Områdesstyrelsen, möte 19-08-2025

Protokollet är granskat

§ 204 Svar på fullmäktigemotionen om utveckling av tjänsterna för bostadslösa med beaktande av klientens delaktighet

VAKEDno-2025-675

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för vuxensocialarbete och funktionshinderservice Kirsi Leväpelto. 

I välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 10.2.2025 § 16 lämnade Eve Rämö och Ida Tamminen fullmäktigemotionen ”Motion om utveckling av tjänsterna för bostadslösa med beaktande av klientens delaktighet”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 31 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:

”Vanda och Kervo välfärdsområde har under en kort tid gjort ett flertal förändringar till tjänsterna för bostadslösa. Illusia, som låg i Björkby i Vanda, lades ned. Illusia besöktes dagligen av 100–160 klienter.  Vardagsrummet med 20 platser som inrättades i dess ställe har inte varit en tjänst som skulle kunna ersätta det välfungerande konceptet, och det är inte en plats dit de bostadslösa hittar. Nu håller VAKE på att lägga ner tjänsterna vid skyddshärbärget som ligger i Kervo och som har varit populära bland klienterna. Det är ytterst viktigt att de invånare som ingår i denna klientgrupp hittar de tjänster som erbjuds dem och kan ta sig till tjänsterna. Nu är farhågan att detta inte går för en klient som redan från början är vid dålig vigör och har dåliga skor.

”Förebyggande av bostadslöshet är ett sätt att minska risken för fattigdom och marginalisering. Vanda och Kervo välfärdsområde har satsat på tjänster för bostadslösa och på boendeenheter som fungerar enligt principen bostad först.” I praktiken, på det konkreta planet, infrias knappast detta löfte.

I samtal med bostadslösa får VAKEs tjänster kritik: stora sovsalar, madrasser på golvet, bryskt bemötande och orolig miljö. Man har inte försökt utveckla tjänsterna så att de tillgodoser klienternas behov och inte lyssnat på klienterna. Effektivitet har varit ett viktigare kriterium i ordnandet av tjänsterna.

Vid diskussioner om tjänsterna för bostadslösa har de varken hörts eller blivit tillfrågade.

Vi föreslår därför att Vanda och Kervo välfärdsområde ska öka delaktigheten för de bostadslösa

  1. genom att låta utföra en enkätundersökning om de nuvarande tjänsterna och utvecklingsområden i dessa samt
  2. om de bostadslösas önskemål kring hurdana tjänster de skulle vilja ha.
  3. Sektorn ska fundera på konkreta åtgärder för att öka delaktigheten."

Välfärdsområdesstyrelsen beslöt vid sitt sammanträde den 4.3.2025 (§ 53) att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och att vidarebefordra den till sektordirektören för vuxensocialarbete och funktionshinderservice för beredning senast den 28.4.2025.

Vastaus valtuustoaloitteeseen​​​​

I serviceområdet för vuxensocialarbete används inom klientarbetet ett återhämtningsorienterat arbetssätt, baserat på vilket man i återhämtningsprocessen och förverkligandet av en meningsfull vardag framhäver klienternas eget ansvar och aktiva aktörskap. Klienterna är starkt delaktiga i genomförandet av socialvården och detta är också en skyldighet enligt lag; till exempel ska klientens egen syn på sin situation dokumenteras i bedömningen av servicebehovet och klientplanen. Dessutom ska man för klienten presentera olika tillgängliga lösnings-/servicealternativ, om vilka klienten kan uttrycka sina egna önskemål.   

Klienterna inom vuxensocialarbetet kan lämna respons på servicen som de får direkt till de medarbetare eller närchefer som de har kontakt med och denna muntliga respons behandlas i klientarbetsteamen veckovis eller efter behov. Vid boendeenheternas boendemöten/gemenskapsmöten behandlas dessutom sådant som rör de boendes vardag och förbättringsförslag som framförs på mötena lämnas vidare till uppgiftsområdets ledning. Teamet för uppsökande arbete får återkoppling när de arbetar på gatan och i offentliga miljöer, som utnyttjas i utvecklingen av tjänsten. Om de iakttagelser och fenomen som observerats i klientarbetet skapas dessutom meddelanden till den sociala rapporteringen för att sprida kunskaperna om iakttagelserna.   

Klienterna har också haft möjlighet att lämna respons på den tjänst som de har fått och utvecklingsförslag för att utveckla tjänsten via det elektroniska klientresponssystemet Qpro eller med en pappersblankett.  Via klientresponssystemet har det sedan början av 2025 kommit in 97 responsmeddelanden till serviceområdet för vuxensocialarbete, av vilka 49 har gällt boendeservicen (per den 31.7.2025). Respons och utvecklingsförslag behandlas i första hand vid de enheter som responsen avser och baserat på responsen vidtas åtgärder för att lösa situationen.   

Inom boendeservicen genomfördes under våren/sommaren 2025 en effektiviserad insamling av klientrespons baserat på Qpros responsblanketter, så att medarbetarna vid behov hjälpte klienterna att fylla i responsblanketter på papper. Dessutom genomfördes i mars 2025 en separat klientnöjdhetsenkät beträffande tjänsterna inom tillfällig boendeservice, där man bad om respons på den egna boendejourservicen samt servicen vid skyddshärbärget i Kervo (köptjänst). Baserat på klientnöjdhetsenkätens resultat var de flesta klienterna (över 70 % av svarspersonerna) nöjda med den boendejourservice som de fått både vid den egna enheten och vid enheten för köptjänster som ligger i Kervo.  

I välfärdsområdet pågår en konkurrensutsättning av ett nytt klientresponssystem som ska göra det möjligt att samla in respons i fortsättningen även via textmeddelanden. Det nya systemet uppskattas tas i bruk våren 2026.   

I serviceområdet för vuxensocialarbete finns ett klientråd som startade hösten 2024 och är avsett för klienterna. Syftet med rådet är att samla in respons och utvecklingsförslag från rådets medlemmar om de ärenden som behandlas.  Klientrådet har bland annat behandlat funktionen av välfärdsområdets webbplats, tjänsternas innehåll, medarbetarnas anteckningar och klientbemötandet inom socialarbetet.  

Erfarenhetsexperternas kompetens har utnyttjats i socialarbetet och boendeservicen på många sätt, till exempel vid klientmöten, i samutvecklargruppen och i utvecklingen av den öppna vardagsrumsverksamheten. Socialarbetet för fångar som efter att ha avtjänat sitt straff är bostadslösa utvecklades med hjälp av ett försök med erfarenhetsexperter 2023. Då arbetade en erfarenhetsexpert regelbundet med yrkesutbildade personer i fångteamet under en höst och om försöket skrevs ett blogginlägg till välfärdsområdets intranät.   

I Vanda och Kervo välfärdsområdes och Vanda stads gemensamma projekt Bostad för alla, som började våren 2025, är målet att skapa ett omfattande samarbetsnätverk och fungerande samarbetsstrukturer för att avskaffa och förebygga långvarig bostadslöshet. I projektet beaktas klientdelaktigheten av långvarigt bostadslösa personer och personer som upplevt bostadslöshet i planeringen, genomförandet och bedömningen av utvecklingsåtgärderna, genom att utnyttja erfarenhetsexpertis och intervjua klienter som omfattas av tjänsterna. Inom projektets åtgärder insamlas dessutom information om och kartläggs klienternas behov och eventuella brister i tjänsterna när man klarlägger situationsbilden av bostadslöshet, långvarig bostadslöshet och personer som löper risk för bostadslöshet. I projektet säkerställs också att klienternas perspektiv kommer fram och att klientdelaktigheten förverkligas i arbetet för utveckling av permanenta nätverksstrukturer.  

I sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice används flera former av klientdelaktighet och avsikten är att utveckla dessa. Syftet är att skapa permanenta strukturer för upprätthållandet och utvecklingen av klientdelaktigheten och att i denna utveckling utnyttja arbets- och styrgruppen för projektet Bostad för alla samt de medarbetare inom sektorn som arbetar med delaktighet. Enligt planerna ska projektet Bostad för alla genomföra intervjuer med klienter inom boendeservicen och vid några boendeenheter ska det i anslutning till boendemöten inrättas ett tematisk boenderåd med fokus på tjänster för bostadslösa. Man avser utnyttja erfarenhetsexperternas kunskaper i konkurrensutsättningen av köp av boendeservice och i planeringen av den nya boendeenheten som fått investeringstillstånd. Det finns också planer på att utöka den egna dagcenterservicen med låg tröskel, den så kallade öppna vardagsrumsverksamheten som syftar till att förbättra livshantreringen och möjligheterna att delta för klienter som har det sämre ställt.  

När den nya organisationsstrukturen införs under 2026 ska man granska huruvida de åtgärder för ökad klientdelaktighet som redan genomförts och de åtgärder som planeras är tillräckliga och ändamålsenliga. Samtidigt kan man fundera på om det finns behov av att kartlägga klienternas åsikter och utvecklingsförslag ytterligare, till exempel med en klientenkät. I främjande av klientdelaktigheten är det viktigt att även i fortsättningen säkerställa mångsidiga kanaler för påverkan och att garantera olika former för deltagandet för klienterna, så att till exempel bristande digitala färdigheter eller ovilja att delta gruppformig verksamhet i klientråd/på boendemöten inte utgör ett hinder för en boende för att få sin röst hörd. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till Eve Rämö, Ida Tamminen och de 29 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt. 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.