Väliaikainen valmistelutoimielin, kokous 16.2.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen esitys pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen periaatteista

VAKEDno-2022-17

Perustelut

16.2.2022 tuodaan sekä Vantaan ja Keravan että Keski-Uudenmaan hyvinvointialueiden väliaikaisten valmistelutoimielinten hyväksyttäväksi esitys pelastuslaitoksen yhteistoimintasopimuksen periaatteista sisältäen kustannusten jaon perusteet. Olettaen että esitys hyväksytään molemmissa toimielimissä, jatketaan pelastuslaitosta koskevan yhteistoimintasopimuksen valmistelua sen mukaisesti. Yhteistoimintasopimus tuodaan molempien hyvinvointialueiden aluehallituksen ja -valtuuston käsittelyyn huhtikuussa/toukokuussa.

Yhteistoimintasopimuksen periaatteet:

  1. Yhteisen pelastuslaitoksen ylimpänä pelastusviranomaisena toimii monijäseninen yhteistoimintaelin, pelastuslautakunta
    • pelastuslautakuntaan valitaan 8 jäsentä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelta ja 7 jäsentä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelta
    • pelastuslautakunnan tehtävät kirjataan yhteistoimintasopimukseen ja tarvittavilta osin molempien hyvinvointialueiden hallintosääntöön
    • aluehallituksilla tai -valtuustoilla ei ole otto-oikeutta yhteisen toimielimen päättämiin asioihin
  2. Pelastuslautakunta laatii esityksen pelastuslaitoksen vähimmäispalvelutasosta hyvinvointialueitaan kuultuaan sekä tekee esityksen palvelutasopäätöksestä aluehallituksille ja -valtuustoille
    • molemmat aluevaltuustot hyväksyvät samansisältöisen palvelutasopäätöksen, tarvittaessa palvelutasopäätöstä muokataan ja tuodaan uudestaan käsittelyyn
    • palvelutasopäätöksen kehittämisosioon eritellään mahdollisuuksien mukaan kustannuksia aiheuttavat toimenpiteet hyvinvointialueittain
  3. Pelastuslaitoksen kustannustenjako toteutetaan vuonna 2023 nykyisen kuntapohjaisen järjestelmän kustannustenjakoa noudattaen
    • kiinteistökulut ja sopimuspalokuntakulut kohdennetaan suoraan hyvinvointialueelle aiheuttamisperiaatteen mukaan
    • muut pelastustoimen kulut käyttäen mukautettua kapasiteettimallia
  4. Siirtymäkaudella kiinteistökulut kohdennetaan suoraan hyvinvointialueelle aiheuttamisperiaatteen mukaan ja muut pelastustoimen kulut jaetaan seuraavasti
    • vuonna 2024, 10 % asukaslukujen suhteessa ja 90 % pelastustoiminnan toimintavalmiuden kapasiteetin eli kapasiteettimallin mukaisesti.
    • vuonna 2025, 20 % asukaslukujen suhteessa ja 80 % kapasiteettimallin mukaisesti
    • vuonna 2026, 30 % asukaslukujen suhteessa ja 70 % kapasiteettimallin mukaisesti
    • vuonna 2027, 40 % asukaslukujen suhteessa ja 60 % kapasiteettimallin mukaisesti
    • Hyvinvointialueen pelastustoiminnan toimintavalmiuden kapasiteetti (kapasiteettimalli) määritellään pelastustoiminnan tavoitetoimintavalmiudessa olevan henkilöstön perusteella.
  5. Siirtymäkauden jälkeen vuonna 2028 pelastuslaitoksen kustannustenjako toteutetaan seuraavasti
    • kiinteistökulut kohdennetaan suoraan hyvinvointialueelle aiheuttamisperiaatteen mukaan
    • muut pelastustoimen kulut jaetaan hyvinvointialueille 50 % asukaslukujen suhteessa ja 50 % pelastustoiminnan kapasiteettimallin mukaisesti.
       

Pelastuslaitoksen ensihoidon kulut, mukaan lukien ensihoidon osuus kiinteistökuluista, laskutetaan HUSilta ensihoitosopimuksen mukaisesti.

Oheismateriaali:
Tarkempi esittely yhteistoimintasopimuksen periaatteista

Ehdotus

Väliaikainen valmistelutoimielin päättää hyväksyä yhteistoimintasopimuksen periaatteet edellä selostusosassa esitetyllä tavalla. Yhteistoimintasopimus tuodaan molempien hyvinvointialueiden aluehallituksen ja -valtuuston käsittelyyn huhtikuussa/toukokuussa.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa: väliaikaisen valmistelutoimielimen puheenjohtaja Timo Aronkytö, etunimi.sukunimi@vantaa.fi.

Kokouskäsittely

Pelastuslaitoksen valmistelujohtaja Jussi Rahikainen oli paikalla asiantuntijana asian käsittelyn aikana.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen. Päätöksenteon jälkeen Jussi Rahikainen poistui kokouksesta.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
PL 1700, 01030 Vantaa
kirjaamo.vantaanjakeravanhyvinvointialue@vantaa.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.