Beskrivning
Beredare av ärendet: Mikko Hokkanen
Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 30.5.2023 § 141 beslutat att välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö utses till representant vid HUS-sammanslutningen stämma 15.6.2023 och att Mikko Hokkanen utses till ersättare.
Som kompletterande material finns den inkomna kallelsen till HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023 och mötets föredragningslista. Intressebevakningssektionen har behandlat ärendet vid sitt sammanträde 17.5.2023 § 50. Enligt 43 § i förvaltningsstadgan utser välfärdsområdesstyrelsen representanter till bolagsstämman för dottersammanslutningar och intressesamfund och en representant till HUS-sammanslutningens stämma samt ger dessa de anvisningar som ägarstyrningen förutsätter. Att ge en representant vid sammanslutningens stämma en anvisning hör med stöd av ovan nämnda bestämmelse till välfärdsområdesstyrelsens befogenhet.
Välfärdsområdena och Helsingfors stad ansvarar för den allmänna finansieringen av HUS-sammanslutningens verksamhet. Beredningen av HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 har gjorts som ett samarbete mellan HUS-sammanslutningen, välfärdsområdena och Helsingfors stad. I denna gemensamma beredning gjordes flera kompromissförslag för en möjlig ram för 2024, men HUS-sammanslutningens styrelse beslutade att föreslå för sammanslutningens stämma att budgetberedningen fortsätter enligt ramen för 2 264 811 (1000 euro). Dessutom beaktas eventuella ändringar i arbetsfördelningen mellan HUS-sammanslutningen och medlemmarna.
Vanda och Kervo välfärdsområde har behandlat ramberedningen vid intressebevakningssektionens sammanträde 20.4.2023 § 30. Vanda och Kervo välfärdsområde konstaterar att medlemmarna/ägarna i samband med budgetberedningen ska säkerställa att HUS-sammanslutningens finansiering ger sammanslutningen strikta men realistiska förutsättningar att fungera. Anpassningskraven som riktas till HUS kan inte vara överdimensionerade. Samtidigt måste välfärdsområdets finansiella ställning konstateras och HUS-sammanslutningens finansiering återspeglas mot den totala finansieringen av områdena. Det nationella målet med välfärdsområdesreformen har varit att flytta tyngdpunkten till basservicen. Därför måste HUS-sammanslutningens ekonomiförvaltning säkerställa att den maximala ökningen av utgifterna för den specialiserade sjukvården kan vara högst densamma som den totala ökningen av områdets finansiering, om inga ändringar i arbetsfördelningen sker. I fråga om den operativa styrningen måste säkerställandet av primärvårdens och vårdkedjornas funktion vara en del av budgeten. Detta kräver att samarbetet med HUS kontinuerligt intensifieras, att integrationen förbättras samt att nivåstruktureringen av vården och serviceansvaret preciseras.
Välfärdsområdena och Helsingfors stad beslutade i sina förhandlingar våren 2023 att föreslå 2 236 235 000 euro till HUS ram för 2024. Denna summa har uppstått som en kompromiss och den syftar till att hitta en gemensamt accepterad syn på ramen för 2024. För Vanda och Kervo välfärdsområdes del skulle även detta ramförslag realistiskt innebära att kostnaderna för den specialiserade sjukvården skulle öka med cirka 8 %, medan välfärdsområdets egna kostnader skulle kunna öka med endast cirka 4 %. På längre sikt borde tjänsterna på basnivå absolut öka snabbare än den specialiserade sjukvården, eftersom den åldrande befolkningen påverkar servicebehovet särskilt inom äldreservicen och primärvården.
Eftersom HUS:s budgetram i den föreslagna formen inte är förenlig med bärkraften hos välfärdsområdenas finansiering, är det nödvändigt att inför HUS budgetberedning för 2024 dra upp riktlinjer för de principer med vilka man säkerställer att kraven på den ekonomiska balansen för välfärdsområdena uppfylls i ekonomiplanen 2024–2026. De principer som preciseras i förhandlingarna kan beaktas i enlighet med det nedanstående.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att ge representanten vid HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023 som anvisning att:
- Understöda grundförslaget i ärende 8 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 9 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 10 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 11 på föredragningslistan.
- I ärende 12 på föredragningslistan lägga fram ett avvikande förslag jämfört med HUS-sammanslutningens styrelses förslag, vilket innebär att HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 är 2 236 235 000 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
- Den grund som nu fastställts i HUS ramberäkning utgör den maximala kostnadsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen ska ekonomiförvaltningen säkerställa att HUS-sammanslutningens faktiska kostnader inte ökar snabbare än välfärdsområdenas och Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen ska i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka eventuella underskott som uppstår 2023 inom den tid som lagen om välfärdsområden förutsätter.
- Förslagen om nödvändiga ändringar i servicenätet eller servicenivåerna i anslutning till balanseringen av HUS ekonomi ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
- Understöda grundförslaget i ärende 13 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 14 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 15 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 16 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 17 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 18 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 19 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 20 på föredragningslistan.
Ändrat beslutsförslag:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att ge representanten vid HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023 som anvisning att:
- Understöda grundförslaget i ärende 8 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 9 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 10 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 11 på föredragningslistan.
- I ärende 12 på föredragningslistan lägga fram ett avvikande förslag jämfört med HUS-sammanslutningens styrelses förslag att HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 är 2 236 235 000 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
- Den grund som nu fastställts i HUS ramberäkning utgör den maximala kostnadsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen ska ekonomiförvaltningen säkerställa att HUS-sammanslutningens faktiska kostnader inte ökar snabbare än välfärdsområdenas och Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen ska i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka eventuella underskott som uppstår 2023 inom den tid som lagen om välfärdsområden förutsätter.
- Förslagen om nödvändiga ändringar i servicenätet eller servicenivåerna i anslutning till balanseringen av HUS ekonomi ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
- Välfärdsområdet satsar på ett gott samarbete med HUS-sammanslutningen och säkerställer genom samarbetet tillgången till tjänster för invånarna i välfärdsområdet
- Understöda grundförslaget i ärende 13 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 14 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 15 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 16 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 17 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 18 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 19 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 20 på föredragningslistan.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att ge representanten vid HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023 som anvisning att:
- Understöda grundförslaget i ärende 8 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 9 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 10 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 11 på föredragningslistan.
- I ärende 12 på föredragningslistan lägga fram ett avvikande förslag jämfört med HUS-sammanslutningens styrelses förslag, vilket innebär att HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 är 2 200 967 427 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
- Den grund som nu fastställts i HUS ramberäkning utgör den maximala kostnadsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen ska ekonomiförvaltningen säkerställa att HUS-sammanslutningens faktiska kostnader inte ökar snabbare än välfärdsområdenas och Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen ska i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka eventuella underskott som uppstår 2023 inom den tid som lagen om välfärdsområden förutsätter.
- Förslagen om nödvändiga ändringar i servicenätet eller servicenivåerna i anslutning till balanseringen av HUS ekonomi ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
- Välfärdsområdet satsar på ett gott samarbete med HUS-sammanslutningen och säkerställer genom samarbetet tillgången till tjänster för invånarna i välfärdsområdet
- Understöda grundförslaget i ärende 13 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 14 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 15 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 16 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 17 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 18 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 19 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 20 på föredragningslistan.
----------------------
Efter beslutsfattandet framförde Jari Sainio på den socialdemokratiska styrelsegruppens vägnar avvikande åsikt gällande beslutet. Skriftliga motiveringar till den avvikande åsikten: "SDP:s styrelsegrupp framför en avvikande åsikt till beslutet, eftersom det inte har presenterats tillräckligt med information som grund för välfärdsområdesstyrelsens beslutsfattande och grunderna för beslutsfattandet är oklara. Vi anser att vi inte kan veta hur beslutet påverkar välfärdsområdets verksamhet, tjänster eller kostnadsutvecklingen i välfärdsområdet." Gashaw Bibani meddelade att Vänsterförbundets styrelsegrupp understödde den avvikande åsikten och Olga Gilbert meddelade att de Grönas styrelsegrupp understödde den avvikande åsikten.
Efter beslutsfattandet kom Pirkko Letto, Jukka Hako och Teemu Purojärvi tillbaka till sammanträdet kl. 12.40. Efter beslutsfattandet hölls dessutom en paus i sammanträdet kl. 12.40–12.45.
Välfärdsområdesstyrelseledamot Nina Korventaival, välfärdsområdesstyrelseledamot Otso Kivimäki, sektordirektör för äldreservice Minna Lahnalampi-Lahtinen, ekonomidirektör Hanna Heinikainen och direktör för lokalcentralen Pasi Salo avlägsnade sig från sammanträdet under pausen kl. 12.40. Efter pausen beslutade välfärdsområdesstyrelsen enhälligt att välja Teemu Purojärvi till protokolljusterare i stället för Nina Korventaival under resten av sammanträdet.
Möte hantering
Välfärdsområdesstyrelsens ledamot Teemu Purojärvi meddelade anställningsjäv och att han kommer att avlägsna sig från sammanträdet då ärendet behandlas och beslut fattas.
Välfärdsområdesstyrelsen diskuterade jäv då det gäller Pirkko Letto som är ledamot i HUS-sammanslutningens styrelse och Jukka Hakko, ersättare i sammanslutningens styrelse. Enligt 154 § i förvaltningsstadgan: "En jävig närvarande ska anmäla sitt jäv och grunden för det enligt 28 § i förvaltningslagen innan behandlingen av ärendet inleds samt dra sig ur behandlingen av ärendet och avlägsna sig från sammanträdet. Ordföranden ska vid behov hänskjuta jävigheten hos den som deltar i sammanträdet till organet för avgörande. Personen i fråga ska vid behov ge en redogörelse för omständigheter som kan vara av betydelse vid bedömningen av om hen är jävig. En person om vars jäv beslut fattas kan vara närvarande medan beslut om jävet fattas, men får inte delta i behandlingen av ärendet som jävet omfattar. Avgörandet om jäv ska motiveras i protokollet." Enligt 102 § 4 mom. i lagen om välfärdsområden tillämpas "28 § 1 mom. 5 punkten i förvaltningslagen inte på välfärdsområdets förtroendevalda, tjänsteinnehavare eller arbetstagare, även om personen har en sådan ställning i välfärdsområdets affärsverk eller välfärdssammanslutning som avses i det nämnda lagrummet. En person är dock jävig om välfärdsområdets intressen står i strid med affärsverkets eller välfärdssammanslutningens intressen eller om en opartisk behandling av ärendet förutsätter att personen inte deltar i behandlingen av ärendet.”
Pirkko Letto och Jukka Hako gav sina synpunkter på frågan: De anser att det inte finns någon intressekonflikt och att ett medlemskap i HUS-sammanslutningens styrelse inte förorsakar en intressekonflikt. Letto och Hako lyfte fram att jäv enligt lagen om välfärdsområden inte tillämpas i välfärdssammanslutningen och det viktigaste är ett smidigt samarbete, inte motsättningar med HUS. Efter behandlingen av jävsfrågan hölls en paus i sammanträdet kl. 10.58–11.06.
Ordföranden förde ärendet om Pirkko Lettos och Jukka Hakos jäv till välfärdsområdesstyrelsen för avgörande. Ordföranden föreslog omröstning med hjälp av ett elektroniskt röstningssystem, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som röstningssätt. JA innebar att HUS-sammanslutningens styrelseledamot Pirkko Letto och ersättare Jukka Hako är jäviga på grund av samfundsjäv och NEJ innebar att HUS-sammanslutningens styrelseledamot Pirkko Letto och ersättare Jukka Hako inte är jäviga i ärendet. Pirkko Letto och Jukka Hako var på plats när jävsbeslutet fattades, men deltog inte i behandlingen av jävsärendet.
JA röstade 10 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Otso Kivimäki, Maarit Raja-Aho, Pirjo Luokkala, Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Lauri Kaira, Terhi Enjala, Eva Tawasoli, Teemu Purojärvi, Olga Gilbert) och NEJ röstade 4 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Jari Sainio, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Riitta Särkelä), vilket innebär att välfärdsområdesstyrelsen beslutade med rösterna 10–4 att Pirkko Letto och Jukka Hako är jäviga på grund av samfundsjäv.
Teemu Purojärvi, Pirkko Letto och Jukka Hako avlägsnade sig från sammanträdet efter detta kl. 11.18 medan ärendet behandlades och beslut fattades.
Ungdomsfullmäktiges ersättare Tejwant Singh avlägsnade sig från sammanträdet under behandlingen av ärendet kl. 11.23.
Under behandlingen av ärendet föreslog Jari Sainio att ärendet bordläggs. Olga Gilbert och Gashaw Bibani understödde Jari Sainios förslag om att bordlägga ärendet.
Eftersom ett förslag om att bordlägga ärendet hade lagts fram och förslaget hade vunnit understöd, konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att det var nödvändigt att rösta i ärendet. Ordföranden föreslog omröstning med hjälp av ett elektroniskt röstningssystem, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som röstningssätt. JA innebar att behandlingen av ärendet fortsätter och NEJ innebar understöd för Jari Sainios förslag om att bordlägga ärendet. JA röstade 7 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Lauri Kaira, Tanja Aidanjuuri, Maarit Raja-Aho, Terhi Enjala) och NEJ röstade 6 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Nina Korventaival, Gashaw Bibani), vilket innebar att välfärdsområdesstyrelsen beslutade fortsätta behandla ärendet med rösterna 7–6.
Kommunikationsenhetens representant Mia Flygar avlägsnade sig från sammanträdet under den fortsatta behandlingen av ärendet kl. 11.50.
Under behandlingen av ärendet lade föredraganden fram ett ändrat beslutsförslag, i vilket till beslutsförslaget fogas följande tilläggsanteckning till ärende 12 på HUS-sammanslutningens föredragningslista: "Välfärdsområdet satsar på ett gott samarbete med HUS-sammanslutningen och säkerställer genom samarbete tillgången till tjänster för invånarna i välfärdsområdet". Det ändrade beslutsförslaget lydde därefter enligt följande:
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att ge representanten vid HUS-sammanslutningens stämma 15.6.2023 som anvisning att:
- Understöda grundförslaget i ärende 8 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 9 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 10 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 11 på föredragningslistan.
- I ärende 12 på föredragningslistan lägga fram ett avvikande förslag jämfört med HUS-sammanslutningens styrelses förslag, vilket innebär att HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 är 2 236 235 000 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
- Den grund som nu fastställts i HUS ramberäkning utgör den maximala kostnadsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen ska ekonomiförvaltningen säkerställa att HUS-sammanslutningens faktiska kostnader inte ökar snabbare än välfärdsområdenas och Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen ska i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka eventuella underskott som uppstår 2023 inom den tid som lagen om välfärdsområden förutsätter.
- Förslagen om nödvändiga ändringar i servicenätet eller servicenivåerna i anslutning till balanseringen av HUS ekonomi ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
- Välfärdsområdet satsar på ett gott samarbete med HUS-sammanslutningen och säkerställer genom samarbetet tillgången till tjänster för invånarna i välfärdsområdet
- Understöda grundförslaget i ärende 13 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 14 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 15 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 16 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 17 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 18 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 19 på föredragningslistan.
- Understöda grundförslaget i ärende 20 på föredragningslistan.”
Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att Maarit Raja-Aho hade lagt fram ett ändringsförslag till punkt 12 som avviker från det ändrade beslutsförslaget. Ändringsförslaget lydde enligt följande:
"Jag föreslår att HUS-sammanslutningens budgetram för 2024 är 2 200 967 427 euro och att sammanslutningens stämma beslutar om följande principer som styr beredningen:
- Den grund som nu fastställts i HUS ramberäkning utgör den maximala kostnadsökningen. Med beaktande av principerna för välfärdsområdesreformen och principerna för fastställande av finansieringen ska ekonomiförvaltningen säkerställa att HUS-sammanslutningens faktiska kostnader inte ökar snabbare än välfärdsområdenas och Helsingfors stads social- och hälsovårdskostnader.
- HUS-sammanslutningen ska i sin ekonomiplan 2024–2026 täcka eventuella underskott som uppstår 2023 inom den tid som lagen om välfärdsområden förutsätter.
- Förslagen om nödvändiga ändringar i servicenätet eller servicenivåerna i anslutning till balanseringen av HUS ekonomi ska beredas i samarbete med välfärdsområdena och Helsingfors stad.
- Välfärdsområdet satsar på ett gott samarbete med HUS-sammanslutningen och säkerställer genom samarbetet tillgången till tjänster för invånarna i välfärdsområdet”
Lauri Kaira understödde Maarit Raja-Ahos ändringsförslag. Eftersom ett ändringsförslag hade lagts fram och förslaget hade vunnit understöd, konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att det var nödvändigt att rösta i ärendet. Ordföranden föreslog omröstning med hjälp av ett elektroniskt röstningssystem, vilket välfärdsområdesstyrelsen godkände som röstningssätt. JA innebar att föredragandens ändrade beslutsförslag understöddes och NEJ att Maarit Raja-Ahos ändringsförslag understöddes. JA röstade 6 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Nina Korventaival, Jari Sainio, Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Riitta Särkelä, Gashaw Bibani) och NEJ röstade 7 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen (Maarit Raja-Aho, Otso Kivimäki, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Tanja Aidanjuuri, Terhi Enjala, Lauri Kaira), vilket innebar att välfärdsområdesstyrelsen godkände Marit Raja-Ahos ändringsförslag med rösterna 7–6.