Aluehallitus, kokous 18.5.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 70 Hyvinvointialueen palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä periaatteista päättäminen

VAKEDno-2022-177

Perustelut

Asian valmistelija: talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen

Lain hyvinvointialueesta 22 §:n mukaan aluevaltuusto päättää palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista sekä hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvista palveluista perittävistä asiakasmaksuista. Edelleen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 78 §:n mukaan aluevaltuusto päättää hyvinvointialueen palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista. Aluehallitus päättää tarkemmin maksujen perusteista ja euromääristä.  

Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista veloittamat maksut perustuvat sovellettavaan lainsäädäntöön, lakiin sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (1201/2020) ja asetukseen sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista (9.10.1992/912).  Asiakasmaksulaissa ja -asetuksessa on määritelty tietyille palveluille enimmäismaksu, tai maksu on säädetty perittäväksi asiakkaan maksukyvyn mukaan.  Lainsäädännön perusteluissa on korostettu mm. asiakkaiden yhdenvertaisuutta sekä sitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon maksut eivät saa aiheuttaa asiakkaalle taloudellista ahdinkoa. Hyvinvointialue on velvoitettu antamaan asiakkaalle tiedon maksun alentamisen ja perimättä jättämisen mahdollisuudesta. Maksun alentamisen ja perimättä jättämisen on oltava ensisijaista toimeentulotuesta annetussa laissa (1412/1997) tarkoitettuun toimeentulotukeen nähden (asiakasmaksulaki § 11). 

Hyvinvointialueiden tuleva rahoitus perustuu pääsääntöisesti valtion rahoitukseen, mutta osittain myös asiakas- ja käyttömaksuihin. Vuoden 2023 rahoituksen ennakoidaan olevan niukka suhteessa arvioituihin kustannuksiin. Asiakasmaksutuloilla katetaan tällä hetkellä noin 5 % hyvinvointialueen palvelutuotannon menoista.  

Sekä Vantaan että Keravan kaupungin sosiaali- ja terveydenhuollossa tällä vuonna 2022 voimassa olevissa asiakasmaksuhinnastoissa on päädytty merkittävin osin velkomaan asiakasmaksulain ja -asetuksen maksimiveloituksia alhaisempia hintoja. Lisäksi Vantaan ja Keravan 2022 voimassa olevat asiakasmaksuhinnastot poikkeavat toisistaan sekä hintojen että tuotettujen palvelujen osalta.  

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen määrittely toteutetaan aluevaltuuston määrittelemien yleisten perusteiden pohjalta.  Asiakasmaksuhinnasto 2023 tuodaan aluehallituksen päätettäväksi syksyllä 2022 vaikuttamistoimielinten lausuntokierroksen jälkeen. 

Ehdotus

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää, että: 

  1. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen valmistelun yleisenä lähtökohtana on hyvinvointialueen taloudellinen kestävyys;

  2. lapsiperheiden kotipalvelujen maksuttomuuden osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta; 

  3. terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksun osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään; 

  4. aluehallituksella on tarvittaessa mahdollisuus päättää perustellusti lainsäädäntöä matalammista asiakasmaksuista; 

  5. asiakasmaksuhinnaston käsittelyn yhteydessä aluehallitukselle esitellään asiakasmaksulain mukainen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
     

Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää, että: 

  1. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen valmistelun yleisenä lähtökohtana on hyvinvointialueen taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys, jota seurataan ja analysoidaan vuosittain; 
  2. lapsiperheiden kotipalvelujen maksuttomuuden osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta; 
  3. terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksun osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään; 
  4. aluehallituksella on tarvittaessa mahdollisuus päättää perustellusti lainsäädäntöä matalammista asiakasmaksuista; 
  5. asiakasmaksuhinnaston käsittelyn yhteydessä aluehallitukselle esitellään asiakasmaksulain mukainen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.

Päätös

Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle, että aluevaltuusto päättää, että: 

  1. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen valmistelun yleisenä lähtökohtana on hyvinvointialueen taloudellinen ja sosiaalinen kestävyys, jota seurataan ja analysoidaan vuosittain; 
  2. lapsiperheiden kotipalvelujen maksuttomuuden osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta; 
  3. terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksun osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta meno- ja tulokertymään; 
  4. aluehallituksella on tarvittaessa mahdollisuus päättää perustellusti lainsäädäntöä matalammista asiakasmaksuista; 
  5. asiakasmaksuhinnaston käsittelyn yhteydessä aluehallitukselle esitellään asiakasmaksulain mukainen asiakkaan taloudellisen tilanteen vaatiessa toteutettava maksujen alentamisprosessi.
     

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialueen muutosjohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Olga Gilbert oli tehnyt muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosehdotuksen. Muutosehdotus kuului seuraavasti:

"Lisäys:
3. Terveyskeskuslääkärin vastaanottomaksun osalta valmistellaan selvitys maksuttomuuden vaikutuksesta tulo- ja menokertymään ja palvelun raskaampaa palvelua ennaltaehkäisevästä vaikutuksesta. 
Lisäys:
4. Aluehallituksella on tarvittaessa mahdollisuus päättää perustellusti lainsäädäntöä matalammista asiakasmaksuista ja maksujen poistoista.
Uudet päätöskohdat:
6. Aluehallitukselle esitellään selvitys, mitkä asiakasmaksut aiheuttavat suurinta sosiaalista ja terveydellistä haittaa asiakkaille ja miten parhaiten pystytään maksuja poistamalla vähentämään tätä haittaa.
7. Aluehallitukselle esitellään selvitys asiakasmaksujen laskutuksen ja perinnän kustannuksista."

Eva Tawasoli ja Gashaw Bibani kannattivat Olga Gilbertin muutosehdotusta.

Koska oli tehty muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosehdotus, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestysten suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi. JAA merkitsi muutetun pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Olga Gilbertin muutosehdotuksen kannattamista. JAA äänesti 14 aluehallituksen jäsentä (Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Jukka Hako, Pirkko Letto, Jari Sainio, Teemu Purojärvi, Sakari Rokkanen, Pirjo Luokkala, Maarit Raja-Aho, Nina Korventaival, Riitta Särkelä, Jüri Linros, Lauri Kaira, Terhi Enjala) ja EI äänesti 3 aluehallituksen jäsentä (Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Gashaw Kaisa Bibani), joten aluehallitus hyväksyi muutetun pohjaehdotuksen äänin 14-3.