Områdesstyrelsen, möte 07-11-2023

Protokollet är granskat

§ 269 THL:s genmäle till ställningstagandet 29.6.2023 § 227 av välfärdsområdesstyrelsen för Vanda och Kervo välfärdsområde avseende utvecklingen av välfärdsområdenas behovsbaserade finansiering

VAKEDno-2023-3462

Tidigare behandling

Beskrivning

Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen

Aluehallitus on kokouksessaan 5.9.2023 § 216 käsitellyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen 2. osavuosikatsausta. Samassa yhteydessä aluehallitus päätti, että edunvalvontajaostoa pyydetään laatimaan aluehallitukselle some-kertoimesta kannanotto toimitettavaksi valtiolle.

Valtionrahoituksen perustana toimiva tarveperusteinen rahoitusmalli ei pysty havaitsemaan tai arvioimaan riittävällä tarkkuudella Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen palvelutarvetta jättäen jatkuvan vajeen rahoitukseen. Erityisesti sosiaalihuollon palvelutarve ja siihen liittyvät kustannukset eivät ole mallissa riittävällä painolla huomioitu. Tämä vääristää hyvinvointialueiden välistä rahoituksen jakoa ja erityisesti Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella se heikentää hyvinvointialueen kykyä vastata asiakkaiden tarpeisiin riittävällä tasolla. 

Jotta sote-järjestämislain mukaiset yhdenvertaiset palvelut voidaan järjestää koko maassa, tulee sosiaalihuollon painokertoimia kasvattaa sekä kehittää nopeasti tarvevakiointimallia siten, että sosiaalihuollon tarvekertoimet huomioisivat aidosti lastensuojelun tarvetekijöitä.

Edunvalvontajaosto on kokouksessaan 14.9.2023 § 72 käsitellyt asiaa ja päättänyt esittää liitteenä olevan kannanoton "Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluehallituksen kannanotto valtiovarainministeriölle, sosiaali- ja terveysministeriölle sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämisestä" käsiteltäväksi aluehallituksen kokoukseen 26.9.2023. Kannanotto osoitetaan vastuuministereille, ministeriöille sekä terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Beslutsförslag

Aluehallitus päättää lähettää liitteenä olevan kannanoton hyvinvointialueiden tarveperusteisen rahoituksen kehittämisestä sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle, sosiaali- ja terveysministeriölle, kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikoselle, valtiovarainministeriöille sekä sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.

Beslut

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Beskrivning

Välfärdsområdesstyrelsen har vid sitt sammanträde 26.9.2023 § 227 beslutat att skicka ett ställningstagande om utvecklingen av välfärdsområdenas behovsbaserade finansiering till social- och hälsovårdsminister Kaisa Juuso, social- och hälsovårdsministeriet, kommun- och regionminister Anna-Kaisa Ikonen, finansministeriet samt Institutet för hälsa och välfärd. Välfärdsområdesstyrelsens ställningstagande har bifogats.

Institutet för hälsa och välfärd (THL) har utarbetat ett genmäle till ställningstagandet av områdesstyrelsen för Vanda och Kervo välfärdsområde avseende problem med behovsbaserad finansiering och modellens oförmåga att på ett tillförlitligt sätt definiera servicebehovet för social- och hälsovårdstjänster i Vanda och Kervo välfärdsområde. Det inkomna svaret har bifogats. I genmälet konstateras att THL är medveten om att modellen fortfarande kräver långsiktigt utvecklingsarbete och att slutresultaten av den behovsbaserade finansieringen alltid endast består av bedömningar och inte beskriver det verkliga behovet. I genmälet beaktas särskilt att avsikten inte är att finansieringen ska grunda sig på verkliga utan på kalkylerade kostnader, varvid modellen inte baserar sig på de faktiska kostnaderna. I genmälet konstateras också att omgivningsfaktorerna ökar de faktiska enhetskostnaderna, men eftersom tillförlitliga uppgifter inte är tillgängliga har det inte varit möjligt att inkludera dessa i modellen i stor utsträckning.

Med hänvisning till bristerna i sjukdomsklassificeringen och behovskoefficienterna konstateras i genmälet att det tillgängliga materialet huvudsakligen fokuserar på diagnoser på grund av tillgången till dem. Det finns alltså ingen information om till exempel socialvårdens öppenvårdstjänster eller faktorer som begränsar funktionsförmågan inom ramen för insamlingen av nationella uppgifter. Det finns dock planer på att utveckla detta. THL konstaterar att man i fråga om barnskyddet beaktar olika behovskoefficienter, men konstaterar också att det finns behov av att komplettera behovsfaktorerna eller eventuellt skapa en egen modell för barnskyddet.

THL anser att motiveringarna till ställningstagandet på många ställen är motiverade, men konstaterar också att de närmare grunderna som gäller Vanda och Kervo välfärdsområde inte preciseras. THL uppskattar också ställningstagandet och anser att det är önskvärt att välfärdsområdena deltar i utvecklingen.

Slutligen konstateras att THL utifrån ställningstagandet inte kan kommentera påståendet om ett servicebehov som är högre än genomsnittet, eftersom THL utnyttjar nationella källor i beräkningarna och välfärdsområdet inte lämnade in sådant material av vilket detta skulle framgå. Till exempel när det gäller barnskyddet finns det inget nationellt heltäckande material som kan utnyttjas. Samtidigt konstateras att materialet som lämnats in till THL har varit knappt på många välfärdsområden och att avsikten är att finansieringslagen enligt regeringsprogrammet ska granskas 2026.

THL:s genmäle har utarbetats omsorgsfullt. Ur välfärdsområdets synvinkel är det dock fortfarande problematiskt. Även om THL:s modeller är starkt forskningsbaserade finns det inga bevis på att i synnerhet diagnoserna inom den specialiserade sjukvården verkligen skulle beskriva servicebehovet till exempel inom barnskyddet som helhet. I den kalkylmässiga modellen kan man göra avgränsningar utifrån materialets tillförlitlighet, men välfärdsområdet kan inte begränsa tillgodoseendet av sina klienters behov på grund av brister i den nationella datainsamlingen. Eftersom de pengar som delas ut på basis av modellen har en avgörande inverkan på välfärdsområdets förmåga att svara på sina klienters servicebehov, bör de val som ingår, vare sig de är relaterade till materialet eller är direkt politiska val, presenteras betydligt tydligare än i nuläget för att man ska kunna bedöma om finansieringen är rättvis.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att anteckna för kännedom Institutet för hälsa och välfärds genmäle till områdesstyrelsens ställningstagande 26.9.2023 § 227 avseende utvecklingen av välfärdsområdenas behovsbaserade finansiering.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi