Områdesstyrelsen, möte 15-04-2025

Protokollet är granskat

§ 89 Avgifter för certifikatkort vid Vanda och Kervo välfärdsområdes registreringsställen från och med 1.6.2025

VAKEDno-2025-1610

Beskrivning

Ärendets beredare: ekonomidirektör Hanna Heinikainen och förvaltningsdirektör Riikka Rajahalme

Enligt § 81 i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde beslutar välfärdsområdesfullmäktige om grunderna och beloppen för övriga avgifter (inte kundavgifter) som tas ut. Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 7.2.2023 § 25 beslutat om avgifterna för certifikatkort som tas ut av andra än anställda vid Vanda och Kervo välfärdsområde. Avgifterna som tas ut måste uppdateras.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata beviljar certifikatkort och certifikat för hälso- och sjukvården. Certifikat för certifikatkort för social- och hälsovården används för tillförlitlig elektronisk identifiering av personer inom social- och hälsovården (certifikat för elektronisk identifiering) i olika system. Med certifikatet undertecknas dessutom patienthandlingar och recept elektroniskt. Stark elektronisk autentisering av en person är en förutsättning för dataskydd och informationssäkerhet i social- och hälsovårdens nationella informationssystemtjänster. Med hjälp av certifikatet verifieras kortinnehavarens identitet samt riktigheten, integriteten och autenticiteten hos uppgifterna i certifikatet.

Certifikatkorten för social- och hälsovården är yrkeskort, personalkort och aktörskort. Yrkeskortet för social- och hälsovården är avsett för yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården och den sökande måste ha en gällande yrkesrättighet i Terhikki- eller Suosikki-registret. Personalkortet är avsett för personer som inte har yrkesrättighet i Terhikki- eller Suosikki-registret, till exempel kontorspersonal eller IT-personal. Aktörskorten i sin tur är avsedda för bland annat IT-systemleverantörer eller konsulter.

Certifikatkorten utfärdas vid registreringsställen. Yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården kan beställa ett yrkeskort vid vilket som helst offentligt registreringsställe eller själv förnya sitt giltiga kort i tjänsten WebVartti. Personal- och aktörskort, reservkort och det första yrkeskortet beställs från registreringsställena. Registreringsställena använder Vartti-systemet för registrering, beställning och livscykelhantering av certifikatkort och certifikat. Vartti-systemet får endast användas av registratorer som avlagt Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas utbildning för registratorer. Tidsbokning hos registreringsställena görs via Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst (https://vrk.ajapa.fi/th/)

I Vanda och Kervo välfärdsområde finns följande registreringsställen:

  • Dickursby registreringsställe (Dickursby hälsostation)
  • Myrbacka registreringsställe (Myrbacka hälsostation)
  • Räddningsverkets registreringsställe (endast anställda vid räddningsverket)

För registreringsställena har det på nationellt plan definierats uppgifter, som är tillhandahållande av tidsbokningstjänst för kunderna inom hälso- och sjukvården, identifiering av personer, ifyllande av ansökningsblanketter för certifikat och beställningar (produktionskort och reservkort), registreringsuppgifter för utomstående organisationer inom hälso- och sjukvård på grundval av fullmakt, administrering av beställda certifikatkort och brev med PIN-koder, aktiveringskod för kortet (PUK), ny beställning , arkivering av ansökningsblanketter (10 år) samt stängning av certifikatkort och övrig support för den egna organisationen.

Den som ansöker om certifikatkort kan boka en tid vid valfritt registreringsställe via tidsbokningstjänsten (https://dvv.ajapa.fi/th/). På besöket vid registreringsstället ska personen ha med sig en giltig identifieringshandling som beviljats av en myndighet. Godtagbara identifieringshandlingar är identitetskort och pass (körkort eller FPA-kort duger inte). Vid upphämtning av personalkort ska personen dessutom ha med sig en anställningsblankett som uppfyller Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas krav och som undertecknats av chefen. Vid registreringsstället verifieras personens identitet och kompletteras uppgifterna i certifikatkortsansökan. För kortet behövs ingen bild. Besöket vid registreringsstället tar ungefär 15 minuter. Tillverkningen och sändningen av certifikatkortet och kodbrevet tar ungefär två veckor. Leveranstiden för en ny PUK-/aktiveringskod är 3–4 arbetsdagar. När certifikatkortet och aktiveringskoden har levererats kan kortet genast användas.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gett följande anvisningar om avgifterna för registreringstjänster:

  • Organisationen bestämmer själv om påförandet av avgifter för tjänster som den tillhandahåller.
  • Den som upprätthåller registreringsstället har rätt att ta ut en avgift motsvarande de egna kostnaderna (verifierat självkostnadspris) för registreringstjänster som tillhandahålls andra verksamhetsenheter inom den offentliga eller privata social- och hälsovården, apotek eller yrkesutbildade personer inom den privata social- och hälsovården (registrering av certifikatansökan, fotografering, utlämnande av certifikatkort och produktion av reservkort).
  • Registreringsställena för den offentliga social- och hälsovården måste tillhandahålla registreringstjänster till andra aktörer inom hälso- och sjukvården i området.

För Vanda och Kervo välfärdsområdes egen personal, vars löner betalas av Vanda och Kervo välfärdsområde, är korten avgiftsfria. Korten som tillverkas för personal vid andra organisationer är avgiftsbelagda. För att uppdatera prissättningen föreslås att i fortsättningen ska serviceavgiften för certifikatkort vara 80 euro (tidigare 60 euro) och för reservkort 70 euro (tidigare 40 euro) och att avgiften för beställning av aktiveringskod för yrkeskort, PUK-kod, ska vara 53 euro (tidigare 40 euro). För Vanda och Kervo välfärdsområdes egen personal,

vars löner betalas av Vanda och Kervo välfärdsområde, ska alla ovan beskrivna tjänster vara avgiftsfria.

I praktiken är de utomstående personer som berörs av serviceavgiften till exempel följande:

  • Personal vid privata företag (personerna betalar serviceavgiften för certifikatkortet själva, men i regel betalar arbetsgivaren kostnaden till sin personal i efterhand).
  • I sällsynta fall personal från andra välfärdsområden som beställer ett kort vid Vanda och Kervo välfärdsområdes registreringsställe (de hänvisas att i första hand använda registreringsstället vid sitt eget välfärdsområde).

Prissättningen behöver uppdateras i synnerhet för att avgifterna vid Vanda och Kervo välfärdsområdes registreringsställe just nu är de förmånligaste i Nyland. På grund av detta har ett stort antal utomstående sökande av certifikatkort sökt sig till välfärdsområdets registreringsställen och registreringsställena har inte tillräckligt mycket tider för välfärdsområdets egen personal. Det är befogat att lägga registreringsställenas serviceavgift på ungefär samma prisnivå med de övriga välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens registreringsställen. Jämförelse av registreringsställenas servicepriser just nu:

  • Vanda och Kervo välfärdsområde (Dickursby hälsostation, Myrbacka hälsostation)
    • certifikatkort 60 euro, reservkort 40 euro, kod 40 euro
  • HUS-sammanslutningen (Jorvs sjukhus, Mejlans servicecenter, Berghälls ämbetshus, Hyvinge sjukhus, Lojo sjukhus, Borgå sjukhus, Pejas sjukhus)
    • certifikatkort 78,94 euro, reservkort 69,84 euro, kod 52,63 euro
  • Västra Nylands välfärdsområde (Esbo registreringsställe, Ingå hälsocentral, Ekenäs sjukhus, Karis hälsostation, Kyrkslätts välfärdscentral, Sjundeå kommunhus)
    • certifikatkort 78,9 euro, reservkort 69 euro, kod 52,63 euro
  • Östra Nylands välfärdsområde (Askola hälsocentral, Lovisa hälsocentral, Borgå koncerntjänster, Sibbo hälsocentral)
    • certifikatkort 60 euro, reservkort 40 euro, kod 40 eur
  • Mellersta Nylands välfärdsområde (Hyvinge SoHä/Familjecentret)
    • certifikatkort 73,39 euro, reservkort 73,39 euro, kod 73,39 euro

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att från och med 1.6.2025:

  1. ska för andra än anställda vid Vanda och Kervo välfärdsområde följande priser gälla:
    - beställning av certifikatkort 80 euro, inkl. moms (63,75 euro + moms 16,25 euro)
    - yrkeskort, personalkort, aktörskort
    - beställning av reservkort 70 euro, inkl. moms (55,78 euro + moms 14,22 euro)
    - beställning av PUK-kod för aktivering av yrkeskort 53 euro, inkl. moms (42,23 euro + moms 10,77 euro)
  2.  att priserna ska vara inklusive moms;
  3. att avgiften ska betalas till välfärdsområdets konto före besöket vid registreringsstället; och att
  4. För Vanda och Kervo välfärdsområdes egen personal, vars löner betalas av Vanda och Kervo välfärdsområde, ska alla ovan beskrivna tjänster vara avgiftsfria.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi. 

 

Möte hantering

Följande termändring som föredraganden gjort i redogörelsedelen och i punkt 4 i beslutsförslaget har beaktats i protokollet (termen "Gratis" ändras till "avgiftsfri").