Områdesstyrelsen, möte 30-11-2022

Protokollet är granskat

§ 247 Upphandlingsbeslut om dygnetruntservice inom barnskyddet

VAKEDno-2022-134

Tidigare behandling

Beskrivning

Beredare av ärendet: beredningsdirektör för tjänster Nina Linja och chef för beslutsberedningsprocessen Riikka Liljeroos

Helsingfors stad konkurrensutsätter upphandlingen av dygnet runt-tjänster för barnskyddet. Avsikten är att Helsingfors stad publicerar anbudsbegäran och alla välfärdsområden som deltar gör ett eget kontrakt. Planen är att kontraktsperioden är 1.1.2023-31.12.2026. Barnskyddsexperter från Vanda och Kervo har deltagit i beredningen av upphandlingen.

Föremål för upphandlingen är dygnet runt-tjänster för barnskyddet. Upphandlingen för dygnet runt-tjänsterna för barnskyddet är indelad i följande helheter:

  • Anstaltsvård
    • anstaltsvård på grundnivå
    • anstaltsvård på specialnivå
    • krävande anstaltsvård
  • Familjevård
    • familjevård med uppdragsavtal, service på grundnivå
    • familjevård med uppdragsavtal, service som inkluderar intensivt stöd
    • professionell familjevård som kräver tillstånd
  • Familjerehabilitering
  • Mottagningsverksamhet
    • Mottagningsverksamhet: familjevård med uppdragsavtal
    • Mottagningsverksamhet: anstaltsvård
       

Upphandlingen genomförs som ett sote-upphandlingsförfarande vilket betyder att den upphandlande enheten självständigt planerar förfarandet i enlighet med upphandlingslagens principer, för att anskaffa de tjänster som är föremål för upphandlingen. Avsikten med sote-upphandlingsförfarandet är att garantera tillgången på service under kontraktsperioden genom att möjliggöra att nya enheter årligen läggs till upphandlingsförfarandet. Den upphandlande enheten gör upphandlingskontrakten med de tjänsteproducenter som valts. Sote-upphandlingsförfarandet öppnas årligen för de tjänsteproducenter som uppfyller kraven i anbudsbegäran.

Redan under pågående kontraktsperiod har Helsingfors stad ansvarat för genomförandet av konkurrensutsättningsprocessen och representanter för barnskyddet i Vanda och Kervo har deltagit aktivt både i beredningen av konkurrensutsättningsförfarandet och i övervakningen och fastställandet av riktlinjer under kontraktsperioden. Deras uppfattning är att det är motiverat att använda samma verksamhetsmodell för kommande konkurrensutsättning.

Social- och hälsovårdstjänsterna i Vanda och Kervo har varit i kontakt med välfärdsområdet och diskussioner har förts om hur det lönar sig att gå med i upphandlingen, då kontraktsperioden för upphandlingen är tänkt att börja 1.1.2023. I detta sammanhang har man konstaterat att det är motiverat att välfärdsområdesstyrelsen fattar beslut i ärendet. Enligt Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga 40 § beslutar välfärdsområdesstyrelsen om upphandlingar, kontrakt och förbindelser som överstiger 1 000 000 euro. Beslut i ärendet hör enligt tidigare nämnd föreskrift till välfärdsområdesstyrelsens befogenheter.

Det preliminära värdet på upphandlingen är för Vanda stads del cirka 34 miljoner euro per år och för Kervo stads del cirka 5,9 miljoner euro per år, sammanlagt för välfärdsområdet därmed 39,9 miljoner euro per år.

Barnskyddets representanter från Vanda stad och Kervo stad beskriver ärendet mera detaljerat under välfärdsområdesstyrelsens informationsmöte.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att upphandlingen av dygnet runt-tjänster för barnskyddet för tiden 1.1.2023-31.12.2026 genomförs i samarbete med Helsingfors stad så att Helsingfors stad publicerar en anbudsbegäran för upphandlingen och ansvarar för att leda konkurrensutsättningsprocessen. Alla välfärdsområden som deltar gör ett eget kontrakt.

Ändrat beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att upphandlingen av dygnet runt-tjänster för barnskyddet för tiden 1.1.2023-31.12.2026 genomförs i samarbete med Helsingfors stad så att Helsingfors stad publicerar en anbudsbegäran för upphandlingen och ansvarar för att leda konkurrensutsättningsprocessen. Anbudsbegäran innehåller information om konkurrensutsättningens kvalitet, pris och inverkan. Alla välfärdsområden som deltar gör ett eget kontrakt.

Beslut

Det ändrade beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

------------------------------------

Efter att beslutet hade fattats lämnade Jukka Halo, som representerar den Socialdemokratiska fullmäktigegruppen, ett protokolluttalande angående beslutet. Protokolluttalandet lyder enligt följande:

”Som en del av strategiarbetet sammanställs för välfärdsområdesstyrelsen en utredning om vilka möjligheter det finns att öka den egna produktionen av dygnet runt-tjänster för barnskyddet.”

Ewa Tawasoli konstaterade att den Gröna fullmäktigegruppen understöder protokolluttalandet och Antero Eerola konstaterade att Vänsterförbundets fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet.

Beskrivning

Beredare av ärendet: upphandlingschef Marianne Punkki

Bakgrund till beredningen av upphandlingen

Upphandlingen av dygnetruntservicen inom barnskyddet genomförs som en gemensam upphandling med Nylands välfärdsområden. I upphandlingen deltar följande välfärdsområden: Helsingfors, Östra Nylands välfärdsområde, Mellersta Nylands välfärdsområde, Västra Nylands välfärdsområde samt Vanda och Kervo välfärdsområde,

De välfärdsområden som deltog har befullmäktigat Helsingfors social- och hälsovårdssektor att genomföra konkurrensutsättningen. Välfärdsområdesstyrelsen har behandlat upphandlingen vid sitt sammanträde 27.4.2022 § 63.

Varje välfärdsområde som deltar fattar utifrån resultatet av anbudsförfarandet sina egna upphandlingsbeslut och -avtal

Föremål för upphandlingen      

Föremål för upphandlingen är barnskyddets dygnetruntservice (Barnskyddslagen 417/2007).

  1. Anstaltsvård: anstaltsvård på grundnivå
  2. Anstaltsvård: anstaltsvård på specialnivå
  3. Anstaltsvård: anstaltsvård på den mest krävande nivån
  4. Familjevård: familjevård med uppdragsavtal, service på grundnivå och intensivt stöd
  5. Familjevård: familjevård som kräver tillstånd
  6. Familjerehabilitering dygnet runt på anstalt
  7. Mottagningsverksamhet: familjevård med uppdragsavtal
  8. Mottagningsverksamhet: anstaltsvård

Upphandlingsförfarande

Upphandlingen av dygnetruntservicen inom barnskyddet genomfördes i form av ett anbudsförfarande enligt lagen om offentlig upphandling och koncession (nedan upphandlingslagen) 100 § på det sätt som den upphandlande enheten själv fastställt om upphandlingsförfarandet för social- och hälsovården och som följer principerna i upphandlingslagen 3 §. I anbudsdokumenten fastställs tjänsternas innehåll och de lämplighetskrav som ställs på den som tillhandahåller tjänsterna samt de minimikrav som ställs på tjänsten.

Anbudsförfarandet inleddes 4.9.2022 då en upphandlingsannons publicerades i den elektroniska annonskanalen för offentliga upphandlingar, Hilma. Tidsfristen för lämnande av anbud var 30.9.2023 kl. 14:00.

I anbudsdokumenten fastställdes de tjänster som upphandlas och de minimikrav som ställdes både på den som tillhandahåller tjänsterna och på de olika tjänsterna. Kraven bör uppfyllas under hela avtalsperioden.

Under anbudstiden hade de som tillhandahåller tjänsterna möjlighet att ställa tilläggsfrågor om anbudsförfarandet fram till 12.9.2022 kl.14.00 och de ställda frågorna besvarades offentligt 19.9.2022.

Inom tidsfristen för lämnande av anbud, 30.9.2022 kl. 14:00, inkom sammanlagt 506 anbud från 251 olika tjänsteproducenter.

Efter att tidsfristen lämnande av anbud gått ut meddelade Vihdin sosiaali- ja kuntoutusalan Tukikohta Oy 20.10.2022 per e-post att de drar tillbaka sitt anbud. Helsingfors upphandlande enhet godkände tillbakadragandet av anbudet och anbudet togs inte med i jämförelsen av anbuden.

Granskning av anbudens enlighet med anbudsbegäran

Helsingfors upphandlande enhet har granskat de inkomna anbudens enlighet med anbudsbegäran.

De allmänna principerna som gäller för offentlig upphandling finns i upphandlingslagen 3 §. Enligt denna ska den upphandlande enheten behandla deltagare och andra leverantörer i upphandlingsförfarandet på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt förfara öppet och med beaktande av proportionalitetskraven. Ovannämnda princip i upphandlingslagen ska följas i alla skeden av upphandlingen. Valen av tjänsteproducenter ska göras enligt på förhand uppställda urvalskriterier och det går inte att ändra på urvalskriterierna i det skedet då anbuden jämförs och väljs.

I samband med granskningen av anbuden konstaterade Helsingfors upphandlande enhet att anbuden från Sospro Pirkanmaa Kotoharju enhet 4 och Tulevaan Oy inte uppfyllde kraven i anbudsbegäran. Den enhet som lämnar ett anbud ska enligt kraven i anbudsbegäran vara verksamma då avtalsperioden börjar. Anbuden från Sospro Pirkanmaa Kotaharju enhet 4 och Tulevaan Oy förkastas, eftersom enheterna enligt anbuden inte ännu är verksamma då avtalsperioden börjar.

Efter granskningen av anbuden har Helsingfors upphandlande enhet också konstaterat att Perhekoti Huoma Oy:s anbud för delen: Familjevård: familjevård som kräver tillstånd, inte är enligt tjänstebeskrivningen är familjevård som kräver tillstånd. Anbudet från Perhekoti Huoma Oy förkastas, eftersom Perhekoti Huoma Oy inte enligt tjänstebeskrivningen tillhandahåller familjevård som kräver tillstånd.

De övriga inkomna anbuden uppfyllde kriterierna i dokumenten för anbudsbegäran och beaktades enligt delområdena i anbudsjämförelsen. Beslutet är, för respektive anbud som valts, ändå villkorligt och avtalen kan undertecknas först då anbudsgivaren har uppvisat alla de intyg som den upphandlande enheten kräver.

Jämförelse av anbuden och resultat av konkurrensutsättningen

Urvalskriterium för anbuden är helhetsekonomisk förmånlighet som bottnar sig i det lägsta priset. Som utgångspunkt för den helhetsekonomiska förmånligheten används det lägsta priset, eftersom dokumenten för anbudsbegäran fastställer höga lämplighetskrav för anbudsgivaren och höga minimikrav för kvaliteten på tjänsten. Alla de anbudsgivare som lämnat ett anbud och som uppfyller dessa krav i anbudsbegäran väljs till tjänsteproducenter. Tjänsteproducenterna placeras i upphandlingsförfarandet för social- och hälsovården i förstahandsordning enligt tjänsteslag (upphandlingens delområden) utifrån priset. Anbudsjämförelsen presenteras i bilaga 1 Jämförelsetabell

Då det gäller familjevård med uppdragsavtal bad man av anbudsgivarna separata pris för servicen på grundnivå och intensivt stöd. Priset för service på grundnivå gavs en tyngd på 80 % och priset för intensivt stöd 20 %. Utifrån detta gavs anbudsgivarna ett jämförelsepris enligt vilket tjänsteproducenterna för familjevård med uppdragsavtal placeras i förstahandsordning enligt upphandlingsförfarandet inom social- och hälsovården.

Avtal

Med tjänsteproducenterna ingås avtal på fyra (4) år. Avtalsperioden börjar enligt plan 1.1.2023. Avtalsperioden slutar 31.12.2026, även om tidpunkten för avtalsperiodens början ändrar.

Avtalet, som binder Vanda och Kervo välfärdsområde och tjänsteproducenten uppstår inte då detta beslut delgivs, utan först då parterna har undertecknat avtalet om detta. Avtalet kan undertecknas tidigast 14 dagar efter att anbudsgivarna har delgivits beslutet eller det kan anses att de delgivits beslutet och besvärsrätten.

Beslutanderätt

Enligt förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde 42 § fattar välfärdsområdesstyrelsen beslut om upphandlingar som överstiger 1 000 000 euro, avtal och förbindelser. Välfärdsområdesstyrelsen har beslutanderätt i ärendet utifrån tidigare nämnd bestämmelse.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. godkänna de tjänsteproducenter som utifrån upphandlingsförfarandet för social- och hälsovården föreslås i bilaga 1 att tillhandahålla dygnetruntservice inom barnskyddet för avtalsperioden 1.1.2023 - 31.12.2026;
  2. förkasta anbuden från Sospro Pirkanmaa Kotaharju enhet 4 och Tulevaan Oy, eftersom enheterna inte enligt kraven i anbudsbegäran ännu är verksamma då avtalsperioden börjar;
  3. förkasta anbudet från Perhekoti Huoma Oy, eftersom Perhekoti Huoma Oy inte enligt tjänstebeskrivningen tillhandahåller familjevård som kräver tillstånd.
  4. konstatera att det totala värdet på upphandlingen exklusive mervärdesskatt är 161 200 000 euro beräknat för en avtalsperiod på fyra år;
  5. bevilja serviceområdeschef för specialtjänster för familjer, Saana Pukkio, rätt att underteckna avtal som gäller upphandling inom barnskyddet, då upphandlingsbeslutet vunnit laga kraft.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

--------------------------------

Pirkko Letto lämnade Socialdemokratiska fullmäktigegruppens protokolluttalande om beslutet, som löd enligt följande:

  • ”I stora konkurrensutsättningar inom välfärdsområdena bör man i fortsättningen se till att man i kriterierna garanterar kvaliteten på tjänsten och följderna samt att man förebygger en koncentration av tjänsteproduktionen och en betydande ökning av välfärdsområdets kostnader.
  • Med tanke på kostnadseffekterna ska både priset och kvaliteten på tjänsten få tillräckligt stor tyngd i kriterierna för konkurrensutsättning av socialtjänster på VAKEområdet.
  • Kvaliteten på dygnetruntservicen inom barnskyddet utvärderas och följs systematiskt upp.”

Olga Gilbert anmälde att de Grönas fullmäktigegrupp stöder protokolluttalandet. Antero Eerola anmälde att han stöder protokolluttalandet.

Dessutom lämnade Antero Eerola Vänsterförbundets fullmäktigegrupps protokolluttalande om beslutet, som löd enligt följande:

”Dygnetruntservicen inom barnskyddet berör familjer, unga och barn vars situation är allra mest sårbar. Det är ohållbart att välfärdsområdet i praktiken är helt beroende av privata tjänsteproducenter då det gäller servicen. Dessutom är det också ohållbart att priset är ett beslutskriterium vid valet av tjänsterna.

Det finns många små familjehem som producerar tjänster för omhändertagna barn och unga. De mest betydelsefulla aktörerna inom området är ändå privata företag som eftersträvar vinst. Det är etiskt ohållbart att det är möjligt att göra ekonomisk vinst på åtgärder inom barnskyddet. Då man eftersträvar ekonomisk vinst uppkommer det extra kostnader i verksamheten som inkluderas i priset på tjänsterna.

Kassaflödet för de företag som verkar inom branschen kommer helt och hållet från offentliga medel. Dessa offentliga medel borde styras mot egen produktion av tjänster för barnskyddet.

Det ingår även oförutsägbara prisrisker i privat tjänsteproduktion. Ifall företagen höjer prisen har välfärdsområdena inget annat val än att betala.

Den administration som konkurrensutsättningen medför skapar också onödig byråkrati som inte är välfärdsområdets kärnverksamhet.

I framtiden ska välfärdsområdet satsa på egen produktion av service för barnskyddet i samarbete med andra välfärdsområden och Helsingfors stad.”