Aluehallitus, kokous 13.6.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 172 Hyvinvointialueen esitys Vantaan kaupungille koskien tontin varaamista osoitteesta Kielotie 13 Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen rakentamista varten

VAKEDno-2022-367

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo

Vantaan väestönkasvu on ollut viime vuosina erittäin nopeaa. Tikkurilan suuralue on asukasmäärältään Vantaan toiseksi suurin suuralue. Alueella asui vuoden 2020 alussa 45 300 henkilöä ja asukasmäärän ennustetaan kasvavan vuosien 2020–2030 välisenä aikana runsaalla 6 400 henkilöllä (Vantaan väestöennuste 2020). Vantaan voimakas väestönkasvu yhdessä väestön ikääntymisen kanssa vaikuttavat merkittävästi sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöön ja palveluiden kysyntään. Tikkurilan terveysaseman nykyisen rakennuksen laajennusvara on riittämätön ja rakennuksen tontti itsessään liian pieni tarvittavan kokoiselle uudisrakennukselle. Nykyiset tilat eivät riitä tulevaisuudessa kattamaan väestönkasvun aiheuttamaa painetta sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen integroimiseksi ja laajentamiseksi. Nykyinen terveysasemarakennus elinkaarensa päässä. Sen vanhempi osa on valmistunut jo vuonna 1974.

Vantaan kaupunginhallitus on kokouksessaan 15.6.2021 § 41 päättänyt hyväksyä Tikkurilan hyvinvointikeskuksen 30.4.2021 päivätyn tarveselvityksen ja sen kustannusennusteen. Vantaan kaupunginhallitus päätti lisäksi, että Tikkurilan hyvinvointikeskuksen sijainti valitaan vasta hankesuunnitteluvaiheessa kahdesta eri vaihtoehdosta. Sijaintivaihtoehdot olivat Jokiniemessä pääradan itäreunassa, rautatieaseman pohjoisen alikulun välittömässä läheisyydessä kaavamuutoksella muodostettavalla Vantaan kaupungin omistamalla tontilla sekä Tikkurilan keskustassa osoitteissa Kielotie 13 ja Kielotie 28, jossa sijaitsee nykyisin mm. Vantaan kaupunkiympäristön toimialan toimipiste. Vantaan kaupunginhallituksen päätöksessä todettiin myös, että hankkeen toteutuksesta ja toteuttamistavasta päättää Vantaan ja Keravan hyvinvointialue.

Vantaan kaupunki ei ole edennyt tontin luovutusprosessissa Jokiniemestä. Kaupunkiympäristön toimialan valmistelu on ehdottanut mahdolliseksi uuden terveys- ja hyvinvointikeskuksen paikaksi osoitteessa Lummetie 5 sijaitsevaa ns. Aikuisopiston tonttia pääradan länsipuolelta. Aikuisopiston tontilla sijaitsee tällä hetkellä vielä käytössä oleva rakennus, eikä Tikkurilan hyvinvointikeskuksen rakentamiseen soveltuvaa asemakaavaa tontilla ei ole. Mikäli Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakennuspaikaksi valittaisiin Lummetie 5:n tontti, pitäisi tontille hakea siis asemakaavan muutos ja myös aikaisemmin valmisteltu tarveselvitys pitäisi päivittää. Asemakaavan muutosprosessi aiheuttaa hyvinvointikeskushankkeelle paitsi merkittävän aikatauluriskin, niin myös riskin siitä, että tontille ei saada kaavoitettua rakennusoikeutta riittävästi tarveselvityksessä esitettyjä toimintoja varten.

Vantaan kaupunki on käynnistänyt Jokiniemen alueen asemakaavaprosessin alkuvuonna 2022, osallistumis- ja arviointisuunnitelma on julkaistu 27.4.2022. Tikkurilan hyvinvointikeskuksen hanke- ja ehdotussuunnittelua tulisi jatkaa rinnakkain asemakaavan valmistelun kanssa, jotta voidaan varmistaa hankkeen toteuttamisen kannalta laadukas asemakaavaratkaisu.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tavoitteena on,​että Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskushankkeen rakentaminen voisi alkaa vuonna 2024 ja että se valmistuisi vuonna 2027. Hanke sisältyy hyvinvointialueen investointisuunnitelmakaudelle 2023-2027 ja sille esitetään lainanottovaltuutta vuodelle 2023. Hankkeen lopullinen toteutustapa ja rahoitusmuoto päätetään myöhemmin hankesuunnittelun edetessä.

Hankkeen tarveselvityksen mukainen bruttoala ilman yleishallinnollisia tiloja on 25 557 brm2.  Hankkeen kustannusarvio ilman hyvinvointialueen hallintoa tämän hetken rakentamisen kustannusluokkaan korjattuna on noin 132 milj. euroa, johon sisältyy rakennuttamis- ja suunnittelukustannuksia noin 11,5 milj. euroa. Kiinteistöön on mahdollista rakentaa myös hyvinvointialueen hallinnon tulevaisuudessa vaatimat tilat, jotka ovat noin 1 600 brm2. Hallinnon tilojen kustannusarvio on noin 10,2 milj. euroa. Varsinaisten toimitilojen lisäksi hankkeeseen tulisi sisältyä myös tarvittavat auto- ja polkupyöräpaikat. Tavoitteena on, että hanke valmistuisi vuonna 2027. Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskukseen sijoittuvia toimintoja sijaitsee Tikkurilan suuralueella 18 eri toimipisteessä ja muualla Vantaalla seitsemässä eri toimipisteessä. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen tavoitteena on, että sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tarjotaan integroidusti yhdessä toimipisteessä ja luovutaan vanhoista toimipisteistä. Tämä edellyttää sitä, että hankkeelle saadaan tontti, jolle koko Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskushanke voidaan toteuttaa.

Jokiniemen tontti on tarkoituksenmukaisin sijoituspaikka hyvinvointikeskukselle.  Vantaan kaupunki on halunnut selvittää muitakin vaihtoehtoja. Valtiovarainministeriön asettamasta aikataulusta johtuen hyvinvointialue tarvitsee tonttivarauksen Jokiniemestä, vaikka Vantaa päättäisi arvioida sen rinnalla myös vaihtoehtoista sijaintia. Esillä olleista vaihtoehdoista selvittelyt voivat olla perusteltuja myös Kielotie 13 ja Kielotie 28 sijaitsevien kiinteistöjen osalta. Sen sijaan niin sanottu Aikuisopiston tontti osoitteessa Lummetie 5 on mahdoton, eikä se tule kyseeseen sijaintinsa ja soveltuvuutensa sekä aikatauluhaasteiden takia.  Hyvinvointialueen aluehallituksen on perusteltua tehdä esitys Vantaan kaupungille ennen 1.10.2022 investointisuunnitelman edellyttämän aikataulutuksen johdosta, sillä hyvinvointialueen tulee toimittaa investointisuunnitelma sosiaali- ja terveysministeriölle, sisäministeriölle sekä valtiovarainministeriölle 1.10.2022 mennessä. 

Hyvinvointialuelain 43 §:n 1. momentin kohdan 3 mukaan aluehallituksen tulee valvoa hyvinvointialueen etua ja, jollei hallintosäännössä toisin määrätä, edustaa hyvinvointialuetta ja käyttää sen puhevaltaa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää Vantaan kaupunginhallitukselle:

  1. että Vantaan kaupunki muodostaa asemakaavamuutoksella Jokiniemestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tontin Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamista varten;
  2. että asemakaavan viitesuunnittelu käynnistetään viipymättä Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä.


Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää esittää Vantaan kaupunginhallitukselle: 

  1. että Vantaan kaupunki muodostaa ja varaa asemakaavamuutoksella Jokiniemestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tontin Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakentamista varten; 
  2. että asemakaavan viitesuunnittelu käynnistetään viipymättä Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä. 

Päätös

Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Kokouskäsittely

Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri ja Pirjo Luokkala ilmoittivat olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella ja poistuivat kokouksesta klo 18.21. Edelleen Jari Sainio, Olga Gilbert ja Patrik Karlsson ilmoittivat olevansa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella ja poistuivat kokouksesta klo 18.30.

Esittelijän selostusosaan tekemät muutokset on huomioitu pöytäkirjassa.

Perustelut

Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallitus on kokouksessaan 14.9.2022 § 169 päättänyt esittää Vantaan kaupunginhallitukselle: 

  1. että Vantaan kaupunki muodostaa ja varaa asemakaavamuutoksella Jokiniemestä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle tontin Tikkurilan terveys-​ ja hyvinvointikeskuksen rakentamista varten;​ 
  2. että asemakaavan viitesuunnittelu käynnistetään viipymättä Vantaan kaupungin ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen yhteistyönä. 


Aiemmin päätetty tontin varaushakemus on koskenut Tikkurilan aseman vieressä Jokiniemen puolelle muodostettavaa tonttia.

Vantaan kaupunginhallitus on kokouksessaan 19.12.2022 § 11 päättänyt hyväksyä Tikkurilan terveys- ja hyvinvointikeskuksen sijoittumisen Kielotie 13 -tontille. Vantaan kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 27.3.2023 § 10 päättänyt ostaa osoitteessa Kielotie 13 sijaitsevan kiinteistön 92-61-206-7 VTK Kiinteistöt Oy:ltä 10 650 000 euron kauppahinnalla, jotta se mahdollistaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen sijoittumisen tontille. VTK Kiinteistöt Oy on Vantaan kaupungin 100 prosenttisesti omistama yhtiö, jolle emokaupunki Vantaa oli antanut tehtäväksi peruuntuneen Kielotie 13:n hybridihankkeen rakennuttamisen.

Osoitteessa Kielotie 13 sijaitsevan kiinteistön 92-61-206-7 siirtyminen Vantaan kaupungin omistukseen antaa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle mahdollisuuden jättää siitä tontin varaushakemus. Vastaavasti on mahdollista jättää Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen toteuttamisen edellyttämä asemakaavan muutoshakemus.  Tonttivaraus esitetään haettavaksi Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen toteuttamista varten siten, että varauksensaajana olisi hyvinvointialue tai sen myöhemmin osoittama taho, joka toteuttaa keskuksen. Hankekehityksen jälkeen hyvinvointialue joko vuokraa tontin kaupungilta itse tai osoittaa vuokralaiseksi hyvinvointikeskuksen toteuttavan tahon.

Asemakaavamuutos- ja rakennuslupa-asiat käsitellään Vantaan kaupungin päätöksentekoprosessin mukaisesti. Tonttivarausta ja tontin vuokrausta hyvinvointialueelle tai sen osoittamalle investoritaholle koskevat päätökset tuodaan erikseen Vantaan kaupunginhallituksen käsittelyyn. Maanvuokrasopimus tehdään varauksen perusteella, aikanaan nimettävän tahon kanssa sen jälkeen, kun kaupunki on määritellyt vuokrauksen pääehdot.

Ehdotus

Aluehallitus päättää:

  1. että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jättää osoitteessa Kielotie 13 sijaitsevaa kiinteistöä 92-61-206-7 koskevan suunnitteluvaraushakemuksen Vantaan kaupungille;
  2. esittää Vantaan kaupungille, että Vantaan kaupunki käynnistäisi kiinteistön asemakaavan muutosprosessin yhteistyössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen rakentamista varten.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti:

  1. että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue jättää osoitteessa Kielotie 13 sijaitsevaa kiinteistöä 92-61-206-7 koskevan suunnitteluvaraushakemuksen Vantaan kaupungille;
  2. esittää Vantaan kaupungille, että Vantaan kaupunki käynnistäisi kiinteistön asemakaavan muutosprosessin yhteistyössä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen kanssa Tikkurilan terveys- ja perhekeskuksen rakentamista varten.
     

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Jari Sainio ja Patrik Karlsson ilmoittivat olevansa esteellisiä palvelussuhdejääviyden perusteella ja Pirjo Luokkala ja Tanja Aidanjuuri ilmoittivat olevansa esteellisiä yhteisöjääviyden perusteella. He poistuivat kokouksesta asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi klo 10.22. Varajäsen Jouko Lindtman saapui kokoukseen Jari Sainion varalle klo 10.22. Todettiin, että Teemu Purojärvi toimii tässä asiakohdassa pöytäkirjantarkastajana Pirjo Luokkalan tilalla.

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen. Päätöksenteon jälkeen Jari Sainio, Patrik Karlsson, Pirjo Luokkala ja Tanja Aidanjuuri saapuivat takaisin kokoukseen ja Jouko Lindtman poistui kokouksesta klo 10.32.


Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohjeet

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen aluehallitukselle. Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä hyvinvointialueen jäsen. Oikaisuvaatimus toimitetaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle.

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään:

Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, aluehallitus

Osoite:
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue / kirjaamo
PL 1000, 01301 Vantaa
kirjaamo@vakehyva.fi

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Hyvinvointialueen jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon 7 päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksiantotodistukseen merkittynä aikana taikka kolmantena päivänä sähköisen viestin lähettämisestä.

Oikaisuvaatimuksesta on käytävä ilmi vaatimus perusteineen ja se on oikaisuvaatimuksen tekijän allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusviranomaiselle ennen oikaisuvaatimusajan päättymistä. Oikaisuvaatimus lähetetään aina omalla vastuulla.