Beskrivning
Beredare av ärendet: ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen
Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden beslutar välfärdsområdesfullmäktige om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra
prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. Enligt 78 § i Vanda och Kervo välfärdsområdets förvaltningsstadga fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar närmare om avgiftsgrunderna och avgifternas belopp.
Avgifterna som välfärdsområdet tar ut för social- och hälsovårdstjänster grundar sig på lagstiftningen som tillämpas, på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (1201/2020) och på förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (9.10.1992/912). I lagen och förordningen om klientavgifter har för vissa tjänster bestämts maximibelopp för kundavgifterna, eller det har bestämts att avgiften tas ut enligt betalningsförmågan. I motiveringen till lagen har bland annat betonats kundernas jämlikhet samt det att avgifterna för social- och hälsovårdstjänster inte får orsaka ekonomiska problem för kunderna.
Välfärdsområdet har skyldighet att informera kunden om nedsättning eller möjlig efterskänkande av avgiften. Nedsättning och efterskänkande av avgiften ska prioriteras i förhållande till utkomststödet (§ 11 i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården) som avses i lagen om utkomststöd (1412/1997). Den framtida finansieringen av välfärdsområden grundar sig i huvudsak på statlig finansiering, men delvis också på kund- och användaravgifter. Finansieringen för 2023 förutses vara knapp i relation till de beräknade kostnaderna.
Inkomster från kundavgifter täcker för närvarande 5 % av utgifterna som orsakas av serviceproduktionen inom välfärdsområdet. Både Vanda och Kervo har i sina prislistor över social- och hälsovårdens kundavgifter som är i kraft i 2022 beslutat att till stor del ta ut lägre priser än maximibeloppen i lagen och förordningen om klientavgifter. Dessutom skiljer
sig Vandas och Kervos i 2022 gällande prislistor över kundavgifter åt både vad gäller priser och producerade tjänster. Bestämmande av kundavgifter i Vanda och Kervo välfärdsområde genomförs på basis av de allmänna grunderna som välfärdsområdesfullmäktige bestämt. Under hösten 2022 ska välfärdsområdesstyrelsen bestämma om prislistan över kundavgifter för 2023, efter remiss i påverkansorgan.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att:
- den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomisk hållbarhet,
- vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster,
- vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna,
- där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag,
- i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att
- den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen,
- vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster,
- vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna,
- där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag,
- i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att
- den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen,
- vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster,
- vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna,
- där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag,
- i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.
Mer information om beslutet ges av förändringsledare för välfärdsområdet Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
Möte hantering
Efter att ha avslutat diskussionen kring ärendet konstaterade områdesstyrelsens ordförande att Olga Gilbert hade gjort ett ändringsförslag som avvek från det ändrade grundförslaget. Ändringsförslaget hade följande lydelse:
”Tillägg:
3. Vad angår avgiftsfriheten för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och utgifterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster.
Tillägg:
4. Där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag samt avskrivningar av avgifter.
Nya beslutspunkter:
6. En utredning om vilka kundavgifter som orsakar de största sociala och hälsomässiga olägenheterna för kunderna samt hur dessa olägenheter på bästa sätt kan minimeras genom att avskaffa avgifter presenteras för välfärdsområdesstyrelsen.
7. En utredning om kostnaderna för fakturering och indrivning av kundavgifter presenteras för välfärdsområdesstyrelsen.”
Eva Tawasoli och Gashaw Bibani stödde Olga Gilberts ändringsförslag.
Eftersom det hade framställts ett understött ändringsförslag som avviker från det ändrade grundförslaget konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att välfärdsområdesstyrelsen behöver rösta om frågan. Ordföranden föreslog att i omröstningarna används ett elektroniskt röstningssystem, vilket godkändes av
områdesstyrelsen. JA innebar understöd för det ändrade grundförslaget och NEJ innebar understöd för Olga Gilberts ändringsförslag. 14 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen röstade JA (Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Jukka Hako, Pirkko Letto, Jari Sainio, Teemu Purojärvi, Sakari Rokkanen, Pirjo Luokkala, Maarit Raja-Aho, Nina Korventaival, Riitta Särkelä, Jüri Linros, Lauri Kaira, Terhi Enjala) och 3 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen röstade NEJ (Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Gashaw Kaisa Bibani), så därmed godkände välfärdsområdesstyrelsen det ändrade grundförslaget med rösterna 14–3.