Beskrivning
Beredare av ärendet: Hanna Heinikainen och Marianne Juosila
Enligt 76 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde följer välfärdsområdesstyrelsen upp utfallet av budgeten på det sätt som beslutats i samband med godkännandet av budgeten. I budgeten konstateras att verksamhetens och ekonomins situation rapporteras till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i delårsrapporterna samt budgetårets situation i bokslutet och verksamhetsberättelsen. Årets tredje delårsöversikt har utarbetats enligt situationen 30.9.2023.
Budgetutfall
Bindningsnivåerna för Vanda och Kervo välfärdsområdes driftsekonomi är välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård och den specialiserade sjukvården, för vilka den bindande posten är verksamhetsbidraget. För resultaträkningsdelen är bindningsnivån årsbidraget.
Budgetutgifterna för Vanda och Kervo välfärdsområde för 2023 är 1,137 miljarder euro och intäkterna 119,2 miljoner euro. Verksamhetsbidraget enligt budgeten är -1,017 miljarder euro. Välfärdsområdets driftsekonomiutgifter beräknas bli 63,5 miljoner euro högre än budgeterat och verksamhetsintäkterna förutspås vara 7,5 miljoner euro lägre än budgeterat, varför utfallet för verksamhetsbidraget torde vara 71,0 miljoner euro sämre än budgeterat. Välfärdsområdets utgifter utan specialiserad sjukvård beräknas bli 51,7 miljoner euro högre än budgeterat och intäkterna 7,5 miljoner euro lägre än budgeterat. För den specialiserade sjukvårdens del förutspås HUS inköp enligt HUS uppskattning överskrida budgeten med sammanlagt 15,8 miljoner euro på grund av den tilläggsdebitering som betalas på basis av användningen av tjänsterna samt de avgifter för fördröjd överflyttning som HUS debiterar. Antalet dagar för fördröjd överflyttning har dock minskat under det tredje kvartalet i och med kötiderna för fortsatt vård.
Välfärdsområdets årsbidrag omfattar statens finansieringsposter samt ränteutgifter och ränteinkomster. Den engångsersättningspost på 37,6 miljoner euro enligt 10 § i finansieringslagen (617/2021) som finansministeriet preciserade 10.10.2023 har beaktats i prognosen 2023. I fråga om årsbidraget är underskottsrisken jämfört med budgeten 28,7 miljoner euro större. Efter räkenskapsperiodens avskrivningar uppskattas resultatet vara 29,0 miljoner euro sämre än budgeten.
Överskridningshotet som gäller välfärdsområdets driftsekonomiutgifter utan specialiserad sjukvård består huvudsakligen av prishöjningar i köp av kundtjänster och en ökning av servicebehovet samt utgifter för användning av hyrd arbetskraft, vars sammanlagda påverkan uppskattas vara cirka 57,3 miljoner euro. På motsvarande sätt beräknas personalutgifterna underskridas på grund av vakanser som inte tillsatts i januari–september.
De största överskridningshoten i fråga om köp av tjänster är:
· Inom sektorn för tjänster för barn, unga och familjer 12,8 miljoner euro bland annat på grund av prishöjningar inom institutionsvården inom vård utom hemmet samt på grund av ökningen och förändringarna i servicebehovet.
· Inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice 8,3 miljoner euro, som består av ett ökat servicebehov och prishöjningar, bland annat boendeservice för vuxna 3,0 miljoner euro, boendeservice för personer med funktionsnedsättning och arbets- och dagverksamhet 1,7 miljoner euro, socialarbete och eftervård för unga 0,8 miljoner euro samt utgifter för hyrd arbetskraft.
· Inom sektorn för äldreservice 14,9 miljoner euro bland annat på grund av det ökade servicebehovet och prishöjningarna i synnerhet i fråga om köp av hemvård (1,0 miljoner euro) och köp av serviceboende med heldygnsomsorg (7,0 miljoner euro) samt utgifterna för hyrd arbetskraft.
· Inom sektorn för hälso- och sjukvårdstjänster förutspås köpta tjänster överskrida budgeten med 6,0 miljoner euro. De största överskridningarna utgörs av utfallet av hyrd arbetskraft samt utgifterna för HUS Samjour 1,6 miljoner euro
· Inom sektorn för koncerntjänster 15,3 miljoner euro på grund av de huvudsakligen preciserade ICT-kostnaderna på välfärdsområdesnivå (10,9 miljoner euro).
Välfärdsområdet ska balansera ekonomin före 2026. För att balansera ekonomin har välfärdsområdet inlett beredningen av ett reformprogram på längre sikt vid sidan om budgetprocessen. Med reformprogrammet 2024–2030 försöker man hitta åtgärder för att trygga invånarnas tjänster och anpassa servicesystemet till den statliga finansieringsramen för framtida ekonomiplaneperioder.
Serviceproduktionen i Vanda och Kervo välfärdsområde
Under det tredje kvartalet har personalsituationen och serviceförmågan utvecklats positivt. Personalsituationen vid flera enheter har förbättrats under hösten, men problemen med tillgången på personal utgör fortfarande den största utmaningen för ordnandet av planenliga tjänster som motsvarar invånarnas servicebehov. Tillgången till bland annat hälsostations- och familjerådgivningstjänster har förbättrats under hösten. Köerna till flera tjänster är dock fortfarande för långa. Trots det utmanande läget har tjänsterna kunnat produceras på en säker nivå.
Största delen av de bindande målen i budgeten för 2023 uppskattas förverkligas i enlighet med de uppställda målen. Trots att personalsituationen förbättrats i början av hösten torde personalomsättningen och hälsorelaterad frånvaro inte uppnå de målnivåer som ställdes upp i samband med godkännandet av budgeten. Budgetens årsbidrag torde inte realiseras som planerat; underskottet är större än väntat huvudsakligen på grund av prisutvecklingen för köpta tjänster och det ökade servicebehovet. För några mål har man i välfärdsområdet vidtagit åtgärder i enlighet med de uppställda målen, men enligt en kritisk bedömning uppfylls inte målnivåerna till fullo. I välfärdsområdet fortsätter det långsiktiga arbetet för att uppnå målen enligt riktlinjerna i välfärdsområdesstrategin.
Beslutsförslag
Välfärdområdesstyrelsen beslutar att
- anteckna Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 3/2023 för kännedom
- föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar att anteckna Vanda och Kervo välfärdsområdes delårsrapport 3/2023 för kännedom.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi