Perustelut
Asian valmistelija: konsernipalvelujen toimialajohtaja Mikko Hokkanen ja järjestämisen tuen johtaja Nina Linja
Aluehallitus on kokouksessaan 20.5.2025 § § 138 käsitellyt hyvinvointialueen johtamis- ja organisaatiorakenteen kehittämistä koskevien yhteistoimintaneuvottelujen lopputuloksen. Tuolloin aluehallitus päätti:
- merkitä tiedoksi yhteistoimintaneuvotteluiden neuvottelutuloksen;
- todeta, että varsinaiset päätökset neuvotteluiden pohjalta tehdään noudattaen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön toimivaltamääräyksiä;
- että muutokset astuvat voimaan 1.9.2025 lukien;
- että organisaatiomuutosten johdosta tarvittavat hallintosääntömuutokset valmistellaan aluehallituksen kokoukseen 19.8.2025 ja etenevät edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi;
- käynnistetään selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta.
Aluehallituksen päätöksen kohdan 5 mukaisesti aluehallitukselle on touko-kesäkuussa valmisteltu selvitys aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialan mahdollisen yhdistämisen vaikutuksista muihin toimialoihin henkilöstö-, palvelutaso- ja talousnäkökulmasta. Selvitys on liitteenä ja muodostuu seuraavista kokonaisuuksista:
- Taustaa
- Syyt selvityksen tekemiselle - nykytila
- Vaihtoehtojen kartoittaminen
- Yhdistämisen mahdollisuudet
- Yhdistämisen taloudelliset vaikutukset
- Johtopäätökset ja jatko
Aikuisten ja vammaisten asiakkaiden palvelut yhdistettiin yhden toimialan alle Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen perustamisvaiheessa vuonna 2022. Yhdistämisen taustalla oli useita syitä:
- Hyvinvointialueelle luotavista uusista toimialoista pyrittiin luomaan keskenään mahdollisimman saman suuruiset, jotta johtamisvastuut olisivat henkilöstön sekä talouden osalta mahdollisimman lähellä toisiaan.
- Yhtenäisten toimintojen huomioiminen, kuten ostopalvelujen ja järjestämisen toteuttaminen yhdistetysti toimialatasoisesti.
- Samankaltaisten palvelujen, kuten työtoiminnan, päivätoiminnan sekä työikäisten asiakkaiden asumispalvelujen johtaminen yhtenäisesti.
- Vammaisasiakkaiden palvelujen järjestäminen normaaliudeen periaatteella: lähtökohtaisesti vammainen asiakas on kuin kuka tahansa muukin, mutta hän tarvitsee tukea osallistuakseen yhteiskuntaan täysimääräisesti.
- Vammaispalvelulain roolin korostaminen toissijaisena vaihtoehtona asiakkaan palvelutarvetta arvioidessa.
- Vammaisten tueksi annettavan palveluvalikon laajeneminen parantamalla aikuissosiaalityön palveluvalikon saavutettavuutta vammaisasiakkaille
Miksi ja miten toimialojen yhdistämistä selvitetään?
- Muutossuunnitelman taustalla on valmistelutyön etenemisen yhteydessä havaitut tarpeet parantaa sekä asiakasprosessien yhteentoimivuutta, palveluintegraatiota aikuissosiaalityön ja lasten, nuorten ja perheiden sosiaalityön kesken sekä mahdollisuudet parantaa muun muassa vammaisten erityisasumisen kokonaisuutta hyvinvointialueella.
- Aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan ("AIVA") tilanteesta muodostettiin kattava nykytilankuvaus, minkä tarkoituksena oli konkretisoida toimialan onnistumisen esteet sekä nostaa esiin voimavarat jatkosuunnitelmia varten.
- AIVAn nykyisten haasteiden ratkaisemiseksi muodostettiin kolme toimialan johtamiseen liittyvää skenaariota, joille toteutettiin SWOT-analyysit. SWOT-analyysin perusteella parhaaksi arvioidulle vaihtoehdolle toteutettiin vaikutusten arvioinnit asiakas-, työntekijä, integraatio ja talousnäkökulmista.
- Toimialajohtajien näkemyksiä nykytilasta ja mahdollisesta yhdistämisestä kuultiin henkilökohtaisissa haastatteuissa.
- Monet selvityksessä esitettävistä haasteista on jo tunnistettu aikuissosiaalityön ja vammaispalveluiden toimialalla ja lukuisia kehittämistoimia on suunniteltu ja toimeenpantu. Selvityksessä keskitytään tarkastelemaan erityisesti sitä, mikä rakenne jatkossa tukisi parhaiten palveluiden ja prosessien uudistamista.
Esitys aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan palvelualueiden yhdistämisestä muihin toimialoihin on perustunut seuraavien skenaarioiden pohjalta tehtyyn arviointiin:
- Skenaario 1: Nykytila
- Skenaario 2: Kokonaisvaltaisesti uudistettu AIVA (Toimialan sisäisen integraation vahvistaminen asumispalvelujen, asiakasohjauksen ja neuvonnan sekä järjestämisen ja ostopalvelujen osalta).
- Skenaario 3: AIVAn palvelualueiden yhdistämisen osaksi muita toimialoja
Jokaisesta skenaariosta on laadittu swot-analyysi: vahvuudet (S), heikkoudet (W), mahdollisuudet (O) sekä uhat (T). Vaihtoehtojen arvioinnin pohjalta selvityksen johtopäätöksenä on, että vaihtoehto 3, jossa aikuisosiaalityön ja vammaispalvelujen toimiala yhdistetaan lasten, nuorten ja perheiden palvelujen toimialaan sekä vanhusten palvelujen toimialaan, ratkaisee haasteet parhaiten.
- Integraatio: Suurempi osa yhteisistä asiakkaista hoidetaan yhdellä toimialalla, jolloin palvelukokonaisuuksien suunnittelu ja johtaminen tehostuu
- Johtaminen: Sosiaalityön johtaminen yhtenäisempinä kokonaisuuksina yhdenmukaistaa palveluihin ohjautumista, päätöksentekoa ja asiakkaiden tilanteen seurantaa. Palvelutuotannon yhdenmukainen johtaminen parantaa yhdenvertaisuutta.
- Kustannukset: Hyvinvointialueen hallinnolliset kustannukset laskevat toimialojen vähentämisen myötä. Vahvempi integraatio ja keskitetty johtaminen mahdollistavat myös rakenteiden päivittämisen kustannusvaikuttavammaksi.
- Osaamisen keskittäminen: Sosiaalityön, palveluihin ohjautumisen, järjestämisen ja ostopalvelujen johtamisen keskittäminen parantaa linjakkuutta, yhdenmukaisia prosesseja ja siten kustannustehokuutta.
Tämän johdosta aluehallitukselle esitetään etenemistä asiassa vaihtoehdon 3 mukaisesti niin, että valmistelua koskien aikuissosiaalityön ja vammaispalvelujen toimialan yhdistämistä muihin toimialoihin 1.1.2026 lukien jatketaan. Asia käsitellään hallintosäännön ylätason muutoksena aluehallituksessa 19.8.2025 ja etenee edelleen aluevaltuuston 15.9.2025 käsiteltäväksi. Ylätason linjausten jälkeen tarkemmat yksittäisten viranhaltijoiden toimivaltakysymykset käsitellään hallintosääntömuutoksena erikseen loppuvuodesta 2025.
Päätös
Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
----------------
Päätöksenteon jälkeen pidettiin kokoustauko klo 14.46-15.08.
Kokouskäsittely
Aluehallituksen jäsen Marja Ahava poistui kokouksesta asian käsittelyn aikana klo 14.30 ja varajäsen Terhi Enjala saapui hänen tilalleen kokoukseen. Laki- ja päätöspalveluiden päällikkö iJenna Laurikkala saapui takaisin kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 14.39.