Aluehallitus, kokous 7.11.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 269 THL:n vastine Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen kannanottoon 29.6.2023 § 227 koskien hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämistä

VAKEDno-2023-3462

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Aluehallitus on kokouksessaan 5.9.2023 § 216 käsitellyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen 2. osavuosikatsausta. Samassa yhteydessä aluehallitus päätti, että edunvalvontajaostoa pyydetään laatimaan aluehallitukselle some-kertoimesta kannanotto toimitettavaksi valtiolle.

Valtionrahoituksen perustana toimiva tarveperusteinen rahoitusmalli ei pysty havaitsemaan tai arvioimaan riittävällä tarkkuudella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palvelutarvetta jättäen jatkuvan vajeen rahoitukseen. Erityisesti sosiaalihuollon palvelutarve ja siihen liittyvät kustannukset eivät ole mallissa riittävällä painolla huomioitu. Tämä vääristää hyvinvointialueiden välistä rahoituksen jakoa ja erityisesti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella se heikentää hyvinvointialueen kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin riittävällä tasolla. 

Jotta sote-järjestämislain mukaiset yhdenvertaiset palvelut voidaan järjestää koko maassa, tulee sosiaalihuollon painokertoimia kasvattaa sekä kehittää nopeasti tarvevakiointimallia siten, että sosiaalihuollon tarvekertoimet huomioisivat aidosti lastensuojelun tarvetekijöitä.

Edunvalvontajaosto on kokouksessaan 14.9.2023 § 72 käsitellyt asiaa ja päättänyt esittää liitteenä olevan kannanoton "Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen kannanotto valtiovarainministeriölle, sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämisestä" käsiteltäväksi aluehallituksen kokoukseen 26.9.2023. Kannanotto osoitetaan vastuuministereille, ministeriöille sekä terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Ehdotus

Aluehallitus päättää lähettää liitteenä olevan kannanoton hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämisestä sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle, sosiaali- ja terveysministeriölle, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselle, valtiovarainministeriöille sekä sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Perustelut

Aluehallitus on kokouksessaan 26.9.2023 § 227 päättänyt lähettää kannanoton hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämisestä sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle, sosiaali- ja terveysministeriölle, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselle, valtiovarainministeriöille sekä sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Aluehallituksen kannanotto on oheismateriaalina.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on laatinut vastineen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen kannanottoon liittyen tarveperusteisen rahoituksen ongelmiin ja mallin kyvyttömyyteen luotettavasti määritellä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalvelujen palveluntarvetta. Saapunut vastaus on liitteenä. Vastineessa todetaan THL:n tiedostaa, että malli vaatii vielä pitkäjänteistä kehitystyötä ja että tarveperusteisen rahoituksen lopputulokset ovat aina vain arvioita, eivätkä kuvaa todellista tarvetta missään kohtaa. Erityisesti vastineessa huomioidaan, että rahoituksen ei ole tarkoitus perustua todellisiin vaan laskennallisiin kustannuksiin, jolloin todelliset kustannukset eivät ole mallin pohja. Vastineessa todetaan myös, että olosuhdetekijät ovat todellisia yksikkökustannuksia lisääviä asioita, mutta koska luotettavaa tietoa ei ole saatavilla näitä ei ole voitu malliin ottaa laajasti mukaan.

Viitaten sairausluokituksen ja tarvekertoimien vajavuuteen vastineessa todetaan, että saatavilla oleva aineisto painottuu pääosin diagnooseihin niiden saatavuuden vuoksi. Eli esimerkiksi sosiaalihuollon avopalveluiden tai toimintakykyä rajoittavien tekijöiden osalta ei ole kansallisten tietojen keruun piirissä tietoa. Tähän on suunnitteilla kuitenkin kehitystä. THL toteaa, että lastensuojelun osalta huomioidaan erilaisia tarvekertoimia, mutta toteaa myös, että tarvetekijöitä olisi tarpeen täydentää tai mahdollisesti luoda oma malli lastensuojelua varten.

THL pitää kannanoton perusteluita monin kohdin perusteltuna, mutta toteaa myös, että tarkemmat Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta koskevat perusteet jäävät täsmentämättä. THL myös arvostaa kannanottoa ja pitää hyvinvointialueiden osallistumista kehitykseen toivottavana asiana.

Lopuksi todetaan, että kannanoton pohjalta THL ei voi kommentoida väitettä keskiarvoa korkeammasta palveluntarpeesta, koska THL hyödyntää laskelmissa kansallisia lähteitä eikä hyvinvointialue toimittanut sellaista aineistoa, josta tämä kävisi ilmi. Esimerkiksi lastensuojelun osalta ei ole olemassa kansallisesti kattavaa aineistoa, jota voisi hyödyntää. Samassa todetaan, että THL:lle toimitetut aineistot ovat olleet monilla hyvinvointialueilla vajaat ja että rahoituslakia on tarkoitus tarkastella hallitusohjelman mukaan 2026.

THL:n vastine on huolellisesti laadittu. Hyvinvointialueen näkökulmasta se on kuitenkin edelleen ongelmallinen. Vaikka THL:n mallit ovat vahvasti tutkimuksiin nojautuvia, ei ole mitään näyttöä siitä, että erityisesti erikoissairaanhoidon diagnoosit aidosti kuvaisivat vaikkapa lastensuojelun palvelutarvetta kokonaisuudessaan. Laskennallisessa mallissa voidaan tehdä rajauksia aineiston luotettavuuden perusteella, mutta hyvinvointialue ei voi rajata asiakkaidensa tarpeisiin vastaamista siksi, että kansallisessa tiedonkeruussa on puutteita. Koska mallin perusteella jaettu raha vaikuttaa ratkaisevasti hyvinvointialueen kykyyn vastata asiakkaidensa palvelutarpeeseen, tulisi sen sisältämien valintojen, ovat ne sitten aineistoon liittyviä tai suoraan poliittisia valintoja, olla huomattavasti nykyistä selvemmin esitettynä, jotta rahoituksen oikeudenmukaisuutta voidaan arvioida.

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä tiedoksi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vastineen aluehallituksen kannanottoon 26.9.2023 § 227 koskien hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämistä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.