Beskrivning
Beredare av ärendet: Chef för beredningen av klientavgifter Mia Mustaparta
Enligt lagen om välfärdsområden 22 § fattar välfärdsområdesfullmäktige beslut om allmänna grunder för avgifter för tjänster och andra prestationer samt om klientavgifter för de tjänster som välfärdsområdet ansvarar för att tillhandahålla. Enligt förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde 78 § fattar välfärdsområdesfullmäktige ytterligare beslut om allmänna grunder för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer. Välfärdsområdesstyrelsen fattar närmare beslut om grunderna för avgifterna och avgiftsbeloppen i euro.
Välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 31.5.2022 § 47 beslutat om allmänna principer för de avgifter som gäller för välfärdsområdets tjänster och andra prestationer enligt följande:
- En allmän utgångspunkt för beredningen av klientavgifterna inom Vanda och Kervo välfärdsområde är välfärdsområdets ekonomiska och sociala hållbarhet, som årligen följs upp och analyseras;
- en utredning om avgiftsfrihet för hemservice för barnfamiljer bereds med beaktande av hur avgiftsfriheten inverkar på de totala intäkterna och tjänstens större betydelse som väsentlig service då det gäller förebyggande effekter;
- en utredning bereds om avgiften för besök hos hälsocentralläkare och hur avgiftsfrihet inverkar på de totala kostnaderna och intäkterna;
- välfärdsområdesstyrelsen har vid behov möjlighet att utifrån välgrundad motivering fatta beslut om lägre klientavgifter än vad som stadgas i lag;
- i samband med behandlingen av prislistan för klientavgifter föreslås för välfärdsområdesstyrelsen, i enlighet med lagen om klientavgifter, en nedsättningsprocess för avgiften ifall klientens ekonomiska situation kräver det.
Enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) kan en avgift uppbäras av en person som använder tjänsterna, ifall tjänsten inte enligt lag är avgiftsfri. Välfärdsområdesstyrelsen beslutar om avgiftens storlek enligt de ramar lagen ger.
Avgiften som uppbärs för tjänsten får vara högst lika stor som kostnaderna för att producera tjänsten. Noggrannare bestämmelser för lagens verkställighet ges i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992). Lagen och förordningen om klientavgifter fastställer en högsta tillåten avgift för vissa tjänster, eller att uppbärande av avgiften bestäms enligt klientens betalningsförmåga. Lagen om klientavgifter inom social- och hälsovårdstjänsterna har förnyats 2021. De högsta tillåtna eurobelopp som bestäms i lagen och förordningen om klientavgifter justeras vartannat år enligt förändringar i folkpensionsindex och arbetspensionsindex. Följande indexförhöjning sker 1.1.2024.
Ekonomiberedningen har tillsammans med fusionsarbetsgruppen gått igenom klientavgifterna för social- och hälsovården i Vanda och Kervo och utifrån dessa formulerat förslag om välfärdsområdets klientavgifter. Målet med arbetet har varit att sträva efter social och ekonomisk hållbarhet. Målet med prislistan för klientavgifterna för tjänsterna har varit en enhetlig och likvärdig behandling av alla klientgrupper. Utlåtanden om klientavgifterna har även begärts från alla påverkansorgan på välfärdsområdet, det vill säga från äldrerådet, rådet för personer med funktionsnedsättning, ungdomsfullmäktige och delegationen för mångkulturfrågor. Promemorior från påverkansorganens sammanträden finns bifogade som kompletterande material.
I prislistan för klientavgifter, som finns som bilaga, är prisen i huvudsak högsta tillåtna pris som grundar sig på lagen. Dessutom föreslås att beslut fattas i följande ärenden:
Allmänna ärenden
Måltider. Föreslås enhetliga måltidspriser för alla verksamhetsområden och alla tjänster, vars priser regleras av lagen om klientavgifter: den avgift som uppbärs för tjänsten får vara högst lika stor som kostnaderna för att producera tjänsten. Huvudmål 5,20 euro, mellanmål 2 euro och priset för ett måltidspaket för hela dagen 13,85 euro. Separata måltidspriser ökar klientens valfrihet och möjliggör också att klienten äter självständigt då hens funktionsförmåga tillåter att hen tillreder måltider. Ytterligare presenteras olika måltidsalternativ för en klient som bor hemma i enlighet med kapitel 5.2 och 6.2.
Förenhetligande. Föreslås att vuxensocialarbete och stödboende inom funktionshinderservice är avgiftsfria tjänster, klienten betalar enbart för faktiska måltider. Ytterligare föreslås enligt socialvårdslagen en dagsavgift på 21,40 för kortvarigt boende inom alla tjänster där detta beviljas. Föreslås enhetliga avgifter för familjevård inom äldreservice och funktionshinderservice: familjevård på deltid hos klienten 7,90 euro/deltidsavgift, kortvarig familjevård hos klienten 11,60 euro/dagsavgift, familjevård på deltid hos familjevårdaren 18,20 euro/deltidsavgift, kortvarig familjevård hos familjevårdaren 21,40 euro/dagsavgift.
Föreslås att transportavgiften för funktionsnedsatta och åldringar till arbets- och dagverksamhet är 3,50 euro/riktning.
Föreslås också att en avgift på högst 38,80 euro per dag kan uppbäras av en klient för enskilda besök under tillfällig hemsjukvård. Dessa kan vara läkares hembesök, annat hembesök av personal inom hälsovården, fysioterapi eller ergoterapi för rehabilitering hemma.
Avgiftsfria tjänster. Föreslås avgiftsfrihet för krigsinvaliders hälsovårdstjänster, krigsveteraners mottagningsbesök hos läkare och rehabilitering, diabetikers och reumapatienters fotvård, gruppfysioterapi, näringsterapi, ergoterapi, talterapi, vård för C-hepatit, undersökningar som krävs av arbetskraftsmyndigheten, rehabiliterande arbetsverksamhet, stöd för arbetsförmåga samt för klienter som betalar avgift för anstaltsvård då det gäller övriga hälsovårdstjänster.
Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst. Föreslås att, av lagstiftningen möjliggjord, avgift för icke utnyttjad och icke annullerad tjänst uppbärs enligt det som fastställs i lagen och att avgiften är 51,50 euro för följande tjänster: besöksavgift för hälsocentralläkares mottagning, besöksavgift för besök till munhälsovården, besöksavgift för geriatrikers mottagning, besöksavgift för läkarbesök på mödravårdsrådgivningsbyrån, kortvarig vård- eller boendeserviceplats inom funktionshinderservicen, äldreservicen och vuxensocialarbete. Avgift för icke annullerat besök uppbärs också då det gäller distansmottagningar för tidigare nämnda tjänster. Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst kan uppbäras även om tjänsten i fråga är avgiftsfri. Avgift uppbärs inte för icke annullerade besök inom mental- och missbrukarvården.
Dessutom föreslås en avgift på 25 euro för icke utnyttjad och icke annullerad tjänst för följande besök hos vårdare: mottagningsbesök hos sjukvårdare, mottagningsbesök hos hälsovårdare på mödrarådgivningsbyrån, mottagningsbesök hos tal-, fysio-, ergo- och näringsterapeut på hälsostationen. Avgift för icke annullerat besök uppbärs också då det gäller distansmottagningar för tidigare nämnda tjänster. Avgift uppbärs inte för outnyttjade och icke annullerade tidsbokningar för besök hos psykiatriska sjukvårdare, missbrukarvårdare eller missbrukarpolikliniker. Avgift för outnyttjad och icke annullerad tjänst kan uppbäras även om tjänsten i fråga är avgiftsfri.
Avgiften för outnyttjade och icke annullerade tjänster får uppbäras enbart om det inte kan anses oskäligt att uppbära avgiften och välfärdsområdet i samband med tidsbokningen har meddelat att den avgift som avses i denna paragraf kan uppbäras och gett anvisningar för hur en bokad tid eller plats avbokas på förhand. Information om uppbärande av avgift samt om avbokning av en bokad tid eller plats ska ges så att klienten i tillräcklig omfattning förstår dess innehåll.
Övriga avgifter: Föreslås avgifter för följande slags dokument: cd-avgift 20 euro, utskriftsavgift för hälsovårdens dokument enligt mängd. A4 2 euro och A3 1 euro, avgiften uppbärs om summan överstiger 10 euro. Föreslås också ett pris på 60 euro för återkommande registerförfrågningar. Utöver denna summa kommer det en utskriftsavgift i enlighet med tidigare nämnda avgifter.
Lagändringar: Ändringar i lagen om funktionshinderservice åstadkommer förändringar också i övrig lagstiftning, som reglerar tjänster och klientavgifter. I regeringens proposition föreslås en ändring av socialvårdslagen, lagen om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre, lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården och lagen om privat socialservice. Lagen träder i kraft 1.1.2023 och dessa ändringar har redan beaktats i prislistan för klientavgifter. Om lagberedningen inte fortskrider enligt regeringens proposition tas prislistan till ny behandling på dessa punkter.
.
Sektorn för hälsovårdstjänster
Gällande klientavgifterna för sektorn för hälsovårdstjänster föreslås i huvudsak högsta möjliga pris, som möjliggörs av lagstiftningen, med undantag för avgiften för outnyttjad och icke annullerad tjänst hos sjukvårdare. Avgiften är då 25 euro. Föreslås att prisen för distansmottagningar är de samma som för mottagningsbesök. Föreslås att rehabiliterande terapitjänster är avgiftsfria, förutom fysioterapi och dess distansmottagning. Föreslås att priset för specialläkares mottagningsbesök inom öppna hälsovården på en hälsocentral är 41,80 euro. Då det gäller mottagningsbesök hos hälsocentralläkare finns i bilagan en separat utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala intäkterna.
Sektorn för tjänster för barn, unga och familjer
Då det gäller sektorn för hemtjänster för barnfamiljer finns det i bilagan en separat utredning om hur avgiftsfrihet påverkar de totala intäkterna och tjänstens större betydelse som väsentlig service då det gäller förebyggande effekter.
Sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice
Föreslås att avgiftsfria måltider i arbets- och dagverksamheten inom vuxensocialarbetet. Genom avgiftsfriheten stöds klienten att delta i meningsfull dagverksamhet.
Föreslås att de disponibla medlen för dygnet runt boende är 210 euro och att för alla klienter, som beviljats tjänsten, beaktas avdraget för den årliga självrisken i FPA:s system för läkemedelsersättningar. Föreslås att månadsavgiften för gemenskapsboende fastställs enligt en tabell som utgår från mängden servicetimmar. Tabellen följer till övriga delar lagen om klientavgifter, men den har bearbetats så att den omfattar en skala för timmarna som ökar tjänstens flexibilitet.
Föreslås avgifter enligt prislistan i punkt 5.7 för boendeservice för personer med funktionsnedsättning.
Tjänster för klienter med utvecklingsstörning eller grav funktionsnedsättning under närståendevårdares ledighet föreslås vara avgiftsfria då vården ges i klientens eget hem.
Sektorn för äldreservice
Föreslås att de disponibla medlen för dygnet runt boende är 210 euro och att för alla klienter, som beviljats tjänsten, beaktas avdraget för den årliga självrisken i FPA:s system för läkemedelsersättningar. Föreslås att deltidsvårdavgiften för dygnet runt serviceboende är 18,20 euro/deltidsavgift.
Föreslås en tabell som utgår från antalet servicetimmar för service som ges kontinuerligt och regelbundet i hemmet. Tabellen följer till övriga delar lagen om klientavgifter, men den har bearbetats så att den omfattar en skala för timmarna som ökar tjänstens flexibilitet. Föreslås avgifter för tillfälliga hemtjänstbesök: 0-1h 9,50 euro, under 2 h 11,80 euro och 2-4h 14,10 euro.
Föreslås ett pris på 41 euro för ett mindre förändringsarbete i bostaden och ett pris på 32,70 euro för städservice och för trygghetsservice ett pris på 35 euro/mån.
Prislistan för tjänsterna träder i kraft 1.1.2023.