Områdesstyrelsen, möte 20-08-2024

Protokollet är granskat

§ 153 Utredning om nuläget och utvecklingsutsikterna för elektroniska kundtjänster fram till 2030

VAKEDno-2024-3543

Beskrivning

Ärendets beredare: direktör för IT-administrationen Timo Pitkänen

Som en del av budgetförhandlingarna för välfärdsområdet 2024 har man kommit överens om att en utredning om nuläget och utvecklingsutsikterna för de elektroniska klienttjänsterna fram till 2030 lämnas till välfärdsområdesfullmäktige under våren 2024. Utredningen har färdigställts under sommaren 2024 och förs därför nu i början av hösten 2024 till välfärdsområdesstyrelsen och -fullmäktige för behandling.

Välfärdsområdets elektroniska klientservice främjas i Digi#1-projektet, vars mål är:

  • Effektivisering och optimering av processen för hänvisning till tjänster med hjälp av digitala lösningar.
  • Rätt allokering av tjänster riktade till klienterna. 

Tyngdpunkterna i utvecklingen är

  • Klienthandledning och rådgivning
    • Smidigare handledning och rådgivning och stöd med hjälp av digitala lösningar
    • Ökning av klienternas självständiga skötsel av ärenden
    • Hänvisning av klienterna till rätt tjänst i rätt tid
  • Utvärdering och beslutsfattande
    • Elektroniska tjänster är en betydande servicekanal för klienterna
    • Digitala lösningar ökar effektiviteten på arbetet i klienthandledningen
    • Kriterierna för beviljande av vård och service är tydliga och artificiell intelligens stöder bedömningen och beslutsfattandet

Maisa-portalen utgör kärnan i den elektroniska kundservicen, till vilken de övriga elektroniska tjänsterna kopplas. I fortsättningen är det lättare att hitta Maisa-tjänsterna även via VAKE:s webbplats.

Med välplanerade digitala tjänster styrs klienterna till att uträtta ärenden på egen hand och gör det snabbare att hitta rätt tjänst. De digitala tjänsterna kompletterar och stöder de fysiska servicekanalerna. Digitala klienttjänster utvecklas så att de stöder sektorernas serviceprocesser.

Välfärdsområdets informationsförvaltning utvecklar digitala klienttjänster i enlighet med Planen för digital utveckling (digital färdplan). Den digitala färdplanen beskrivs i den bifogade utredningen. Åtgärder på kort sikt är systematisk utveckling och utvidgning av användningen av Maisas digitala tjänster, förbättring av styrningen av webbplatsen Vakehyva.fi samt val och anskaffning av elektroniska tjänster som kompletterar Maisa och webbplatsen vakehyva.fi. På medellång sikt utvecklas den elektroniska bedömningen av servicebehovet och vårdbehovet som en del av Maisa, införs lösningar för artificiell intelligens som stöd för beslutsfattandet om vård och beviljande av tjänster, genomförs kontinuerlig utvärdering och planering av nya tekniska lösningar och lösningar i anknytning till artificiell intelligens som en del av färdplanen för Maisas utveckling. Dessutom konkurrensutsätts en klientservicelösning via flera kanaler. Åtgärderna i den långsiktiga färdplanen är styrning och genomförande av färdplanen för Maisas utveckling i nära samarbete med andra områden och Apotti, kontinuerlig bedömning och överföring av behovet av kompletterande digitala tjänster till Maisa i mån av möjlighet samt bedömning av Apottis roll.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

  1. anteckna den bifogade utredningen om nuläget och utvecklingsutsikterna för välfärdsområdets elektroniska klientservice fram till 2030 för kännedom;
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar den bifogade utredningen om nuläget och utvecklingsutsikterna för välfärdsområdets elektroniska klientservice fram till 2030 för kännedom.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

---------------------------------------------------------

Efter att beslutet hade fattats lämnade Jukka Hako den socialdemokratiska fullmäktigegruppens protokolluttalande om beslutet. Protokolluttalande löd enligt följande: I det fortsatta arbetet bör man utreda om man genom prissättningen av klientavgifterna kan främja användningen av elektroniska tjänster.

Möte hantering

Välfärdsområdesstyrelsen ledamot Antero Eerola lämnade sammanträdet medan detta ärende behandlades kl. 10:09.

Ersättare Gashaw Bibani anlände till sammanträdet medan detta ärende behandlades kl. 10:09.