Områdesstyrelsen, möte 18-04-2023

Protokollet är granskat

§ 97 Svar på fullmäktigemotionen gällande inkluderande av områdets invånare, boende- och andra föreningar samt företag som är verksamma i området i planeringen av social-, hälsovårds- och räddningsväsendenas närservice

VAKEDno-2022-67

Beskrivning

Ärendets beredare: Specialsakkunnig Hilda Hakkarainen

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 30.8.2022 § 78 lämnades Pirjo Luokkalas fullmäktigemotion ”Områdets invånare, boende- och andra föreningar samt företag som är verksamma i området ska inkluderas i planeringen av social-, hälsovårds- och räddningsväsendenas närservice”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 30 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:

”Vi som har undertecknat den här motionen föreslår att områdets invånare, boende- och andra föreningar samt företag som är verksamma i området ska inkluderas i planeringen av social-, hälsovårds- och räddningsväsendenas verksamhetsställen och tjänsternas innehåll i området.

Lokalt producerad service ligger ofta i områdets invånares, föreningars och företags intressen. Den lokala naturen tackar också då servicestället lätt kan nås till fots eller med cykel. Närservice kan i bästa fall även vara energieffektivt och ekonomiskt lönsamt.

Vid all planering av serviceverksamhet och serviceställen bör man ta hänsyn till att tjänsternas användare i allmänhet är experter när det gäller innehållet i de tjänster de använder. 

Vi som har undertecknat den här motionen föreslår att tjänsternas användare tillfrågas om var serviceställena i Vanda och Kervo bostadsområden ska placeras och vilka slags tjänster användarna behöver i sitt eget närområde.”

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade på sitt sammanträde 14.12.2022 § 281 att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och skicka den vidare för beredning till chefsöverläkaren. 

Motionen lämnades in redan 2022, men den besvaras först nu på grund av inledandet av välfärdsområdets verksamhet. Svaret har formulerats utifrån den aktuella situationen. Enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga som var i kraft 2022 tillämpades under 2022 inte tidsfristen om sex månader på svaren på fullmäktigemotioner, varför svaret på motionen tas upp för beslutsfattande nu.

Svar på fullmäktigemotionen:

Ett av perspektiven på välbefinnande i Vanda och Kervo välfärdsområdes strategi är att vi verkar tillsammans. Enligt 6 § i förvaltningsstadgan ska sektorerna i sin verksamhet på ett planmässigt sätt se till att välfärdsområdets invånare har möjlighet att påverka välfärdsområdets verksamhet i rätt tid och på ett interaktivt sätt. Möjligheterna att delta och påverka för områdets invånare och intressentgrupper behandlas närmare i delaktighetsprogrammet som välfärdsområdesfullmäktige godkände på sitt sammanträde 14.3.2023 § 18. 

Servicenätplaneringen grundar sig på sektorernas fortlöpande granskning av servicebehoven på lång och kort sikt. Lagen om välfärdsområden (611/2021) anger randvillkoren för de investeringar som görs i syfte att göra ändringar i servicenätet. Kvaliteten hos, mängden av och läget för serviceproduktionen som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar styrs dessutom direkt av flera andra lagar (t.ex. folkhälsolagen, lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre, lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda samt lagen om ordnande av räddningsväsendet) och förordningar samt anvisningar från ministerier och myndigheter. Ett centralt mål för servicenätplaneringen är att utveckla ett mångsidigt, ekonomiskt och operativt effektivt servicenät som överensstämmer med servicebehoven hos invånarna i kommunen eller välfärdsområdet. I processen för servicenätplaneringen bedöms och förutspås förändringar i servicebehoven, tjänsternas utvecklingsbehov samt tillvägagångssätt för att svara mot de föränderliga behoven. 

Vanda och Kervo välfärdsområdes sektorer som ansvarar för ordnandet av tjänsterna anser det vara viktigt att göra invånarna och intressentgrupperna delaktiga i planeringen av servicenät och dessa har också involverats i planeringen av funktioner. Exempelvis har man starkt utvecklat familjecentrens mötesplatsverksamhet tillsammans med organisationer, olika samfund samt familjer och frivilliga. Klientrådet som inrättats i sektorn för äldreservice lyfter fram klientelens synpunkter. Vid val av metoder för delaktiggörande försöker man att beakta varje servicenäts särskilda behov och särdrag. 

Välfärdsområdets delaktighetsprogram stakar ut kursen för verksamheten, men de egentliga praktiska åtgärderna antecknas i sektorspecifika delaktighetsplaner. I delaktighetsplanerna tar sektorerna ställning till hur invånare och intressentgrupper ska tas med i planeringen av tjänsterna. Sektorerna utarbetar sina delaktighetsplaner under våren 2023.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar den mottagna utredningen för kännedom som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar fullmäktigemotionen vara slutbehandlad.

Beslut

Till beskrivningsdelen fastställdes ett tillägg: ”Motionen lämnades in redan 2022, men den besvaras först nu på grund av inledandet av välfärdsområdets verksamhet. Svaret har formulerats utifrån den aktuella situationen. Enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga som var i kraft 2022 tillämpades under 2022 inte tidsfristen om sex månader på svaren på fullmäktigemotioner, varför svaret på motionen tas upp för beslutsfattande nu.”  ​​​​​​

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.