Perustelut
Asian valmistelija: asiakasmaksujen valmistelupäällikkö Mia Mustaparta ja talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen
Aluehallitus on käsitellyt asiakasmaksuja kokouksessaan 8.11.2022 § 227 ja päättänyt palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Lain hyvinvointialueesta 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. Edelleen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 78 §:n mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Aluehallitus päättää tarkemmin maksujen perusteista ja euromääristä. Aluehallituksen 8.11.2022 kokouksessa todettiin seuraavasti:
"Todettiin, että esityslistan lähettämisen jälkeen on selvitetty asiakasmaksujen hyväksymisen toimivaltaa (Kuntaliiton hyvinvointialueiden hallintosääntömallin kirjaukset asiakasmaksuista suhteessa hyvinvointialuelain 22 §:ään). Kuntaliitolta 8.11.2022 saadun ohjeistuksen perusteella on lainmukaista, että asiakasmaksujen hyväksyminen viedään aluevaltuuston päätettäväksi ja hallintosääntöön tehdään tarvittavat täsmennykset asiakasmaksujen toimivaltaan. Kuntaliiton vastaus 8.11.2022 on oheismateriaalina."
Aluevaltuusto on kokouksessaan 31.5.2022 § 47 päättänyt hyvinvointialueen palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä periaatteista seuraavasti:
- Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen valmistelun yleisenä lähtökohtana on hyvinvointialueen taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys, jota seurataan ja analysoidaan vuosittain;
- lapsiperheiden kotipalvelujen maksuttomuuden osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta;
- terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksun osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään;
- aluehallituksella on tarvittaessa mahdollisuus päättää perustellusti lainsäädäntöä matalammista asiakasmaksuista;
- asiakasmaksuhinnaston käsittelyn yhteydessä aluehallitukselle esitellään asiakasmaksulain mukainen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992) mukaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu palvelujen käyttäjältä, jollei palvelua ole säädetty maksuttomaksi.
Palvelusta perittävä maksu saa olla enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen. Tarkemmat säännökset lain täytäntöönpanosta on annettu asetuksella sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (912/1992). Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa on määritelty tietyille palveluille enimmäismaksu, tai maksu on säädetty perittäväksi asiakkaan maksukyvyn mukaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen asiakasmaksulakia on uudistettu 2021. Asiakasmaksulaissa ja asetuksessa olevat enimmäiseuromäärät tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin tai työeläkeindeksin muutoksen mukaisesti. Seuraava indeksikorotus on tulossa 1.1.2024.
Talousvalmistelu on yhdessä fuusiotyöryhmien kanssa käynyt läpi Vantaan ja Keravan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut, ja niiden pohjalta luonut esitykset hyvinvointialueen asiakasmaksuista. Työtä on ohjannut tavoite pyrkiä sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen. Asiakasmaksujen palveluhinnaston tavoitteena on ollut yhdenmukainen ja tasavertainen kohtelu kaikille asiakaryhmille. Tämän lisäksi asiakasmaksuista on pyydetty lausuntoa kaikilta hyvinvointialueen vaikuttamistoimielimiltä eli vanhusneuvostolta, vammaisneuvostolta, nuorisovaltuustolta sekä monikulttuurisuusasiain neuvottelukunnalta. Muistiot/pöytäkirjat vaikuttamistoimielinten kokouksista ovat oheismateriaalina.
Aluehallituksen käsittelyn 8.11.2022 § 227 jälkeen aluehallitusryhmät ovat neuvotelleet asiakasmaksuhinnastosta. Virkavalmistelun päivitetty ehdotus asiakasmaksuhinnastosta toimitetaan erikseen ennen aluehallituksen 16.11.2022 kokousta. Päivitetyssä hinnastossa maksut perustuvat pääsääntöisesti Vantaan kaupungin nykyisiin sosiaali- ja terveydenhuollon toimialan asiakasmaksuihin.
Ehdotus
Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
-
merkitä tiedoksi laaditut selvitykset:
-
lapsiperheiden kotipalvelu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta;
-
terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään;
-
asiakasmaksulain mukaisen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
-
hyväksyä asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2023 lukien;
-
todeta, että hinnastossa on jo huomioitu uusi vammaispalvelulaki, jonka on tarkoitus astua voimaan 1.1.2023 lukien. Tarvittaessa asiakasmaksuhinnasto tuodaan uudelleen päätöksentekoon, mikäli vammaispalvelulaki ei etene eduskunnassa hallituksen esityksen mukaisesti.
Päätös
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
-
merkitä tiedoksi laaditut selvitykset:
-
lapsiperheiden kotipalvelu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta;
-
terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään;
-
asiakasmaksulain mukaisen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
-
hyväksyä muutetun asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2023 lukien;
-
todeta, että hinnastossa on jo huomioitu uusi vammaispalvelulaki, jonka on tarkoitus astua voimaan 1.1.2023 lukien. Tarvittaessa asiakasmaksuhinnasto tuodaan tältä osin uudelleen päätöksentekoon, mikäli vammaispalvelulaki ei etene eduskunnassa hallituksen esityksen mukaisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
Kokouskäsittely
Todettiin, että esityslistan lähettämisen jälkeen aluehallitukselle on toimitettu asian liitteeksi ehdotus asiakasmaksuhinnastosta 1.1.2023 lukien ja oheismateriaaliksi hinnastovertailu (Vantaan ja Keravan kaupunkien nykyiset hinnat, lainsäädännön maksimihinta sekä asiakasmaksuhinnaston hinta).
Viestintävalmistelujohtaja Petri Kosonen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 8.37. Aluevaltuuston 2. varapuheenjohtaja Anne Karjalainen saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 8.43 ja poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 9.27. Aluevaltuuston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 9.05. Aluehallituksen jäsen Jüri Linros poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 10.08.
Käsittelyn aikana esittelijä teki seuraavan muutoksen liitteenä olevaan asiakasmaksuhinnastoon: sivun 10 teksti ”Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen koskee kaikkia sosiaalihuollon asiakasmaksuja, sekä maksukykyyn perustuvia terveydenhuollon maksuja.” muutetaan muotoon ”Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen koskee kaikkia sosiaalihuollon asiakasmaksuja sekä maksukykyyn perustuvia terveydenhuollon maksuja. Asiakasmaksujen alentaminen tai perimättä jättäminen terveydenhuollon maksujen osalta selvitetään ennen vuoden 2024 asiakasmaksujen päättämistä.” Aluehallitus hyväksyi muutoksen yksimielisesti.
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Pirkko Letto oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen. Muutosesitys kuului seuraavasti: "Hammaslääkärin käyntimaksu muutetaan Vantaan kaupungin nykyiseen tasoon 10,60 euroon (pohjaesitys 12,00 euroa)". Jukka Hako, Riitta Särkelä ja Nina Korventaival kannattivat Pirkko Leton muutosesitystä.
Koska oli tehty pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. JAA merkitsi pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Pirkko Leton muutosehdotuksen kannattamista. JAA äänesti 10 aluehallituksen jäsentä (Pirjo Luokkala, Sakari Rokkanen, Marja Ahava, Tanja Aidanjuuri, Teemu Purojärvi, Lauri Kaira, Olga Gilbert, Eva Tawasoli, Terhi Enjala, Maarit Raja-Aho) ja EI äänesti 6 aluehallituksen jäsentä (Jukka Hako, Jari Sainio, Pirkko Letto, Riitta Särkelä, Nina Korventaival, Antero Eerola), joten aluehallitus hyväksyi pohjaesityksen äänin 10-6.
Äänestyksen jälkeen aluehallituksen puheenjohtaja Maarit Raja-Aho poistui kokouksesta klo 10.12. Hänen varalleen saapui varajäsen Sirpa Peura ja kokouksen puheenjohtajaksi siirtyi aluehallituksen 1. varapuheenjohtaja Olga Gilbert.
Päätettyään asiasta käydyn keskustelun kokouksen puheenjohtaja totesi, että Antero Eerola oli tehnyt pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen. Muutosesitys kuului seuraavasti: ”Esitän, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksut yhtenäistetään kaupungeissa nyt perittävän alemman maksun mukaisesti. Näin esityksen mukaan Keravalla nousevat maksut pysyisivät ennallaan. Ilman hyväksyttävää syytä peruuttamatta jääneestä käynnistä perittävää maksua voidaan nostaa. Lisäksi esitän, että hammashoidon maksuja ei nosteta lainkaan.” Antero Eerolan muutosesitystä ei kannatettu, joten se raukesi kannattamattomana.
Esittelijä esitti, että päätösehdotuksen kohtaan 3 lisätään maininta "tältä osin". Uusi muotoilu: "todeta, että hinnastossa on jo huomioitu uusi vammaispalvelulaki, jonka on tarkoitus astua voimaan 1.1.2023 lukien. Tarvittaessa asiakasmaksuhinnasto tuodaan tältä osin uudelleen päätöksentekoon, mikäli vammaispalvelulaki ei etene eduskunnassa hallituksen esityksen mukaisesti." Aluehallitus hyväksyi muutoksen yksimielisesti.
Puheenjohtaja totesi aluehallituksen päätöksen olevan seuraava:
Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää:
-
merkitä tiedoksi laaditut selvitykset:
-
lapsiperheiden kotipalvelu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta;
-
terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksu: selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään;
-
asiakasmaksulain mukaisen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
-
hyväksyä muutetun asiakasmaksuhinnaston liitteen mukaisesti 1.1.2023 lukien;
-
todeta, että hinnastossa on jo huomioitu uusi vammaispalvelulaki, jonka on tarkoitus astua voimaan 1.1.2023 lukien. Tarvittaessa asiakasmaksuhinnasto tuodaan tältä osin uudelleen päätöksentekoon, mikäli vammaispalvelulaki ei etene eduskunnassa hallituksen esityksen mukaisesti.
Päivitetty versio asiakasmaksuhinnastosta on pöytäkirjan liitteenä (sivulle 10 tehty muutos).