Aluehallitus, kokous 18.6.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 135 Vastaus valtuustoaloitteeseen koskien intraoraaliskannereiden hankintaa VAKE-alueen suun erikoishoidon yksikölle ja ortodontian osastolle

VAKEDno-2024-2105

Perustelut

Asian valmistelija: terveydenhuollon palvelujen toimialajohtaja Kati Liukko

Aluevaltuuston kokouksessa 29.4.2024 § 32 jätettiin Gashaw Kaisa Bibanin valtuustoaloite "Intraoraaliskannereiden hankinta VAKE-alueen suun erikoishoidon yksikölle ja ortodontian osastolle". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 11 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

"Myyrmäen suun erikoishoidon yksikkö on Vantaan Myyrmäessä sijaitsevan terveysaseman yhteydessä. Yksikössä hoidetaan kaikkia suun erikoishoitoa vaativia potilaita ja lisäksi yksikkö toimii kouluttajana tuleville alan erikoistuville lääkäreille.

Yksikössä on herännyt tarve uudistaa käytössä olevia menetelmiä nykyaikaisemmiksi ja kustannustehokkaammiksi. Yksikön toiveessa on ollut kahden laserskannerin hankinta, jolla helpottaa työkuormaa, nopeuttaa palvelua ja tehostaa kustannuksia. Leasingsopimuksella skannereiden hankinta on mahdollista tehdä jo ennen uutta budjettisuunnitelmaa (alla laskelmat budjettivaikutuksista).

Protetiikan (ja kirurgian) puolella skanneri tehostaisi toimintaa useammalla tavalla:

1. Työt,​ jotka skannaamalla ovat nopeampia,​ käyttäjäystävällisempiä,​ tehokkaimpia,​ tarkempia:

  • purentakisko (stabilisaatiokisko)
  • uniapneakisko
  • yksittäiset implanttikantoiset kruunut
  • suunnittelumallit

 

Näiden kaikkien kohdalla aikasäästöä syntyy keskimäärin 3-​4 minuuttia/ työ. Kappalemäärältään töitä,​ joissa Intraoraaliskanneria voisi käyttää on erikoishoidon yksikössä (2 protetiikan erikoishammaslääkäriä ja 1 erikoistumisvaiheen koulutusta suorittava) vuositasolla n. 600-​700 kpl. Tämä tarkoittaa ajallista säästöä vuodessa vähintään 30-​45 tuntia,​ puhumattakaan materiaalisäästöstä,​ kun ei enää käytetä konventionaalisia jäljennösmateriaaleja. Jäljennöksiä ei tarvitse myöskään kokonaan uusia jonkun osa-​alueen kuvautuessa huonosti,​ skannauksesta voidaan poistaa huonosti jäljentynyt alue ja kuvata uudestaan. Konventionaalisessa jäljennöksessä koko jäljennös on uusittava,​ mikä vie aikaa n. 10-​15 minuuttia/jäljennös.

2. Digitaalinen implanttihoidon suunnittelu mahdollistaa vieläkin laadukkaamman implanttihoidon,​ mikä vähentää pitkän aikavälin komplikaatioriskiä ja näin vähentää pidemmällä aikavälillä myös työkuormaa.

3. Työ tehostuu,​ kun skannaus saadaan reaaliajassa teknikolle,​ heille tulee yksi työpäivä enemmän,​ kun ei tarvitse käyttää lähettejä pakettien noutamiseen. Myös yksikön lähettikustannukset puolittuvat nykyisestä.

4. Työtehtävien uudelleen organisointi mahdollistuisi skannerien myötä. Esimerkiksi erikoissairaanhoidossa (HUS) uniapneakiskojen skannaamisen ja laitteiden suuhun sovituksen huolehtivat suuhygienistit,​ erikoishammaslääkäreiden käydessä vain varmistamassa skannausten laadun ja uniapneakiskon aseman määrittävän indeksin oikeellisuuden. Uniapneakiskojen määrä on lisääntynyt huomattavasti uniapnean diagnosoinnin myötä. Erikoishoidon yksikössä hoidetaan erikoissairaanhoidon kriteerit täyttävät uniapneakiskot (potilaalle haetaan erikoissairaanhoidon maksuluokkapäätös,​ jolloin hoito voidaan toteuttaa erikoishoidon yksikössä Vantaalla ja hoito maksaa potilaalle saman,​ kuin se maksaisi HUS:sa toteutettuna. VAKE-​alueelle kustannukset ovat kuitenkin selvästi alhaisemmat,​ kun erikoissairaanhoidon toimenpiteet toteutetaan omassa toimipisteessä omien työntekijöiden toimesta.

5. Tehdyistä töistä jää digitaaliset mallit arkistoon,​ mikä parantaa sekä potilaan,​ että toimenpiteitä tekevien hammaslääkäreiden oikeusturvaa. Nykyisellään kipsimallit luovutetaan potilaille hoidon päätyttyä. Intraoraaliskannereilla myös purennan seuranta mahdollista paljon luotettavammin kuin manuaalisesti.

Ortodontian osalta perustelut osittain samat,​ mutta siellä työ tehdään pääasiassa lapsipotilaille. Ortodontian puolella intraoraaliskannerit ovat tällä hetkellä kilpailutuksessa,​ mutta resurssipulan takia skannereita ei olla hankkimassa protetiikan (ja kirurgian) oppialalle.

  1. Skanneri poistaisi alku-​ ja välimallien ottotarpeen (näiden volyymi ja kustannukset merkittäviä).
  2. Skanneri mahdollistaisi suorat kojetilaukset labrasta ilman mallien ottoa (jonkin verran kustannussäästöä ja toimenpiteiden mukavuuden paraneminen lapsipotilailla). Kaikkia kojejäljennöksiä ei voi poistaa,​ mutta arviolta noin puolet.
  3. Skannauksista jää potilasasiakirjaan dokumentti,​ kun nykyisellään sellaista ei jää,​ sillä mallit luovutetaan pois hoidon päätyttyä
  4. Digitaalisavusteinen hoidon suunnittelu on käsin tehtävää mittausta nopeampaa
  5. Skannereita tulee olla hoitolassa käytössä riittävä määrä,​ jotta ne ovat vapaana tarvittaessa ja kustannushyödyt toteutuvat

 

Tässä alla hankintalistalla olevat intraoraaliskannerit. Protetiikan osalta skanneritoiveena laite,​ joka soveltuu myös vastaanotolta löytyvän CAD/CAM-​jyrsimen kanssa käytettäväksi,​ ortdontian osastolle toisen valmistajan skanneri tarjoaa paremmat ohjelmistot oikomishoidon suunnitteluun:

Protetiikan osaston (osastolta vahvistettu pyyntö) skanneriksi ehdotamme:

CONNECT Primescan,​
Hinta ~ 29 500 alv 0%
Leasing esimerkki / 5 vuotta / jäännösarvo 1%/ kuukausi hinta 611 eur alv 0%

Ortodontian osastolle (osastolta vahvistettu pyyntö) skanneriksi ehdotamme:

TRIOS
TRIOS 5 Move+ -​ laite 28 490 € [alv 0%]
Trios 5 Move+ -​ laitteen leasinghinta 36 kk sopimukselle on (tämä sisältää laitteen lisäksi vuosilisenssit,​ tuen sekä laiteasennus): 967 € [alv 0%],​ ja 1200 € [alv 24%].”

Aluehallitus on kokouksessaan 24.5.2024 § 108 päättänyt merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 29.10.2024 mennessä.

Vastaus valtuustoaloitteeseen:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelma 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) Uudistusohjelmassa vuosille 2023-2030 kuvataan alueen toimenpiteet tuottavuuden ja kustannusvaikuttavuuden parantamiseksi sekä talouden tasapainottamiseksi. Uudistusohjelma on keskeinen osa alueen strategiakokonaisuutta.  

Digitaalisuus ja teknologiset ratkaisut osana uudistusohjelmaa 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen uudistusohjelmassa on mainittu yhtenä päälinjauksena seuraavaa: palvelujen järjestämisessä pyritään mm. kustannusvaikuttavien tuotantotapojen tunnistaminen ja valitsemiseen sekä tarkastelemaan digitaalisia ja teknologisia ratkaisuja sekä niiden tarjoamia hyötyjä asiakkaiden ja ammattilaisten tukena.  

Helppokäyttöiset digitaaliset työkalut mahdollistavat sujuvan päivittäisen työskentelyn ja hyvän henkilöstökokemuksen. Uusien teknologiamahdollisuuksien hyödyntäminen täysimääräisesti parantaa tuottavuutta sekä edistää kustannustehokkuutta. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tietohallinto koordinoi ja projektoi uudistusohjelmaan sisältyvät teknologian ja digitaalisten palvelujen kehittämistarpeet osana hyvinvointialueen digikehittämisen kokonaisuutta, tiiviissä yhteistyössä toimialan kanssa. 

Terveydenhuollon toimiala, uudistusohjelman toimenpide 

Terveydenhuollon toimialan konkreettisena toimenpiteenä uudistusohjelmaan on kirjattu: Oikomishoidon rekisteröintimenetelmän uudistus: Oikomishoidossa hampaiston ja purennan rekisteröintimenetelmän muutos kipsimalleista digitaaliseen muotoon. Tavoitteena on korvata VAKE HVA:lla alginaattijäljentäminen suuskannerilla oikomishoidossa. Kipsimalleja tehdään arviolta vuodessa noin 4000 kappaletta. Yhden kipsimallin kokonaiskustannukset ovat 50 €/kpl. Digitalisoinnilla saadaan vuositasolla 200 000 € säästöt.  

Kyseisen hankinnan valmistelu on aloitettu ja se on tällä hetkellä selvittelyvaiheessa VAKEn tietohallinnon koordinoimana. Hankinta on budjetoitu uudistusohjelman mukaisesti vuodelle 2024. Tavoitteena on saada uusi toiminatatapa tuotantoon kauden 2024–2025 aikana. Oikomishoidon tarpeisiin sopivat skannerit hankitaan kilpailutuksen mukaisesti. Valintaan vaikuttavat hinta ja asiantuntijoiden määrittämät laatukriteerit.  Tavoitteena on hankkia ensi vaiheessa 4 kappaletta oikomishoidon skannereita.  Oikomishoidon yksikössä on tällä hetkellä käytössä Emerald-skanneri, mutta sen soveltuvuus ja käyttöominaisuudet ovat vanhentuneet uudempien järjestelmien rinnalla. 

Yhteenveto 

Skannerin käytön hyödyt on tunnistettu myös muilla erikoisaloilla, kuten protetiikassa. 
Protetiikassa on tällä hetkellä käytössä skanneri ja siihen liittyvä jyrsin Myyrmäen terveysaseman hammashoitolassa, Länsimäen hammashoitolassa sekä Keravalla Sampolan hammashoitolassa.  Skannereiden laajempaa hankintaa ja laitteiden uusimista tullaan tarkastelemaan tulevina vuosina taloussuunnitelman sallimissa rajoissa. Erikoisalojen tarpeet tullaan kartoittamaan valmisteluvaiheessa, jotta hankittavat järjestelmät ovat kuhunkin toimintaan optimaaliset. Terveydenhuollon palvelujen toimialan hankintoja linjaa uudistusohjelmaan sisältyvät teknologian ja digitaalisten palvelujen kehittämistarpeet.  Uudistusohjelmaa ja toimenpiteiden toteutumista seurataan puolivuosittain sekä talouden toteumaa osavuosikatsausten yhteydessä.  

_______________________

Hallintosäännön 134 §:n mukaan aluehallituksen on valmisteltava vastaus aloitteeseen, jossa on vähintään 15 valtuutetun allekirjoitus, viimeistään puolen vuoden kuluessa sen jättämisestä ja se on annettava aluevaltuustolle tiedoksi. Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 11 aluevaltuutettua, minkä johdosta valtuustoaloitteen vastaus ei etene aluevaltuuston käsiteltäväksi.

Ehdotus

Aluehallitus päättää: 

  1. antaa Gashaw Kaisa Bibanille ja 10 muulle valtuustoaloitteen allekirjoittaneelle aluevaltuutetulle yllä selostusosassa olevan vastauksen valtuustoaloitteeseen; 

  2. todeta valtuustoaloitteen loppuun käsitellyksi.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen, mikko.hokkanen@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

p. 09 419191

Voit myös toimittaa oikaisuvaatimuksesi paikan päällä

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.