Områdesstyrelsen, möte 19-08-2025

Protokollet är granskat

§ 206 Svar på fullmäktigemotionen om förbättring av samarbetet och informationsförmedlingen mellan den specialiserade sjukvården (HUS) och primärvården (VAKE)

VAKEDno-2025-673

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälso- och sjukvårdstjänster Kati Liukko  

I välfärdsområdesstyrelsens möte 10.2.2025 § 16 lämnade Ulla Kaukola fullmäktigemotionen ”Fullmäktigemotion för förbättring av samarbetet och informationsförmedlingen mellan den specialiserade sjukvården (HUS) och primärvården (VAKE)”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 31 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:

”När en patient återvänder hem efter en kirurgisk operation som gjorts i den specialiserade sjukvården (vanligtvis HUS) flyttas hen vanligtvis till primärvården (VAKE) – och sin egen hälsostation – för fortsatt vård. I detta övergångsskede verkar det dock finnas problem och patienten får klara sig på egen hand eller lämnas att klara sig på egen hand mellan två organisationer, i en situation där hen återhämtar sig från en möjligtvis svår operation.

Primärvården (VAKE) menar att den specialiserade sjukvården (HUS) avger tomma löften och påstår att HUS inte anvisar patienten att omgående kontakta sin hälsostation för att komma överens om den fortsatta vården. Den specialiserade sjukvården (HUS) i sin tur anvisar patienten att redan under tiden på sjukhuset kontakta sin hälsostation för att komma överens om och boka tider för den fortsatta vården. Problemet är att det inte finns några bokningsbara tider för den fortsatta vården.

Något i samarbetet och informationsförmedlingen mellan HUS och VAKE stämmer inte, vilket drabbar patienten som får klara sig på egen hand. Alla patienter har inte kunnandet eller orken att stå på sig.

Jag föreslår

  • att Vanda och Kervo välfärdsområde samt HUS går tillsammans igenom fördelningen av ansvaret för en patient när patienten flyttas från HUS till VAKE, så att de ifrågavarande organisationerna och patienten har samma uppfattning om vilken instans som har hand om patienten,
  • att VAKE meddelar hur det ser till att varje patient som återhämtar sig från en kirurgisk operation kan lita på att det finns bokningsbara tider för den fortsatta vården vid hälsostationerna – även inför högtider och under semestertider,
  • att VAKE och HUS utreder hur Apotti, som används av båda organisationerna, och den tillhörande klientportalen Maisa kan användas effektivare för tidsbokningar när patienten flyttas från HUS till fortsatt vård vid den egna hälsostationen (bl.a. färdiga tidsbokningar för ingrepp, vars tidpunkt är känd i förväg).

 

3. Eve Rämös och Ida Tamminen fullmäktigemotion ”Motion om utveckling av tjänsterna för bostadslösa med beaktande av klientens delaktighet”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 31 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:

”Vanda och Kervo välfärdsområde har under en kort tid gjort ett flertal förändringar till tjänsterna för bostadslösa. Illusia, som låg i Björkby i Vanda, lades ned. Illusia besöktes dagligen av 100–160 klienter.  Vardagsrummet med 20 platser som inrättades i dess ställe har inte varit en tjänst som skulle kunna ersätta det välfungerande konceptet, och det är inte en plats dit de bostadslösa hittar. Nu håller VAKE på att lägga ner tjänsterna vid skyddshärbärget som ligger i Kervo och som har varit populära bland klienterna. Det är ytterst viktigt att de invånare som ingår i denna klientgrupp hittar de tjänster som erbjuds dem och kan ta sig till tjänsterna. Nu är farhågan att detta inte går för en klient som redan från början är vid dålig vigör och har dåliga skor.

”Förebyggande av bostadslöshet är ett sätt att minska risken för fattigdom och marginalisering. Vanda och Kervo välfärdsområde har satsat på tjänster för bostadslösa och på boendeenheter som fungerar enligt principen bostad först.” I praktiken, på det konkreta planet, infrias knappast detta löfte.

I samtal med bostadslösa får VAKEs tjänster kritik: stora sovsalar, madrasser på golvet, bryskt bemötande och orolig miljö. Man har inte försökt utveckla tjänsterna så att de tillgodoser klienternas behov och inte lyssnat på klienterna. Effektivitet har varit ett viktigare kriterium i ordnandet av tjänsterna.

Vid diskussioner om tjänsterna för bostadslösa har de varken hörts eller blivit tillfrågade.

Vi föreslår därför att Vanda och Kervo välfärdsområde ska öka delaktigheten för de bostadslösa

  1. genom att låta utföra en enkätundersökning om de nuvarande tjänsterna och utvecklingsområden i dessa samt
  2. om de bostadslösas önskemål kring hurdana tjänster de skulle vilja ha.
  3. Sektorn ska fundera på konkreta åtgärder för att öka delaktigheten."​​​​​​

Välfärdsområdesstyrelsen beslöt vid sitt sammanträde den 4.3.2025 (§ 52) att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och att vidarebefordra den till sektordirektören för hälso- och sjukvårdstjänster för beredning senast den 10.8.2025.

Svar på fullmäktigemotionen 

Samarbetet mellan HUS-sammanslutningen och Vanda och Kervo välfärdsområde 
I organiseringsavtalet mellan HUS-sammanslutningen och VAKE beskrivs samarbetsstrukturerna och tydliga ansvar och skyldigheter. HUS-sammanslutningen och VAKE håller regelbundna samarbetsmöten, där man vid behov styr utvecklingen och främjandet av operativa ärenden. För olika sjukdomsgrupper och mellan olika specialiteter och primärvården finns avtalade vårdstigar och -kedjor, där bland annat olika vårdinstansers ansvar har definierats. Vårdstigarna utvecklas, upprätthålls och uppdateras kontinuerligt tillsammans med HUS-sammanslutningen och VAKE och andra välfärdsområden i regionen.   

Ordnande av fortsatt vård, uppföljning och kontroller 
Från HUS-sammanslutningens avdelningar och polikliniker inom den specialiserade sjukvården utskrivs dagligen hundratals patienter. Patienternas fortsatta vård, uppföljning och kontroller planeras på olika sätt beroende på sjukdomen, gjorda ingrepp och patientens situation. En stor del av patienterna behöver ingen fortsatt vård alls och för flera patienter sker den fortsatta uppföljningen och de fortsatta kontrollerna planenligt vid HUS-sammanslutningens egna enheter. Vid utskrivning kan det konstateras att fortsatta kontroller endast görs vid behov inom antingen den specialiserade sjukvården eller primärvården. Vid akuta och oväntade, oplanerade situationer som inträffar en kort tid efter utskrivning från den specialiserade sjukvården är den primära vårdplatsen en enhet för specialiserad sjukvård eller jourmottagningen.   

När en enhet för specialiserad sjukvård planerar fortsatt vård och fortsatta kontroller till en hälsostation har patienten själv det huvudsakliga ansvaret för tidsbokningarna. Det är dock viktigt att man vid enheten för specialiserad sjukvård identifierar de personer och situationer där patienten behöver hjälp och vägledning med tidsbokningen. Det är också väsentligt att det i anteckningarna som gjorts inom den specialiserade sjukvården tydligt har dokumenterat målet och syftet för den fortsatta kontrollen. Utskrivning ska ske planmässigt, så att patienten tydligt vet vad som kommer att hända näst och vad hen ska göra och vem kontakta om återhämtningen inte sker som planerat.   

Förflyttning av patienten eller överföring av ansvaret för patientens vård mellan enheter är en sårbar övergångsfas i vårdkedjan. Detta har man fäst uppmärksamhet vid i de gemensamma grupperna för utveckling av vårdkedjorna och detta bör man fästa uppmärksamhet vid också i den fortsatta utvecklingen av vårdkedjorna. Det viktiga är att de yrkesutbildade personerna inom hälso- och sjukvården har kännedom om sådana omständigheter i den mottagande och den remitterande enhetens verksamhet som väsentligt påverkar vården av patienten. Utvecklingen av vårdstigarna och -kedjorna sker i det sedvanliga samarbetet mellan HUS-sammanslutningen och VAKE.   

Apotti 
HUS-sammanslutningen och VAKE använder samma klient- och patientdatasystem, Apotti. Bägge organisationerna är dock personuppgiftsansvariga för sin egen del, och exempelvis patientuppgifter syns inte vid den andra organisationen om patienten förbjudit detta. För närvarande är det inte möjligt att göra tidsbokningar över organisationsgränserna och utveckling av detta är för närvarande inte aktuellt. Vid bokning av en tid för patienten vid en enhet är det viktigt att känna till enhetens verksamhet så att man bokar tillräckligt lång tid och rätt yrkespersoner enligt vad som krävs i situationen. Det är inte möjligt att ha sådana kunskaper om enhetens verksamhet och yrkespersonerna om man befinner sig utanför organisationen.   

Reformprogrammet 
Inom hälsostationstjänsterna utvecklas verksamheten i hälsoteamsmodellen som infördes våren 2024. Målet är bland annat att förbättra kontinuiteten i vården och att förbättra tillgången till brådskande och icke-brådskande tider. Enligt reformprogrammet granskas inom hälsostationstjänsterna möjligheten för centraliserad akutmottagningsverksamhet med omfattande service, som ska betjäna även på veckoslut och på helgdagar.   

Sammanfattning 
Samarbetet mellan HUS-sammanslutningen och Vanda och Kervo välfärdsområde samt utvecklingen av verksamheten sker i enlighet med organiseringsavtalet. Utvecklingen av vårdstigarna och -kedjorna ingår i utvecklingen av den operativa verksamheten. Förflyttning av patientens vård eller överföring av ansvaret för patientens vård mellan organisationer är en sårbar övergångsfas i vårdkedjan och det är väsentligt att beakta detta i vårdkedjorna som utvecklas tillsammans. Sektorn för hälsovårdstjänster deltar aktivt i utvecklingen av vårdkedjorna. 

Arbetet för att utveckla hälsostationstjänsterna enligt reformprogrammet hälsoteamen och den centraliserade akutmottagningsverksamheten med omfattande service kommer att påverka tillgången till mottagningstider. Att göra det möjligt för personer utanför organisationen att boka mottagningstider vid hälsostationen är inte ändamålsenligt med tanke på verksamheten eller vården av patienten och sektorn för hälsovårdstjänster anser inte att detta behöver främjas. 

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till Ulla Kaukola och till de 30 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi. 

Möte hantering

Nationalspråksnämndes ordförande Patrik Karlsson avlägsnade sig från sammanträdet kl. 11.41 under behandlingen av ärendet.