Beskrivning
Under mötet lämnades följande fullmäktigemotioner in:
1. Kristdemokraterna, KD-områdesfullmäktigegruppens fullmäktigemotion ”Socialhandledarnas och de psykiatriska sjukskötarnas arbetsinsats i den grundläggande utbildningen och på andra stadiet måste tryggas!”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 40 ledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"VAKE har meddelat att det kommer att ske ändringar i de icke-lagstadgade tjänsterna inom elev- och studerandevården. Ändringarna gäller socialhandledare och psykiatriska sjukskötare inom etappi och paja samt psykiatriska sjukskötare i årskurserna 7-9 och på andra stadiet. Ändringarna får inte innebära att socialhandledarna och de psykiatriska sjukskötarna i fortsättningen inte arbetar som en del av etappi och pajas multiprofessionella team.
Barn som hänvisats till en stationär etappi har ofta komplexa och långvariga utmaningar i skolgången: skolfrånvaro, problem med känslolivet och beteendet samt neuropsykiatriska svårigheter. Hörnstenen i den stationära verksamheten hos etappi är ett intensivt multiprofessionellt samarbete. Socialhandledarens arbetsinsats är nödvändig för att kartlägga barnets utmaningar och hitta lösningar på dem. Det psykosociala stöd som socialhandledaren ger finns tillgängligt för eleverna under hela skoldagen. Detta stöd kan inte ersättas av de veckovisa möten på 45 minuter hos en skolkurator. Socialhandledaren har nära kontakt med elevens vårdnadshavare och kan hänvisa vårdnadshavarna till rätt slags stöd. Socialhandledaren har också tillgång till socialvårdens datasystem. Familjesocialarbetet och barnskyddet ser socialhandledarens anteckningar som kan utnyttjas vid planeringen av rätt slags stöd för barnet och familjen.
Den mobila etappi arbetar i elevens klass i närskolan under sex veckor. Speciallärarens och den psykiatriska sjukskötarens multiprofessionella samarbete spelar en stor roll. Sjukskötaren bidrar med en barnpsykiatrisk kompetens till arbetsbeskrivningen, vilket syns i bedömningen av och stödet för barnets psykiska utveckling och tillstånd. Till sjukskötarens arbetsbeskrivning hör dessutom att sammanställa och upprätthålla nätverk samt familjehandledning. I etappis verksamhet införs stödåtgärderna direkt in i barnets vardag och miljö. Målet är att stärka barnet så att det kan fortsätta sina studier i sin egen klass.
I undervisningen inom paja arbetar en speciallärare, en socialhandledare och en elevassistent. Eleverna i undervisningen inom paja är ungdomar som löper en verklig risk att hoppa av skolan. Genom sin verksamhet förebygger socialhandledaren att en ungdom i riskzonen för utanförskap faller ur samhället.
De lagstadgade tjänsterna inom elev- och studerandevården (skolkurator, skolpsykolog, skolhälsovårdare) kan inte ersätta socialhandledarnas och de psykiatriska sjukskötarnas kompetens och arbetsinsats när det gäller att kartlägga och rehabilitera den övergripande situationen för barn och ungdomar med utmanande symptom.
Inom studerandehälsovården är det de psykiatriska sjukskötarnas uppgift att stöda och främja de studerandes psykiska hälsa. Målet är att förebygga att psykiska symtom förlängs eller förvärras, att stödja och motivera till egenvård samt att hänvisa till andra tjänster på ett ändamålsenligt sätt och i rätt tid.
Jag föreslår tillsammans med de ledamöter som undertecknat motionen att arbetsbeskrivningarna och uppgifterna för socialhandledarna och de psykiatriska sjukskötarna vid etappi och paja samt de psykiatriska sjukskötarna vid högstadier och på andra stadier ska tryggas. Deras arbete är ovärderligt och har en betydande inverkan för barn och ungdomar som kämpar med olika utmaningar och löper risk för utanförskap, samt för deras familjer. Finansieringen av denna arbetsform måste tryggas."
2. Antero Eerolas fullmäktigemotion "Användningen av bemanningsföretag måste upphöra i välfärdsområdet". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 6 ledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"I Finland befinner sig välfärdsområdena i djupa ekonomiska svårigheter. Deras underskott är så stora att majoriteten av områdena med all sannolikhet inte kan täcka de underskott som lagen förutsätter före utgången av år 2026. Även Vanda och Kervo välfärdsområde har meddelat detta till offentligheten.
När välfärdsområdesfullmäktige beslutar om att godkänna budgeten för år 2025 och ekonomiplanen för perioden 2025–2027 torde välfärdsområdesfullmäktige fastställa att den realistiska tidtabellen för att åtgärda underskottet är tidigast år 2028.
Bakomliggande orsaker till obalansen mellan inkomster och utgifter är, förutom politiska orsaker, löneharmoniseringen inom sektorn och den accelererade inflationen, och också det faktum att privata tjänsteproducenter har höjt sina priser. En stor kostnadspost är i synnerhet användningen av hyrd arbetskraft.
Enligt Kommunala arbetsmarknadsverket KA:s utredning (https://www.kt.fi/uutiset-ja-tiedotteet/2023/hyvinvointialueiden-vuokratyovoiman-ja-ostopalvelujen-kustannukset) (På finska) försvann i fjol hela 625 miljoner euro av välfärdsområdenas pengar i stafett- och hyrläkarverksamhet. Summan är enorm i förhållande till alla välfärdsområdens underskott, som i år uppskattas till cirka 1,6 miljarder euro.
Enligt en utredning av Taloussanomat (https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010733774.html) (På finska) kan kostnaden för en bemanningsfirma exempelvis vara upp till tre gånger högre för läkare jämfört med egna anställda läkare. Samma utredning visar att företagen inom bemanningsbranschen gör stora vinster även med en liten omsättning. Ur välfärdsområdenas perspektiv finns det ingen rim och reson att finansiera denna verksamhet.
De privata företagen inom bemanningsbranschen gräver djupt i skattebetalarnas fickor. Det är dags nu att stänga dessa fickor. Även välfärdsområdesdirektören Timo Aronkytö har offentligt uttalat att välfärdsområdena borde enas om att kategoriskt sluta med att använda hyrläkare.
Vanda och Kervo kan i detta avseende bli en föregångare.
På basis av det ovan nämnda gör vi undertecknade ledamöter följande fullmäktigemotion:
* Vanda och Kervo välfärdsområde utreder hur mycket pengar som går åt till att anlita hyrd arbetskraft, hur stor skillnaden är jämfört med de egna tjänsterna och avsluta användningen av privata, vinstgivande hyresföretag i sina tjänster.”
3. Eve Rämös och Elina Nykyris fullmäktigemotion "Vi delar endast material som är förenligt med välfärdsområdets värderingar och som inte diskriminerar någon". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 22 ledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"Vi undertecknade kräver att man i Vanda och Kervo välfärdsområdes lokaler endast får dela material som är förenligt med välfärdsområdets värderingar och som inte diskriminerar någon.
Välfärdsområdet har olika typer av kundutrymmen där det finns tillgång till en mängd olika broschyrer. En del av broschyrerna består av material och reklam från olika organisationer och föreningar. Arbetstagarna kan också hänvisa sina klienter till dessa organisationer och dela ut deras broschyrer till klienterna.
Den tredje sektorn är en viktig aktör som kompletterar social- och hälsovårdstjänsterna, och det är viktigt att människor kan vägledas till dessa tjänster.
Samtidigt är det av särskild vikt att människor inte hänvisas till sådana aktörer där de riskerar att utsättas för diskriminering eller värderingar som strider mot deras egna. Ofta har välfärdsområdets klienter en svagare ställning i många avseenden till exempel på grund av sjukdom, skada eller annan livssituation. Det är därför viktigt att människor i sådana stunder inte hänvisas till aktörer som ytterligare förvärrar deras situation.
Till exempel kan man på rådgivningarna i nuläget få tag på en broschyr om en parförhållandekurs som lär ut att kvinnor ska underordna sig män, att sex är en kvinnas plikt i ett förhållande, att en våldsam partner bör mötas med förståelse snarare än att en brottsanmälan görs, och att kvinnor är mer lämpade för att ta hand om barn än för arbetslivet. Via rådgivningarna har det också varit möjligt att bli klient hos en sådan aktör som inte godkänner sexuella minoriteter och könsminoriteter.
Vi undertecknade föreslår att
- endast material som är förenligt med Vanda och Kervo välfärdsområdes värderingar delas ut i dess lokaler,
- de anställda är insatta i de aktörer som klienterna hänvisas till och
- att broschyrerna tydligt anger vilka tjänster som är avsedda för särskilda grupper.
4. Antero Eerolas fullmäktigemotion "Humanitärt bistånd till Palestina och Libanon, särskilt från Mellersta Nylands räddningsverk”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 12 ledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
"Det blodiga kriget i Gaza har pågått i över ett år. Kriget har lett till en omfattande humanitär katastrof. Startskottet för krigshandlingarna var en brutal terrorattack utförd av Hamas mot Israel som krävde nästan 1 200 människoliv. Sedan dess har kriget spridit sig till Libanon där den humanitära nöden också är stor.
Priset för Israels vedergällningsaktioner har varit mycket högt. Enligt FN:s kontor för samordning av humanitärt bistånd OCHA (https://www.ochaopt.org/content/humanitarian-situation-update-243-gaza-strip) har över 44 500 palestinier dödats och 105 400 skadats i Gaza i början av december 2024.
Barnen har drabbats särskilt hårt. Enligt den internationella organisationen Rädda Barnen (https://www.savethechildren.net/what-we-do/emergencies/war-gaza) är minst 20 000 barn försvunna, och många har omkommit inte bara i stridigheter utan även på grund av undernäring och sjukdomar. Det råder brist på allt: vatten, mat, mediciner, skydd och räddningsutrustning.
Även situationen i Libanon har stadigt försämrats. Enligt uppgifter från OCHA (https://www.unocha.org/publications/report/lebanon/lebanon-glance-escalation-hostilities-lebanon-5-december-2024-enar) har över 4 000 människor dött och nästan 17 000 skadats som en följd av Israels krigshandlingar.
Finland och finländarna har i mån av möjlighet en skyldighet att hjälpa människor i djup mänsklig nöd. Problemet är att det internationella samfundet endast har svarat på mindre än 70 procent av de biståndsförfrågningar som hjälporganisationer har framfört för att möta Gazabornas mest akuta behov.
När Ryssland inledde sitt storskaliga angrepp på Ukraina i februari 2022 agerade kommunerna och välfärdsområdena omedelbart för att kanalisera hjälp till krigets offer. Mellersta Nylands räddningsverk bistod Ukraina med materialhjälp till ett värde av tiotusentals euro. Dessutom har räddningsverket donerat en ambulans, en tankbil och en släckningsbil till Ukraina.
I Gaza och Libanon har särskilt sjukvårdens infrastruktur utsatts för Israels aggression. Därför kunde just välfärdsområdet ha en betydande betydelse för människor som lider nöd i Mellanöstern.
På basis av det ovan nämnda gör vi undertecknade ledamöter följande fullmäktigemotion:
* Vanda och Kervo välfärdsområde utreder hurdan överskottsutrustning- och materiel, läkemedel, vårdartiklar och till exempel hjälpmedel för äldre och personer med funktionsnedsättning det har och vilka möjligheter det finns att skicka dessa till offren för kriget i Gaza och Libanon, samt vidtar åtgärder baserat på detta.
Beslut
Områdesfullmäktige beslutade enhälligt att anteckna för kännedom de inkomna fullmäktigemotionerna och sända dem för beredning i välfärdsområdesstyrelsen.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.