Områdesfullmäktige, möte 09-12-2024

Protokollet är granskat

§ 82 Godkännande av budgeten för 2025 och ekonomiplanen för 2025–2027

VAKEDno-2024-4661

Tidigare behandling

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för koncerntjänsterna Mikko Hokkanen

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt möte den 14 maj 2024 § 94 godkänt Vanda och Kervo välfärdsområdes budget och anvisning för upprättande av ekonomiplan för perioden 2025–2027. I anvisningen sammanställs de centrala principerna, lagarna och förordningarna som styr budgetberedningen. 

Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år godkänna en budget samt en ekonomiplan för välfärdsområdet för det följande kalenderåret för tre eller flera år. Budgetåret är ekonomiplanens första år. Enligt lagen om välfärdsområden ska budgeten och ekonomiplanen bestå av en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel. Budgeten ska följas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomi. 

I ekonomiplanen godkänns de mål för verksamheten och ekonomin som förverkligar välfärdsområdets välfärdsområdesstrategi. 

Upprättande av budget och ekonomiplan i välfärdsområdet 

Enligt lagen om välfärdsområden ska ett underskott i balansräkningen täckas inom två år från ingången av det år som följer efter det att bokslutet fastställdes. Detta tolkas så att Vanda och Kervo välfärdsområde ska täcka alla underskott som uppkommit för det senast vid utgången av år 2026. 

Budgetförslaget för perioden 2025–2027 för välfärdsområdesdirektören för Vanda och Kervo välfärdsområde har utarbetats tekniskt så att underskotten täcks före utgången av 2026. För år 2026 motsvarar budgetanslagen dock inte det verkliga behovet, eftersom den lagstiftning som styr serviceproduktionen och den statliga finansieringen enligt finansieringslagen och -modellen inte helt sammanfaller. De uppkomna underskotten kan täckas och samtidigt trygga invånarnas lagstadgade tjänster, ekonomiplaneperioden och därpå följande år, det vill säga något långsammare än den tidtabell som lagen förutsätter. 

Budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde år 2025 uppvisar ett överskott på cirka 16,4 miljoner euro. Den statliga finansieringen till Vanda och Kervo välfärdsområde ökar med 13,1 procent för år 2025. I den statliga finansieringen för år 2025 beaktas en efterhandsjustering enligt 10 § i finansieringslagen, som höjer välfärdsområdets finansiering med 64,6 miljoner euro (6 %). I övrigt ökar finansieringen enligt välfärdsområdesindexet (3 procent, vilket är samma för alla välfärdsområden) samt enligt befolkningsförändringen och servicebehovet i Vanda och Kervo välfärdsområde (4 %). Befolkningen i Vanda och Kervo välfärdsområde ökar kraftigt, vilket höjer finansieringen, men det ökade servicebehovet syns kraftigare i välfärdsområdet.

Budgetprocessen 

Välfärdsområdesstyrelsen beslöt vid sitt möte den 13 juni 2023 § 170 att tillsätta en delegation för budget och ekonomiplan som ansvarar för budgetförhandlingarna för den återstående fullmäktigeperioden 2023–2025.

Välfärdsområdesdirektörens förslag till budget och ekonomiplan för perioden 2025–2027 har publicerats den 22 oktober 2024. Efter detta har regionfullmäktigeledamöterna och välfärdsområdesfullmäktigegrupperna haft möjlighet att ställa frågor och göra ändringsförslag i anslutning till välfärdsområdesdirektörens budgetförslag. Ändringsförslagen har behandlats vid budgetförhandlingarna som hölls vid mötet för delegationen för budget och ekonomiplan den 19 november 2024.

Revisionsnämnden har vid sitt möte den 4 september 2024 § 60 behandlat och godkänt sitt eget budgetförslag för år 2025 och fört det till välfärdsområdesstyrelsen för behandling som en del av hela välfärdsområdets budgetberedning.  

I samband med behandlingen av budgeten för perioden 2025–2027 godkänns också investeringsplanen för 2026–2029, detta som en egen ärendepunkt.  

Välfärdsområdesfullmäktige behandlar välfärdsområdets budget för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 vid sitt möte den 9 december 2024. Den av välfärdsområdesfullmäktige godkända budgeten träder i kraft den 1 januari 2025. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar:

  1. att godkänna den bifogade budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027,
  2. att konstatera att lagstiftningen för närvarande medför ett utmanande ansvar för välfärdsområdena att genomföra ramvillkoren i lagstiftningen om ekonomin samtidigt med iakttagande av innehållslagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 har utarbetats så att underskotten tekniskt täcks enligt kraven i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026, men samtidigt konstaterar man att invånarnas lagstadgade tjänster ska tryggas och detta kan genomföras endast på längre sikt – i praktiken före utgången av 2028. Den modell för genomförande som valts här är för närvarande den bästa uppfattningen om hur denna motstridighet i lagstiftningen ska samordnas. En alltför knappt dimensionerad budget skulle utmana välfärdsområdets operativa nivå i en situation där man kan bli tvungen att fullgöra sitt organiseringsansvar enligt 7 § i lagen om välfärdsområden så att tillsynsmyndigheten anser att en representant för välfärdsområdet har försummat eller brutit mot innehållslagstiftningen som fastställer organiseringsansvaret och för vars tillämpning det finns många alternativ inom lagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (till exempel inom hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet, 8 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning i enlighet med 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i äldreomsorgslagen (980/2012) eller 18 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet, som fastställer en tillräcklig servicenivå inom räddningsväsendet.

 

Ändrat beslutsförslag:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. korrigera bilagan genom att ta bort meningen på sidan 75: "Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt möte den 26.1.2024 beslutat om nya grunder för beviljande för arbetsersättning."
  2. befullmäktiga sektordirektören för koncerntjänsterna att vid behov göra smärre tekniska korrigeringar i bilagan,
  3. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar:
    1. att godkänna den bifogade budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027,
    2. att konstatera att lagstiftningen för närvarande medför ett utmanande ansvar för välfärdsområdena att genomföra ramvillkoren i lagstiftningen om ekonomin samtidigt med iakttagande av innehållslagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 har utarbetats så att underskotten tekniskt täcks enligt kraven i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026, men samtidigt konstaterar man att invånarnas lagstadgade tjänster ska tryggas och detta kan genomföras endast på längre sikt – i praktiken före utgången av 2028. Den modell för genomförande som valts här är för närvarande den bästa uppfattningen om hur denna motstridighet i lagstiftningen ska samordnas. En alltför knappt dimensionerad budget skulle utmana välfärdsområdets operativa nivå i en situation där man kan bli tvungen att fullgöra sitt organiseringsansvar enligt 7 § i lagen om välfärdsområden så att tillsynsmyndigheten anser att en representant för välfärdsområdet har försummat eller brutit mot innehållslagstiftningen som fastställer organiseringsansvaret och för vars tillämpning det finns många alternativ inom lagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (till exempel inom hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet, 8 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning i enlighet med 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i äldreomsorgslagen (980/2012) eller 18 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet, som fastställer en tillräcklig servicenivå inom räddningsväsendet.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslöt att:

  1. korrigera bilagan genom att ta bort meningen på sidan 75: "Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt möte den 26.1.2024 beslutat om nya grunder för beviljande för arbetsersättning."
  2. befullmäktiga sektordirektören för koncerntjänsterna att vid behov göra smärre tekniska korrigeringar i bilagan,
  3. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar:
    1. att godkänna den bifogade budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027,
    2. att konstatera att lagstiftningen för närvarande medför ett utmanande ansvar för välfärdsområdena att genomföra ramvillkoren i lagstiftningen om ekonomin samtidigt med iakttagande av innehållslagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 har utarbetats så att underskotten tekniskt täcks enligt kraven i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026, men samtidigt konstaterar man att invånarnas lagstadgade tjänster ska tryggas och detta kan genomföras endast på längre sikt – i praktiken före utgången av 2028. Den modell för genomförande som valts här är för närvarande den bästa uppfattningen om hur denna motstridighet i lagstiftningen ska samordnas. En alltför knappt dimensionerad budget skulle utmana välfärdsområdets operativa nivå i en situation där man kan bli tvungen att fullgöra sitt organiseringsansvar enligt 7 § i lagen om välfärdsområden så att tillsynsmyndigheten anser att en representant för välfärdsområdet har försummat eller brutit mot innehållslagstiftningen som fastställer organiseringsansvaret och för vars tillämpning det finns många alternativ inom lagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (till exempel inom hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet, 8 § i hälso- och sjukvårdslagen (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning i enlighet med 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i äldreomsorgslagen (980/2012) eller 18 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet, som fastställer en tillräcklig servicenivå inom räddningsväsendet.

 

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Möte hantering

Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att Teemu Purojärvi hade gjort ett ändringsförslag som avvek från det ändrade beslutsförslaget, enligt vilket anslaget som reserverats för att stödja välfärdsområdesfullmäktigegrupperna ändras till 4 000 euro per år/regionfullmäktigeledamot. Tanja Aidanjuuri och Marjo Vacker understödde Teemu Purojärvis ändringsförslag.

Eftersom ändringsförslaget som avvek från grundförslaget hade fått understöd konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande behovet av att rösta i ärendet. JA innebar att man understödde grundförslaget (ändrat beslutsförslag) och INTE Teemu Purojärvis ändringsförslag. 14 medlemmar i välfärdsområdesstyrelsen röstade JA (Sami Kanerva, Jukka Hako, Gashaw Bibani, Nina Korventaival, Olga Gilbert, Terhi Enjala, Marja Ahava, Maarit Raja-Aho, Lauri Kaira, Jari Sainio, Markku Pyykkölä, Riitta Särkelä, Eva Tawasoli, Pirkko Letto) och 3 medlemmar röstade NEJ (Tanja Aidanjuuri, Marjo Vacker, Teemu Purojärvi). Därmed godkände välfärdsområdesstyrelsen grundförslaget med rösterna 14–3.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar:

  1. att godkänna den bifogade budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027;
  2. att konstatera att lagstiftningen i nuläget medför ett utmanande ansvar för välfärdsområdena att genomföra ramvillkoren i lagstiftningen om ekonomin samtidigt som man bör iaktta innehållslagstiftningen som rör ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 har utarbetats så att underskotten tekniskt sett täcks enligt kraven i lagen om välfärdsområden före utgången av år 2026, men samtidigt konstateras att de lagstadgade tjänsterna för invånarna ska tryggas. Detta kan genomföras endast på längre sikt – i praktiken före utgången av år 2028. Den modell för genomförande som valts här är i nuläget den bästa uppfattningen om hur denna motstridighet i lagstiftningen ska samordnas. En alltför knappt dimensionerad budget skulle utmana välfärdsområdets operativa nivå, där välfärdsområdet kan bli tvunget att fullgöra sitt organiseringsansvar enligt 7 § i lagen om välfärdsområden på ett sådant sätt att tillsynsmyndigheten skulle kunna anse att en representant för välfärdsområdet har försummat eller brutit mot innehållslagstiftningen som definierar organiseringsansvaret. För detta ansvar finns flera tillämpliga bestämmelser inom lagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (till exempel  8 § i hälso- och sjukvårdslagen om hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning i enlighet med 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i äldreomsorgslagen (980/2012) eller 18 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet, som fastställer en tillräcklig servicenivå inom räddningsväsendet.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslöt:

  1. att godkänna den bifogade budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027;
  2. att konstatera att lagstiftningen i nuläget medför ett utmanande ansvar för välfärdsområdena att genomföra ramvillkoren i lagstiftningen om ekonomin samtidigt som man bör iaktta innehållslagstiftningen som rör ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet. Budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 har utarbetats så att underskotten tekniskt sett täcks enligt kraven i lagen om välfärdsområden före utgången av år 2026, men samtidigt konstateras att de lagstadgade tjänsterna för invånarna ska tryggas. Detta kan genomföras endast på längre sikt – i praktiken före utgången av år 2028. Den modell för genomförande som valts här är i nuläget den bästa uppfattningen om hur denna motstridighet i lagstiftningen ska samordnas. En alltför knappt dimensionerad budget skulle utmana välfärdsområdets operativa nivå, där välfärdsområdet kan bli tvunget att fullgöra sitt organiseringsansvar enligt 7 § i lagen om välfärdsområden på ett sådant sätt att tillsynsmyndigheten skulle kunna anse att en representant för välfärdsområdet har försummat eller brutit mot innehållslagstiftningen som definierar organiseringsansvaret. För detta ansvar finns flera tillämpliga bestämmelser inom lagstiftningen om ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (till exempel  8 § i hälso- och sjukvårdslagen om hälso- och sjukvårdens säkerhet och kvalitet (1326/2010), tryggande av nödvändig omsorg och försörjning i enlighet med 12 § i socialvårdslagen (1301/2014), bestämmelsen om personaldimensionering i äldreomsorgslagen (980/2012) eller 18 § i lagen om ordnande av räddningsväsendet, som fastställer en tillräcklig servicenivå inom räddningsväsendet.

 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

----------------------------------

Jouko Jääskeläinen lämnade in en avvikande åsikt till beslutet av Kristdemokraterna, KD-områdesfullmäktigegruppen. Skriftliga motiveringar till den avvikande åsikten: "I denna ekonomiska situation bör välfärdsområdet avstå från alla icke-lagstadgade och icke-nödvändiga utgifter. Därför anser vi att det räcker med 2 000 euro per ledamot per år som stöd för fullmäktigegrupperna enligt Vandas modell.”

Pirjo Luokkala lämnade in Centerns områdesfullmäktigegrupps protokollsutlåtande, som löd enligt följande: Centerns områdesfullmäktigegrupp anser att en nivå på 4500 euro per ledamot och år hade varit tillräcklig för gruppstödet.

Marjo Vacker lämnade in protokollsutlåtandet från områdesfullmäktigegruppen Rörelse Nu, som löd enligt följande: "Områdesfullmäktigegruppen Rörelse Nu stödde en halvering av gruppstödet till 3000 euro per ledamot."

Efter beslutsfattandet hölls mötespaus kl. 19.53–20.17. Ungdomsfullmäktiges representant Tejwant Singh avlägsnade sig från mötet under mötespausen kl. 20.02 och ungdomsfullmäktiges ersättare Henri Mehtälä anlände i hans ställe. Dessutom avlägsnade sig ledamot Janne Hartikainen från mötet under mötespausen kl. 20.17.

Möte hantering

Ersättare Mikko Viilo avlägsnade sig från mötet kl. 17.06. Ledamot Sakari Rokkanen anlände till mötet under behandlingen av ärendet kl. 17.07 och ersättare Otto Aalto avlägsnade sig från mötet. Ledamot Jussi Saramo anlände till mötet under behandlingen av ärendet kl. 17.12 och ersättare Elina Nykyri avlägsnade sig från mötet. Ledamot Eve Römö anlände till mötet under behandlingen av ärendet kl. 17.31. Ledamot Otso Kivimäki avlägsnade sig från mötet under behandlingen av ärendet kl. 17.48 och ersättare Antti Seppinen anlände till mötet. Ledamot Anssi Aura avlägsnade sig från mötet under behandlingen av ärendet kl. 17.51. Ersättare Otto Aalto anlände till mötet kl. 17.53. Ledamot Tia Seppänen avlägsnade sig från mötet under behandlingen av ärendet kl. 18.06 och ersättare Sari Pesu anlände till mötet. Ledamot Tuukka Saimen avlägsnade sig från mötet under behandlingen av ärendet kl. 18.38. Ersättare Markku Weckman anlände till mötet under behandlingen av ärendet kl. 18.55. Ledamot Jussi Saramo avlägsnade sig från mötet under behandlingen av ärendet kl. 19.05 och ersättare Elina Nykyri anlände till mötet.

Efter att diskussionen i ärendet avslutats konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att fyra understödda ändringsförslag hade lagts fram under diskussionen.

  • Tiina Tuomelas ändringsförslag om att anslaget som reserveras för att stöda områdesfullmäktigegrupperna skulle vara 2 000 euro/ledamot. Ändringsförslaget understöddes av Jouko Jääskeläinen.
  • Pirjo Luokkalas ändringsförslag om att anslaget som reserveras för att stöda områdesfullmäktigegrupperna skulle vara 4500 euro/ledamot. Ändringsförslaget understöddes av Timo Laaninen.
  • Marjo Vackers ändringsförslag om att anslaget som reserveras för att stöda områdesfullmäktigegrupperna skulle vara 3000 euro/ledamot. Ändringsförslaget understöddes av Nina Nummela.
  • Suvi Karhus ändringsförslag om att anslaget som reserveras för att stöda områdesfullmäktigegrupperna skulle vara 4000 euro/ledamot. Ändringsförslaget understöddes av Teemu Purojärvi.
     

Grundförslaget i budgetpropositionen är att anslaget som reserveras för att stöda områdesfullmäktigegrupperna är 5 400 euro/ledamot.

Eftersom man hade lagt fram understödda ändringsförslag som avvek från grundförslaget konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande behovet av att rösta i ärendet. Röstningsförfarandet vid omröstningen om anslaget finns definierad i förvaltningsstadgan. Enligt 120 § i förvaltningsstadgan: ”Om ärendet gäller beviljande av anslag, tas först upp till omröstning om godkännande eller förkastande av det största föreslagna beloppet och detta


fortsätter i den ordning som förslagens storlek anger tills ett förslag godkänns. Därefter kommer mindre förslag inte längre att gå till omröstning.” Välfärdsområdesfullmäktiges ordförande konstaterade att man i enlighet med förvaltningsstadgan först röstar om anslaget enligt grundförslaget för att stödja områdesfullmäktigegruppernas verksamhet med 5 400 euro/ledamot, som är det största av anslagsförslagen. Omröstningen handlar om huruvida anslaget i fråga skall godkännas eller inte. Om det inte godkänns fortsätter man med förslag i storleksordning tills något förslag godkänns. Därefter röstar man inte längre om mindre förslag i enlighet med förvaltningsstadgan.

Ordföranden föreslog att omröstningen genomförs med ett elektroniskt röstningssystem, vilket välfärdsområdesfullmäktige godkände som röstningsmetod. Ja innebar att 5 400 euro per ledamot godkänns som anslag som reserveras för att stödja områdesfullmäktigegrupperna. Nej innebar att 5 400 euro per ledamot inte godkänns som anslag som reserveras för att stödja områdesfullmäktigegrupperna.

53 ledamöter röstade JA och 16 ledamöter röstade NEJ, vilket innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 53–16 att det anslag som reserveras för att stödja områdesfullmäktigegrupperna är 5 400 euro/ledamot. 

Röstlängd:

  • JA: Soile Eriksson, Lauri Kaira, Eva Tawasoli, Patrik Karlsson, Reija Friman, Terhi Enjala, Timo Juurikkala, Gashaw Kaisa Bibani, Marja Suomela, Markku Pyykkölä, Ida Tamminen, Riitta Särkelä, Sari Viinikainen, Tuire Kaimio, Jari Sainio, Carita Orlando, Sami Kanerva, Maarit Raja-Aho, Satu Ek, Sakari Rokkanen, Oskari Iivarinen, Minttu Sillanpää, Tiina Keskimäki, Sirkka-Liisa Kähärä, Susanna Kaiju, Pirkko Letto, Laura Tulikorpi, Tarja Eklund, Pia Lohikoski, Antti Seppinen, Eve Rämö, Niina Saarinen, Anniina Pylsy, Sirpa Siru Kauppinen, Funda Demiri, Otto Aalto, Sari Pesu, Heli Hakala, Nina Korventaival, Hanna Valtanen, Anitta Orpana, Elina Nykyri, Antero Eerola, Sini Syrjäläinen, Jouko Lindtman, Matilda Stirkkinen, Anne Karjalainen, Tuija Haapalainen, Ulla-Maija Kopra, Jüri Linros, Marja Ahava, Paula Lehmuskallio, Säde Tahvanainen
  • NEJ: Suvi Karhu, Timo Laaninen, Sari Linnansalmi, Pirjo Luokkala, Inna Kallioinen, Jouko Jääskeläinen, Kai-Ari Lundell, Janne Hartikainen, Tiina Tuomela, Markku Weckman, Nina Nummela, Marjo Vacker, Teemu Purojärvi, Tanja Aidanjuuri, Hanna Holmberg-Soto, Mika Niikko