Områdesstyrelsen, möte 08-11-2022

Protokollet är granskat

§ 236 Begäran om omprövning, tidsbunden tillsättning av förvaltningsdirektörens tjänst för tiden 1.10.2022-31.12.2023, välfärdsområdesdirektörens beslut 5.10.2022 § 21

VAKEDno-2022-579

Beskrivning

Beredare av ärendet: jurist Tiia Tuovinen och förvaltningsberedningsdirektör Mikko Hokkanen.

Bakgrund

Välfärdsområdesdirektören har beslutat 5.10.2022 § 21 att besätta tjänsten som förvaltningsdirektör tidsbundet för tiden 1.10.2022-31.12.2023. En begäran om omprövning av beslutet att besätta förvaltningsdirektörens tjänst har lämnats in 26.10.2022. Personen som begärt omprövning har som medlem i välfärdsområdet haft rätt att lämna en begäran om omprövning och begäran om omprövning har anlänt inom utsatt tid. Därmed behandlar välfärdsområdesstyrelsen begäran som ett tjänsteinnehavarbeslut som är underställt välfärdsområdesstyrelsen.

Välfärdsområdesstyrelsen har fattat beslut 27.4.2022 § 61 att behörighetsvillkor för ifrågavarande tjänst är högre högskoleexamen, flera års ledarskapserfarenhet, god kännedom om serviceområdet eller expertområdet och goda skriftliga och muntliga kunskaper i finska samt nöjaktiga skriftliga och muntliga kunskaper i svenska. Förvaltningsdirektören förutsätts dessutom uppfylla de uppgiftsspecifika kraven som är flera års erfarenhet av att ansvara för beredningen av politiska beslut, erfarenhet av att koordinera styrelse- och fullmäktigearbetet i en kommun, på ett välfärdsområde eller i ett sjukvårdsdistrikt och av att organisera arkivfunktioner och informationshantering samt kännedom om lagstiftningen som styr välfärdsområdet. Tjänsten har lediganslagits internt för den personal som flyttar till välfärdsområdet i samband med rekryteringen av serviceområdes- och sakkunnigcheferna enligt de rekryteringsprinciper som godkänts av välfärdsområdesstyrelsen 27.4.2022 § 59. Som utgångspunkt för rekryteringsprinciperna (s. 2) har godkänts att onödiga rekryteringsomgångar inte genomförs. Alla chefsuppdrag tillsätts i första hand via intern rekrytering och om den interna rekryteringen inte leder till att en lämplig anställd hittas för uppgiften kan rekryteringen ske externt. De personer som väljs ska ha ett genuint kunnande för uppdraget.

Välfärdsområdesdirektören väljer enligt Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga 51 § direkt sina underställda, som inte är sektordirektörer. Välfärdsområdesdirektören beslutar ytterligare vem som sköter den obesatta tjänsten som sektordirektör. Till välfärdsområdesdirektörens befogenheter år 2022 hör, innan hen tillträder tjänsten som sektordirektör, att besluta om valen av serviceområdescheferna. Motiveringen till att tjänsten besätts på viss tid är att serviceproduktionens kontinuitet ska garanteras. Som har nämnts i ifrågavarande beslut är det inte nödvändigt att i detta skede lediganslå tjänsten offentligt med beaktande av tjänsteförhållandets längd och välfärdsområdets operativa orsaker (lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 302/2003, 3 §, 4.3 §).

Behörighetsvillkoren för ett tidsbundet tjänsteförhållande är vanligen de samma som för motsvarande tjänst. Om en person anställs i ett tidsbundet tjänsteförhållande för att sköta de uppgifter som hör till en lediganslagen tjänst tillämpas behörighetsvillkoren för ifrågavarande tjänst.

Valet av personen för det tidsbundna uppdraget som förvaltningsdirektör är motiverat i tjänsteinnehavarbeslutet 5.10.2022. Där konstateras att personen, som valts till uppdraget utifrån en helhetsbedömning av hens utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper, har de förutsättningar som krävs för att framgångsrikt sköta den tidsbundna tjänsten. Enligt beslutet är ifrågavarande person anställd av välfärdsområdet och hen har intervjuats under den tid hen har skött ifrågavarande uppdrag och i övrigt konstaterats uppfylla kraven för att sköta den tjänst som behandlas här, och därför har det på grund av tjänsteförhållandets längd och funktionella orsaker inte varit nödvändigt att lediganslå tjänsten separat.

Det framgår således av beslutet att personen som utnämnts uppfyller behörighetsvillkoren för tjänsten och att hens behörighet har jämförts med kriterierna i kompetensprofilen och rekryteringsprinciperna, vilket innebär att skyldigheten att motivera beslutet uppfylls.

Personen som tidsbundet utnämnts till tjänsten har den behörighet som krävs för uppdraget och är för tillfället anställd av välfärdsområdet. Hen har intervjuats under den tid hen har jobbat för välfärdsområdet.

 

Det centrala innehållet i begäran om omprövning

Bland annat följande har föreslagits som motiveringar till begäran om omprövning:

Personen som framlagt begäran om omprövning anser att hen är part i beslutet som är mål för begäran om omprövning och att ärendet inte har delgivits på korrekt sätt. Den som framlagt begäran om omprövning anser att beslutet är lagstridigt, eftersom hen anser att beslutet inte har motiverats enligt det som förutsätts i lagen (förvaltningslagen 434/2003, 45 §). Den som begärt omprövning upplever att på grund av de bristfälliga motiveringarna är det omöjligt att avgöra om beslutet är lagstridigt också då det gäller dess innehåll.

I begäran om omprövning konstateras ytterligare att tjänsteinnehavarbeslutet inte följer de beslut som fattats eller de specialvillkor som getts av välfärdsområdesstyrelsen då det gäller besättandet av tjänster, vilket innebär att tjänsteinnehavaren som fattat beslutet eventuellt har överskridit sin befogenhet. Enligt personen som framlagt begäran om omprövning är det dock omöjligt att göra en närmare bedömning av detta på grund av de bristfälliga motiveringarna. 

Den som begärt omprövning anser att beslutet som är föremål för begäran om omprövning inte har följt lagstiftning och principer som gäller överlåtelse av rörelse, eftersom interna sökande, som uppfyller behörighetsvillkoren, har förbisetts i behandlingen av ärendet. Den som framlagt begäran om omprövning konstaterar också att tjänsten har besatts utan offentlig rekrytering och att ifrågavarande beslut inte har motiverats på det sätt som förvaltningslagen förutsätter. Personen som framlagt begäran om omprövning konstaterar ytterligare att hen inte fått, trots att hen bett om det, en jämförelse av meriter för tillsättandet av tjänsten och att det inte utan motiveringar och jämförelser är möjligt att bedöma om till exempel diskrimineringslagen har följts då tjänsten har besatts.

Den som framlagt begäran om omprövning kräver att tjänsten som förvaltningsdirektör besätts i lagenlig ordning med beaktande av regler som gäller överlåtelse av rörelse och motivering av beslut samt välfärdsområdets egna principer som styr rekryteringar. Den som framlagt begäran om omprövning har uttryckt en stark önskan att välfärdsområdets värden: rättvisa, ansvarsfullhet och mod ska synas även i beslutsfattandet.

 

Behandling av begäran om omprövning

Tjänsten som förvaltningsdirektör vid Vanda och Kervo välfärdsområde har inte kunnat besättas enligt det förfarande som den som begärt omprövning har nämnt på grund av brist på lämpliga sökande.

Anmälningsförfarandet för den ifrågavarande tjänsten har öppnats vecka 26. I annonsen har nämnts, förutom de allmänna behörighetsvillkoren, de uppgiftsspecifika kraven som är flera års erfarenhet av att ansvara för beredningen av politiska beslut, erfarenhet av att koordinera styrelse- och fullmäktigearbetet i en kommun, på ett välfärdsområde eller i ett sjukvårdsdistrikt och av att organisera arkivfunktioner och informationshantering samt kännedom om lagstiftningen som styr välfärdsområdet. Enbart en sökande har sökt ifrågavarande tjänst som första alternativ. Denna person är den som lagt fram begäran om omprövning.

I anmälningsförfarandet har två personer anmält att de söker tjänsten som förvaltningsdirektör. Av dessa är det enbart den person som begär omprövning som sökt tjänsten som sitt första alternativ och den andra sökanden har sökt tjänsten som sitt tredje alternativ. Ingendera har uppfyllt de uppgiftsspecifika kraven som meddelats. Det är inte nödvändigt att göra en skriftlig jämförelse av meriter om någon annan utredning i ärendet visar att en jämförelse i själva verket har gjorts (KHO 24.9.2013 T 3023). Sålunda har en egentlig jämförelse av meriter inte behövt göras i samband med anmälningsförfarandet, eftersom ingendera har uppfyllt de uppgiftsspecifika kraven. En sökande kan inte anses ha förbigåtts i anmälningsförfarandet, på så sätt som den som begär omprövning påstår, då situationen är den att personen som lämnat begäran om omprövning inte uppfyller de krav som tjänsten förutsätter att ska uppfyllas.

I samband med att tjänsten har lediganslagits har allmänna behörighetskrav meddelats, och den som begär omprövning uppfyller inte obestridligen de krav som ställs för tjänsten som förvaltningsdirektör till den del enligt kravens ordalydelse ”erfarenhet av att koordinera styrelse- och fullmäktigearbetet i en kommun, på ett välfärdsområde eller i ett sjukvårdsdistrikt”. Personen som begärt omprövning har dock intervjuats 16.8.2022.

Personen som begärt omprövning har meddelats per telefon 26.8.2022 att man avstår från att använda anmälningsförfarandet i detta fall då inga sökande som uppfyller de uppgiftsspecifika kraven har anmält sig. Personalen informerades om detta 30.8.2022.

Den som begärt omprövning har inte närmare specificerat den lagstiftning och de principer som gäller för överlåtelse av rörelse, som hen nämner i begäran. Överlåtelse av rörelse definieras i den lagstiftning som gäller organiseringen av välfärdsområdet och beredningen av förvaltningen (lag om genomförande av reformen av social- och hälsovården och räddningsväsendet och om införande av den lagstiftning som gäller reformen 616/2021) enligt vilken ”överföringen från kommuner och samkommuner till välfärdsområden och välfärdssammanslutningar av uppgifter inom social- och hälsovård och räddningsväsende och av därmed sammanhängande personal ska betraktas som överlåtelse av rörelse.” Enligt ifrågavarande lag 4 § ”övergår ansvaret att ordna social- och hälsovård enligt lagen om ordnande av social- och hälsovård från kommunerna och samkommunerna till välfärdsområdena den 1 januari 2023.” Utifrån det som ovan nämnts kan konstateras att det i detta skede är för tidigt att göra en bedömning av huruvida överlåtelsen av rörelsen har skett enligt lag, och att det å andra sidan är en fråga som faller utanför den fråga som begäran om omprövning gäller.

Begäran om omprövning (Bilaga 2) hänför sig till beslutet att tidsbundet tillsätta tjänsten som förvaltningsdirektör (Bilaga 1). Personen som begär omprövning är inte delaktig i ifrågavarande beslut. Beslutet som avses i begäran om omprövning gäller inte personen som lagt fram begäran om omprövning, och det inverkar inte direkt på personens rättighet, skyldighet eller fördel (lagen om välfärdsområden 611/2021, 142 §).

Motiveringarna i tjänsteinnehavarbeslutet 5.10.2022 § 21 uppfyller de krav som ställs i förvaltningslagen 45 § då det gäller de faktiska grunderna. I dessa har framförts orsakerna till att tjänsten från början beslöts att inte besättas med ett anmälningsförfarande och varför en separat offentlig lediganslagning av tjänsten inte har gjorts samt orsaken till att det har beslutats att besätta tjänsten tidsbundet. I beslutet har också motiverats på vilka grunder personen som valdes till tjänsten ansågs vara behörig.

I beslutet har i tillämpliga delar hänvisats till grundlagen 125 § som gäller allmänna tjänsteutnämningsgrunder, i innehållsfrågor till lagen om tjänsteinnehavare i kommuner och välfärdsområden 4 § 3 mom. och då det gäller befogenheter till förvaltningsstadgan 51 §.

I motsats till vad den som lämnat begäran om omprövning påstår finns det inte kännedom om en för välfärdsområdet bindande anvisning enligt vilken rekryteringen ska vara offentlig då det gäller anställningsförhållanden som räcker lite över ett år. Den som begärt omprövning har å andra sidan inte heller specificerat en dylik anvisning.

Enligt rekryteringsprinciperna som välfärdsområdesstyrelsen beslutade om 27.4.2022 § 59 besätts alla chefsuppdrag i första hand via intern rekrytering. Om en lämplig person för tjänsten inte hittas via den interna rekryteringen kan rekryteringen ske externt. Enligt rekryteringsprinciperna ska personen som väljs ha ett genuint kunnande för uppgiften. I principerna fastställs även att i den interna rekryteringsprocessen klarläggs först hur sökandena uppfyller behörighetsvillkoren och först efter det utförs en jämförelse av meriter och lämplighet enligt den kompetensprofil som formulerats för uppgiften.

Ovannämnda principer har följts vid besättandet av tjänsten och tjänsteinnehavaren kan sålunda inte anses ha överskridit sina befogenheter vid besättandet av tjänsten.

Det tjänsteinnehavarbeslut som är föremål för begäran om omprövning (Bilaga 1, besättande av den tidsbundna tjänsten som förvaltningsdirektör för tiden 1.10.2022-31.12.2023, välfärdsområdesdirektörens beslut 5.10.2022 § 21) och begäran om omprövning (Bilaga 2, Begäran om omprövning) är bifogade till detta beslutsförslag. Bilagan ”Behörighetsvillkor och uppgiftsspecifika förutsättningar, chefer för experttjänster” publicerades i samband med anmälningsförfarandet och finns som kompletterande material till detta beslutsförslag.

Begäran om omprövning tar inte upp sådana lagfelaktigheter att det utifrån dem skulle vara orsak att ändra eller förkasta det beslut som är föremål för begäran om omprövning. Begäran om omprövning inklusive motiveringarna är inte heller ändamålsenlig på så vis att dessa kunde godkännas. Beslut har fattats i riktig ordning, beslutsfattaren har inte överskridit sina befogenheter och beslutet är inte heller i övrigt lagstridigt. Personen som valts till den tidsbundna tjänsten som förvaltningsdirektör uppfyller behörighetsvillkoren för tjänsten och tjänstens tidsbundenhet har motiverats i beslutet.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:

anteckna att begäran om omprövning i bilaga 1 har behandlats och förkastats.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade enhälligt utan diskussion att konstatera att begäran om omprövning i bilaga 2 har behandlats och att förkasta begäran om omprövning.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

 

 

 

Möte hantering

Tf. förvaltningsdirektör anmälde intressejäv (förvaltningslagen 8.1 § punkt 3) och avlägsnade sig från sammanträdet då ärendet behandlades och beslut fattades. Mötet protokollfördes vid behandlingen av detta ärende av jurist Tiia Tuovinen.

Konstaterades att den i beslutsförslaget felaktigt numrerade bilagan 1 korrigeras som en teknisk korrigering till bilaga 2. 

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion. Efter att beslutet fattats återvände Riikka Liljeroos till sammanträdet.

Bilagor

Kompletterande material