Beskrivning
Beredare av ärendet: Hanna Heinikainen och Minna Tuovinen
Vid välfärdsområdesfullmäktiges sammanträde 8.3.2022 § 16 lämnades fullmäktigemotion av Antero Eerola som gäller offren för kriget i Ukraina. Motionen har undertecknats av 31 ledamöter. Fullmäktigemotionen löd enligt följande:
”Vanda och Kervo välfärdsområde måste stöda offren för kriget i Ukraina
Den humanitära katastrofen i Ukraina blir hela tiden värre som en följd av det omfattande militära anfall som Ryssland har startat. Särskilt i Ukrainas stora städer börjar det redan vara brist på basnyttigheter, till och med på mat och mediciner. Dessutom har minst en och en halv miljon människor varit tvungna att lämna sina hem och fly ur landet undan kriget. På grund av de hela tiden pågående striderna har det varit mycket svårt att transportera den humanitära hjälp som behövs till landet.
Kriget i Ukraina har väckt en sällan skådad vilja hos finländarna att hjälpa dem som lider på grund av kriget. Även flera av de största städerna i Finland har deltagit i insamling och skickande av humanitär hjälp till krigets offer. Besluten har varit enhälliga över partigränserna. Även Vanda och Kervo välfärdsområde måste nu delta i att ge humanitär hjälp på det sätt som man finner att är bäst. Det är bråttom att hjälpa.
Med utgångspunkt av det ovan nämnda gör vi undertecknade välfärdsområdesledamöter följande fullmäktigemotion: Vanda och Kervo välfärdsområde deltar, i samarbete med kommunerna på området, i hjälpen som riktas till krigets offer i Ukraina via den internationella humanitära hjälpen. Dessutom ska välfärdsområdet förbereda sig på att hjälpa människor som flyr från kriget. Välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdets ledande tjänsteinnehavare bereder och verkställer åtgärderna i anknytning till detta.”
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade på sitt sammanträde 7.4.2022 § 48 att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och skicka den vidare för beredning till direktören för ekonomiberedningen.
Motionen lämnades in redan 2022, men den besvaras först nu på grund av inledandet av välfärdsområdets verksamhet. Svaret har formulerats utifrån den aktuella situationen. Enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga som var i kraft 2022 tillämpades under 2022 inte tidsfristen om sex månader på svaren på fullmäktigemotioner, varför svaret på motionen tas upp för beslutsfattande nu.
Svar på fullmäktigemotionen:
Finansieringen av verksamheten i Vanda och Kervo välfärdsområde under 2021 och 2022 grundade sig på statsunderstöd från statens medel, som användes för de kostnader som de hade för att inleda välfärdsområdets verksamhet och förvaltning (införandelagen 616/2021, 15 §). På statsunderstödet tillämpades statsunderstödslagen. Enligt besluten om statsunderstöd har anslaget kunnat användas på att inrätta välfärdsområdena och verksamheten i dem samt för kostnader för de temporära beredningsorganen, som uppstått under tiden då förordningen varit i kraft.
Välfärdsområdet kan inte ge finansiellt stöd för uppgifter som inte ingår ansvaret för ordnande av social- och hälsovård och räddningsväsende. År 2022 beslutade direktionen för Mellersta Nylands räddningsverk om ett materialunderstöd om 15 000 euro, 24.5.2022. Biståndet levererades till Ukraina via EU:s civilskyddsmekanism. Dessutom donerade Mellersta Nylands räddningsverk fordon till ett värde om 50 000 euro till räddningsväsendet i Ukraina. Vanda stads affärsverk för munhälsovård donerade sex stycken autoklaver (steriliseringsutrustning) till Ukraina i augusti 2022.
Vanda och Kervo välfärdsområde började förbereda sig på att ta emot flyktingar från Ukraina genast när kriget började. Invandrartjänsterna (numera socialtjänster som stöder integrationen) organiserade vid krigsutbrottet en mottagningspunkt på Helsingfors-Vanda flygplats där flyktingar från Ukraina får handledning och rådgivning.
Man hade ett nära samarbete med Luona Oy:s förläggning i Vanda och Kervo redan före kriget i Ukraina och efter krigsutbrottet har detta samarbete intensifierats ytterligare genom regelbundna möten.
Flyktingar från Ukraina beviljades tillfälligt skydd, och ett fortsatt uppehållstillstånd på grund av tillfälligt skydd beviljas automatiskt när det tillfälliga skyddet pågått ett år. Med det fortsatta uppehållstillståndet kan flyktingarna ansöka om hemkommun och de har således rätt till samma service i välfärdsområdet som övriga kommuninvånare. Flyktingar från Ukraina har redan sedan mars 2023 börjat flyttas till välfärdsområdet.
Socialtjänsterna som stöder integrationen inrättade en regional samarbetsgrupp med uppgift att komma överens om hur man ska ordna informationen och kommunikationen till de personer som fått hemkommun om hur de ska agera i situationer där de behöver tjänster. Information har getts med en broschyr på lätt språk, som innehåller internetlänkar till webbplatser på ukrainska där personer som fått hemkommun enkelt hittar mer information. Förläggningarna delar ut broschyren på sina egna informationsmöten och skickar den till kunderna med beslutet om mottagningspenning.
På samarbetsmötena avtalades också om praxis för samarbetet vid förflyttning av klientrelationen för de personer som behöver fortlöpande tjänster inom social- och hälsovården. Socialarbetaren på förläggningen kontaktar socialtjänsterna som stöder integrationen direkt om dessa personer. Vid behov hänvisas personen till exempelvis funktionshinderservicen eller äldreservicen. För de gemensamma klientrelationerna och samarbetet finns redan en verksamhetsmodell i välfärdsområdet.
Merparten av de flyktingar från Ukraina som bor i Vanda och Kervo bor hos privatpersoner och på längre sikt kan boendet skapa utmaningar. Luona Oy:s förläggning ordnar bostadssökningskliniker när personerna går över till kommunen och socialtjänsterna som stöder integrationen ger vid behov handledning om var man kan söka bostad. De som behöver stödboende går direkt över till social- och hälsovården och i de flesta fallen har samarbetet inletts redan när personen befinner sig i mottagningssystemet.
Minderåriga ensamkommande tas emot och för dem görs en bedömning av servicebehovet enligt socialvårdslagen, och tjänsterna ordnas i enlighet med bedömningen. För dem görs också en gemensam sektorövergripande inledande kartläggning tillsammans med en medarbetare från kommunen.
NTM-centralen informerar om antalet personer som ansökt om kommunplats, så att man kan förbereda sig på situationen. Inom socialtjänsterna som stöder integrationen har man förberett sig på ett större antal klienter genom att ändra invandrarkoordinatorns befattning till en tjänst som socialarbetare och en befattning för en närvårdare till en tjänst som socialhandledare. Antalet klienter och servicebehovet följs upp noga och man försöker se till att det finns beredskap för förändringar för att trygga serviceproduktionen.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar den mottagna utredningen för kännedom som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar fullmäktigemotionen vara slutbehandlad.
Beslut
Till beskrivningsdelen fastställdes ett tillägg: ”Motionen lämnades in redan 2022, men den besvaras först nu på grund av inledandet av välfärdsområdets verksamhet. Svaret har formulerats utifrån den aktuella situationen. Enligt välfärdsområdets förvaltningsstadga som var i kraft 2022 tillämpades under 2022 inte tidsfristen om sex månader på svaren på fullmäktigemotioner, varför svaret på motionen tas upp för beslutsfattande nu.”
Beslutsförslaget godkändes enhälligt efter diskussion.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.