Beskrivning
Asian valmistelija: hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö
HUS-sammanslutningens stämma hålls torsdagen den 19 december 2024 kl. 10.00. Kallelsen till sammanslutningens stämma har skickats till HUS-sammanslutningens medlemmar på deras registratorskontorers adresser. Möteskallelsen till sammanslutningens stämma ska skickas till medlemmarna i HUS-sammanslutningen minst en månad före mötet, om det inte av särskilda skäl är nödvändigt att iaktta en kortare kallelsetid. Föredragningslistan som innehåller en redogörelse för de ärenden som ska behandlas och förslag till organets beslut skickas i samband med möteskallelsen, om inte särskilda skäl utgör hinder. Tiden och platsen för sammanslutningens stämma bestäms av sammanslutningens styrelse.
Representanterna för sammanslutningens stämma deltar i mötet via Teams. Allmänheten har möjlighet att följa mötet via nätet. Länken till Live-stream-mötet publiceras närmare mötestidpunkten på adressen https://www.hus.fi/ajankohtaista.
Mötets föredragningslista:
- 18 § Konstituering av mötet och fastställande av röstlängden
- 19 § Förslag till budget 2025 och ekonomiplan för 2025–2027
- 20 § Ändring av bindningsnivåerna i budgeten för 2024
- 21 § Utjämningsförfarande mellan medlemmarna i bokslutet 2024
- 22 § Utvidgning av operationsavdelningen vid Pejas sjukhus och godkännande av projektplanen för ombyggnadsprojektet samt uppdelning av Apotekets, centralkökets och parkeringens nybyggnadsprojekt i två projekt samt en presentation till sammanslutningens stämma
- 23 § Godkännande av samarbetsavtalet för Södra Finlands samarbetsområde för social- och hälsovården
- 24 § Revisionsnämndens utvärderingsberättelse för 2023 och ett utlåtande av sammanslutningens styrelse
- 25 § Tillsättning av grunderna för intern kontroll och riskhantering i förvaltningsstadgan
- 26 § Val av suppleant i revisionsnämnden
Enligt 44 § i förvaltningsstadgan utser välfärdsområdesstyrelsen representanter för bolagsstämman i fråga om dottersamfund och intressesamfund samt en representant för sammanslutningens stämma i fråga om HUS-sammanslutningen och ger dem de anvisningar som ägarstyrningen förutsätter.
Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt föregående möte 26.11.2024 § 246 beslutat:
- att koncerntjänsternas sektordirektör Mikko Hokkanen utses till representant för HUS-sammanslutningens stämma den 19 december 2024 och jurist Tiia Tuovinen utses till ersättare,
- att konstatera att anvisningen för representanten för sammanslutningens stämma behandlas vid välfärdsområdesstyrelsens möte 17.12.2024.
Enligt 44 § i förvaltningsstadgan utser välfärdsområdesstyrelsen representanter för bolagsstämman i fråga om dottersamfund och intressesamfund samt en representant för sammanslutningens stämma i fråga om HUS-sammanslutningen och ger dem de anvisningar som ägarstyrningen förutsätter. Med stöd av ovan nämnda bestämmelse hör det till välfärdsområdesstyrelsens behörighet att ge representanten för sammanslutningens stämma anvisningar.
Föredragningslistan för HUS-sammanslutningens stämma 19.12.2024 finns som tilläggsmaterial.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att ge representanten för sammanslutningens stämma anvisningar för HUS-sammanslutningens stämma 19.12.2024:
Att för punkt 18 på föredragningslistan understöda grundförslaget
Att för punkt 19 på föredragningslistan göra följande ändringsförslag:
- HUS-sammanslutningens budget för 2025 och ekonomiplan för 2025–2027 godkänns enligt följande:
- Med beaktande av ändringarna i arbetsfördelningen (=medlemsavgiftsandelen) är finansieringen av den grundläggande verksamheten (ramen) 2 277,7 miljoner euro för 2025.
- I medlemsavgiftsandelen har man som teknisk precisering av ändringarna i arbetsfördelningen utöver sammanslutningens styrelses grundförslag beaktat att överföringen av ansvaret för att ordna social- och hälsovård för patienter med andningssvikt skjuts upp, vilket ökar ramen med 0,213 miljoner euro. Den tekniska preciseringen gäller Västra Nylands välfärdsområdes medlemsavgiftsandel. Dessutom justeras medlemsavgiftsandelen i ramen för Västra Nylands välfärdsområde så att den för den prehospitala akutsjukvårdens del motsvarar servicenivån med 3,7 miljoner euro.
- Därtill utgör täckningen av underskottet i budgeten 111,2 miljoner euro. En förutsättning för att täcka underskotten är att HUS-sammanslutningens grundläggande verksamhet inte uppvisar ett underskott 2025.
- Därtill föreslås det att sammanslutningens stämma konstaterar att betalningen av räntan på grundkapitalet till välfärdsområdena som ingick i stämmans rambeslut 13.6.2024 § 5 och till Helsingfors stad saknas i sammanslutningens styrelses grundförslag, vilket de facto ökar HUS-sammanslutningens anslag för driftsekonomi med cirka 11 miljoner euro.
- Om sammanslutningens stämma inte ger tillräckligt stöd för Vanda och Kervo välfärdsområdes förslag, befullmäktigar välfärdsområdesstyrelsen en representant för stämman att understöda ett förslag med en lägre eller högre medlemsavgift så att slutresultatet av beslutsfattandet vid sammanslutningens stämma ligger så nära Vanda och Kervo välfärdsområdes ståndpunkt som presenterats i punkt 1 som möjligt.
- Representanten för sammanslutningens stämma kan i beslutsfattandet understöda fastställandet av principer enligt Vanda och Kervo välfärdsområdes budgetriktlinjer för verkställandet av HUS-sammanslutningens budget och balanseringen av ekonomin.
- Som tekniska anvisningar instrueras representanten för sammanslutningens stämma att föreslå för stämman att fördelningen av de välfärdsområdesspecifika medlemsavgiftsandelarna för 2025 beaktas enligt bokslutsprognosen för 2024. Därtill föreslås som tekniska anvisningar att fördelningen av HUS-sammanslutningens överskott per välfärdsområde vid senare täckning av underskott motsvarar de faktiska underskotten som välfärdsområdena har bokfört.
Bakgrund till anvisningen om budgeten:
Det ursprungliga rambeslutet från sammanslutningens stämma 13.6.2024 § 5 grundar sig på välfärdsområdenas finansieringsram för 2025 och dess utgångspunkt har varit att ökningen av välfärdsområdenas finansiering fördelas mellan välfärdsområdets egen produktion och HUS-sammanslutningen enligt viktförhållandena för välfärdsområdenas och HUS-sammanslutningens kostnader. Vid beräkningen av finansieringen har man dessutom beaktat de ekonomiska effekterna som de förväntade statliga ändringarna i uppgifterna förorsakar. Vid fastställandet av ramfinansieringen har man inte beaktat efterhandsgranskningen av finansieringen, eftersom ramen ska täcka utgifterna för HUS-sammanslutningens basverksamhet och efterhandsjusteringen ska för sin del täcka de underskott som uppkommit 2023.
Eftersom ökningen av välfärdsområdenas finansiering för 2025 inte räcker till för att täcka det totala trycket på att öka utgifterna till följd av de ökade kostnaderna inom social- och hälsovården, det ökade servicebehovet och problemet med utgifts- och finansieringsnivån som överförs från 2024, måste välfärdsområdena och HUS-sammanslutningen avsevärt balansera sin ekonomi 2025. Utgångspunkten för balanseringen av ekonomin är att täcka underskotten från 2023 och 2024 enligt den tidtabell som förutsätts i 115 § i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026. HUS-sammanslutningen ska täcka underskottet före utgången av 2025.
I det ursprungliga rambeslutet för sammanslutningens stämma 13.6.2024 § 5 har man beslutat om följande principer som styr beredningen av budgeten:
- Budgetramen för HUS-sammanslutningens medlemsavgiftsandelar för 2025 är 2 290 295 127 euro, som anvisas för finansiering av HUS-sammanslutningens grundläggande verksamhet, och att ägarna förbinder sig att anvisa HUS-sammanslutningen en separat finansiering på sammanlagt högst 111 miljoner euro som betalas i slutet av 2025 för att täcka underskotten som uppkommit 2022 och 2023.
- I HUS-sammanslutningens budget ska man beakta de tre budgetmål jämte indikatorer som sammanslutningens medlemmar tillsammans har godkänt i enlighet med måldokumentet som bifogats protokollet.
- Om det inte finns funktionella förutsättningar för att täcka underskott som uppstått efter 2023, bedöms täckningen av underskottet från 2023 på nytt.
- Som tekniska anvisningar för budgetberedningen utvärderas den faktiska fördelningen av uppgiftsändringarna mellan HUS-sammanslutningens och välfärdsområdenas verksamhet vid behov på nytt på hösten i samband med budgetberedningen och räntan på grundkapitalet bör ingå i ramen.
Under hösten har man gått igenom HUS-sammanslutningens budgetberedning på ledningens samarbetsmöte och samtidigt har man bedömt behovet av att precisera HUS-sammanslutningens ram utifrån de finansieringskalkyler som finansministeriet uppdaterade 23.9.2024. I de uppdaterade finansieringskalkylerna minskade efterhandsjusteringen av finansieringen med cirka 17 miljoner euro på Nylands nivå och den övriga finansieringen med allmän täckning ökade med cirka 3 miljoner euro, varvid finansieringen minskade med cirka 13 miljoner euro netto. Det konstaterades inget behov av att uppdatera HUS-sammanslutningens budgetram, eftersom finansieringen i den tekniska ramberäkningen inte förändrades väsentligt för HUS-sammanslutningens del.
Den ekonomiska situationen i Vanda och Kervo välfärdsområde är fortfarande utmanande och budgeten för 2025 är mycket målinriktad. Den ekonomiska situationen i de övriga välfärdsområdena i Nyland är också utmanande och enligt den nuvarande prognosen kommer välfärdsområdena i Nyland, med undantag av Västra Nyland och Helsingfors stad, inte att täcka underskotten enligt den tidtabell som förutsätts i 115 § i lagen om välfärdsområden före utgången av 2026. Balanseringen av välfärdsområdenas, Helsingfors stads och HUS-sammanslutningens ekonomi fortsätter under de närmaste åren och i planeringen för de kommande åren ska man vid sidan av anpassningen av ekonomin beakta behoven av att stärka tjänsterna på basnivå samt avveckla vårdköerna inom den specialiserade sjukvården på Nylands nivå.
Sammanslutningens styrelse har vid sitt möte 2.12.2024 § 164 behandlat kompletteringen av sitt budgetförslag för 2025. Sammanslutningens styrelse har i sitt beslut föreslagit att sammanslutningens stämma överväger en anslagsökning på 43 miljoner euro i budgeten för 2025, som skulle främja tillgången till vård och personalens ork.
Förslaget är funktionellt motiverad, men motsvarande behov av att stärka resurserna finns inom de tjänster på basnivå som välfärdsområdena och Helsingfors stad ansvarar för att ordna och för vilka man har riktat omfattande nedskärningar i välfärdsområdenas egna budgetförslag. Om ramen för HUS-sammanslutningen enligt förslaget höjs med 43 miljoner euro, skulle ökningen av utgifterna för den specialiserade sjukvården 2023–2025 avsevärt överskrida ökningen av utgifterna på basnivå med cirka 4 procentenheter. Det bör också observeras att sammanslutningens styrelses grundförslag till skillnad från sammanslutningens stämmas rambeslut inte innehåller betalning av räntan på grundkapitalet till ägarna, vilket syns i HUS-sammanslutningens budget som ett tilläggsanslag på cirka 11 miljoner euro. Detta stöder för sin del säkerställandet av tillgången till vård.
En ökning av HUS ram skulle leda till en motsvarande ökning av balanseringsbehovet inom tjänsterna på basnivå, vilket ytterligare skulle försämra tjänsterna på basnivå. Detta skulle strida mot både de budgetmål som ställts upp för HUS-sammanslutningen och de mål som ställts upp för välfärdsområdesreformen på riksnivå. På basis av detta föreslås inget tillägg på 43 miljoner euro i HUS budget för 2025, men för att trygga tillgången till vård anser välfärdsområdet att det är viktigt att resurserna inom HUS budget allokeras starkare än normalt till de mest kritiska tjänsterna under 2025.
För punkt 20 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 21 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 22 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 23 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 24 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 25 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
För punkt 26 på föredragningslistan understöds grundförslaget.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.