Områdesstyrelsen, möte 08-11-2022

Protokollet är granskat

§ 227 Klientavgifter för social- och hälsovårdstjänster från och med 1.1.2023

VAKEDno-2022-177

Tidigare behandling

Beskrivning

Välfärdsområdesstyrelsen 18.5.2022 § 70

Beskrivning

Beredare av ärendet: ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen

Enligt 22 § i lagen om välfärdsområden beslutar välfärdsområdesfullmäktige om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för tjänster och andra prestationer samt de kundavgifter som tas ut för tjänster som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. Enligt 78 § i Vanda och Kervo välfärdsområdes förvaltningsstadga fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om de allmänna grunderna för de avgifter som tas ut för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar närmare om avgiftsgrunderna och avgifternas belopp i euro.  

Avgifterna som välfärdsområdet tar ut för social- och hälsovårdstjänster grundar sig på lagstiftningen som tillämpas, på lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (1201/2020) och på förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (9.10.1992/912). I lagen och förordningen om klientavgifter har för vissa tjänster bestämts maximibelopp för kundavgifterna, eller det har bestämts att avgiften tas ut enligt kundens betalningsförmåga. I motiveringen till lagen har bland annat betonats kundernas jämlikhet samt det att avgifterna för social- och hälsovårdstjänster inte får orsaka ekonomiska problem för kunderna. Välfärdsområdet har skyldighet att informera kunden om nedsättning eller möjlig efterskänkning av avgiften. Nedsättning och efterskänkande av avgiften ska prioriteras i förhållande till utkomststödet (§ 11 i lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården) som avses i lagen om utkomststöd (1412/1997). 

Den framtida finansieringen av välfärdsområden grundar sig i huvudsak på statlig finansiering, men delvis också på kund- och användaravgifter. Finansieringen för 2023 förutses vara knapp i relation till de beräknade kostnaderna. Inkomster från kundavgifter täcker för närvarande 5 % av utgifterna som orsakas av serviceproduktionen inom välfärdsområdet.  

Både Vanda och Kervo har i sina prislistor över social- och hälsovårdens kundavgifter, som är i kraft 2022, beslutat att till stor del ta ut lägre priser än maximibeloppen i lagen och förordningen om klientavgifter. Dessutom skiljer sig Vandas och Kervos för år 2022 gällande prislistor över kundavgifter åt både vad gäller priser och producerade tjänster.  

Bestämmande av kundavgifter på Vanda och Kervo välfärdsområde genomförs utifrån de allmänna grunderna som välfärdsområdesfullmäktige bestämt. Under hösten 2022 ska välfärdsområdesstyrelsen bestämma om prislistan för kundavgifter för 2023, efter remiss i påverkansorganen.

Förslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att: 

  1. den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska hållbarhet,
  2. vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster, 
  3. vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna, 
  4. där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag, 
  5. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.

Ändrat förslag:

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att: 

  1. den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen, 
  2. vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster, 
  3. vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna,  
  4. där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag, 
  5. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.

Behandling vid sammanträdet:

Efter att ha avslutat diskussionen kring ärendet konstaterade områdesstyrelsens ordförande att Olga Gilbert hade gjort ett ändringsförslag som avvek från det ändrade grundförslaget. Ändringsförslaget hade följande lydelse:

”Tillägg:
3. Vad angår avgiftsfriheten för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och utgifterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster. 
Tillägg:
4. Där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag samt avskrivningar av avgifter.
Nya beslutspunkter:
6. En utredning om vilka kundavgifter som orsakar de största sociala och hälsomässiga olägenheterna för kunderna samt hur dessa olägenheter på bästa sätt kan minimeras genom att avskaffa avgifter presenteras för välfärdsområdesstyrelsen.
7. En utredning om kostnaderna för fakturering och indrivning av kundavgifter presenteras för välfärdsområdesstyrelsen.”

Eva Tawasoli och Gashaw Bibani stödde Olga Gilberts ändringsförslag.

Eftersom det hade framställts ett understött ändringsförslag som avviker från det ändrade grundförslaget konstaterade välfärdsområdesstyrelsens ordförande att välfärdsområdesstyrelsen måste rösta om frågan. Ordföranden föreslog att i omröstningarna används ett elektroniskt röstningssystem, vilket godkändes av välfärdsområdesstyrelsen. JA innebar understöd för det ändrade grundförslaget och NEJ innebar understöd för Olga Gilberts ändringsförslag. 14 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen röstade JA (Tanja Aidanjuuri, Marja Ahava, Jukka Hako, Pirkko Letto, Jari Sainio, Teemu Purojärvi, Sakari Rokkanen, Pirjo Luokkala, Maarit Raja-Aho, Nina Korventaival, Riitta Särkelä, Jüri Linros, Lauri Kaira, Terhi Enjala) och 3 ledamöter i välfärdsområdesstyrelsen röstade NEJ (Eva Tawasoli, Olga Gilbert, Gashaw Kaisa Bibani), så därmed godkände välfärdsområdesstyrelsen det ändrade grundförslaget med rösterna 14–3.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att: 

  1. den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen, 
  2. vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster, 
  3. vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna, 
  4. där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag, 
  5. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö,​ timo.aronkyto@vantaa.fi.

______________________________________________________________________________

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige beslutar att: 

  1. den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen, 
  2. vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster 
  3. vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna, 
  4. där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag, 
  5. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.

Beslut

Välfärdsområdesfullmäktige beslutade att 

  1. den allmänna utgångspunkten för beredningen av kundavgifter vid Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som följs upp och analyseras årligen, 
  2. vad angår avgiftsfriheten för hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster 
  3. vad angår avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna, 
  4. Där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag; 
  5. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.


Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jari Sainio lämnade in ett protokolluttalande från Socialdemokraterna i anslutning till beslutet. Protokolluttalande löd enligt följande: ”Den nya lagen om klientavgifter som trädde i kraft 1.7.2021 utvidgar avgiftsfriheten och gör avgifterna inom serviceområden mera rimliga. Lagen föreskriver att kommunen har en skyldighet att ge kunden information om nedsättning av avgiften och om att kunden befrias från att betala avgiften. I fortsättningen gäller denna skyldighet välfärdsområdet. Vanda-Kervo välfärdsområde främjar aktivt kundernas kunskap om möjligheten att få nedsättning eller befrielse från kundavgifterna inom social- och hälsovården. Välfärdsområdet säkerställer också med rådgivning och handledning att betalningsförmågan hos de kunder som i stor utsträckning använder social- och hälsovårdstjänster klarläggs och att kunden får hjälp med att göra en ansökan inklusive bilagor om nedsättning av eller befrielse från kundavgiften. Pirjo Luokkala meddelade att Centerns fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Lauri Kaira meddelade att Samlingspartiets fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Patrik Karlsson meddelade att Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet. Jouko Jääskeläinen meddelade att Kristdemokratiska fullmäktigegruppen, KD, understöder protokolluttalandet. Marjo Vacker meddelade att fullmäktigegruppen Rörelse Nu understöder protokolluttalandet. Pia Lohikoski meddelade att Vänsterförbundets fullmäktigegrupp understöder protokolluttalandet.

Dessutom lämnade Laura Tulikorpi in ett protokolluttalande från de Grönas fullmäktigegrupp. Protokolluttalandet löd enligt följande: "De Gröna förutsätter att en utredning görs om vilka kundavgifter som orsakar den största sociala och hälsorelaterade olägenheten för kunderna och hur vi, genom att rikta kundavgifterna, på ett effektivare sätt kan förebygga användningen av tyngre service. Även kostnaderna för fakturering och indrivning bör utredas. Istället för lägre avgifter borde vi gå mot att servicen är avgiftsfri.”

Efter att beslutet hade fattats hölls en paus i sammanträdet kl. 19.54-20.07. Under pausen avlägsnade sig Eve Rämö från sammanträdet och ersättaren Mikko Viilo anlände i hennes ställe. Pirjo Luokkala och Mika Niikko avlägsnade sig också under pausen.

Möte hantering

Mika Niikko anlände till sammanträdet medan behandlingen av ärendet pågick kl. 18.15.

Efter att diskussionen om ärendet avslutats konstaterade ordföranden att Laura Tulikorpi hade gjort ett tilläggsförslag, punkterna 6 och 7. Tilläggsförslagen löd enligt följande:
”6. En utredning görs till välfärdsområdesstyrelsen om vilka kundavgifter som orsakar den största sociala och hälsorelaterade olägenheten för kunderna och hur vi, genom att rikta kundavgifterna på ett effektivare sätt, kan förebygga användningen av tyngre service.
7. En utredning görs till välfärdsområdesstyrelsen om kostnaderna för fakturering och indrivning av kundavgifterna.

Olga Gilbert understödde Laura Tulikorpis tilläggsförslag.

Ytterligare konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att Antero Eerola hade gjort ett ändringsförslag i punkt 1 och ett tilläggsförslag till nya punkter 2 och 7. Ändringsförslaget och tilläggsförslagen löd enligt följande:
”1. den allmänna grunden för beredningen av kundavgifterna på Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet (och särskilt betalförmågan hos småinkomsttagarna och dem som i stor omfattning använder tjänsterna). Vi följer upp och analyserar detta årligen;
2. nivån på kundavgifterna får inte hindra kunderna från att söka sig till servicen.
3. då det gäller hemtjänsten för barnfamiljer hemtjänsten för barnfamiljer ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar intäkterna och hur tjänsten förebygger behovet av tyngre tjänster;
4. då det gäller avgifter för besök hos hälsocentralläkare ska en utredning beredas över hur avgiftsfriheten påverkar utgifterna och intäkterna,
5. där det är motiverat har välfärdsområdesstyrelsen vid behov möjlighet att besluta om kundavgifter som är lägre än de avgifter som fastställts i lag.
6. i samband med att prislistan över kundavgifter behandlas framställs till välfärdsområdesstyrelsen en process för nedsättning av avgifter om kundens ekonomiska ställning kräver det, i enlighet med lagen om kundavgifter inom social- och hälsovården.
Vid indrivningen av avgifter används inte privata indrivningsbolag. Samtidigt bereds ett förslag om att ordna indrivningen som egen verksamhet eller som ett samarbete mellan välfärdsområdena och kommunerna. I utredningen görs en uppskattning av kostnaderna för indrivningen och av antalet avgifter som förts till utmätning.”

Gashaw Bibani och Jussi Saramo understödde Antero Eerolas ändrings- och tilläggsförslag.

Eftersom det gjorts ändrings- och tilläggsförslag som gått understöd, konstaterade välfärdsområdesfullmäktiges ordförande att det var nödvändigt att rösta i ärendet. Ordföranden föreslog att omröstningen sker med det elektroniska röstningssystemet, vilket välfärdsområdesfullmäktige godkände som omröstningssätt. Enligt 118 § i förvaltningsstadgan en separat omröstning ordnas för att godkänna eller förkasta ett förslag om godkännandet eller förkastandet av förslaget är oberoende av övriga förslag. Som en följd av detta föreslog ordföranden att fullmäktige först röstar om grundförslaget och ändringsförslaget och därefter röstar separat om varje tilläggsförslag.

Omröstning 1:

Först röstade fullmäktige om grundförslaget och Antero Eerolas förändringsförslag om punkt 1. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ understöd för Antero Eerolas ändringsförslag. 50 välfärdsområdesledamöter röstade JA och 18 välfärdsområdesledamöter röstade NJEJ och 1 välfärdsområdesledamot röstade blankt, vilket innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 50–18.

Omröstningslista:

  • JA: Markku Pyykkölä, Sini Syrjäläinen, Otso Kivimäki, Hanna Holmberg-Soto, Loviisa Kaartokallio, Tarja Eklund, Jari Sainio, Marja Ahava, Jouko Jääskeläinen, Sakari Rokkanen, Anne Karjalainen, Nina Korventaival, Paula Lehmuskallio, Sami Kanerva, Anssi Aura, Marja Suomela, Ulla Kaukola, Pirkko Letto, Janne Hartikainen, Niina Saarinen, Sari Viinikainen, Muktar Osman, Heli Hakala, Oskari Iivarinen, Pirjo Luokkala, Ulla-Maija Kopra, Patrik Karlsson, Maarit Raja-Aho, Lauri Kaira, Mika Niikko, Timo Laaninen, Ida Tamminen, Riitta Särkelä, Soile Eriksson, Satu Ek, Suvi Karhu, Anniina Pylsy, Otto Aalto, Jouko Lindtman, Terhi Enjala, Säde Tahvanainen, Susanna Kaiju, Jüri Linros, Mika Kasonen, Sirkka-Liisa Kähärä, Inna Kallioinen, Marjo Vacker, Nina Nummela, Teemu Purojärvi, Tanja Aidanjuuri
  • NEJ: Pia Lohikoski, Gashaw Kaisa Bibani, Minttu Sillanpää, Jussi Saramo, Antero Eerola, Tiina Keskimäki, Funda Demiri, Eve Rämö, Tia Seppänen, Tuukka Saimen, Laura Tulikorpi, Olga Gilbert, Sirpa Siru Kauppinen, Hanna Valtanen, Reija Friman, Tuire Kaimio, Erika Veltheim, Sari Linnansalmi
  • Blanka: Vaula Norrena

Omröstning 2:

Till nästa utfördes en omröstning om grundförslaget och Antero Eerolas tilläggsförslag till en ny punkt 2. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ betydde understöd för Antero Eerolas tilläggsförslag. 52 välfärdsområdesledamöter röstade JA och 17 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ, vilket innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 52–17.

Omröstningslista:

  • JA: Anne Karjalainen, Anssi Aura, Oskari Iivarinen, Lauri Kaira, Marjo Vacker, Sami Kanerva, Jouko Jääskeläinen, Paula Lehmuskallio, Sini Syrjäläinen, Sakari Rokkanen, Ulla Kaukola, Markku Pyykkölä, Patrik Karlsson, Timo Laaninen, Loviisa Kaartokallio, Maarit Raja-Aho, Pirkko Letto, Teemu Purojärvi, Marja Ahava, Susanna Kaiju, Janne Hartikainen, Mika Kasonen, Terhi Enjala, Hanna Holmberg-Soto, Suvi Karhu, Jouko Lindtman, Anniina Pylsy, Jüri Linros, Soile Eriksson, Säde Tahvanainen, Satu Ek, Nina Nummela, Otso Kivimäki, Ida Tamminen, Tuukka Saimen, Inna Kallioinen, Mika Niikko, Jari Sainio, Niina Saarinen, Tarja Eklund, Nina Korventaival, Sirkka-Liisa Kähärä, Sari Viinikainen, Ulla-Maija Kopra, Riitta Särkelä, Tanja Aidanjuuri, Erika Veltheim, Muktar Osman, Sari Linnansalmi, Pirjo Luokkala, Otto Aalto, Heli Hakala
  • NEJ: Minttu Sillanpää, Antero Eerola, Funda Demiri, Vaula Norrena, Pia Lohikoski, Jussi Saramo, Tiina Keskimäki, Gashaw Kaisa Bibani, Olga Gilbert, Eve Rämö, Laura Tulikorpi, Sirpa Siru Kauppinen, Tuire Kaimio, Tia Seppänen, Reija Friman, Marja Suomela, Hanna Valtanen

Omröstning 3:

Till följande röstade välfärdsområdesfullmäktige om grundförslaget och Antero Eerolas tilläggsförslag till ny punkt 7. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ betydde understöd för Antero Eerolas tilläggsförslag. 46 välfärdsområdesledamöter röstade JA och 20 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ och 3 välfärdsområdesledamöter röstade blankt

Omröstningslista:

  • JA: Jouko Jääskeläinen, Tarja Eklund, Timo Laaninen, Marja Suomela, Säde Tahvanainen, Paula Lehmuskallio, Anssi Aura, Sirkka-Liisa Kähärä, Loviisa Kaartokallio, Markku Pyykkölä, Hanna Holmberg-Soto, Marja Ahava, Erika Veltheim, Oskari Iivarinen, Patrik Karlsson, Pirkko Letto, Soile Eriksson, Jari Sainio, Inna Kallioinen, Ulla Kaukola, Lauri Kaira, Anniina Pylsy, Sami Kanerva, Heli Hakala, Otso Kivimäki, Susanna Kaiju, Mika Kasonen, Terhi Enjala, Ida Tamminen, Nina Korventaival, Jüri Linros, Sakari Rokkanen, Satu Ek, Sini Syrjäläinen, Niina Saarinen, Maarit Raja-Aho, Nina Nummela, Otto Aalto, Marjo Vacker, Jouko Lindtman, Sari Viinikainen, Riitta Särkelä, Ulla-Maija Kopra, Olga Gilbert, Pirjo Luokkala, Anne Karjalainen
  • NEJ: Tuukka Saimen, Antero Eerola, Sari Linnansalmi, Jussi Saramo, Minttu Sillanpää, Funda Demiri, Gashaw Kaisa Bibani, Mika Niikko, Tiina Keskimäki, Pia Lohikoski, Tia Seppänen, Janne Hartikainen, Suvi Karhu, Teemu Purojärvi, Sirpa Siru Kauppinen, Hanna Valtanen, Tanja Aidanjuuri, Eve Rämö, Muktar Osman, Reija Friman
  • Blanka: Vaula Norrena, Tuire Kaimio, Laura Tulikorpi

Omröstning 4:

Till följande röstade välfärdsområdesfullmäktige om grundförslaget och Laura Tulikorpis tilläggsförslag punkt 6. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ betydde understöd frö Laura Tulikorpis tilläggsförslag. 51 välfärdsområdesledamöter röstade JA och 18 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ, vilket innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 51–18.

Omröstningslista:

  • JA: Jouko Jääskeläinen, Markku Pyykkölä, Patrik Karlsson, Pirjo Luokkala, Marja Ahava, Sari Linnansalmi, Jari Sainio, Paula Lehmuskallio, Anne Karjalainen, Soile Eriksson, Sari Viinikainen, Sami Kanerva, Mika Kasonen, Timo Laaninen, Tarja Eklund, Terhi Enjala, Janne Hartikainen, Loviisa Kaartokallio, Otto Aalto, Anssi Aura, Ulla Kaukola, Hanna Holmberg-Soto, Riitta Särkelä, Heli Hakala, Sakari Rokkanen, Säde Tahvanainen, Niina Saarinen, Pirkko Letto, Sirkka-Liisa Kähärä, Muktar Osman, Oskari Iivarinen, Susanna Kaiju, Mika Niikko, Lauri Kaira, Erika Veltheim, Tanja Aidanjuuri, Suvi Karhu, Satu Ek, Jüri Linros, Teemu Purojärvi, Marja Suomela, Maarit Raja-Aho, Jouko Lindtman, Anniina Pylsy, Otso Kivimäki, Ida Tamminen, Nina Korventaival, Inna Kallioinen, Ulla-Maija Kopra, Sini Syrjäläinen, Tuukka Saimen
  • NEJ: Tuire Kaimio, Minttu Sillanpää, Eve Rämö, Gashaw Kaisa Bibani, Tiina Keskimäki, Funda Demiri, Vaula Norrena, Marjo Vacker, Nina Nummela, Pia Lohikoski, Laura Tulikorpi, Antero Eerola, Olga Gilbert, Tia Seppänen, Hanna Valtanen, Reija Friman, Jussi Saramo, Sirpa Siru Kauppinen

Omröstning 5:

Till följande röstade välfärdsområdesfullmäktige om grundförslaget och Laura Tulikorpis tilläggsförslag punkt 7. JA betydde understöd för grundförslaget och NEJ betydde understöd frö Laura Tulikorpis tilläggsförslag. 51 välfärdsområdesledamöter röstade JA och 18 välfärdsområdesledamöter röstade NEJ, vilket innebär att välfärdsområdesfullmäktige godkände grundförslaget med rösterna 51–18.

Omröstningslista:

  • JA: Jouko Jääskeläinen, Sakari Rokkanen, Ulla Kaukola, Pirjo Luokkala, Sari Linnansalmi, Soile Eriksson, Patrik Karlsson, Marja Suomela, Marja Ahava, Heli Hakala, Markku Pyykkölä, Riitta Särkelä, Säde Tahvanainen, Otso Kivimäki, Ida Tamminen, Pirkko Letto, Tuukka Saimen, Inna Kallioinen, Otto Aalto, Sami Kanerva, Teemu Purojärvi, Sari Viinikainen, Anniina Pylsy, Jouko Lindtman, Paula Lehmuskallio, Timo Laaninen, Jüri Linros, Terhi Enjala, Susanna Kaiju, Sini Syrjäläinen, Tanja Aidanjuuri, Anne Karjalainen, Niina Saarinen, Hanna Holmberg-Soto, Mika Kasonen, Loviisa Kaartokallio, Oskari Iivarinen, Satu Ek, Nina Korventaival, Muktar Osman, Tarja Eklund, Ulla-Maija Kopra, Janne Hartikainen, Lauri Kaira, Suvi Karhu, Anssi Aura, Erika Veltheim, Jari Sainio, Mika Niikko, Sirkka-Liisa Kähärä, Maarit Raja-Aho
  • NEJ: Tiina Keskimäki, Jussi Saramo, Minttu Sillanpää, Tuire Kaimio, Funda Demiri, Gashaw Kaisa Bibani, Antero Eerola, Pia Lohikoski, Laura Tulikorpi, Olga Gilbert, Marjo Vacker, Sirpa Siru Kauppinen, Eve Rämö, Reija Friman, Nina Nummela, Tia Seppänen, Hanna Valtanen, Vaula Norrena

Beskrivning

Beredare av ärendet: Chef för beredningen av klientavgifter Mia Mustaparta 

Enligt lagen om välfärdsområden 22 § fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om allmänna grunder för avgifter för tjänster och andra prestationer samt om klientavgifter för de tjänster som välfärdsområdet ansvarar för att tillhandahålla.  Enligt förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde 78 § fattar välfärdsområdesfullmäktige ytterligare beslut om allmänna grunder för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer.  Välfärdsområdesstyrelsen fattar närmare beslut om grunderna för avgifterna och avgiftsbeloppen i euro.

Välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 31.5.2022 § 47 beslutat om allmänna principer för de avgifter som gäller för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer enligt följande: 

  1. En allmän utgångspunkt för beredningen av klientavgifterna inom Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som årligen följs upp och analyseras; 
  2. en utredning om avgiftsfrihet för hemservice för barnfamiljer bereds med beaktande av hur avgiftsfriheten inverkar på de totala intäkterna och tjänstens större betydelse som väsentlig service då det gäller förebyggande effekter; 
  3. en utredning bereds om avgiften för besök hos hälsocentralläkare och hur avgiftsfrihet inverkar på de totala kostnaderna och intäkterna; 
  4. välfärdsområdesstyrelsen har vid behov möjlighet att utifrån välgrundad motivering fatta beslut om lägre klientavgifter än vad som stadgas i lag; 
  5. i samband med behandlingen av prislistan för klientavgifter föreslås för välfärdsområdesstyrelsen, i enlighet med lagen om klientavgifter, en nedsättningsprocess för avgiften ifall klientens ekonomiska situation kräver det.

Enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) kan en avgift uppbäras av en person som använder tjänsterna, ifall tjänsten inte enligt lag är avgiftsfri. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar om avgiftens storlek enligt de ramar lagen ger.

Avgiften som uppbärs för tjänsten får vara högst lika stor som kostnaderna för att producera tjänsten. Noggrannare bestämmelser för lagens verkställighet ges i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992). Lagen och förordningen om klientavgifter fastställer en högsta tillåten avgift för vissa tjänster, eller att uppbärande av avgiften bestäms enligt klientens betalningsförmåga. Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovårdstjänsterna har förnyats 2021. De högsta tillåtna eurobelopp som bestäms i lagen och förordningen om klientavgifter justeras vartannat år enligt förändringar i folkpensionsindex och arbetspensionsindex. Följande indexförhöjning sker 1.1.2024.

Ekonomiberedningen har tillsammans med fusionsarbetsgruppen gått igenom klientavgifterna för social- och hälsovården i Vanda och Kervo och utifrån dessa formulerat förslag om välfärdsområdets klientavgifter. Målet med arbetet har varit att sträva efter social och ekonomisk hållbarhet. Målet med prislistan för klientavgifterna för tjänsterna har varit en enhetlig och likvärdig behandling av alla klientgrupper. Utlåtanden om klientavgifterna har även begärts från alla påverkansorgan på välfärdsområdet, det vill säga från äldrerådet, rådet för personer med funktionsnedsättning, ungdomsfullmäktige och delegationen för mångkulturfrågor. Promemorior från påverkansorganens sammanträden finns bifogade som kompletterande material.

I prislistan för klientavgifter, som finns som bilaga, är prisen i huvudsak högsta tillåtna pris som grundar sig på lagen. Dessutom föreslås att beslut fattas i följande ärenden:

Allmänna ärenden

Måltider. Föreslås enhetliga måltidspriser för alla verksamhetsområden och alla tjänster, vars priser regleras av lagen om klientavgifter: den avgift som uppbärs för tjänsten får vara högst lika stor som kostnaderna för att producera tjänsten. Huvudmål 5,20 euro, mellanmål 2 euro och priset för ett måltidspaket för hela dagen 13,85 euro. Separata måltidspriser ökar klientens valfrihet och möjliggör också att klienten äter självständigt då hens funktionsförmåga tillåter att hen tillreder måltider. Ytterligare presenteras olika måltidsalternativ för en klient som bor hemma i enlighet med kapitel 5.2 och 6.2.

Förenhetligande. Föreslås att vuxensocialarbete och stödboende inom funktionshinderservice är avgiftsfria tjänster, klienten betalar enbart för faktiska måltider. Ytterligare föreslås enligt socialvårdslagen en dagsavgift på 21,40 för kortvarigt boende inom alla tjänster där detta beviljas. Föreslås enhetliga avgifter för familjevård inom äldreservice och funktionshinderservice: familjevård på deltid hos klienten 7,90 euro/deltidsavgift, kortvarig familjevård hos klienten 11,60 euro/dagsavgift, familjevård på deltid hos familjevårdaren 18,20 euro/deltidsavgift, kortvarig familjevård hos familjevårdaren 21,40 euro/dagsavgift.

Föreslås att transportavgiften för funktionsnedsatta och åldringar till arbets- och dagverksamhet är 3,50 euro/riktning.

Föreslås också att en avgift på högst 38,80 euro per dag kan uppbäras av en klient för enskilda besök under tillfällig hemsjukvård. Dessa kan vara läkares hembesök, annat hembesök av personal inom hälsovården, fysioterapi eller ergoterapi för rehabilitering hemma.

Avgiftsfria tjänster. Föreslås avgiftsfrihet för krigsinvaliders hälsovårdstjänster, krigsveteraners mottagningsbesök hos läkare och rehabilitering, diabetikers och reumapatienters fotvård, gruppfysioterapi, näringsterapi, ergoterapi, talterapi, vård för C-hepatit, undersökningar som krävs av arbetskraftsmyndigheten, rehabiliterande arbetsverksamhet, stöd för arbetsförmåga samt för klienter som betalar avgift för anstaltsvård då det gäller övriga hälsovårdstjänster.

Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst. Föreslås att, av lagstiftningen möjliggjord, avgift för icke utnyttjad och icke annullerad tjänst uppbärs enligt det som fastställs i lagen och att avgiften är 51,50 euro för följande tjänster: besöksavgift för hälsocentralläkares mottagning, besöksavgift för besök till munhälsovården, besöksavgift för geriatrikers mottagning, besöksavgift för läkarbesök på mödravårdsrådgivningsbyrån, kortvarig vård- eller boendeserviceplats inom funktionshinderservicen, äldreservicen och vuxensocialarbete. Avgift för icke annullerat besök uppbärs också då det gäller distansmottagningar för tidigare nämnda tjänster. Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst kan uppbäras även om tjänsten i fråga är avgiftsfri. Avgift uppbärs inte för icke annullerade besök inom mental- och missbrukarvården.

Dessutom föreslås en avgift på 25 euro för icke utnyttjad och icke annullerad tjänst för följande besök hos vårdare: mottagningsbesök hos sjukvårdare, mottagningsbesök hos hälsovårdare på mödrarådgivningsbyrån, mottagningsbesök hos tal-, fysio-, ergo- och näringsterapeut på hälsostationen. Avgift för icke annullerat besök uppbärs också då det gäller distansmottagningar för tidigare nämnda tjänster. Avgift uppbärs inte för outnyttjade och icke annullerade tidsbokningar för besök hos psykiatriska sjukvårdare, missbrukarvårdare eller missbrukarpolikliniker. Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst kan uppbäras även om tjänsten i fråga är avgiftsfri.

Avgiften för outnyttjade och icke annullerade tjänster får uppbäras enbart om det inte kan anses oskäligt att uppbära avgiften och välfärdsområdet i samband med tidsbokningen har meddelat att den avgift som avses i denna paragraf kan uppbäras och gett anvisningar för hur en bokad tid eller plats avbokas på förhand. Information om uppbärande av avgift samt om avbokning av en bokad tid eller plats ska ges så att klienten i tillräcklig omfattning förstår dess innehåll.

Övriga avgifter: Föreslås avgifter för följande slags dokument: cd-avgift 20 euro, utskriftsavgift för hälsovårdens dokument enligt mängd. A4 2 euro och A3 1 euro, avgiften uppbärs om summan överstiger 10 euro.  Föreslås också ett pris på 60 euro för återkommande registerförfrågningar. Utöver denna summa kommer det en utskriftsavgift i enlighet med tidigare nämnda avgifter.

Lagändringar: Ändringar i lagen om funktionshinderservice åstadkommer förändringar också i övrig lagstiftning, som reglerar tjänster och klientavgifter. I regeringens proposition föreslås en ändring av socialvårdslagen, lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre, lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården och lagen om privat socialservice. Lagen träder i kraft 1.1.2023 och dessa ändringar har redan beaktats i prislistan för klientavgifter. Om lagberedningen inte fortskrider enligt regeringens proposition tas prislistan till ny behandling på dessa punkter.

.

Sektorn för hälsovårdstjänster

Gällande klientavgifterna för sektorn för hälsovårdstjänster föreslås i huvudsak högsta möjliga pris, som möjliggörs av lagstiftningen, med undantag för avgiften för outnyttjad och icke annullerad tjänst hos sjukvårdare. Avgiften är då 25 euro. Föreslås att prisen för distansmottagningar är de samma som för mottagningsbesök. Föreslås att rehabiliterande terapitjänster är avgiftsfria, förutom fysioterapi och dess distansmottagning. Föreslås att priset för specialläkares mottagningsbesök inom öppna hälsovården på en hälsocentral är 41,80 euro. Då det gäller mottagningsbesök hos hälsocentralläkare finns i bilagan en separat utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala intäkterna.

Sektorn för tjänster för barn, unga och familjer

Då det gäller sektorn för hemtjänster för barnfamiljer finns det i bilagan en separat utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala intäkterna och tjänstens större betydelse som väsentlig service då det gäller förebyggande effekter.

Sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice

Föreslås att avgiftsfria måltider i arbets- och dagverksamheten inom vuxensocialarbetet. Genom avgiftsfriheten stöds klienten att delta i meningsfull dagverksamhet.

Föreslås att de disponibla medlen för dygnet runt boende är 210 euro och att för alla klienter, som beviljats tjänsten, beaktas avdraget för den årliga självrisken i FPA:s system för läkemedelsersättningar. Föreslås att månadsavgiften för gemenskapsboende fastställs enligt en tabell som utgår från mängden servicetimmar. Tabellen följer till övriga delar lagen om klientavgifter, men den har bearbetats så att den omfattar en skala för timmarna som ökar tjänstens flexibilitet.

Föreslås avgifter enligt prislistan i punkt 5.7 för boendeservice för personer med funktionsnedsättning.

Tjänster för klienter med utvecklingsstörning eller grav funktionsnedsättning under närståendevårdares ledighet föreslås vara avgiftsfria då vården ges i klientens eget hem.

 

Sektorn för äldreservice

Föreslås att de disponibla medlen för dygnet runt boende är 210 euro och att för alla klienter, som beviljats tjänsten, beaktas avdraget för den årliga självrisken i FPA:s system för läkemedelsersättningar. Föreslås att deltidsvårdavgiften för dygnet runt serviceboende är 18,20 euro/deltidsavgift.

Föreslås en tabell som utgår från antalet servicetimmar för service som ges kontinuerligt och regelbundet i hemmet. Tabellen följer till övriga delar lagen om klientavgifter, men den har bearbetats så att den omfattar en skala för timmarna som ökar tjänstens flexibilitet. Föreslås avgifter för tillfälliga hemtjänstbesök: 0-1h 9,50 euro, under 2 h 11,80 euro och 2-4h 14,10 euro.

Föreslås ett pris på 41 euro för ett mindre förändringsarbete i bostaden och ett pris på 32,70 euro för städservice och för trygghetsservice ett pris på 35 euro/mån.

Prislistan för tjänsterna träder i kraft 1.1.2023.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar 

  1. anteckna för kännedom utförda utredningar och föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar utförda utredningar för kännedom:
    1. hemservice för barnfamiljer: utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala intäkterna och tjänstens större betydelse som väsentlig service då det gäller förebyggande effekter
    2. mottagningsbesök hos hälsocentralläkare: utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala kostnaderna och intäkterna; 
    3. nedsättningsprocess för klientavgifter enligt lagen om klientavgifter om klientens ekonomiska situation kräver det;
  2. godkänna prislistan för klientavgifter enligt bilagan från och med 1.1.2023.
  3. konstatera att prislistan redan beaktar den nya lag om funktionshinderservice som enligt plan träder i kraft från och med 1.1.2023. Vid behov återförs prislistan för klientavgifter på nytt till beslutsfattande ifall lagen om funktionshinderservice inte fortskrider i riksdagen enligt regeringens förslag.

Beslut

Välfärdsområdesstyrelsen beslutade efter diskussion att återremittera ärendet för ny beredning.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

Möte hantering

Konstaterades att efter att föredragningslistan skickats ut har en utredning gjorts om beslutanderätten då det gäller godkännande av klientavgifter (anteckningar om modellen för förvaltningsstadga för välfärdsområden, som gjorts av Kommunförbundet i relation till lagen om välfärdsområden 22 §). Enligt Kommunförbundets anvisningar från 8.11.2022 är det lagenligt att godkännande av klientavgifter läggs fram för välfärdsområdesfullmäktige för beslut och att behövliga preciseringar om beslutanderätten angående klientavgifter finns i förvaltningsstadgan. Kommunförbundets svar 8.11.2022 finns som kompletterande material.

Välfärdsområdesfullmäktiges första vice ordförande Paula Lehmuskallio anlände till sammanträdet medan ärendet behandlades kl. 17.35.