Områdesstyrelsen, möte 05-09-2023

Protokollet är granskat

§ 216 Vanda och Kervo välfärdsområdes andra delårsrapport

VAKEDno-2023-1735

Beskrivning

Beredare av ärendet: ekonomidirektör Hanna Heinikainen och strategichef Marianne Juosila

Enligt § 72 i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga följer områdesstyrelsen upp budgetutfallet på det sätt som bestämts vid godkännandet av budgeten. I budgetförslaget konstateras att verksamhets- och ekonomiläget rapporteras till områdesstyrelsen och områdesfullmäktige i delårsöversikter samt budgetårets situation i bokslutet och verksamhetsberättelsen. Årets andra delårsöversikt har utarbetats i enlighet med läget 31.6.2023.

Budgetens utfall

De bindande nivåerna för Vanda och Kervo välfärdsområdes driftsekonomi är välfärdsområdet exklusive specialiserad sjukvård och specialiserad sjukvård, för vilkas del den bindande posten är verksamhetsbidraget. För resultaträkningsdelens del är den bindande nivån årsbidraget.

Utgifterna i Vanda och Kervo välfärdsområdes budget för 2023 är 1,137 miljarder euro och inkomsterna är 119,2 miljoner euro. På basis av budgeten är verksamhetsbidraget –1,017 miljarder euro. Välfärdsområdets utgifter förväntas bli 47,3 miljoner euro högre än budgeten, och inkomsten beräknas utfalla enligt budgeten, så verksamhetsbidraget förutspås bli 47,3 miljoner euro mindre än det budgeterade. Välfärdsområdets utgifter exklusive specialiserad sjukvård förväntas bli 44,3 miljoner euro högre än budgeten, och inkomsten beräknas utfalla enligt budgeten.  I fråga om den specialiserade sjukvården har HUS uppskattat en överskridningsrisk på 3,0 miljoner euro. Välfärdsområdets årsbidrag inkluderar statsfinansieringsposterna. I årsbidraget har även de preliminära uppgifterna om engångsersättningen på 35,8 miljoner euro som grundar sig på bokslutet för år 2022 i enlighet med § 10 i finansieringslagen tagits i beaktande. För verksamhetsbidragets del är underskottets risk i jämförelse med budgeten 6,6 miljoner euro.

Överskridningsrisken för utgifterna i välfärdsområdets driftsekonomi exklusive specialiserad sjukvård består i fråga om upphandlingen av kundtjänster huvudsakligen av prishöjningar och ökningen av servicebehovet samt utgifterna för inhyrd arbetskraft. Den totala inverkan av dessa beräknas uppgå till cirka 68,1 miljoner euro. På motsvarande sätt uppskattas personalutgifterna underskridas på grund av de icke-besatta vakanserna mellan januari och juni.

 Vad gäller köp av kundtjänster ligger de största överskridningsriskerna i:  

  • sektorn för tjänster för barn, unga och familjer 14,1 miljoner euro bland annat på grund av ökning och förändring av servicebehovet samt prishöjningar,
  • sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice 8,5 miljoner euro, som består av ökat servicebehov och prishöjningar, bland annat boendeservice för vuxna 3,0 miljoner euro, boendeservice för personer med funktionsnedsättning samt arbets- och dagverksamhet 1,7 miljoner euro, socialarbete och eftervård för unga 0,8 miljoner euro, 
  • sektorn för äldreservice 10,1 miljoner euro, som bland annat beror på ökat servicebehov och prishöjningar inom boendeservice dygnet runt, där överskridningen är uppskattningsvis 6,0 miljoner euro,
  • sektorn för hälsovårdstjänster, där köp av tjänster förutspås överskrida budgeten med 6,2 miljoner euro. De mest betydande överskridningarna består av inköp av sjukhustjänster vid Kauniala sjukhus, 0,5 miljoner euro och huvudstadsregionens jourservice (bland andra Jorvs sjukhus och Barnsjukhuset 0,2 miljoner euro), utfallet för inhyrning av arbetskraft samt andra, mindre poster.

Välfärdsområdet ska balansera sin ekonomi senast år 2026. För att balansera ekonomin har välfärdsområdet inlett beredningen av ett långsiktigt reformprogram vid sidan om budgetprocessen. Men reformprogrammet 2024–2030 strävar vi efter åtgärder som tryggar invånarnas tjänster och justerar servicesystemet till statens finansieringsram för kommande ekonomiplaneperioder.  

Det nya regeringsprogrammet godkändes i slutet av granskningsperioden. Välfärdsområdet följer med hur regeringsprogrammets riktlinjer fortskrider och svarar på statens styrning genom att lägga fram ärendena på ett ändamålsenligt sätt för områdesstyrelsens beslutsfattande.

Vanda och Kervo välfärdsområdes serviceproduktion

Under det andra kvartalet har beslutsfattandet inom samt organisationen och ledningen av välfärdsområdet slutförts och arbetet med att reformera tjänsterna har kommit igång.

Trots små förbättringar så är problemen med att få tillgång till personal den mest betydande utmaningen för att planmässigt kunna ordna tjänster som motsvarar invånarnas servicebehov. På grund av problemen med att få tillgång till personal och det ökade servicebehovet har välfärdsområdet varit tvungen att använda köptjänster och inhyrd personal mer än planerat. Köerna till många tjänster har fortfarande varit alltför långa. Trots den utmanande situationen så har tjänsterna kunnat ordnas på en säker nivå samtidigt som nya verksamhetsmodeller som förbättrar kundservicen och personalsituationen har tagits i bruk.

Vanda och Kervo välfärdsområde har fortsatt ta aktiva åtgärder för att förbättra personalsituationen. Samordningen av lönesystemet inleddes i enlighet med riksomfattande avtal den 1.6.2023. En del av vårdpersonalen började få ett så kallat engagemangstillägg med målet att trygga smidiga vårdkedjor. Den första enkäten som mätte smidigheten av personalens arbete och personalupplevelsen genomfördes i juni. Av personalen sade sig 72 % kunna rekommendera Vanda och Kervo välfärdsområde som arbetsplats.  

De bindande målen för budgeten 2023 uppskattas huvudsakligen förverkligas enligt målen. Risker i samband med att uppnå målen har identifierats vad gäller uppfyllelsen av väntetiden vid familjerådgivningstjänsterna samt målnivån för frånvaron av hälsoskäl. Även i fråga om budgetens årsbidrag har hotet om ett större underskott än förutspåtts kunnat identifieras. Välfärdsområdet fortsätter det långsiktiga arbetet för att uppnå målen som angetts i budgeten och i välfärdsområdesstrategin.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. anteckna för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2023,
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att anteckna för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2023.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt efter diskussionen att:

  1. anteckna för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2023,
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att anteckna för kännedom Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 2/2023,
  3. intressebevakningssektionen ombeds utarbeta ett ställningstagande till staten angående analysmodellens koefficient för sociala utgifter (some-koefficienten) åt områdesstyrelsen.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.