Perustelut
Asian valmistelija: tilakeskuspäällikkö Pasi Salo
Taustaa
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus (ARA) on Ympäristöministeriön alainen virasto, joka myöntää asumiseen ja rakentamiseen liittyviä avustuksia. Valtion tukemien ARA-vuokra-asuntojen asukasvalinta perustuu aravarahoituslakiin (1190/1993), vuokra-asuntolainojen ja asumisoikeuslainojen korkotuesta annetun lain muuttamisen lakiin (512/2023) sekä asukkaiden valinnasta arava- ja korkotukivuokra-asuntoihin annettuun valtioneuvoston asetukseen (166/2008).
Valittaessa asukkaita palvelutaloon on asukasvalintaa tehtäessä selvitettävä hakijoiden kuuluminen ARA:n tekemän avustuspäätöksen mukaiseen erityisryhmään, joita ovat muistisairaat ja huonokuntoiset vanhukset, mielenterveyskuntoutujat, vammaiset, pitkäaikaisasunnottomat sekä tukea tarvitsevat nuoret. Palveluasuminen, myös tavallinen palveluasuminen, on tarkoitettu paljon apua tarvitseville vanhuksille, vammaisille ja muille henkilöille, jotka puutteellisen toimintakyvyn vuoksi tarvitsevat apua ja tukea asumisen mahdollistamiseksi. Asukasvalintasäädösten ja ARA:n asukasvalintaoppaan mukaan myös erityisryhmiin kuuluvien ARA-asuntojen asukasvalintaperusteina ovat asunnontarve, tulot ja varallisuus.
Kunnat ovat tähän saakka valvoneet valtion tuella rakennettujen vuokra- ja osaomistus-asuntojen asukkaiden valintaperusteiden noudattamista. Hyvinvointialue valvoo 1.9.2023 alkaen voimaan tulevan lainmuutoksen mukaisesti jatkossa niiden asuntojen asukasvalintoja, joiden asumispalveluiden järjestämisestä hyvinvointialue vastaa. Näin ollen hyvinvointialue valvoo esimerkiksi ikääntyneiden ja vammaisten henkilöiden asukasvalintaa sellaisissa ARA-kohteissa, joissa tarjotaan asumispalveluita. Valvontavastuu koskee kaikkia hyvinvointialueen alueella olevia erityisryhmien asuntoja, ei vain niitä, joista hyvinvointialue ostaa palveluja. Asuntojen käyttäjäryhmä määrittää sen, kenelle valvontavastuu kuuluu.
Kunta valvoo edelleen niin sanottujen tavallisten ARA-vuokra-asuntojen asukasvalintoja sekä niiden erityisryhmäkohteiden valintoja, joiden asumispalveluiden järjestäminen ei kuulu hyvinvointialueelle. Tällaisia erityisryhmäkohteita ovat esimerkiksi opiskelija-asunnot.
ARA:n ohjeistus hyvinvointialueille
ARA on ohjeistanut kuntia ja hyvinvointialuetta tekemään asukasvalintojen valvontatavasta päätöksen. Valvontatapapäätöksellä tarkoitetaan valvovan viranomaisen päätöstä, jossa määritellään valvottavat asiat ja valvonnan toteuttamistavat. Valvontatapapäätös annetaan tiedoksi kunnassa tai hyvinvointialueella valtion tukemia vuokra-asuntoja omistaville yhteisöille.
Valvonnasta päätettäessä tulisi ottaa huomioon yleinen asuntomarkkinatilanne sekä asuntojen kysynnän ja tarjonnan vaihtelu kunnan tai hyvinvointialueen sisällä. Tavoitteena on, että valtion tukema asuntokanta vastaa määrällisesti ja laadullisesti kysyntää ja että vuokrataloyhteisöt toimivat säännösten mukaisesti taloudellisesti terveellä pohjalla ja pystyvät hoitamaan velvoitteensa sekä huolehtimaan asuntokannasta.
Hyvinvointialue valvoo valtioneuvoston vahvistamien asukasvalintaperusteiden noudattamista aravarajoituslain 4 d §:n, uuden korkotukilain 11d §:n, vanhan korkotukilain 13 §:n ja uuden lyhyen korkotukilain 24 §:n nojalla. Valvonta siirtyy 1.9.2023 alkaen hyvinvointialueen tehtäväksi.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue päättää valvontatavastaan ja siitä, miten ja missä laajuudessa se hoitaa lakisääteistä tehtävää vuosittain. Hyvinvointialueella on lakiin perustuva oikeus vaatia asukasvalitsijalta tai omistajalta asukasvalinnan perusteena olevia tietoja, joiden avulla se voi selvittää, täyttävätkö asukkaaksi valitut asunnontarpeelle, tuloille ja varallisuudelle asetetut edellytykset.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännössä ei ole tällä hetkellä määritetty toimivaltaa ARA-vuokra-asuntojen asukasvalintoja koskevissa viranomaistehtävissä. Näin ollen toistaiseksi toimivaltaa käyttää yleistoimivaltaa koskevan hallintosäännön kohdan nojalla aluehallitus. Aluehallitus tekee ensi vaiheessa valvontatapapäätöksen ja määrittää mainittuja viranomaistehtäviä hoitavat henkilöt.
Valvontatapa
Asukasvalintoja tekevät hyvinvointialueen järjestämisvastuulla olevissa kohteissa palvelutuotannon toimivaltainen viranhaltija. Valtion tuella rahoitettujen asuntojen tarjoaminen yleisölle sekä asukasvalinta ja vuokranmääritys katsotaan julkiseksi hallintotehtäväksi. Tehtävä ei kuitenkaan sisällä merkittävää julkisen vallan käyttöä, joten voidaan antaa myös muulle kuin viranomaiselle.
Asukasvalintojen valvonnasta vastaa tilakeskuksen erityisasuntojen vuokrauksen tehtäväalue. Valvontaa suorittaa vuokrauspäällikköpäällikkö.
Asukasvalinnat valvotaan jälkikäteen. Uudiskohteissa valvonta suoritetaan etukäteisvalvontana. Valintoja ei pääsääntöisesti lähetetä etukäteen hyväksyttäväksi.
Asukasvalinnan tekijä ilmoittaa asukkaaksi valittujen tiedot vuokrauspäällikölle kuukausittain. Asunnon vaihtajien tiedot tulee myös ilmoittaa. Asukasvalintailmoituksesta tulee selvitä vähintään seuraavat tiedot:
- hakijan, puolison ja muiden yli 18-vuotiaiden nimet ja syntymäajat
- hakijaruokakunnan koko (18 vuotta täyttäneet/alle 18-vuotiaat)
- asunnon osoite, huoneistotyyppi ja koko
- vuokrasopimuksen alkamispäivä
- ruokakunnan bruttotulot/kk
- ruokakunnan nettovarallisuus yhteensä
- asunnon tarpeen syy.
Ilmoituksen tekemiseen voi käyttää tarkoitusta varten laadittavaa lomaketta. Ilmoituksesta tulee käydä ilmi vuokratalon omistaja sekä ilmoituksen tekijän yhteystiedot. Ilmoituksen tekijän tulee vakuuttaa tiedot oikeiksi.
Kiinteistönomistajan tulee varautua pyydettäessä esittämään vuokra-asuntoihin valittujen ja jonossa olevien hakijoiden hakemusasiakirjat sekä antamaan muita laissa ilmeneviä selvityksiä asunnoista ja hakijoista. ARA:n nimeämät uudet yhteisöt toimittavat ensimmäisen ARA-vuokra-asuntokohteensa asukasvalinnat etukäteen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyväksyttäväksi. Muiltakin yhteisöiltä voidaan uusien vuokra-asuntojen ensimmäiset asukasvalinnat pyytää etukäteen Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hyväksyttäväksi.
Mikäli Vantaan ja Keravan hyvinvointialue havaitsee, ettei vuokratalon omistaja noudata säännöksiä ja ohjeita tai noudattaa niitä puutteellisesti, voidaan valvontaa tehostaa muuttamalla se määräajaksi tai toistaiseksi etukäteisvalvonnaksi. Virheellisestä menettelystä huomautetaan omistajaa. Mikäli myöhemmin havaitaan, ettei omistaja edelleenkään noudata säännöksiä, ilmoitetaan asiasta ARA:lle.
Omistaja on vastuussa asukasvalinnan oikeellisuudesta siinäkin tapauksessa, että se on annettu jonkin muun yhteisön tehtäväksi.
Pistokokein tehtävä valvonta
Vuokrauspäällikkö voi pyytää harkintansa mukaan nähtäväkseen vuokra-asuntoihin valittujen ja muiden vuokra-asuntoa hakeneiden hakemukset liitteineen arava- ja korkotukilainoitettujen vuokratalojen omistajilta. Tarkastukset voivat tapahtua myös omistajien tiloissa.
Etukäteisvalvontaa tehdään asukasvalinnan yhteydessä, jolloin ennen asukkaaksi valitsemista tarkastetaan asiakkaan tulot ja varallisuus. Selvitetään asunnon hakijoiden etukäteisjärjestys. Varallisuusrajan ylittyessä ja ellei vapaarahoitteista kohdetta ole tarjolla, haetaan poikkeuslupaa. Poikkeusluvan myöntää ARA:n ohjeiden ja rajoitusten mukaan vuokrauspäällikkö.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti keskustelun jälkeen.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.