Aluehallitus, kokous 26.9.2023

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 234 Valtuustoaloite koskien jälkihuolto-oikeuden säilyttämistä

VAKEDno-2023-36

Perustelut

Asian valmistelija: hallintosihteeri Petra Åhlgren

Aluevaltuuston kokouksessa 11.9.2023 § 105 jätettiin Vihreän valtuustoryhmän ja Svenska folkpartiets fullmäktigegrupp valtuustoaloite "Aluevaltuustoaloite jälkihuolto-oikeuden säilyttämiseksi". Valtuustoaloitteen on allekirjoittanut 34 aluevaltuutettua. Valtuustoaloite kuului seuraavasti:

"Valtuustoaloite lastensuojelun jälkihuollon ikärajan säilyttämiseksi 25:ssä ikävuodessa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella.

Jälkihuollolla tarkoitetaan sijaishuollon tai pitkän avohuollon sijoituksen päättymisen jälkeen tarjottavaa kokonaisvaltaista tukea lapselle tai nuorelle. Jälkihuollon tarkoituksena on tukea lapsen kotiutumista sijaishuollosta tai auttaa aikuistuvaa nuorta saavuttamaan riittävät valmiudet itsenäisen elämän aloittamiselle. 

Uuden hallitusohjelman pohjalta lastensuojelun jälkihuollon ikärajaa ollaan laskemassa 25:stä 23:een ikävuoteen. Tämä on ongelmallista muun muassa siksi, että jälkihuollon ikäraja nostettiin 25:een ikävuoteen vasta edellisellä hallituskaudella eikä sen toivotuista vaikutuksista ole vielä kunnollista näyttöä. Vanhimmat jälkihuollossa olevat täyttävät tänä vuonna 24 vuotta, eli lain muuttuessa ei ehditä nähdä mikä todellinen vaikutus ikärajan nostolla olisi ollut eikä siis voida arvioida muutoksen seurauksia. Jälkihuollon asiakkaat ovat erityisen haavoittuvassa asemassa olevia nuoria. Kun nuori itsenäistyy sijaishuollosta, tuen tarve on usein edelleen suuri. Juuri tällaisissa muutos- ja siirtymätilanteissa riittävän tuen varmistaminen on erityisen tärkeää. Hyvin toteutettu jälkihuolto on lastensuojelun ja sijaishuollon vaikuttavuuden keskeinen edellytys.

Jälkihuolto työskentelee vain niiden nuorten kanssa, jotka todella tarvitsevat ja ottavat apua vastaan eikä kaikkien asiakkuus kestä 25 vuotiaaksi. Jälkihuollon tukitoimet rakennetaan aina lapsen tai nuoren yksilöllisen tarpeen mukaan ja suunnitelmallisesti yhteistyössä viranomaisten kanssa. Lainsäädännön poukkoilu aiheuttaa lisää epävarmuutta jo valmiiksi haastavassa asemassa olevien nuorten elämään. Ikärajan laskemisella haettu säästö on erittäin vaatimaton, etenkin suhteutettuna pidemmän aikavälin vaikutuksiin. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen jälkihuollon yksikössä on keskitetty mm. nuorten aikuisten vanhemmuuden tukemiseen sillä jälkihuollon asiakkaat saavat lapsia keskimäärin muuta väestöä nuorempina, yhteistyöhön sijaishuollon kanssa ja rikoksilla oireilevien nuorten kanssa tehtävään monialaiseen yhteistyöhön. Nämä ovat toimenpiteitä, joilla on mahdollista saavuttaa sekä taloudellista että inhimillistä hyötyä, ehkäisemällä mm. syrjäytymistä, ylisukupolvista huono-osaisuutta sekä lastensuojelun tarvetta. Jatkuvat muutokset hidastavat kuitenkin jälkihuollon pitkäjänteisen työn suunnittelua sekä sisällön ja laadun kehittämistä ja arvioimista. Esitämme, että Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, mahdollisesta lainmuutoksesta huolimatta, säilyttää lastensuojelun jälkihuollon ikärajan 25:ssä ikävuodessa ja jatkaa sosiaalityön järjestämistä vuonna 2020 voimaan tulleen lain mukaisesti."

Ehdotus

Aluehallitus päättää merkitä valtuustoaloitteen tiedoksi ja lähettää sen edelleen aikuissosiaalityön ja vammaisten palvelujen toimialajohtajan valmisteltavaksi 11.3.2024 mennessä.

Päätös

Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti ilman keskustelua.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.