Beskrivning
Ärendets beredare: serviceområdeschef Elina Eeva, chefen för uppgiftsområdet Marja Veikkolainen och jurist Tiia Tuovinen
Bakgrund
Välfärdsområdesstyrelsen har 5.3.2024 § 37 beslutat om godkännande av organisationsunderstöden för 2024. Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistys ry (nedan även den som begär omprövning och föreningen) har 19.3.2024 lämnat in en begäran om omprövning av beslutet. Begäran om omprövning finns som bilaga till detta beslutsförslag.
Det centrala innehållet i begäran om omprövning
Som motivering för begäran om omprövning har bland annat följande faktorer framförts:
I understödsprinciperna punkt 1.1, Verksamhetsunderstöd för verksamhet som stöder social- och hälsovården, sägs att verksamhetsunderstöd kan beviljas för verksamhet enligt föreningens eller sammanslutningens grundläggande uppgift.
Den som begär omprövning har påpekat att föreningen inte skulle ha beviljats understöd för verksamhet enligt den grundläggande uppgiften. Den som begär omprövning har påpekat att välfärdsområdet har beviljat understöd endast riktat till Olka-verksamheten vid Pejas sjukhus, vilket inte alls är föreningens grundläggande verksamhet. Således skulle den grundläggande verksamheten för Vanda stad och Kervo stad inte genomföras.
Föreningen Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistys har som grundläggande verksamhet att ge allergi- och astmarådgivning, stödja handledningen, informera och fungera som kamratstöd för insjuknade samt förebygga insjuknande. Rådgivning och stöd till insjuknade ges av en sjukskötare med högre YH-utbildning med behörighet att arbeta med dessa uppgifter, men för att fortsätta med denna verksamhet räcker understödet enligt den som begär omprövning inte ens till grundkostnaderna för att föreningen ska kunna fortsätta sin verksamhet. En utbildad expert behövs i arbetet för att föreningen också ska kunna delta i Olka-verksamheten. Utsikterna för detta är enligt den som begär omprövning obefintliga och därmed kommer verksamheten inte att fortsätta med ett så litet understöd.
Föreningen oroar sig för allergiker och astmatiker, eftersom det inte längre finns astmaskötare på välfärdsområdets hälsostationer, varvid de som insjuknar blir utan handledning, mottagningstider för att träffa yrkesutbildade personer, stöd eller information. Enligt den som begär omprövning har föreningen en viktig roll i detta sammanhang så att de insjuknade inte blir utan stöd och vård.
Dessutom påpekar den som begär omprövning att föreningen under tidigare år, såsom 2023, har fått 8 000 euro av Vanda stad och 1100 euro av Kervo stad och dessa understöd har tillsammans precis räckt till för att upprätthålla verksamheten och ge avgiftsfri rådgivning till personer i området som har insjuknat.
Enligt den som begär omprövning fick föreningen en absolut anvisning att ansöka om understöd från välfärdsområdet, varvid föreningen uppfattade saken som så att ansökan om understöd ska gälla hela den grundläggande verksamheten. Föreningen beslöt att göra ansökan utifrån dessa anvisningar.
Den som begär omprövning är bekymrad över verksamhetens fortsättning, eftersom sänkningen av understödsbeloppet från 9000 euro till 1 000 euro är enorm. Om situationen inte förändras genom denna begäran om omprövning är föreningens verksamhet i kris och den som begär omprövning upplever att de insjuknade i Vanda och Kervo välfärdsområde lämnas utan vård och handledning.
På ovan nämnda grunder begär föreningen vänligen om omprövning av beslutet.
Behandling av begäran om omprövning
Enligt 7 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) ska välfärdsområdet främja invånarnas välfärd och hälsa. Välfärdsområdet har det primära ansvaret för att främja hälsa och välfärd till den del denna uppgift är kopplad till välfärdsområdets övriga lagstadgade uppgifter. Dessutom ska välfärdsområdet samarbeta med andra offentliga aktörer, privata företag och allmännyttiga samfund som arbetar för att främja välfärd och hälsa i välfärdsområdet. Välfärdsområdet ska också främja verksamhetsförutsättningarna för de organisationer som arbetar för att främja välfärd och hälsa samt deras möjligheter att påverka främjandet av hälsa och välfärd.
I Vanda och Kervo välfärdsområde förverkligas verksamheten inom allmännyttiga samfund bland annat genom understöd.
Enligt 26 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde har nämnden för närdemokrati och delaktighet till uppgift att besluta om att utlysa understödsansökan och utarbeta ett förslag till välfärdsområdesstyrelsen om beviljande av understöd utifrån de understödsprinciper som fastställts av välfärdsområdesstyrelsen. Enligt 24 § i förvaltningsstadgan beslutar välfärdsområdesstyrelsen också om beviljande av understöd utifrån förslaget av nämnden för närdemokrati och delaktighet. I enlighet med detta har välfärdsområdesstyrelsen 5.3.2024 § 37 beslutat om beviljande av organisationsunderstöd för 2024.
Vid beviljandet av organisationsunderstöd ska välfärdsområdet beakta sina understödsprinciper, som välfärdsområdesstyrelsen har godkänt för utlysningen av understöd för 2024 26.9.2023 § 228. I enlighet med understödsprinciperna beviljar välfärdsområdet understöd för verksamhet som stöder social- och hälsovården.
Den som begär omprövning har i sin begäran om omprövning särskilt poängterat punkt 1.1 i understödsprinciperna, för vilken denne har lyft fram följande: "Verksamhetsunderstöd kan beviljas för verksamhet i enlighet med föreningens eller samfundets grundläggande uppgift." Med den här meningen har välfärdsområdet preciserat sina allmänna understödsprinciper som understödsprincip enligt understödsslag, varvid preciseringen inte är avsedd att vara en kompletterande avgränsning. Senare i avsnittet har välfärdsområdet också preciserat att en helhetsbedömning används vid fördelningen av verksamhetsunderstöd. Välfärdsområdet väljer de sökande vars verksamhet uppfyller villkoren för beviljande av understöd och vars verksamhet bäst stöder välfärdsområdets mål.
Enligt punkt 7 i understödsprinciperna beviljar välfärdsområdet understöd inom ramen för sina budgetanslag. Minimibeloppet av det understöd som beviljas per sökande är i regel 1000 euro. Således borde den som begär omprövning ha beaktat att utöver att understöd överhuvudtaget beviljas till endast en del av de sökande, har välfärdsområdet endast förbundit sig till den ursprungliga nedre gränsen på 1000 euro i fråga om beloppet. Välfärdsområdet har däremot inte i något skede av ansökningsprocessen, till exempel i sina understödsprinciper, förbundit sig att i sina understödsbeslut följa de motsvarande understödsbelopp som städerna tidigare har betalat. Därför är det sekundärt med tanke på behandlingen av begäran om omprövning att den som begär omprövning fäster uppmärksamhet vid de understöd som städerna tidigare betalat.
Beviljandet av understöd till Vantaan ja Keravan Allergia ja Astmayhdistys ry har i sig varit ett tecken på att föreningen är en av de sökande som bäst uppfyller villkoren för beviljande av understöd. Utöver detta har villkoret dock varit att verksamheten bäst ska stöda välfärdsområdets mål. I understödsansökan har föreningen fått frågan "Hur stöder och kompletterar verksamheten de social- och hälsovårdstjänster som välfärdsområdet ansvarar för att ordna?" Föreningen har bland annat svarat att den fortsätter den rådgivning och informationsspridning som inleddes 2023 vid Olka-punkten vid Pejas sjukhus. Ur välfärdsområdets synvinkel stöder Olka-verksamheten välfärdsområdets mål och följaktligen har man har velat bevilja understöd för verksamheten i fråga. Föreningen har i sin verksamhetsplan för 2024, som bifogats ansökan, lagt fram sitt syfte att fortsätta samarbetet som inleddes 2023 vid Olka-punkten vid HUS Pejas sjukhus 2024. I ansökan har framförts att föreningen 2023 uttryckligen har ansökt om understöd för Olka-punktens verksamhet. Således har föreningen definierat Olka-verksamheten som en del av sin verksamhet. I strid med detta framgår det inte av ansökan att föreningen inte har för avsikt att genomföra sin grundläggande verksamhet vid Olka-punkten.
Välfärdsområdesstyrelsen har uttryckligen fattat ett beslut, som är föremål för begäran om omprövning, att understödet endast ska användas för verksamhet som är riktad till verksamhet i understödsbeslutet. I enlighet med stycke 3 i understödsprinciperna kan det organ som beviljar understödet dra upp riktlinjer för de särskilda tyngdpunkterna i understödsverksamheten. Välfärdsområdesstyrelsen har beslutat att på förslag av nämnden för närdemokrati och delaktighet dra upp riktlinjer för den som begär omprövning att understödet riktas till Olka-verksamheten. Den som framställer begäran om omprövning är inte den enda understödsmottagaren för vilken detta har gjorts, utan organen har beslutat att dra upp riktlinjer för att stödja Olka-verksamheten som ett särskilt tyngdpunktsområde och därmed som ett specialvillkor för alla som ansöker om understöd för Olka-verksamheten. I enlighet med understödsprinciperna har detta ansetts bäst stödja välfärdsområdets mål.
Enligt den som begär omprövning fick föreningen en absolut anvisning att ansöka om understöd från välfärdsområdet, varvid föreningen uppfattade saken som så att ansökan om understöd ska gälla hela den grundläggande verksamheten. Föreningen beslöt att göra ansökan utifrån dessa anvisningar. I samband med understödsansökan 2023, när föreningen hade ansökt om understöd från välfärdsområdet endast för Olka-verksamheten, hade man med föreningen diskuterat att de skulle ha kunnat ansöka om understöd från välfärdsområdet för hela verksamheten. I ansökan om understöd 2023 beslöt föreningen dock att ansöka om finansiering för annan verksamhet från städerna. I samband med ansökan om understöd för 2024 gavs föreningen inga absoluta anvisningar för ansökan om understöd. Anvisningar som kan ges föreningarna under beredningen av understöden är alltid riktgivande. Välfärdsområdet har förbundit sig att följa understödsprinciperna och välfärdsområdet tar inte ställning till understödsbeloppen innan ansökningarna behandlas.
Vanda och Kervo välfärdsområde fick sammanlagt 76 ansökningar från 75 olika aktörer då ansökan om organisationsunderstöd 2024 var öppen. En sökande drog senare tillbaka sin ansökan och 75 ansökningar behandlades. Understöd söktes för sammanlagt cirka 2,9 miljoner euro. Vid beviljandet av organisationsunderstöd är välfärdsområdets syfte att samarbeta med organisationerna i sitt område, men välfärdsområdet har inte möjlighet inom ramen för sin budget och det är inte ändamålsenligt att finansiera en förenings verksamhet i sin helhet eller till största del. I enlighet med förarbetena till 7 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (RP 241/2020 rd, s. 667) kan främjandet av verksamhetsförutsättningarna och möjligheterna att påverka främjandet av välfärd och hälsa innebära "till exempel att hänvisa invånarna i välfärdsområdet till organisationernas verksamhet, såsom kamratstöd eller frivilligverksamhet, att ge experthjälp, upplåta lokaler till organisationernas användning och enligt välfärdsområdets prövning även bevilja understöd till organisationer".
Sammantaget är verksamheten inom föreningen Vantaan ja Keravan Allergia- ja Astmayhdistyksen med allergi- och astmafamiljer betydelsefull och välfärdsområdet hoppas att föreningens verksamhet fortsätter i området och att välfärdsområdet kan hänvisa patienterna till att få stöd via sjukhusets Olka-verksamhet.
I begäran om omprövning har inte i sin helhet framförts sådana laglighetsfel utifrån vilka det finns skäl att ändra eller upphäva det beslut som begäran om omprövning gäller. Begäran om omprövning och dess grunder är inte heller ändamålsenliga så att den kan godkännas. Beslutet har tillkommit i rätt ordning, beslutsfattaren har inte överskridit sin befogenhet och beslutet är inte heller i övrigt lagstridigt. Sålunda ska begäran om omprövning förkastas.
Enligt 49.2 f i förvaltningslagen (434/2003) kan ett beslut verkställas innan det har vunnit laga kraft, om så föreskrivs i lag eller om beslutet till sin natur är sådant att det ska verkställas omedelbart eller om verkställigheten av beslutet inte kan skjutas upp på grund av allmänt intresse. Med stöd av 148 § i lagen om välfärdsområden kan beslutet verkställas innan det har vunnit laga kraft. Verkställigheten får dock inte inledas, om begäran om omprövning eller besväret blir onödiga till följd av verkställigheten eller om det organ eller den tjänsteinnehavare som behandlar begäran om omprövning eller besvärsmyndigheten förbjuder verkställigheten. Det är fråga om ett organisationsunderstöd som möjliggör verksamheten för välfärdsområdets samarbetssammanslutningar på välfärdsområdet för att främja välfärden och hälsan på området, så det är skäl att verkställa beslutet trots begäran om omprövning.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar:
1. anteckna den bifogade begäran om omprövning som behandlad och förkasta begäran om omprövning,
2. verkställa sitt beslut 5.3.2024 § 37 trots begäran om omprövning så att de understöd som beviljats genom beslutet betalas ut före utgången av april 2024,
3. att protokollet i fråga om denna punkt justeras redan vid sammanträdet.