Aluehallitus, kokous 13.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 175 HUS-yhtymän yhtymäkokous 15.6.2023: toimiohjeen antaminen yhtymäkokousedustajalle

VAKEDno-2023-72

Aikaisempi käsittely

Perustelut

HUS-yhtymän yhtymäkokous pidetään torstaina 15.6.2023 kello 9.00 sähköisenä kokouksena. Jäseniä pyydetään nimeämään edustajansa ja hänen henkilökohtainen varaedustajansa yhtymäkokoukseen viipymättä ja toimittamaan kokouskutsu nimetylle edustajalle ja tiedoksi varaedustajalle. Nimettyjen edustajien nimet pyydetään toimittamaan tiedoksi myös HUS-kuntayhtymän keskuskirjaamoon.

Yhtymäkokousedustajat osallistuvat kokoukseen Teamsin välityksellä. Yleisöllä on mahdollisuus seurata kokousta verkon kautta. Live-streamin linkki julkaistaan lähempänä kokouksen ajankohtaa osoitteessa https://www.hus.fi/ajankohtaista.

Kokouksen asialista:

§ 8 Kokouksen järjestäytyminen ja ääniluettelon vahvistaminen

§ 9 Tilinpäätös 2022, toiminnan ja talouden toteutuminen vuonna 2022

§ 10 Tilintarkastuskertomus ja vastuuvapauden myöntäminen tilikaudelta 2022

§ 11 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2022

§ 12 HUS-yhtymän talousarviokehys vuodelle 2024

§ 13 HUS-järjestämissopimuksen hyväksyminen

§ 14 HUS-yhtymän vuoden 2023 investointiohjelman tarkentaminen sekä kahden rakennushankkeen kustannusarviomuutoksen esittäminen yhtymäkokoukselle

§ 15 Omavelkaisen takauksen myöntäminen Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaalalle

§ 16 Maaret Laineen eronpyyntö yhtymähallituksen varajäsenen tehtävästä

§ 17 Luottamushenkilöiden taloudellisten etuuksien perusteista päättäminen

§ 18 Sidonnaisuusilmoitukset

§ 19 HUS-yhtymän tilivelvollisten nimeäminen tilikausille 2023–2024

§ 20 Syöpätautien klinikan matalan osan peruskorjauksen vaiheen 2 hankesuunnitelman hyväksyminen ja esitys yhtymäkokoukselle

Kokouksen esityslista päätösesityksineen sekä suomeksi että ruotsiksi on julkaistu HUS-kuntayhtymän verkkosivuilla osoitteessa https://hus-julkaisu.tweb.fi/. Kokouksen pöytäkirja asetetaan nähtäville kokouksenjälkeen yhtymäkokouksen päättämällä tavalla HUS-kuntayhtymän verkkosivuilla samassa osoitteessa.

Oheismateriaalina on saapunut yhtymäkokouskutsu. Edunvalvontajaosto on käsitellyt asiaa kokouksessaan 17.5.2023 § 50.

Tarkoituksena on, että tässä vaiheessa aluehallitus päättää yhtymäkokousedustajan ja varaedustajan nimeämisestä. Toimiohjeen antaminen yhtymäkokousedustajalle käsitellään seuraavassa aluehallituksen kokouksessa 13.6.2023.

Ehdotus

Aluehallitus päättää, että yhtymäkokousedustajaksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023 nimetään hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö ja varaedustajaksi konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Tilakeskuspäällikkö Pasi Salo saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 9.56.

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Aluehallitus on kokouksessaan 30.5.2023 § 141 päättänyt, että yhtymäkokousedustajaksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023 nimetään hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö ja varaedustajaksi konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen.

Oheismateriaalina on saapunut yhtymäkokouskutsu HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023 sekä kokouksen esityslista. Edunvalvontajaosto on käsitellyt asiaa kokouksessaan 17.5.2023 § 50. Hallintosäännön 43 §:n mukaan aluehallitus nimeää yhtiökokousedustajat tytäryhteisöjen sekä osakkuusyhteisöjen osalta sekä yhtymäkokousedustajan HUS-yhtymän osalta ja antaa heille omistajaohjauksen edellyttämät toimintaohjeet. Toimintaohjeen antaminen yhtymäkokousedustajalle kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan.

HUS-yhtymän toiminnan rahoituksesta vastaavat hyvinvointialueet ja Helsingin kaupunki yleiskatteellisesta rahoituksestaan. HUS-yhtymän vuoden 2024 talousarvioraamin valmistelua on tehty yhteistyössä HUS-yhtymän, hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa. Tässä yhteisessä valmistelussa tehtiin useampia kompromissiesityksiä mahdolliseksi raamiksi vuodelle 2024, mutta HUS yhtymähallitus päätti esittää, yhtymäkokoukselle, että talousarviovalmistelua jatketaan 2 264 811 (1000 euron) kehyksen pohjalta. Lisäksi huomioidaan mahdolliset työnjaolliset muutokset HUS-yhtymän ja jäsenten välillä.   

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue on käsitellyt raamivalmistelua edunvalvontajaoston kokouksessa 20.4.2023 § 30. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella tunnistetaan, että talousarviovalmistelun yhteydessä jäsenten/omistajien on varmistettava, että HUS-yhtymällä on rahoituksellaan tiukat mutta realistiset edellytykset toimia​. HUSille kohdennettavat sopeuttamisvaateet eivät voi olla ylimitoitettuja​. Samalla on tunnistettava hyvinvointialueen rahoitusasema ja peilattava HUS-yhtymän rahoitusta alueiden kokonaisrahoitukseen. Hyvinvointialueuudistuksen kansallisena tavoitteena on ollut painopisteen siirtäminen peruspalveluihin. Tästä syystä HUS-yhtymän taloudenpidossa on varmistuttava siitä, että erikoissairaanhoidon menojen maksimikasvu voi olla korkeintaan sama kuin alueen rahoituksen kokonaiskasvu, mikäli työnjakomuutoksia ei tapahdu​. Toiminnallisen ohjauksen osalta osana talousarviota perusterveydenhuollon ja hoitoketjujen toimivuus on turvattava​. Tämä vaatii jatkuvaa HUSin kanssa tehtävän yhteistyön tiivistämistä, integraation parantamista sekä hoidon porrastuksen ja palveluvastuiden tarkentamista​. 

Hyvinvointialueet ja Helsingin kaupungit päätyivät neuvotteluissaan keväällä 2023 esittämään HUS:n vuoden 2024 raamiksi 2 236 235 000 euroa. Tämä summa on syntynyt kompromissina, jolla on pyritty hakemaan yhteisesti hyväksyttyä näkemystä vuoden 2024 raamista. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta tämäkin raamiesitys tarkoittaisi realistisesti sitä, että erikoissairaanhoidon kulut kasvaisivat noin 8 %, kun hyvinvointialueen omat kustannukset voisivat kasvaa vain noin 4 %. Pidemmällä aikavälillä perustason palveluiden tulisi ehdottomasti kasvaa nopeammin kuin erikoissairaanhoidon, sillä väestön ikääntymisen vaikutukset palvelutarpeeseen kohdistuvat erityisesti vanhuspalveluihin sekä perusterveydenhuoltoon.  

Koska HUS:n talousarvioraami esitetyssä muodossa ei ole hyvinvointialueiden rahoituksen kantokyvyn mukainen, HUS:n vuoden 2024 talousarviovalmistelun edessä on tarpeen linjata periaatteista, joilla varmistetaan hyvinvointialueiden talouden tasapainovaatimusten täyttyminen taloussuunnitelmassa 2024–2026. Neuvotteluissa täsmentyviä periaatteita voidaan lähestyä alla olevan mukaisesti. 

  • HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset. 

  • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026. 

  • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa. 
     

Ehdotus

Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:

  • Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista  periaatteista:
    •  HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
    • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
    • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
  • Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.

 

Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:

  • Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista  periaatteista:
    •  HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
    • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
    • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
    • Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
  • Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.

Päätös

Aluehallitus päätti antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:

  • Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:
    •  HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
    • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
    • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
    • Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
  • Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

----------------------

Päätöksenteon jälkeen Jari Sainio jätti päätökseen Sosialidemokraattisen hallitusryhmän eriävän mielipiteen. Eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut: "SDP hallitusryhmä esittää eriävän mielipiteen päätökseen, koska aluehallituksen päätöksenteon pohjaksi ei ole esitetty riittävästi tietoa ja päätöksenteon perusteet ovat epäselvät.  Mielestämme emme voi tietää päätöksen vaikutuksista hyvinvointialueen toimintaan, palveluihin eikä myöskään hyvinvointialueen kustannuskehitykseen." Gashaw Bibani ilmoitti Vasemmistoliiton hallitusryhmän yhtyvän eriävään mielipiteeseen ja Olga Gilbert ilmoitti Vihreän hallitusryhmän yhtyvän eriävään mielipiteeseen.

Päätöksenteon jälkeen Pirkko Letto, Jukka Hako ja Teemu Purojärvi saapuivat takaisin kokoukseen klo 12.40. Lisäksi päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 12.40-12.45.

Aluehallituksen jäsen Nina Korventaival, aluehallituksen jäsen Otso Kivimäki, vanhusten palvelujen toimialajohtaja Minna Lahnalampi-Lahtinen, talousjohtaja Hanna Heinikainen ja tilakeskuspäällikkö Pasi Salo poistuivat kokouksesta kokoustauon aikana klo 12.40. Kokoustauon jälkeen aluehallitus päätti yksimielisesti valita Nina Korventaivaleen tilalle pöytäkirjantarkastajaksi loppukokouksen ajaksi Teemu Purojärven.

Kokouskäsittely

Aluehallituksen jäsen Teemu Purojärvi ilmoitti olevansa asiassa esteellinen palvelussuhdejääviyden perusteella ja että hän tulee poistumaan kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Aluehallitus kävi keskustelua HUS-yhtymän yhtymähallituksen jäsen Pirkko Leton sekä yhtymähallituksen varajäsen Jukka Hakon esteellisyydestä. Hallintosäännön 154 §:n mukaan: "Esteellisen läsnäolijan on ilmoitettava esteellisyydestään ja sen hallintolain 28 §:n mukaisesta perusteesta ennen asian käsittelyn aloittamista sekä vetäydyttävä asian käsittelystä ja poistuttava kokouksesta. Puheenjohtajan on tarvittaessa saatettava kokoukseen osallistuvan esteellisyys toimielimen ratkaistavaksi. Asianomaisen henkilön tulee tarvittaessa antaa selvitystä seikoista, joilla voi olla merkitystä hänen esteellisyytensä arvioinnissa. Henkilö, jonka esteellisyydestä päätetään, voi olla läsnä esteellisyydestä päätettäessä, mutta ei saa osallistua esteellisyysasian käsittelyyn. Esteellisyyttä koskeva ratkaisu on perusteltava pöytäkirjaan." Hyvinvointialueesta annetun lain 102 §:n 4. momentin mukaan "Hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohtaa ei sovelleta hyvinvointialueen luottamushenkilöön, viranhaltijaan tai työntekijään, vaikka tämä olisi mainitussa lainkohdassa tarkoitetussa asemassa hyvinvointialueen liikelaitoksessa tai hyvinvointiyhtymässä. Henkilö on kuitenkin esteellinen, jos hyvinvointialueen edut ovat ristiriidassa liikelaitoksen tai hyvinvointiyhtymän etujen kanssa taikka asian tasapuolinen käsittely edellyttää, ettei henkilö osallistu asian käsittelyyn. "

Pirkko Letto ja Jukka Hako antoivat näkemyksensä asiassa: Eturistiriitaa ei heidän mielestään ole, eikä sitä muodostu HUS-yhtymän yhtymähallituksen jäsenyydestä. Letto ja Hako toivat esille sen, että hyvinvointialueesta annetun lain mukaan esteellisyyttä ei sovelleta hyvinvointiyhtymässä ja tärkeintä on saumaton yhteistyö, ei vastakkainasettelu HUS:n kanssa. Esteellisyyden käsittelyn aikana pidettiin kokoustauko klo 10.58–11.06.

Puheenjohtajan saattoi Pirkko Leton ja Jukka Hakon esteellisyyden aluehallituksen ratkaistavaksi. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi, että HUS-yhtymähallituksen jäsen Pirkko Letto ja varajäsen Jukka Hako ovat esteellisiä asiassa yhteisöjääviyden perusteella ja EI merkitsi, että HUS-yhtymähallituksen jäsen Pirkko Letto ja varajäsen Jukka Hako eivät ole esteellisiä asiassa.  Pirkko Letto ja Jukka Hako olivat paikalla esteellisyydestä päätettäessä, mutta eivät osallistuneet esteellisyysasian käsittelyyn.

JAA äänesti 10 aluehallituksen jäsentä (Otso Kivimäki, Maarit Raja-Aho, Pirjo Luokkala, Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Lauri Kaira, Terhi Enjala, Eva Tawasoli, Teemu Purojärvi, Olga Gilbert) ja EI äänesti 4 aluehallituksen jäsentä (Jari Sainio, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Riitta Särkelä), joten aluehallitus päätti äänin 10-4, että Pirkko Letto ja Jukka Hako ovat esteellisiä asiassa yhteisöjääviyden perusteella.

Teemu Purojärvi, Pirkko Letto ja Jukka Hako poistuivat kokouksesta tämän jälkeen klo 11.18 asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi.

Nuorisovaltuuston varaedustaja Tejwant Singh poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 11.23.

Asian käsittelyn aikana Jari Sainio esitti asian jättämistä pöydälle. Olga Gilbert ja Gashaw Bibani kannattivat Jari Sainion esitystä asian jättämisestä pöydälle.

Koska oli tehty kannatettu esitys asian jättämisestä pöydälle, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi, että asian käsittelyä jatketaan ja EI merkitsi Jari Sainion esitystä asian jättämisestä pöydälle. JAA äänesti 7 aluehallituksen jäsentä (Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Lauri Kaira, Tanja Aidanjuuri, Maarit Raja-Aho, Terhi Enjala) ja EI äänesti 6 aluehallituksen jäsentä (Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Nina Korventaival, Gashaw Bibani), joten aluehallitus päätti jatkaa asian käsittelyä äänin 7-6.

Viestinnän edustaja Mia Flygar poistui kokouksesta asian jatkokäsittelyn aikana klo 11.50.

Asian käsittelyn aikana esittelijä teki muutetun päätösehdotuksen, jossa päätösehdotukseen lisätään HUS-yhtymän esityslistan asian 12 kohdalle seuraava lisäkirjaus "Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus". Muutettu päätösehdotus kuului tämän jälkeen seuraavasti:

"Aluehallitus päättää antaa yhtymäkokousedustajalle toimiohjeeksi HUS-yhtymän yhtymäkokoukseen 15.6.2023:

  • Esityslistan asian 8 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 9 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 10 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 11 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 12 osalta esittää HUS-yhtymän hallituksen esityksestä poiketen, että HUS-yhtymän talousarvion valmistelukehys vuodelle 2024 on 2 236 235 000 euroa, ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista  periaatteista:
    •  HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
    • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
    • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
    • Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus
  • Esityslistan asian 13 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 14 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 15 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 16 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 17 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 18 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 19 osalta kannattaa pohjaesitystä.
  • Esityslistan asian 20 osalta kannattaa pohjaesitystä."
     

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Maarit Raja-Aho oli tehnyt muutetusta päätösehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen kohtaan 12. Muutosehdotus kuului seuraavasti:

"Esitän, että HUS-yhtymän talousarvioraami vuodelle 2024 on 2 200 967 427 euroa ja että yhtymäkokous päättää seuraavista valmistelua ohjaavista periaatteista:

  • HUSin kehyslaskennassa nyt määritelty pohja muodostaa kulujen kasvun maksimin. Hyvinvointialueuudistuksen periaatteiden ja rahoituksen määräytymisen periaatteet huomioiden on taloudenpidossa varmistuttava siitä, että HUS-yhtymän todelliset kustannukset eivät kasva nopeammin kuin hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin sotekustannukset.
  • HUS-yhtymän tulee kattaa vuonna 2023 mahdollisesti syntyvät alijäämät hyvinvointialuelain edellyttämässä määräajassa taloussuunnitelmassaan 2024-2026.
  • HUS:n talouden tasapainottamiseen liittyvät esitykset välttämättömistä palveluverkko- tai -tasomuutoksista tulee valmistella yhteistyössä hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin kanssa.
  • Hyvinvointialueella panostetaan hyvän yhteistyön tekemiseen HUS-yhtymän kanssa ja varmistetaan yhteistyössä hyvinvointialueen asukkaiden palveluiden saatavuus"

 

Lauri Kaira kannatti Maarit Raja-Ahon muutosehdotusta. Koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi esittelijän muutetun päätösehdotuksen kannattamista ja EI Maarit Raja-Ahon muutosehdotuksen kannattamista. JAA äänesti 6 aluehallituksen jäsentä (Nina Korventaival, Jari Sainio, Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Gashaw Bibani) ja EI äänesti 7 aluehallituksen jäsentä (Maarit Raja-Aho, Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Tanja Aidanjuuri, Terhi Enjala, Lauri Kaira), joten aluehallitus hyväksyi Maarit-Raja-Ahon muutosehdotuksen äänin 7-6.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.