus päättää yli 1 000 000 euron hankinnoista, sopimuksista ja sitoumuksista. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. hyväksyä lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen sote-hankintamenettelyyn liitteen 1 mukaiset palveluntuottajat sopimuskaudelle 1.1.2023 - 31.12.2026;
  2. hylätä Sospro Pirkanmaa Kotaharju yksikkö 4:n ja Tulevaan Oy:n tarjoukset, koska yksiköt eivät ole tarjouspyynnön vaatimuksen mukaisesti toiminnassa sopimuskauden alkaessa;
  3. hylätä Perhekoti Huoma Oy:n jättämä tarjous, koska Perhekoti Huoma Oy ei tuota palvelukuvauksen mukaista luvanvaraista perhehoitoa;
  4. todeta, että hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 161 200 000 euroa laskettuna neljän vuoden sopimuskaudelle;
  5. oikeuttaa perheiden erityispalvelujen palvelualuejohtajan Saana Pukkion allekirjoittamaan lastensuojelun hankintaa koskevat sopimukset, kun hankintapäätös on lainvoimainen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksytiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo. aronkyto@vantaa.fi.

--------------------------------

Pirkko Letto jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti:

  • ”Hyvinvointialueiden laajuisissa kilpailutuksissa tulee jatkossa huolehtia, että pystytään varmistamaan kriteereissä palvelun laatu, vaikutukset ja ehkäisemään palvelutuotannon keskittyminen ja hyvinvointialueen kustannusten merkittävä kasvu.
  • Kustannusvaikuttavuuden kannalta jatkossa VAKEalueella sosiaalipalveluja kilpailutettaessa sekä hinnalle että palvelun laadulle tulee asettaa molemmille riittävän suuri painoarvo kriteereissä.
  • Lastensuojelun ympärivuorokautisten palvelujen laatua arvioidaan ja seurataan systemaattisesti.”
     

Olga Gilbert ilmoitti Vihreän hallitusryhmän yhtyvän pöytäkirjalausumaan. Antero Eerola ilmoitti yhtyvänsä pöytäkirjalausumaan.

Lisäksi Antero Eerola jätti päätökseen Vasemmistoliiton hallitusryhmän pöytäkirjalausuman, joka kuului seuraavasti:

”Lastensuojelun ympärivuorokautinen palvelu koskettaa kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia perheitä, nuoria ja lapsia. On kestämätöntä, että hyvinvointialue on palveluiden suhteen käytännössä täysin riippuvainen yksityisistä palveluntuottajista. Lisäksi on kestämätöntä, että hinta on määräävä kriteeri palveluiden valinnassa.

Huostaanotettujen lasten ja nuorten palveluissa toimii paljon myös pieniä perhekoteja. Alan merkittävimmät toimivat ovat kuitenkin voittoa tavoittelevia yksityisiä yrityksiä. On eettisesti kestämätöntä, että lastensuojelun toimenpiteillä on mahdollista tehdä liikevoittoja. Liikevoiton tavoittelu tuo toimintaan mukaan ylimääräisen kustannuksen, joka sisällytetään palveluiden hintaan.

Alalla toimivien yritysten kassavirta tulee kokonaan julkisista varoista. Samat julkiset varat pitäisi ohjata lastensuojelun palveluiden omaan tuotantoon.

Yksityiseen palvelutuotantoon liittyy myös ennakoimattomia hintariskejä. Mikäli yritykset nostavat hintoja, hyvinvointialueella ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa.

Kilpailuttamisen hallinnointi luo myös tarpeetonta byrokratiaa, joka ei ole hyvinvointialueen ydintoimintaa.

Tulevaisuudessa hyvinvointialueen tulee panostaa lastensuojelun palveluiden tuottamiseen omana toimintana yhteistyössä muiden hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.”