Områdesfullmäktige, möte 31-05-2022

Protokollet är granskat

§ 50 Vantti Oy: förvärv av affärsverksamhet och överlåtelse av rörelse till Vanda och Kervo välfärdsområde i anknytning till konkurrensutsättningen av Vanda och Kervo välfärdsområdets måltids- och rengöringstjänsterer

VAKEDno-2022-175

Beskrivning

Välfärdsområdesstyrelsen 18.5.2022 § 78

Beskrivning

Beredare av ärendet: förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen och jurist Jenna Pajari

Organiseringsansvaret för social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster övertas av välfärdsområdena 1.1.2023. Välfärdsområdet ska organisera stödtjänster som gör det möjligt att producera social- och hälsovårdstjänster samt räddningsverkets tjänster. I det här sammanhanget betyder stödtjänster måltids- och renhållningstjänster.

Bakgrund

Vanda stads måltids-, rengörings- och fastighetsstödtjänster produceras i huvudsak av in-house-bolaget Vantti Oy, som ägs till 100% av staden. Vad gäller Kervo stad har dessa tjänster producerats av stadens egen sektor för stadsteknik. Enligt lagen om offentlig upphandling kan välfärdsområdet inte köpa tjänsterna i fråga utan konkurrensutsättning, eftersom det inte handlar om en till välfärdsområdet anknuten enhet. I 69 § i regeringens proposition till riksdagen med förslag till ändring av lagstiftningen om reformen av ordnandet av social- och hälsovården och räddningsväsendet (10/2022) finns det en bestämmelse om övergångsperioden för försäljning och köp av stödtjänster, enligt vilken välfärdsområdet kunde köpa stödtjänster av kommunen och kommunen kunde sälja dem till välfärdsområdet till slutet av 2023 trots det som föreskrivs i 126 § i kommunallagen om skötseln av uppgiften i ett konkurrensläge på marknaden, om kommunen den 31 december 2022 har producerat stödtjänster i anknytning till social- och hälsovårdens eller räddningsväsendets tjänster och om upphandlingen understiger EU-tröskelvärdena enligt 26 § i lagen om offentlig upphandling och koncession. EU-tröskelvärdet enligt 26 § i lagen om offentlig upphandling och koncession är dock endast 215 000 euro, och upphandlingshelheten för måltids- och rengöringstjänster är 7,6 miljoner euro om året, och därför är detta inte möjligt då det gäller denna helhet. Kervo stad kan inom ramarna för nuvarande lagstiftning inte fungera som producent av måltidstjänster för välfärdsområdet. Kervo stad kan producera rengöringstjänster för välfärdsområdet, om de faktureras som en del av hyran för lokaler.

För att Vantti Oy ska kunna fortsätta som tjänsteproducent förutsätter det att ägarskapet skulle utvidgas i bolaget, eftersom för att bevara in-house-ställningen är en försäljning till en icke-ägare begränsad. Vanda stad är dock inte villig att dela ägarskapet i Vantti Oy med Vanda och Kervo välfärdsområde. Med detta som utgångspunkt ska välfärdsområdet ordna dessa tjänster på ett nytt sätt.

Välfärdsområdets temporära beredningsorgan beställde av Deloitte Ab en sammanställning över stödtjänsterna och behandlade sammanställningen över stödtjänster och slutsatserna vid sitt sammanträde 1.12.2021. Sammanställningen över stödtjänster gick igenom nuläget för produktion och produktionsmetoder samt presenterade möjliga alternativ för ordnande av dessa stödtjänster på välfärdsområdet. Utifrån sammanställningen över stödtjänster beslutade det temporära beredningsorganet vid sitt sammanträde 1.12.2021 § 8 följande: 

  1. Riktlinjer drogs upp för utredningen av hur produktionen av Kervos stödtjänster fortskrider (övergång av personal, tillräcklig personal för att producera stödtjänster).
  2. Bestämdes att HUS Asvia kan utnyttjas och utvidgas vad gäller de funktioner där det är funktionellt relevant med tanke på kvaliteten på tjänster samt utifrån ett patient- och kundperspektiv.
  3. Riktlinjer drogs upp för beredningen av konkurrensutsättningen beträffande stödtjänster som omfattar de delar av tjänsterna som inte täcks av tjänster som överförs från Kervo eller med HUS Asvias tjänster (det vill säga främst de tjänster som för tillfället produceras av Vantti Oy).

Beredningen av konkurrensutsättningen inleddes genast. Utifrån en preliminär marknadsundersökning utarbetades materialet för anbudsförfrågan vidare på så sätt att måltids- och rengöringstjänster skulle konkurrensutsättas tillsammans. Vad gäller Kervo stad kommer inga anställda som sköter måltidstjänster att övergå till välfärdsområdet, så beslutet var att dessa tjänster skulle konkurrensutsättas vid samma tillfälle. I de lokaler i Kervo där staden har varit producent av rengöringstjänster skulle detta förfarande fortsätta också i framtiden, och staden fakturerar dem som en del av hyran. HUS Asvias möjlighet att fungera som serviceproducent för sjukhusservice framgår under det planenliga förhandlingsförfarandet.

Personalens ställning i Vantti Oy och förvärv av affärsverksamhet

126 anställda vid Vantti Oy producerar måltids- och rengöringstjänster för social- och hälsovårdstjänsterna samt räddningsverket. Tjänsteinnehavarna inom välfärdsområdet och Vanda stad har i samarbete planerat en modell som gör det möjligt för dessa anställda att övergå i välfärdsområdets framtida tjänsteproducents tjänst. Detta har ansetts vara ett viktigt delområde i upphandlingsprocessen, och att det lyckas minskar märkbart riskerna i samband med byte av producent av stödtjänster.

Med tanke på välfärdsområdet skulle det vara viktigt att även i framtiden utnyttja de kompetenser som Vanttis anställda har. Vad gäller Vanda stad och Vantti erbjuder denna lösning ett naturligt sätt att väga antalet anställda i enlighet med tiden och tjänstevolymen efter överföringen av organiseringsansvaret. I en marknadsundersökning har det framgått att möjliga tjänsteproducenter anser att övergången av kvalificerade anställda som känner till lokalerna är en fördel då en så stor tjänstehelhet ska övertas. Vanttis personal har en fördel av att fortsättningen på deras anställningsförhållanden kan garanteras.

Välfärdsområdet, Vantti och Vanda stad har diskuterat överlåtelsen av rörelse till den tjänsteproducent som vinner anbudsförfarandet. Förvärvet av affärsverksamheten från Vantti direkt till tjänsteproducenten ska genomföras enligt avtalsvillkor som är i enlighet med marknadsvillkoren. Vantti har via en extern revisionssammanslutning gjort en värdebedömning och enligt bolagets och Vanda stads åsikt borde överlåtelsen av affärsverksamheten ha gjorts till ett pris som gavs i bedömningen. Enligt välfärdsområdets beredares åsikt är bedömningen i många avseenden bristfällig och enligt uppskattningen är det verkliga marknadsvärdet väsentligt mindre.

På grund av det avslutades den fortsatta diskussionen i en kompromiss: Vanda stad och Vantti godkände förfarandet för överlåtelse av rörelse enligt vilket överlåtelsen av rörelse ska först genomföras till välfärdsområdet, och efter det ska välfärdsområdet överlåta affärsverksamheten vidare till den tjänsteproducent som välfärdsområdet valt. Personalen övergår från Vantti till välfärdsområdet och vidare till tjänsteproducenten som gamla anställda. Värdet på Vanttis affärsverksamhet bestäms som en del av anbudsförfarandet, dock på det vis att Vanttis semesterlöneskuld överförs till välfärdsområdet och vidare till tjänsteproducenten, och för att eliminera den negativa ekonomiska inverkan betalas ut till Vantti som en basköpeskilling en summa som motsvarar 25 % av semesterlöneskulden (summan av semesterlöneskulden uppskattas till 600 000 euro, det vill säga 150 000 euro) samt värdet på den lösa egendom som överförs (uppskattad summa 130 000 euro). Om köpeskillingen efter resultatet av anbudsförfarandet överskrider basköpeskillingen, ska välfärdsområdet betala ut till Vantti som en tilläggsköpeskilling skillnaden mellan köpeskillingen och basköpeskillingen. Kostnadseffekten som riktas mot Vanda och Kervo välfärdsområde är i praktiken i varje fall minst 280 000 euro.

Förvärvet av affärsverksamheten verkställs på det sätt att förvärvet hör till välfärdsområdets anbudsförfarande som en del av prissättningen i hela kontraktet På detta sätt försäkras att priset på affärsverksamheten bestäms enligt marknadsvillkor, och att snedvridande statsstöd inte ingår i förvärvet av affärsverksamheten.

Överlåtelse av rörelse genomförs först mellan välfärdsområdet och Vantti på det sättet att Vantti överlåter personalen och den lösa egendomen till välfärdsområdet och välfärdsområdet överlåter den lösa egendomen och de anställda till den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet under samma dag på det sättet att skyldighet att betala ut lön till de anställda inte uppstår för välfärdsområdet. Om besvär anförs till marknadsdomstolen över den upphandlande enhetens upphandlingsbeslut, kan förvärvet av affärsverksamheten mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet inte verkställas innan ett beslut i ärendet har vunnit laga kraft. Vid ett besvär har den upphandlande enheten enligt 153 § i lagen om offentlig upphandling rätt att tillfälligt ordna tjänster som eget arbete eller som köpta tjänster av en marknadsaktör. Efter att beslutet om förvärv av affärsverksamheten har vunnit laga kraft skulle det sedan genomföras mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet, om den behöriga domstolen anser att den upphandlande enheten inte har förfarit i strid med lagen om offentlig upphandling och att upphandlingsbeslutet kan verkställas.

Genomförande av och tidtabell för upphandlingen

Vanda och Kervo välfärdsområdesstyrelse behandlade vid sitt sammanträde 7.4.2022 fastställandet av principerna för upphandlingen av välfärdsområdets måltids- och rengöringstjänster. Vanda och Kervo välfärdsområde anskaffar måltids- och rengöringstjänster så att måltids- och rengöringstjänsterna som producerats av Vantti samt måltidstjänsterna som producerats av Kervo stad, till den del de har producerats för social- och hälsovården eller räddningsverkets tjänster ska konkurrensutsättas under våren 2022. Upphandlingen genomförs så att välfärdsområdets ekonomiska intressen säkerställs och så att den trygga överföringen av organiseringsansvaret 1.1.2023 inte äventyras.

Upphandlingsförfarandet ordnas som förhandlat förfarande. Under förhandlat förfarande för välfärdsområdet muntliga förhandlingar med anbudsgivare om måltids- och rengöringstjänster som utgör föremål för upphandlingen. Förhandlat förfarande har bedömts vara det bästa upphandlingsförfarandet vad gäller upphandlingen i fråga, eftersom det handlar om ett anbudsförfarande som är mycket viktigt vad gäller välfärdsområdets verksamhet. Vid förhandlat förfarande kan föras diskussioner om föremålet för upphandlingen och anbudsförfrågan väldigt öppet, varvid eventuella motstridigheter och oklarheter i anbudsförfrågan kan minimeras.

Avtalsperioden mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet för kontinuerliga måltids- och rengöringstjänster inleds 1 januari 2023 Avtalsperioden planeras vara först i kraft i 48 månader, och efter det skulle avtalet fortsätta tills vidare.

Innan avtalsperioden för fortgående måltids- och rengöringstjänster börjar ordnar välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet ett projekt för införandet av tjänster. Ett separat avtal ingås om införandeprojektet.

Syftet är att valkriteriet för upphandlingen är det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet är det anbud som har det lägsta jämförelsepriset för den konkurrensutsatta helheten. Det lägsta priset har valts som valkriterium på grund av att välfärdsområdet kommer att ställa höga kvalitetskrav då det gäller minimikraven, vilket gör det möjligt att vara säker på kvalitetsfaktorerna i upphandlingen. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet.

Välfärdsområdesstyrelsen för Vanda och Kervo välfärdsområde beslutade vid sitt sammanträde 7.4.2022 § 42:

  1. att välfärdsområdet anskaffar måltids- och rengöringstjänster så att måltids- och rengöringstjänsterna som producerats av Vantti samt måltidstjänsterna som producerats av Kervo stad, till den del de har producerats för social- och hälsovården eller räddningsverkets tjänster ska konkurrensutsättas under våren 2022;
  2. fastställa principerna för upphandlingen enligt följande:
    1. Upphandlingen genomförs så att välfärdsområdets ekonomiska intressen tryggas och så att den trygga överföringen av organiseringsansvaret 1.1.2023 inte äventyras;
    2. Upphandlingen ordnas som förhandlat förfarande;
    3. Valkriteriet för upphandlingen är det helhetsekonomiskt sett mest fördelaktiga anbudet, och det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet är det anbud som har det lägsta jämförelsepriset för den konkurrensutsatta helheten. Det lägsta priset har valts som valkriterium på grund av att välfärdsområdet kommer att ställa tillräckligt höga kvalitetskrav då det gäller minimikraven, vilket gör det möjligt att vara säker på kvalitetsfaktorerna i upphandlingen. En anbudsgivare som inte binder sig vid kvalitetskraven utesluts ur anbudsförfarandet.
    4. Avtalsperioden mellan välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet för kontinuerliga måltids- och rengöringstjänster inleds 1 januari 2023 Avtalsperioden är först i kraft preliminärt i 48 månader, och efter det fortsätter avtalet tills vidare. Vid behov kan avtalsperiodens längd granskas under förhandlat förfarande.
    5. Innan avtalsperioden för fortgående måltids- och rengöringstjänster börjar ordnar välfärdsområdet och den tjänsteproducent som vunnit anbudsförfarandet ett projekt för införandet av tjänster. Ett separat avtal ingås om införandeprojektet.
  3. befullmäktiga förvaltningsberedningsdirektören att inleda konkurrensutsättningsprocessen och underteckna anbudsförfrågan om upphandlingen;
  4. besluta om att inleda beredningen av förvärvet av affärsverksamheten och överlåtelsen av rörelse enligt redogörelsen. Det egentliga beslutet i ärendet tas upp senare via välfärdsområdesstyrelsen för beslut i välfärdsområdesfullmäktige.

Förvärvet av affärsverksamheten och överlåtelsen av rörelse har beretts i enlighet med Vanda och Kervo välfärdsområdesstyrelses § 42 7.4.2022 och utkasten till avtalen har utarbetats: Avtalet mellan Vantti Oy och Vanda och Kervo välfärdsområde om förvärv av affärsverksamheten i fråga om måltids- och rengöringstjänster (Avtal om förvärv av affärsverksamhet) samt Avtalet om övergång av personal i Vanda och Kervo välfärdsområdes tjänst (Övergångsavtalet för personalen). Avtalet om förvärv av verksamheten och Övergångsavtalet för personalen bildar en avtalshelhet.

Konkurrensutsättningen av stödtjänster och dess effekter på personalen har behandlats i samarbetsförfarandet vid Vanda och Kervo välfärdsområdets samarbetskommittés sammanträden 22.3.2022 och 20.4.2022.

Förslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att:

  1. godkänna det bifogade Avtalet mellan Vantti Oy och Vanda och Kervo välfärdsområde om förvärv av affärsverksamheten i fråga om måltids- och rengöringstjänster (Avtal om förvärv av affärsverksamhet);
  2. godkänna det bifogade Avtalet om övergång av personal i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänst (Övergångsavtalet för personalen);
  3. konstatera att Övergångsavtalet för personalen och Avtalet om förvärv av affärsverksamhet bildar en avtalshelhet;
  4. godkänna att personalen vid Vantti Oy övergår vidare till tjänsteproducenten efter konkurrensutsättningen av måltids- och rengöringstjänsterna;
  5. befullmäktiga vid behov förvaltningsberedningsdirektören vid Vanda och Kervo välfärdsområde att förhandla med Vanda stad om eventuella ändringar i avtalet.

Behandling vid sammanträdet

Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri och Pirjo Luokkala meddelade samfundsjäv och Patrik Karlsson, Jari Sainio och Timo Aronkytö meddelade anställningsjäv. De avlägsnade sig från sammanträdet medan ärendet behandlades kl. 19.13. Ersättare Suvi Karhu anlände istället för Tanja Aidanjuuri kl. 19.13. Ärendet behandlades utifrån ordförandes redogörelse.

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion. Efter att beslutet hade fattats avlägsnade sig Suvi Karhu från sammanträdet och Sakari Rokkanen, Tanja Aidanjuuri, Pirjo Luokkala, Patrik Karlsson, Jari Sainio och Timo Aronkytö återvände till sammanträdet kl. 19.28.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.

Mer information om beslutet ger förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen,  mikko.hokkanen@vantaa.fi.

_________________________________________________________________________________________________

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar:

  1. godkänna det bifogade Avtalet mellan Vantti Oy och Vanda och Kervo välfärdsområde om förvärv av affärsverksamheten i fråga om måltids- och rengöringstjänster (Avtal om förvärv av affärsverksamhet);
  2. godkänna det bifogade Avtalet om övergång av personal i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänst (Övergångsavtalet för personalen);
  3. konstatera att Övergångsavtalet för personalen och Avtalet om förvärv av affärsverksamhet bildar en avtalshelhet.
  4. godkänna att personalen vid Vantti Oy övergår vidare till tjänsteproducenten efter konkurrensutsättningen av måltids- och rengöringstjänsterna;
  5. befullmäktiga vid behov förvaltningsberedningsdirektören vid Vanda och Kervo välfärdsområde att förhandla med Vanda stad om eventuella ändringar i avtalet.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade:

  1. godkänna det bifogade Avtalet mellan Vantti Oy och Vanda och Kervo välfärdsområde om förvärv av affärsverksamheten i fråga om måltids- och rengöringstjänster (Avtal om förvärv av affärsverksamhet);
  2. godkänna det bifogade Avtalet om övergång av personal i Vanda och Kervo välfärdsområdets tjänst (Övergångsavtalet för personalen);
  3. konstatera att Övergångsavtalet för personalen och Avtalet om förvärv av affärsverksamhet bildar en avtalshelhet.
  4. godkänna att personalen vid Vantti Oy övergår vidare till tjänsteproducenten efter konkurrensutsättningen av måltids- och rengöringstjänsterna;
  5. befullmäktiga vid behov förvaltningsberedningsdirektören vid Vanda och Kervo välfärdsområde att förhandla med Vanda stad om eventuella ändringar i avtalet.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

----------------------------------------------------------------

Lauri Kaira lämnade in ett protokolluttalande från Samlingspartiets fullmäktigegrupp. Protokolluttalande löd enligt följande: ”Välfärdsområdets kommande strategi bör säkerställa att även små och medelstora företag har möjlighet att delta i konkurrensutsättningar inom välfärdsområdet.” Timo Laaninen meddelade att Centerns fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Suvi Karhu meddelade att Sannfinländarnas fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Laura Tulikorpi meddelade att de Grönas fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Jouko Jääskeläinen meddelade att Kristdemokraterna, KD-fullmäktigegruppen understöder protokolluttalandet. Patrik Karlsson meddelade att Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Nina Nummela meddelade att Rörelse Nu:s fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet.

Dessutom lämnade Suvi Karhu ett protokolluttalande från Sannfinländarnas fullmäktigegrupp. Protokolluttalandet löd enligt följande: ”Beslutet om konkurrensutsättning, som leder till att måltids- och rengöringstjänsterna utkontrakteras till ett stort företag, visar på de problem som de alldeles för korta övergångsperioderna, som statsledningen har bestämt om, orsakar beslutsfattandet. Det skulle behövas mera tid för att göra en högklassig beredning och ett bra beslut, och detta har vi inte nu. Social- och hälsovårdsreformen borde ha genomförts på ett bättre sätt, men nu är kriterierna för konkurrensutsättningen i denna tvingande situation sådana att vi är tvungna att förbigå arbetet och företagsamheten inom den finländska sektorn för små och medelstora företag. Beslutsfattarna skulle ha haft en möjlighet att utveckla den inre marknaden på ett jämlikt, rättvist sätt som förbättrar sysselsättningen. Det beslut som nu har fattats ökar på skattebetalarnas kostnader och vinsterna styrs till storföretag och till och med i värsta fall till skatteparadis. Vanda och Kervo välfärdsområde måste i fortsättningen fatta beslut som visar gott exempel och som är historiska då det gäller konkurrensutsättningen av den offentliga sektorns tjänster så att även de små och medelstora företagen har en möjlighet att delta i konkurrensutsättningen. Tiina Keskimäki meddelade att välfärdsområdets fullmäktigegrupp Valta kuuluu kansalle understöder förslaget.

Möte hantering

Tuomo Suihkonen anlände till sammanträdet medan frågan behandlades kl. 20.17. Markku Weckman anlände till sammanträdet medan frågan behandlades kl. 20.39. Hanna Holmberg-Soto avlägsnade sig från sammanträdet medan frågan behandlades kl. 20.45.

Efter att ha avslutat diskussionen i ärendet konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att Jussi Saramo hade gjort ett ändringsförslag som avvek från grundförslaget. Ändringsförslaget löd enligt följande:

”Jag föreslår att Vanda och Kervo välfärdsområde meddelar Vanda stad att välfärdsområdet är intresserat av delägarskap i Vantti Oy och att beslutet i frågan fattas efter att förhandlingar har förts med staden. På detta sätt kan vi fortsätta använda Vanttis tjänster som tidigare, i enlighet med in-house-principer. Detta skulle gynna både Vanda stad, Vanda och Kervo välfärdsområde, invånarna på området och även Vanttis arbetstagare.

Pia Lohikoski understödde Saramos ändringsförslag.

Eftersom det hade gjorts ett ändringsförslag, som fått understöd, konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att det är nödvändigt att rösta i frågan. Ordföranden föreslog att omröstningen sker med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesfullmäktige godkände som röstningssätt. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Jussi Saramos ändringsförslag. 56 välfärdsområdesledamöter röstade JA, 11 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ och 1 välfärdsområdesledamot röstade blankt. Detta innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 56–11.

Pia Lohikoski kannatti Saramon muutosehdotusta.

Eftersom det hade gjorts ett ändringsförslag, som fått understöd, konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att det är nödvändigt att rösta i frågan. Ordföranden föreslog att omröstningen sker med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesfullmäktige godkände som röstningssätt. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Jussi Saramos ändringsförslag. 56 välfärdsområdesledamöter röstade JA, 11 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ och 1 välfärdsområdesledamot röstade blankt. Detta innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 56–11.

Omröstningslista:

  • JA: Jouko Jääskeläinen, Ulla Kaukola, Vaula Norrena, Jari Sainio, Anne Karjalainen, Marjo Vacker, Tarja Eklund, Marja Ahava, Soile Eriksson, Suvi Karhu, Säde Tahvanainen, Patrik Karlsson, Paula Lehmuskallio, Timo Laaninen, Sari Viinikainen, Tiina Keskimäki, Tuukka Saimen, Nina Nummela, Loviisa Kaartokallio, Otso Kivimäki, Ida Tamminen, Sakari Rokkanen, Heli Hakala, Satu Ek, Erika Veltheim, Muktar Osman, Terhi Enjala, Sami Kanerva, Ulla-Maija Kopra, Riitta Särkelä, Oskari Iivarinen, Jüri Linros, Anssi Aura, Otto Aalto, Pirkko Letto, Marja Suomela, Anniina Pylsy, Susanna Kaiju, Teemu Purojärvi, Mika Kasonen, Nina Korventaival, Sari Linnansalmi, Jouko Lindtman, Tuomo Suihkonen, Janne Hartikainen, Tanja Aidanjuuri, Lauri Kaira, Niina Saarinen, Sini Syrjäläinen, Inna Kallioinen, Maarit Raja-Aho, Olga Gilbert, Markku Weckman, Markku Pyykkölä, Hanna Valtanen, Mikko Viilo
  • NEJ: Jussi Saramo, Antero Eerola, Funda Demiri, Gashaw Kaisa Bibani, Minttu Sillanpää, Pia Lohikoski, Tuire Kaimio, Reija Friman, Tia Seppänen, Laura Tulikorpi, Sirpa Siru Kauppinen
  • Blankt: Sirkka-Liisa Kähärä

Bilagor

Kompletterande material