Perustelut
Asian valmistelija: terveydenhuollon palveluiden toimialajohtaja Kati Liukko
Aluevaltuuston kokouksessa 10.2.2025 § 16 jätettiin Ulla Kaukolan valtuustoaloite "Jonottaneen potilaan oikeus saada hoitoaika seuraavalle päivälle". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 26 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:
"Jos ja kun potilas ei ole mitään kautta saanut vastaanottoaikaa terveysasemalleen, on hänen ainoa mahdollisuutensa mennä jonottamaan. Kun sulkemisaika koittaa, niin terveysaseman vartija tai sairaanhoitaja ilmoittaa, että terveysasema suljetaan. Kiireelliset potilaat hoidetaan (yleensä lääkäri ei ole enää paikalla), mutta ns. kiireettömiä ei, vaan heidän pitää tulla seuraavana päivänä jonottamaan uudelleen. (Koko käsite ”kiireetön potilas” on kovin erikoinen – miksi kukaan menisi jonottamaan ilman syytä?)
Teen aloitteen, että jokaiselle sellaiselle potilaalle, joka on tullut jonottamaan, mutta ei ehdi saada hoitoa ennen sulkemisaikaa, varataan aika seuraavalle päivälle. Edellytyksenä on, että potilaan vaiva on sellainen, että sen kanssa voi odottaa seuraavaan päivään. Kiireelliset potilaat on aina hoidettava."
Aluehallitus päätti kokouksessaan 4.3.2025 § 51 merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen terveydenhuollon palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 10.8.2025 mennessä.
Vastaus valtuustoaloitteeseen
Hakeutuminen terveysasemalle kiireettömään hoitoon
Terveysaseman palveluihin hakeudutaan ottamalla yhteyttä terveysasemalle sähköisen palvelukanavan kautta (Klikkaa oire- sähköinen oirekysely) tai puhelimitse. Terveysasemalta ollaan yhteydessä potilaaseen, terveydenhuollon ammattilainen tekee hoidontarpeen arvion, antaa ohjausta ja neuvontaa, sekä tarvittaessa ajan terveysaseman ammattilaiselle, joita ovat esimerkiksi sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, fysioterapeutti, lääkäri. VAKEssa on tavoitteena pyrkiä hoitamaan kiireettömät asiat kahden viikon kuluessa, mutta tähän tavoitteeseen ei vielä aina päästä.
Hakeutuminen terveysasemalle kiireelliseen hoitoon
Arkipäivisin äkillisissä sairauksissa eli tilanteissa, joissa hoitoa ei voida siirtää seuraavaan päivään, yhteydenotto terveysasemalle tapahtuu puhelimitse. Terveydenhuollon ammattilainen tekee puhelimessa hoidontarpeen arvion ja varaa tarvittaessa kiireellisen ajan terveydenhuollon ammattilaiselle.
Hakeutuminen suoraan terveysasemalle
Terveysasemilla toimii myös kiirevastaanotto tai ns walk in -vastaanotto, jonne potilaat hakeutuvat tulemalla suoraan terveysasemalle, ilman edeltävää yhteydenottoa. Riippuen tilanteesta voi kiirevastaanotolla joutua odottamaan pääsyä terveydenhuollon ammattilaisen arvioon useitakin tunteja. Myös kiirevastaanotolle hakeutuneille potilaille tehdään hoidontarpeen arvio ja toimitaan samoin perustein kuin muiden yhteydenottotapojen (sähköinen yhteydenotto, puhelin) yhteydessä: annetaan ohjausta ja neuvontaa ja tarvittaessa varataan kiireetön tai kiireellinen aika terveydenhuollon ammattilaiselle.
Hoidon kiireellisyys tai kiireettömyys
Hoidontarpeen arviointi sisältää arvion siitä, tarvitseeko potilas välitöntä päivystyshoitoa, muuta kiireellistä hoitoa, kiireetöntä hoitoa, muuta kuin terveydenhuollon apua ja tukea tai ei lainkaan toimenpiteitä. Yhtenäiset perusteet hoidon kiireellisyydelle on määritelty kansallisesti ja julkaistu Sosiaali- ja terveysministeriön oppaassa ”Aikuisten valtakunnalliset yhtenäiset kiireellisen hoidon perusteet” (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:19). Oppaassa on elinryhmä- ja oirekohtaisesti määritelty hätätilanteena, päivystyksenä, saman vuorokauden sisällä, 2–3 vrk:n sisällä ja kiireettömänä hoidettavat tilanteet. VAKEn terveysasemilla tehtävät hoidontarpeen arviot ja kiireellisyyden määrittelyt pohjautuvat tähän valtakunnalliseen hoidontarpeen arvion luokitustaulukkoon.
Yhdenvertaisuus
Riippumatta siitä, minkä yhteydenottokanavan kautta potilaat hakeutuvat hoitoon terveysasemalle, tulee heidän hoidon tarvettaan ja kiireellisyyttään arvioida yhdenmukaisin ja yhdenvertaisin kriteerein. Myös kiirevastaanotolla jonottaneiden hoidon tarve arvioidaan edellä mainituin kriteerein ja vastaanottoaika annetaan samoin perustein kuin henkilöille, jotka ovat ottaneet yhteyttä terveysasemalle sähköisen oirekyselyn kautta tai puhelimitse.
Yhteenveto
VAKEn terveysasemilla käytetään kiireellisen ja kiireettömän hoidon määrittelyssä valtakunnallista yhtenäistä STM:n julkaisemaa kriteeristöä. Ammattilaiset arvioivat hoidon tarvetta ja kiireellisyyttä yhdenvertaisesti huolimatta siitä, mikä on ollut asiakkaan yhteydenottokanava (sähköinen kysely, puhelinsoitto, saapuminen suoraan kiirevastaanotolle). Kiireelliset tilanteet hoidetaan hoidontarpeen arvion perusteella joko kiireellisenä hoitona välittömästi, saman päivän aikana tai 2–3 vrk:n kuluessa tai kiireettömänä hoitona (tavoite VAKEssa kahden viikon kuluessa). Kiirevastaanotolla odottaneiden hoidon tarve arvioidaan yhdenvertaisin perustein. Valtuustoaloitteessa ehdotettu toiminta johtaisi epätarkoituksenmukaisen ohituskaistan muodostumiseen terveysaseman ajanvaraukseen, eikä tämä ole oikeudenmukaista. Näin ollen terveydenhuollon toimiala arvio, että aloitteessa esitettyyn toimenpide-ehdotukseen ei ole syytä ryhtyä.