Områdesstyrelsen, möte 13-05-2025

Protokollet är granskat

§ 128 Svar på fullmäktigemotion om förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall med hjälp av THL:s åtgärdsprogram

VAKEDno-2025-676

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälso- och sjukvårdstjänster Kati Liukko och sektordirektör för koncerntjänster  Mikko Hokkanen 

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 10.2.2025 § 16 lämnades Laura Tulikorpis fullmäktigemotion ”Fullmäktigemotion till välfärdsområdesfullmäktige om förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall med hjälp av THL:s åtgärdsprogram”.

Antalet narkotikarelaterade dödsfall har ökat kraftigt i Finland, vilket experter har kallat för ett nationellt nödläge. År 2023 dog 310 personer till följd av droganvändning, när den motsvarande siffran året innan var 250. Detta är en ökning på en fjärdedel. De narkotikarelaterade dödsfallen bland person under 25 år näst intill fördubblades på ett år, även om Finland redan tidigare toppade statistiken om unga personers narkotikarelaterade dödsfall i Europa. Sammanlagt har Finland nu klart fler narkotikarelaterade dödsfall än dödsfall i trafiken årligen.

De flesta narkotikarelaterade dödsfallen är oavsiktliga förgiftningar som kan förhindras, där en person omkommer till följd av samtidig användning av läkemedelsopioider, alkohol och lugnande läkemedel. Det finns bevisligen effektiva metoder för förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall, vars tillgänglighet bör fortsättningsvis ökas och stärkas. THL har tagit fram åtgärdsprogrammet Finlands modell för förebyggande av narkotikadödsfall, som föreslår tolv teman och metoder för minskning av narkotikarelaterade dödsfall:

  1. Opioidsubstitutionsbehandling är en av de viktigaste, mest undersökta och effektivaste metoderna för behandling av opioidberoende. Det viktigaste målet för förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall bör vara förbättrande av tillgången till opioidsubstitutionsbehandling och snabb tillgång till vård, eftersom de flesta dödsfallen sker utanför vården. Även för andra drogberoendesjukdomar bör det tillhandahållas både medicinska och icke-medicinska behandlingsformer i enlighet med patientens individuella behov.
  2. Hälsorådgivning för personer som använder droger. Tillgången till hälsorådgivningstjänster bör göras så enkel som möjligt överallt i Finland. Tjänsterna bör vara heltäckande och flexibelt tillgängliga med beaktande av antalet personer som använder droger och behoven i olika områden.
  3. Brukarrum (central för förebyggande av narkotikaskador). För ett försök med övervakade brukarrum bör det stiftas en speciallag som möjliggör ett försök med övervakade brukarrum. Ett försök med övervakade brukarrum skulle ge viktig information om vilken effekt tjänsten har på narkotikarelaterade dödsfall och de olägenheter som öppen användning av droger orsakar.
  4. Naloxonprogram och tillhörande utbildning i första hjälpen. Tillgången till Naloxon i Finland borde vara bättre och i samband med att man förbättrar tillgängligheten bör man utbilda både yrkespersoner och droganvändare i att känna igen tecken på en överdos och i att ge första hjälpen vid en överdos. Det vore bra att testa Naloxonprogrammet i synnerhet i områden där missbruk av opioider är utbrett.
  5. Sänkning av tröskeln för att larma hjälp. Tilliten mellan droganvändare och myndigheter bör förstärkas ytterligare för att kunna sänka tröskeln för att larma hjälp.
  6. Informationsutbytet. I Finland finns ett behov av att förbättra och påskynda informationsförmedlingen mellan olika myndigheter, regioner och kommunala serviceleverantörer samt personer som använder droger. I Finland borde det upprättas en kanal för snabb informationsförmedling.
  7. Kampanjer. Kampanjer bör riktas till olika målgrupper, vilka är personer med drogmissbruk, unga personer under 25 år samt personer som använder droger sporadiskt och personer som experimenterar med droger, beslutsfattare och yrkespersoner samt den stora allmänheten.
  8. Samarbete med polisen. Samarbetet mellan polisen, kommunerna, välfärdsområdena och de tredje sektorn bör ytterligare fördjupas och göras mångsidigare. Vårdhänvisningen och tillgången till hjälp för rusmedelsbrukare måste stödas och främjas.
  9. Minskning av stigmat. Man måste fortsätta ett aktivt arbete för att minska felaktiga och negativa föreställningar om rusmedelsproblem, personer som använder rusmedel och missbrukartjänster. Det är viktigt att minska de negativa attityderna gentemot och fördomarna om personer som använder rusmedel, såväl inom social- och hälsovården som i samhället i stort.
  10. Bärbar teknologi. I Finland finns ett behov av att inleda arbetet för att utveckla och bedriva forskning om en prototyp av en bärbar anordning för förebyggande av överdoser. Nya tekniska innovationer kan öppna betydande möjligheter för förebyggandet av narkotikarelaterade dödsfall i Finland.
  11. Analyseringstjänster för droger. Med hjälp av en analyseringstjänst för droger kan man få kompletterande, detaljerad och aktuell information om de droger som finns på marknaden som stöd för andra uppföljningsmetoder.
  12. Avkriminalisering av narkotikabruk. Att ta bort straffbarheten kan minska tröskeln för att larma hjälp, då detta medför att personer som är på plats i situationen slipper straffrättsliga påföljder. Det skulle dessutom bli lättare att testa och börja använda flera nya tjänster och metoder, såsom brukarrum och en analyseringstjänst för droger.

Expertgruppen för förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall (HEAR) har valt förebyggandet av narkotikarelaterade dödsfall bland unga samt främjandet av delaktigheten för personer som använder droger och tillfrisknar från användningen som ett viktigt tyngdpunktsområde. Att involvera personer som använder droger i samtal och lösningar som handlar om deras välbefinnande är speciellt viktigt för att få ner antalet narkotikarelaterade dödsfall.

En del av åtgärdsförslagen kräver ändringar till lagstiftningen, vilket välfärdsområdet inte direkt kan påverka, men vi kan främja en stor del av åtgärderna.

Vi undertecknade föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde tar fram en utredning av hur åtgärderna för förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall förverkligas just nu i välfärdsområdet. Välfärdsområdet bör baserat på utredningen göra de förändringar som behövs för att främja de punkter som för närvarande inte förverkligas.”

Svar på fullmäktigemotionen

 

Vanda och Kervo välfärdsområde delar oron för det växande narkotikaproblemet och det ökade antalet narkotikarelaterade dödsfall. Välfärdsområdet främjar åtgärder för att förebygga narkotikaproblem i samarbete mellan interna aktörer och flera externa partner.    

Missbrukar- och mentalvårdstjänster för vuxna  

Missbrukar- och mentalvårdstjänsterna, som ingår i sektorn för hälsovårdstjänster, genomför åtgärder i enlighet med lagen och följer de nationella rekommendationerna om förebyggande av narkotikaproblem och narkotikarelaterade dödsfall.  Enligt social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 30/2024 rd) kan narkotikabruket och förebyggandet av narkotikarelaterade skador påverkas genom att de befintliga servicestrukturerna utvecklas så att de blir mer klientorienterade och lättillgängliga. Personer med missbrukssjukdomar ska erbjudas lättillgängliga tjänster med låg tröskel. De ovannämnda målen som fastställs i utskottets betänkande stöds för egen del av den omfattande strukturreform inom missbrukar- och mentalvårdstjänsterna som genomfördes i välfärdsområdet 3/2025.   

I samband med reformen inrättades tre stationer för missbrukar- och mentalvårdtjänster, belägna i Kervo, Mårtensdal och Dickursby. Stationerna tillhandahåller lågtröskeltjänster till vuxna med missbruksproblematik och/eller psykisk ohälsa. Tjänster tillhandahålls förutom till klienterna, också till deras närstående. Klienterna kan söka sig till stationerna utan tidsbokning och få hjälp med att kartlägga sin situation, vägledning till tjänster och korta behandlings- och stödperioder.   

I samband med strukturreformen utvidgades även tjänsterna inom social- och hälsovårdsrådgivningen. Öppettiderna för hälso- och socialrådgivningsstationerna, Vinkkari, avsedda för personer som använder droger intravenöst, utökades med tolv timmar per vecka. Tjänsterna vid Vinkkari i Myrbacka utökades också till att omfatta mer socialhandledning och tjänster hos sjukskötare. Enhetens dagverksamhet utvecklades och klienterna erbjuds i dagsläget möjlighet att tvätta kläder och duscha, vila och delta i gemensam behandling. Även tillgången till substitutionsbehandling för opioidmissbrukare förbättrades och vårdplatserna inom den egna produktionen utökades.  I framtiden kommer opioidsubstitutionsbehandling att produceras för 50–60 patienter vid alla tre Miepä-stationer.   

Enligt statistik är antalet klienter vid hälsorådgivningsstationerna för droganvändare i Vanda och Kervo välfärdsområde högt jämfört med andra välfärdsområden. På samma sätt är antalet personer som påbörjat opioidsubstitutionsbehandling under kalenderåret och får opioidsubstitutionsbehandling stort i nationell jämförelse (Statistik THL Sotkanet.fi)  

Enheten för förebyggande rusmedelsarbete utför arbete för förebyggande av narkotikaproblem och narkotikarelaterade dödsfall inom många sektorer, till exempel med hjälp av kommunikation och utbildning. De senaste teman inom kommunikationen har varit blandbruk, vilket förklarar ökningen av narkotikarelaterade dödsfall, THL:s tolv sätt att förebygga narkotikarelaterade dödsfall och THL:s webbutbildning om stigma och diskriminering. Dessutom har enheten för förebyggande missbrukar- och mentalvårdsarbete genomfört en utbildning om bemötande av människor som använder rusmedel och hänvisning av dem till tjänster för medarbetarna vid Vanda stads invånarlokaler och MEK-samhällsutvecklare. I utbildningen deltog en erfarenhetsexpert. Utbildningar med samma innehåll planeras även för hösten 2025 (MEK = programmet för positiv särbehandling).   

Förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall och övervakade brukarrum  

Missbrukar- och mentalvårdstjänsterna följer noga nationella experters rapporter och riksdagens beslut om försök med övervakade brukarrum. Riksdagen avslog 2/2025 ett medborgarinitiativ med förslag om att inleda lagberedning för att möjliggöra försök med övervakade brukarrum (ShUB 30/2024 rd).  

Samarbete och gränsytor 

Narkotikamissbruk återspeglas på många delområden av livet. Missbrukar- och mentalvårdstjänsterna, som ingår i sektorn för hälsovårdstjänster, har många viktiga samarbetsstrukturer och gränsytor med olika sektorer och partner. Av partner kan den specialiserade sjukvården, Vanda och Kervo städer, polisen och fångvården nämnas. Också organisationernas roll i kompletterandet av tjänsterna är viktig. Samarbetet med organisationer är väletablerat och praxis smidiga. Sektorn har vid behov även representation vid olika invånarmöten, till exempel vid störningar orsakade av rusmedelsbruk i bostadsområden.   

Sektorerna arbetar ständigt för att uppnå de gemensamma målen. I samarbete mellan tjänsterna för barn, ungdomar och familjer samt sektorn för hälsovårdstjänster har man utarbetat en ansökan om statsunderstöd 3/2025, där temat är förebyggande av narkotikarelaterade dödsfall bland ungdomar. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till Laura Tulikorpi och till de 26 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt  

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi