Områdesstyrelsen, möte 17-12-2024

Protokollet är granskat

§ 272 Svar på fullmäktigemotion om omedelbar begäran om åtgärder på grund av biverkningar orsakade av coronavaccin

VAKEDno-2024-3960

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälsovårdstjänster Kati Liukko 

Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 9.9.2024 § 62 lämnade Tiina Keskimäki fullmäktigemotionen  "Begäran om omedelbara åtgärder på grund av de biverkningar som coronavaccinerna har orsakat". Fullmäktigemotionen har undertecknats av 1 ledamot. Fullmäktigemotionen löd enligt följande: 

”Begäran om brådskande förfarande angående fullmäktigemotionen som fullmäktigegruppen Valta kuuluu kansalle ry lämnade in 4.3.2024: ”Inrättande av krisgrupp och utveckling av vårdvägen för personer som lider av coronavaccinskador”: https://vakehyva.cloudnc.fi/fi FI/Organ/Regionfullmäktige/Sammanträde_432024/Fullmäktigeinitiativ_lisapykala(11923) 

Vi undertecknade kräver omedelbara åtgärder av Vanda och Kervo välfärdsområde på grund av de biverkningar som coronavaccinerna orsakar. 

1 Inledning 

Välfärdsområdenas uppgift är att garantera hälsan och säkerheten för alla medborgare som bor i området. Under den senaste tiden har det uppstått allvarlig oro på grund av den finska statens vaccinpolitik och dess inverkan på medborgarnas välfärd. Det har särskilt framkommit frågor om tillgången till coronavaccin och deras säkerhet. Denna motion framställs i syfte att trygga rättigheterna och säkerheten för varje medborgare som bor i välfärdsområdet och motionen grundar sig på straffrättsliga och juridiska synpunkter. 

1.1 Vaccinpolitikens nuläge

Att utvidga tillgången till coronavaccin till apoteken är en betydande förändring vars syfte är att underlätta medborgarnas tillgång till vaccin och på så sätt främja folkhälsan. 
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner.  

Samtidigt är det viktigt att säkerställa att denna förändring inte äventyrar medborgarnas hälsa och säkerhet. Det har förekommit oro över vaccinernas säkerhet och biverkningar, vilket kräver en grundlig granskning och övervakning. 

Välfärdsområdenas primära uppgift är att skydda, garantera och främja hälsan och välfärden för alla medborgare som bor i området. De senaste rapporterna om eventuella allvarliga biverkningar av coronavaccin har väckt motiverad oro. Statistiken över överdödlighet, låg nativitet, ökat antal cancerfall och andra hälsorisker kräver omedelbara åtgärder. Denna motion kommer att läggas fram med beaktande av straffrättsliga och rättsliga aspekter. 
 
2. Beskrivning av problemet 

2.1 Överdödlighet
Statistiken visar att överdödligheten i Finland har ökat med 40,5 procent. 
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats 

https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.) 

Denna betydande ökning kräver en grundlig utredning och brådskande åtgärder. Det bör undersökas om coronavaccinerna har ett direkt samband med detta fenomen. 

 2.2. Låg nativitet
Det har rapporterats om uppenbart låg nativitet i Finland. Denna demografiska förändring kan påverka samhällsekonomin och samhällsstrukturerna på lång sikt. Det är viktigt att utreda om vaccinerna bidrar till denna utveckling. 

2.3 Ökning av cancer
Den explosionsartade ökningen av cancerfallen är en annan fråga som är föremål för allvarlig oro. Det finns tecken på att coronavaccinerna kan påverka förekomsten av cancer. Detta kräver omedelbar och omfattande forskning. 

https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats.

2.4 Blodproppar och andra hälsorisker
Blodproppar, hjärtinfarkter och andra allvarliga hälsorisker har rapporterats att har ökat efter att coronavaccinerna började användas. Det är av största vikt att dessa fall undersöks närmare och att eventuella orsakssamband utreds. 

https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.)

3 Rättsliga aspekter

3.1 Grundlagen
Enligt 7 § i Finlands grundlag har alla rätt till liv och till personlig frihet, integritet och trygghet. Välfärdsområdet ska säkerställa att vaccinpolitiken inte äventyrar dessa grundläggande rättigheter. 

 3.2 Strafflagen
Strafflagen innehåller bestämmelser om orsakande av kroppsskada eller sjukdom hos någon annan (SL 21 kap. 5 §). Välfärdsområdet ska se till att vaccinpolitiken inte leder till situationer där medborgarna orsakas skada uppsåtligen eller av oaktsamhet. 

3.3 Patientlagen
Lagen om patientens ställning och rättigheter (785/1992) definierar patientens rättigheter inom hälso- och sjukvården. Patienten har rätt att få tillräcklig information om behandlingarna och deras effekter så att han eller hon kan fatta ett medvetet beslut om behandlingen. 

4 Åtgärdsförslag 

4.1 Oberoende undersökning
Välfärdsområdet ska inrätta en oberoende och opartisk undersökningskommitté som grundligt och objektivt utreder eventuella biverkningar av coronavaccinerna. Denna kommitté består av medicinska experter, statistiker och jurister. 

 4.2 Omfattande datainsamling
Ett system som samlar in och analyserar uppgifter om vaccinernas eventuella biverkningar ska skapas. Systemet omfattar de symptom som medborgarna har anmält, sjukjournaler och statistikuppgifter. 

https://thl.fi/-/fimea-ja-thl-seuraavat-koronarokotteiden-haittavaikutuksia-ja-turvallisuutta-tarkasti-yllattavia-haittavaikutuksia-ei-ole-ilmennyt?redirect=%2Ffi%2Fweb%2Finfektiotaudit-ja-rokotukset%2Fajankohtaista%2Finfektio-ja-rokotusuutiset. (Artikeln är på finska.) 

4.3 Omedelbar information och utbildning
Välfärdsområdet ska på ett heltäckande och transparent sätt informera medborgarna om eventuella risker med vaccin. Dessutom ska utbildningar ordnas för hälso- och sjukvårdspersonal så att de kan identifiera och rapportera vaccinernas biverkningar. 

4.4 Omvärdering av vaccinpolitiken
Välfärdsområdet ska på nytt utvärdera de forskningsresultat som erhållits utifrån vaccinpolicyn. Om vaccinernas biverkningar visar sig vara betydande ska alternativa åtgärder för att skydda folkhälsan övervägas. 
 
5 Slutsats 

Välfärdsområdet VAKE är skyldigt att trygga varje medborgares hälsa och säkerhet. Denna motion föreslår konkreta åtgärder för att säkerställa att vaccinpolitiken är säker och etiskt hållbar. 
 
Vi ber att välfärdsområdets ledning behandlar denna motion som brådskande och vidtar åtgärder för att genomföra det. 

--- 

Källor: 
Yle: Tillgången på coronavacciner på apoteken 
https://yle.fi/a/74-20099305 (Artikeln är på finska.) THL: Frågor om hur coronavaccinen utvecklats.
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/fragor-om-coronavaccinationer/fragor-om-hur-coronavaccinen-utvecklats.  Coronavaccinernas biverkningar och säkerhet
https://thl.fi/sv/teman/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/vaccin-a-o/coronavacciner/biverkningar-av-coronavaccinationer.
Ytterligare grund för begäran om påskyndande:
Två specialistläkare Tamara Tuuminen (specialistläkare i klinisk mikrobiologi, docent i medicinsk mikrobiologi) och Sylvi Silvennoinen-Kassinen (specialistläkare i klinisk mikrobiologi och docent i immunologi) har per e-post kontaktat alla välfärdsområden i Finland, alla välfärdsområdes fullmäktigeledamöter och även finska medborgare i detta ärende med ett öppet brev 30.8.2024. 
 
Specialistläkarnas vädjan inklusive alla bilagor finns på länken: 

Https://pelastetaansuomenlapset.fi/erikoislaakarit-vetoavat-c19-injektioiden-lopettamiseksi/.  (Texten är på finska.)".

Aluehallitus päätti kokouksessaan 17.9.2024 § 186 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 9.3.2025 mennessä.  

Svar på fullmäktigemotionen 

I 5 kap. i lagen om smittsamma sjukdomar (1227/ 2016) fastställs olika myndigheters ansvar och skyldigheter samt arbetsfördelningen mellan olika myndigheter i anslutning till vaccinationer.  I 44 § i lagen konstateras att social- och hälsovårdsministeriet beslutar om innehållet i det nationella vaccinationsprogrammet efter att ha hört experter som är insatta i vaccin och vaccination. Välfärdsområdet ska ordna vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet. Det är frivilligt att delta i vaccinationerna. Institutet för hälsa och välfärd styr genomförandet av vaccinationerna, följer upp genomförandet och deras effekter samt bedriver forskning och ger förslag på hur det nationella vaccinationsprogrammet kan utvecklas.   
I 45 § i lagen om smittsamma sjukdomar konstateras att välfärdsområdet ska ordna allmänna frivilliga vaccinationer som statsrådet beslutat om. I statsrådets förordning 1105/2020 konstateras att välfärdsområdet ska ordna allmänna frivilliga vaccinationer vars syfte är att skydda mot covid-19.

I 51–53 § i lagen om smittsamma sjukdomar behandlas uppföljning av vaccinationernas effekter samt anmälan, uppföljning och utredning av biverkningar eller misstankar om dem. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården har rätt att anmäla biverkningar eller misstankar om biverkningar till Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (Fimea). Fimea upprätthåller ett riksomfattande register över biverkningar. Fimea och THL samarbetar i säkerhetsuppföljningen av vacciner och vaccinationer. 

Biverkningar av coronavaccinationer

Alla vaccin kan ha biverkningar. De förekommer dock endast hos en liten del av de vaccinerade. Oftast är biverkningarna övergående och allvarliga biverkningar är sällsynta. Det har gjorts många anmälningar om biverkningar av coronavaccinationerna till Fimea och största delen (80 procent) av dem är anmälningar om biverkningar från konsumenter/vaccinerade, endast en liten del av anmälningarna har gjorts av yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Största delen av anmälningarna om biverkningar gäller icke-allvarliga biverkningar. Även hjärt- och kärlrelaterade biverkningar har till stor del varit icke-allvarliga.  

Enligt statistiken förekom det betydande överdödlighet i Finland i november 2023. Samtidigt ökade förekomsten av coronainfektion och coronadödligheten tydligt i Finland. Överdödligheten i november 2023 har bedömts bero på coronainfektionen, inte på coronavaccinationer. I biverkningsregistret finns inga anmälningar om oväntade plötsliga dödsfall med de nuvarande mRNA-vaccinerna mot corona.  

Utifrån Statistikcentralens befolkningsstatistik kan man inte ens konstatera en statistisk korrelation i fråga om låga födelseantal eller minskad nativitet och coronavaccin, eftersom en betydande minskning av nativiteten syns i statistiken redan från början av 2000-talet.  

Ordnande av coronavaccinationer i Vanda och Kervo välfärdsområde

I Vanda och Kervo välfärdsområde har säsongsvaccinationerna (influensavaccin och coronavaccin) för vaccinationsperioden 2024–25 ordnats i enlighet med THL:s rekommendationer. THL har gett en rekommendation om rätt tidpunkt för vaccinationerna och hur de ska riktas till olika risk- och åldersgrupper. Vaccinationerna inleddes vid Vanda och Kervo välfärdsområde i september i enlighet med THL:s rekommendationer. Invånarna i välfärdsområdet har informerats om vaccinationerna via olika informationskanaler och på Vanda och Kervo välfärdsområdes webbplats finns omfattande information om vaccinationerna. För personalen finns heltäckande och grundliga anvisningar om säsongsvaccinerna för perioden 2024–25 på intranätet och dessa innehåller också en anvisning om vaccin som personer som inte hör till riskgrupperna för coronavaccin kan skaffa på egen bekostnad, det vill säga man får ett recept med vilket man kan skaffa vaccinet på apoteket.  
Vaccinet får endast ges av en sådan yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården som har fått utbildning för detta antingen under sin grundexamen eller senare som fortbildning. I utbildningen ingår alltid också uppföljning efter vaccinationerna och observation av eventuella biverkningar.

Sammanfattning

Enligt lagen om smittsamma sjukdomar (1227/ 2016) hör åtgärdsförslagen 4.1, 4.2, 4.4 och 4.5 som presenteras i fullmäktigemotionen inte till välfärdsområdenas behörighet, utan det är andra myndigheters uppgift att följa upp, undersöka, samla in information och bedöma vaccinernas biverkningar. Enligt lagen ska välfärdsområdet ordna vaccinationer enligt det nationella vaccinationsprogrammet samt allmänna frivilliga vaccinationer enligt statsrådets förordning.  
Välfärdsområdet ansvarar för att informera och utbilda invånarna och personalen i välfärdsområdet (åtgärdsförslag 4.3) och dessa har genomförts i Vanda och Kervo välfärdsområde.   
Inom hälso- och sjukvården följer man upp nationell och internationell forskning i anslutning till vaccin och deltar aktivt i den nationella diskussionen och planeringen i anslutning till vaccinerna. Hälso- och sjukvårdssektorn bedömer att de åtgärdsförslag som presenteras i motionen inte behöver vidtas.  

_________________

Enligt 132 § i förvaltningsstadgan ska välfärdsområdesstyrelsen bereda ett svar på en motion med minst 15 ledamöters underskrift, senast inom ett halvt år från det att den lämnades in, och den ska antecknas för kännedom till välfärdsområdesfullmäktige. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 1 medlem från välfärdsområdesfullmäktige och därför går svaret på fullmäktigemotionen inte vidare till välfärdsområdesfullmäktige för behandling.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar: 

  1. ge Tiina Keskimäki svar på fullmäktigemotionen enligt redogörelsedelen ovanför,
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den mottagna utredningen för kännedom som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att fullmäktigemotionen är slutbehandlad.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.