Aluehallitus, kokous 13.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 173 Tiedolla johtamisen järjestelmähankkeen toteutus investointihankkeena pitkäaikaisella lainarahoituksella

VAKE-2023-2256

Perustelut

Asian valmistelija: talousjohtaja Hanna Heinikainen ja tietohallintopäällikkö Kimi Korvanen

Tausta

Investoinneilla sidotaan taloudellisia voimavaroja pitkäaikaisesti tiettyyn kohteeseen. Investoinnilla tarkoitetaan kirjanpidollisessa mielessä hankintaa, jota voidaan hyödyntää palvelutoiminnassa tai joka tuottaa tuloa useampana vuotena. Investointeja ovat taseen pysyvien vastaavien erään kuuluvat aineettomat ja aineelliset hyödykkeet sekä sijoitukset, joiden taloudellinen pitoaika on useita tilikausia. Investointi voi olla maa-alueen, rakennuksen, koneiden ja laitteiden hankinta tai niiden perusparantaminen. Investointi voi olla myös muu pitkävaikutteinen meno kuten tietojärjestelmän tai osakkeiden hankinta.

Valtioneuvosto päättää hyvinvointialueen valtuudesta pitkäaikaisen lainan ottamiseksi. Hyvinvointialueen lainanottovaltuudesta säädetään hyvinvointialueesta annetun lain 15 §:ssä, investointisuunnitelmasta mainitun lain 16 §:ssä sekä arviointimenettelystä mainitun lain 122–124 §:ssä. Hyvinvointialue saa ottaa lainaa päätöksen mukaisen määrän investointisuunnitelman mukaisten investointien rahoittamiseksi. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle myönnetyn lainanottovaltuuden määrä suunnitelmakaudelle 2023–2027 on 206 555 700 euroa. Hyvinvointialue ei toistaiseksi ole nostanut pitkäaikaista lainaa myönnetyn lainanottovaltuuden puitteissa. 

Tiedolla johtamisen tietojärjestelmähanke on hyväksytty osana hyvinvointialueen investointisuunnitelmaa aluevaltuuston päätöksellä 22.11.2023 § 91 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen investointisuunnitelma 2023–2027: Investointisuunnitelmaesityksen päivittäminen ja valtiolle tarkastettavaksi lähettäminen. Sosiaali- ja terveysministeriö on hyväksynyt investointisuunnitelman sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevan osan 5.12.2022 VN/26019/2022. Hyväksytyssä investointisuunnitelmassa tiedolla johtamisen tietojärjestelmän toteuttamiseen on arvioitu tarvittavan 1 457 725 euroa.

Hallintosäännön 82 §:n  (81 § aluevaltuustolle 12.6.2023 esitettävässä hallintosäännössä) mukaan aluehallitus päättää pitkäaikaisen (yli vuoden pituisen) lainan ottamisesta noudattaen aluevaltuuston hyväksymiä periaatteita.  Aluehallitus voi siirtää lainan ottamiseen ja antamiseen liittyvää toimivaltaansa alaiselleen viranomaiselle. Aluevaltuuston kokouksessaan 27.9.2022 § 83 hyväksymät rahoitus- ja sijoitustoiminnan perusteet ovat oheismateriaalina.

Tiedolla johtamisen tietojärjestelmähanke – tarveselvitys

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelujen seurannan, arvioinnin ja tietojohtamisen yhteensovittamisen uusien velvoitteiden (SOTE-järjestämislain 29 §) vuoksi Vantaan Keravan hyvinvointialueella on hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä aloitettu tietoallashanke. Myös Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategian 2023–2025 ​keskeisiä tavoitteita ovat tiedon hyödyntäminen hyvinvointialueen johtamisessa toiminnan, tuotannon ja talouden ohjauksen, johtamisen ja päätöksenteon tukena, jolloin palvelutuotannon voimavaroja voidaan ohjata vaikuttaviin ja hyvinvointia parhaiten edistäviin palveluihin ja tuen muotoihin. ​

Järjestämislain 29 §:n 1. momentissa todetaan seuraavasti: ”Hyvinvointialueen on seurattava alueensa väestön hyvinvointia ja terveyttä väestöryhmittäin, järjestämänsä sosiaali- ja terveydenhuollon tarvetta, saatavuutta, laatua, vaikuttavuutta ja yhdenvertaisuutta, asiakkaiden palvelujen yhteensovittamista sekä sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia ja tuottavuutta. Hyvinvointialueen on verrattava tätä tietoa vastaavaan muita hyvinvointialueita koskevaan tietoon. Hyvinvointialueen on hyödynnettävä edellä mainittua tietoa järjestämisvastuullaan olevan sosiaali- ja terveydenhuollon tietojohtamisessa toiminnan, tuotannon ja talouden ohjauksen, johtamisen ja päätöksenteon tukena.”

Hyvinvointialueelle on perustettu vuosien 2022–2023 aikana tietoallas ja tiedolla johtamisen yksikkö tukemaan tietoallaskehitystä. Tietoallas mahdollistaa useita tietolähteitä hyödyntävän analytiikan johtamisen tukena, mutta vaatii perustamisen jälkeen kehittäjätiimin (Scrum kehitystiimin) tuottamaan tietovarastointia ja Power BI raportointia.

Tietoallashanke on edennyt tietotuotannon perustamisessa vaiheeseen, jossa eri järjestelmistä tietoaltaalle saatu tieto varastoidaan ja järjestetään niin, että tietoja voidaan yhdistellä halutulla tavalla eri tarkoituksia varten. Tämä mahdollistaa automatisoidun raportoinnin rakentamisen, jota voidaan ryhtyä tuottamaan päätöksenteon tueksi.

Tiedolla johtamisen järjestelmähankkeen jatkokehityksen ensimmäisen vaiheen ratkaisut tukevat valmistuessaan hyvinvointialueen johtoa toiminnan, tuotannon ja talouden ohjauksessa sekä päätöksenteossa. Tuotettavat ratkaisut noudattavat kansallisen vähimmäistietosisällön ensimmäisen vaiheen mukaista raportointia, sekä priorisoiden hyvinvointialueen strategisten tavoitteiden mukaisia raportteja.

Mikäli hankinta jäisi tekemättä, tietoaltaalle ei voitaisi rakentaa tietovarastoa tai automatisoitua raportointia. Tässä tapauksessa hyvinvointialueuudistuksen myötä säädetty järjestämislain 29 §:n velvoitetta ei pystyttäisi toteuttamaan, koska eri järjestelmien tiedon yhdistelyyn tai analyyttiseen moderniin raportointiin ei ole muita tarkoituksenmukaisia keinoja. Tämä estäisi hyvinvointialuestrategian mukaiset tiedolla johtamista hyödyntävien ratkaisujen toteuttamisen, kuten voimavarojen kohdistamisen vaikuttaviin ja hyvinvointia parhaiten edistäviin palveluihin ja tuen muotoihin.

Tiedolla johtamisen tietojärjestelmähankkeen rahoitus ja hankkiminen

Tietotuotannon käynnistämiseksi tarvitaan rahoitus syksystä 2023 alkaen vuosille 2023–2024. Hankinnan kohteena on toimittajayhteistyökumppanin hankinta ja ohjelmistokehitystiimit tietovaraston määrittely- ja kehitystehtäviin.​ Lisäksi määrärahaa tarvitaan myös tietoaltaan tietoturvatestauksen toteuttamiseen sekä Apotti potilas- ja asiakastietojärjestelmän tietosisältöjen laajennukseen tietoallasta varten.

Hankinnassa hyödynnettäisiin HUS-yhtymän (jäljempänä HUS) kilpailuttamaa puitejärjestelyä ”Tietotuotannon- ja Epic-asiantuntijoiden asiantuntijapalveluista”. Puitejärjestelyn ehtojen mukaan:

”Tilaaja voi hyödyntää sopimuksen kohteena olevia palveluita ja niiden lopputuloksia kaikessa toiminnassaan, mukaan lukien tilaajan kolmansille osapuolille tuottamat palvelut. Tällaisia kolmansia osapuolia voivat olla muun muassa tilaajan kanssa samaan konserniin kuuluvat oikeushenkilöt ja konsernin osakkuusyhteisöt, tilaajan jäsenkunnat ja -kuntayhtymät, HYKS-erityisvastuualueella sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tuottavat toimijat, kuten Eksote, Kymsote ja PHHYKY, niiden tilalle myöhemmin tulevat hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki tai vastaavat sekä muut toimialan toimijat, huomioiden että tilaajalla on myös valtakunnallisia tehtäviä.”

Näin ollen edellä mainitun puitejärjestelyn ehtojen perusteella Vantaan ja Keravan hyvinvointialue voi hankkia tietovarastointiin liittyviä asiantuntijapalveluita. HUS sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialue ovat allekirjoittaneet puitejärjestelyyn perustuvan yhteistyösopimuksen (Sopimus yhteistoiminnasta tietovarastoinnin asiantuntijapalveluissa) 8.12.2022.

Tiedolla johtamisen järjestelmähanke on käynnistetty valtion myöntämällä ICT-rahoituksella. Hankkeen kokonaiskustannusten kattaminen ja loppuun saattaminen edellyttää kuitenkin lisärahoitusta. Hankkeen rahoituslähteeksi esitetään käytettäväksi pitkäaikaista lainarahaa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää;

  1. merkitä tiedoksi tiedolla johtamisen toteutushankkeen tarveselvityksen;
  2. että tiedolla johtamisen hanke ja siihen liittyvä tietojohtamisen tietojärjestelmäkokonaisuus toteutetaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden puitteissa hyvinvointialueen investointina, joka kirjataan taseen pysyvien vastaavien erään kuuluvina aineettomina hyödykkeinä;
  3. delegoida talousjohtajalle oikeuden kilpailuttaa ja nostaa luotto yhdessä tai useammassa erässä sekä päättää erien nostoajankohdista ja sopia tarkentavista lainaehdoista noudattaen aluevaltuuston kokouksessaan 27.9.2022 § 83 hyväksymiä rahoitus- ja sijoitustoiminnan perusteita.

 

Muutettu päätösehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. merkitä tiedoksi tiedolla johtamisen toteutushankkeen tarveselvityksen;
  2. että tiedolla johtamisen hanke ja siihen liittyvä tietojohtamisen tietojärjestelmäkokonaisuus toteutetaan hyvinvointialueen lainanottovaltuuden puitteissa hyvinvointialueen investointina, joka kirjataan taseen pysyvien vastaavien erään kuuluvina aineettomina hyödykkeinä.

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.