Beskrivning
Ärendets beredare: sektordirektör för koncerntjänsterna Mikko Hokkanen
Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 9.12.2024 § 91 lämnade Eve Rämö och Elina Nykyri en fullmäktigemotion "Vi delar endast material som är förenligt med välfärdsområdets värderingar och som inte diskriminerar någon". 22 fullmäktigeledamöter har undertecknat fullmäktigemotionen. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"Vi undertecknade kräver att man i Vanda och Kervo välfärdsområdes lokaler endast får dela material som är förenligt med välfärdsområdets värderingar och som inte diskriminerar någon.
Välfärdsområdet har olika typer av kundutrymmen där det finns tillgång till en mängd olika broschyrer. En del av broschyrerna består av material och reklam från olika organisationer och föreningar. Arbetstagarna kan också hänvisa sina klienter till dessa organisationer och dela ut deras broschyrer till klienterna.
Den tredje sektorn är en viktig aktör som kompletterar social- och hälsovårdstjänsterna, och det är viktigt att människor kan vägledas till dessa tjänster.
Samtidigt är det av särskild vikt att människor inte hänvisas till sådana aktörer där de riskerar att utsättas för diskriminering eller värderingar som strider mot deras egna. Ofta har välfärdsområdets klienter en svagare ställning i många avseenden till exempel på grund av sjukdom, skada eller annan livssituation. Det är därför viktigt att människor i sådana stunder inte hänvisas till aktörer som ytterligare förvärrar deras situation.
Till exempel kan man på rådgivningarna i nuläget få tag på en broschyr om en parförhållandekurs som lär ut att kvinnor ska underordna sig män, att sex är en kvinnas plikt i ett förhållande, att en våldsam partner bör mötas med förståelse snarare än att en brottsanmälan görs, och att kvinnor är mer lämpade för att ta hand om barn än för arbetslivet. Via rådgivningarna har det också varit möjligt att bli klient hos en sådan aktör som inte godkänner sexuella minoriteter och könsminoriteter.
Vi undertecknade föreslår att
- endast material som är förenligt med Vanda och Kervo välfärdsområdes värderingar delas ut i dess lokaler,
- de anställda är insatta i de aktörer som klienterna hänvisas till och
- att broschyrerna tydligt anger vilka tjänster som är avsedda för särskilda grupper."
Välfärdsområdesstyrelsen beslöt i sitt sammanträde 17.12.2025 § 276 att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och att den skickas vidare för beredning av sektordirektör för koncerntjänster senast 9.6.2025.
Svar på fullmäktigemotionen
Vanda och Kervo välfärdsområdes värden är rättvisa, ansvarsfullhet och mod. Enligt dessa värden vill vi säkerställa att allt material som välfärdsområdet delar ut stöder välfärdsområdets mål och värderingar.
Enligt välfärdsområdets strategi är målet att öka organisationssamarbetet, eftersom organisationerna är viktiga partner som kompletterar tjänsterna inom social- och hälsovården. Organisationerna bör ha möjlighet att presentera sin verksamhet till invånarna i välfärdsområdet. Ett sätt att presentera verksamheten är att dela ut broschyrer om organisationens verksamhet i Vanda och Kervo välfärdsområdes lokaler. Organisationerna ansvarar för sina egna material, men välfärdsområdet kan styra organisationerna och hjälpa dem att säkerställa att deras material är i linje med välfärdsområdets värderingar.
Med följande åtgärder strävar välfärdsområdet efter att säkerställa att material som delas ut i välfärdsområdets lokaler är i linje med välfärdsområdets värderingar:
- Utdelning av material i välfärdsområdets lokaler: I många av välfärdsområdets verksamhetsställen finns anslagstavlor där välfärdsområdet själv sätter upp meddelanden, men där även kunderna och aktörer i tredje sektorn självständigt sätter upp material. Varje enhet kontrollerar inom ramen för sina resurser att materialet som delas ut i lokalerna är i linje med välfärdsområdets värderingar och relevant för kunderna samt avlägsnar material vid behov. Detta gäller både välfärdsområdets egen material och tredje parters, såsom organisationers och föreningars, broschyrer.
- Introduktion av medarbetare: Till medarbetarna tillhandahålls mångsidig utbildning och introduktion så att de kan hänvisa kunderna till pålitliga aktörer vars verksamhet är i linje med välfärdsområdets värderingar. För välfärdsområdets personal finns en webbkurs om att föra välfärdsbrickan på tal och utnyttja den i anslutning till servicehandledningen. Välfärdsbrickan är en tjänst på plattformen Välfärdsbrickan på Vanda och Kervo välfärdsområdes webbplats, som sammanställer de tjänster för främjande av hälsa och välfärd som tillhandahålls av organisationer, kommuner och församlingar i området samt av välfärdsområdet. Mer information om detta delas via nätverket för SOHÄ-nyckelpersonal. Aktörerna som ingår i nätverket för nyckelpersonal har vid vissa enheter inrättat Lär känna välfärdsaktörerna-stationer, där kunderna kan hitta information om olika tjänster för främjande av hälsa och välfärd (t.ex. kommunernas och organisationernas motions-, natur- och kulturtjänster). Aktörerna som ingår i nätverket för nyckelpersonal anvisas att säkerställa att materialet är i enlighet med beskrivningen under punkt 1.
- Innehållet i broschyrer som produceras av den tredje sektorn: Välfärdsområdet kan ge allmänna anvisningar om material som delas ut i dess lokaler, men varje organisation svarar själv för att ta fram materialet.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att
- lämna till Eve Rämö, Elina Nykyri och till de 20 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan,
- föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.