Områdesstyrelsen, möte 19-08-2025

Protokollet är granskat

§ 208 Svar på fullmäktigemotionen om rätt för en patient som stått i kö att få en mottagningstid inom vården den följande dagen

VAKEDno-2025-672

Beskrivning

Ärendets beredare: sektordirektör för hälso- och sjukvårdstjänster Kati Liukko  

I välfärdsområdesfullmätkiges sammanträde 10.2.2025 § 16 lämnade Ulla Kaukola fullmäktigemotionen ”Rätt för en patient som stått i kö att få en mottagningstid inom vården den följande dagen”. Fullmäktigemotionen har undertecknats av 26 välfärdsområdesledamöter. Fullmäktigemotionen hade följande lydelse:

”Om och när en patient inte via någon kanal har fått en mottagningstid på sin hälsostation, är hens enda möjlighet att köa på plats. Vid stängningsdags meddelar en väktare eller sjukskötare på hälsostationen att hälsostationen stänger. Brådskande patienter får vård (oftast är läkaren inte längre på plats), men de s.k. icke-brådskande patienterna inte, utan de måste komma tillbaka dagen efter för att köa på nytt. (Hela begreppet ”icke-brådskande patient” är mycket märkligt – varför skulle någon köa utan anledning?)

Jag motionerar att det för varje sådan patient som kommit för att köa men som inte hinner få vård före stängningsdags ska bokas en tid för nästa dag. Förutsättningen är att patientens besvär är sådana att det går att vänta till dagen efter. Brådskande patienter måste alltid ges vård.”

Välfärdsområdesstyrelsen beslöt vid sitt sammanträde den 4.3.2025 (§ 51) att anteckna fullmäktigemotionen för kännedom och att vidarebefordra den till sektordirektören för hälso- och sjukvårdstjänster för beredning senast den 10.8.2025.

Svar på fullmäktigemotionen 

Uppsökande av icke-brådskande vård vid hälsostationen 
Tjänsterna vid hälsostationen söks genom att kontakta hälsostationen via en elektronisk servicekanal (elektronisk symtombedömning) eller per telefon. Hälsostationen kontaktar patienten, en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården gör en bedömning av vårdbehovet, ger vägledning och råd och bokar vid behov en tid till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården vid hälsostationen, till exempel sjukskötare, hälsovårdare, fysioterapeut, läkare. VAKEs mål är att ta hand om icke-brådskande ärenden inom två veckor, men detta mål nås ännu inte alltid. 

Uppsökande av brådskande vård vid hälsostationen 
Vid akuta sjukfall på vardagar, alltså situationer där patienten inte kan vänta på vård till nästa dag, tas kontakt med hälsostationen per telefon. En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården gör en bedömning av vårdbehovet per telefon och bokar vid behov en brådskande tid till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.   

Uppsökande av hjälp direkt vid hälsostationen 
Vid hälsostationerna finns också en akutmottagning eller en så kallad walk in-mottagning, dit patienterna söker sig genom att komma direkt till hälsostationen, utan att ta kontakt i förväg. Beroende på situationen kan väntetiden på akutmottagningen för bedömning av en yrkesperson vara flera timmar. Även för de patienter som söker sig till akutmottagningen görs en bedömning av vårdbehovet och man följer samma principer som i samband med andra kontaktsätt (elektronisk kontakt, telefonsamtal): man ger vägledning och råd och bokar vid behov en brådskande eller icke-brådskande tid till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården.    

Brådskande och icke-brådskande vård 
I bedömningen av vårdbehovet ingår en bedömning av huruvida patienten behöver omedelbar vård på jourmottagningen, annan brådskande vård, icke-brådskande vård, något annat än hjälp och stöd inom hälso- och sjukvården eller inga åtgärder alls. Enhetliga grunder för brådskande vård har definierats i nationellt och publicerats i Social- och hälsovårdsministeriets handbok Nationella enhetliga grunder för brådskande vård för vuxna (Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:19). I handboken definieras situationer som ska hanteras som nödsituationer, inom jourvården, under samma dygn, inom 2–3 dygn och som icke-brådskande situationer kategoriserat efter olika organ och symtom. De bedömningar av vårdbehovet och fastställandet av hur brådskande vårdbehovet är som görs vid VAKEs hälsostationer grundar sig på denna nationella tabell för klassificering av bedömning av vårdbehovet.   

Jämlikhet 
Oavsett vilken kontaktkanal patienterna använder för att söka vård vid hälsostationen, ska deras vårdbehov och hur brådskande vårdbehovet är bedömas med enhetliga och jämlika kriterier. Även för dem som köat på akutmottagningen bedöms vårdbehovet enligt ovan nämnda kriterier och en mottagningstid ges på samma grunder som för personer som kontaktat hälsostationen via ett elektroniskt symtomformulär eller per telefon.   

Sammanfattning 
Vid VAKEs hälsostationer används för bedömning av brådskande och icke-brådskande vård de nationella, enhetliga kriterierna som publicerats av SHM. Yrkesutbildade personer bedömer vårdbehovet och hur brådskande det är jämlikt oavsett via vilken kanal klienten tagit kontakt (elektroniskt frågeformulär, telefonsamtal, ankomst direkt till akutmottagningen). Brådskande situationer tas om hand baserat på bedömningen av vårdbehovet som brådskande vård antingen omedelbart, under samma dag eller inom 2–3 dygn eller som icke-brådskande vård (VAKEs mål inom två veckor). Vårdbehovet hos dem som väntat på akutmottagningen bedöms enligt jämlika kriterier.  Verksamheten som föreslås i fullmäktigemotionen skulle leda till att det uppstår en icke-ändamålsenlig snabbfil till hälsostationens tidsbokning och detta är inte rättvist. Således bedömer sektorn för hälsovårdstjänster att åtgärder enligt förslaget i motionen inte ska vidtas.   

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att 

  1. lämna till Ulla Kaukola och till de 25 andra ledamöterna i välfärdsområdesfullmäktige som undertecknat fullmäktigemotionen det svar på fullmäktigemotionen som återfinns i beskrivningsdelen ovan, 
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige antecknar den erhållna redogörelsen som svar på fullmäktigemotionen och konstaterar att behandlingen av fullmäktigemotionen har avslutats. 

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt. 

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.