Aluehallitus, kokous 26.3.2024

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 56 Markkinaoikeuden päätös 15.3.2024 koskien Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen menettelyä henkilöstöhallinnon tukipalvelujen hankinnassa

VAKEDno-2023-2079

Perustelut

Asian valmistelija: hallintojohtaja Riikka Liljeroos

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on saapunut markkinaoikeuden päätös 15.3.2024 koskien Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen menettelyä henkilöstöhallinnon tukipalvelujen hankinnassa. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on 23.5.2023 tehnyt markkinaoikeudelle esityksen seuraamusten määräämiseksi hankinta-asiassa.

Aluehallitus on kokouksessaan 14.12.2022 § 271 päättänyt:

  • hankkia Sarastia Oy:ltä 7.12.2022 saadun tarjouksen perusteella henkilöstöhallinnon tukipalveluja kokonaispalveluna siten, että käyttöönoton kustannukset optioineen ovat yhteensä 1 775 292,08 € (alv 0 %) ja jatkuvien palveluiden kustannukset neljälle (4) vuodelle optioineen ovat yhteensä 7 231 233,60 € (alv 0 %);
  • hankkia Sarastia Oy:ltä 7.12.2022 saadun tarjouksen perusteella optioina Lupakäsittely-, Työhyvinvointi-, Perehdytys- ja Palautteet-toiminnallisuudet;
  • hankkia Sarastia Oy:ltä 29.8.2022 päivätyn tarjouksen mukaan Epassi-henkilöstöetujen ratkaisun käytön ja sen pääkäyttäjän tukipalvelun 9 622,80 € (alv 0 %) ja jatkuvien palvelujen kustannus neljälle (4) vuodelle on arviolta yhteensä 347 200,00 € (alv 0 %);
  • todeta, että hankinnan kokonaiskustannukset ovat neljälle (4) vuodelle 9 363 348,48 € (alv 0 %);
  • todeta, että muilta osin 7.12.2022 saadussa tarjouksessa mainituista optioista hyvinvointialue päättää erikseen;
  • kartoittaa henkilöstöhallinnon palveluiden soveltuva tarjonta vuosien 2023–2024 aikana, ja tämän perusteella linjata palveluiden hankinnan jatkosta;
  • todeta, että sitova sopimus ei synny vielä hankintapäätöksen tiedoksi antamisella, vaan vasta myöhemmin tehtävällä erillisellä kirjallisella sopimuksella, joka on määräaikaisena voimassa allekirjoitusta seuraavan kalenterivuoden loppuun saakka ja sen voimassaolo jatkuu automaattisesti kalenterivuosi kerrallaan, ellei jompikumpi sopijapuoli irtisano sopimusta kirjallisesti viimeistään kalenterivuotta edeltävän maaliskuun loppuun mennessä; sekä
  • delegoida,​ että päätösvalta allekirjoittaa hankintasopimus on hyvinvointialueen hallintovalmistelujohtajalla.

 

Markkinaoikeus on päätöksellään 15.3.2024 määrännyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ja Sarastia Oy:n välillä 20.1.2023 allekirjoitetut Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallituksen 14.12.2022 tekemään päätökseen § 271 perustuvat henkilöstöhallinon tukipalveluja koskevat sopimukset päättymään 12 kuukauden kuluttua markkinaoikeuden päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Lisäksi markkinaoikeus on määrännyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen maksamaan valtiolle seuraamusmaksuna 1.000 euroa, ja hylännyt Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vaatimuksen oikeudenkäyntikulujensa korvaamisesta. Markkinaoikeuden päätös on liitteenä.

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 165 §:n mukaan markkinaoikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Kuitenkin päätökseen, jolla markkinaoikeus on määrännyt hankintayksikön maksamaan valtiolle seuraamusmaksun, saa hakea muutosta valituslupaa pyytämättä valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 168 §:n 1 momentin nojalla markkinaoikeuden päätöstä on valituksesta huolimatta noudatettava, jollei korkein hallinto-oikeus toisin määrää. Markkinaoikeuden päätös hyvitysmaksun, tehottomuusseuraamuksen, seuraamusmaksun ja sopimuskauden lyhentämisen määräämisestä voidaan kuitenkin panna täytäntöön vasta, kun päätös on lainvoimainen.

Tarkoitus on tässä aluehallituksen kokouksessa harkita, hakeeko Vantaan ja Keravan hyvinvointialue markkinaoikeuden päätökseen muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Koska markkinaoikeus on päätöksellään 15.3.2024 määrännyt hyvinvointialueelle seuraamusmaksun, on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella mahdollisuus hakea päätökseen muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta valituslupaa pyytämättä. Hyvinvointialueesta annetun lain 43 §:n mukaan aluehallituksen tulee valvoa hyvinvointialueen etua ja, jollei hallintosäännössä toisin määrätä, edustaa hyvinvointialuetta ja käyttää sen puhevaltaa. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaa.

Ehdotus

Aluehallitus päättää kokouksessaan, hakeeko Vantaan ja Keravan hyvinvointialue muutosta markkinaoikeuden päätökseen 15.3.2024 valittamalla päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Muutettu päätösehdotus:

Aluehallitus päättää:

  1. että asian yhteiskunnallisen merkittävyyden johdosta ja hankintalain vallitsevan laintulkinnan selkeyttämiseksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialue päättää viedä markkinaoikeuden päätöksen 15.3.2024 ylemmän oikeusasteen eli korkeimman hallinto-oikeuden arvioitavaksi. Hyvinvointialuejohtaja valtuutetaan valmistelemaan hyvinvointialueen valitus korkeimmalle hallinto-oikeudelle sekä muut mahdolliset valitukseen liittyvät asiakirjat;
  2. todeta, että henkilöstöhallinnon tukipalvelujen kilpailutuksen valmistelua jatketaan.

Päätös

Aluehallitus päätti:

  1. että asian yhteiskunnallisen merkittävyyden johdosta ja hankintalain vallitsevan laintulkinnan selkeyttämiseksi Vantaan ja Keravan hyvinvointialue päättää viedä markkinaoikeuden päätöksen 15.3.2024 ylemmän oikeusasteen eli korkeimman hallinto-oikeuden arvioitavaksi. Hyvinvointialuejohtaja valtuutetaan valmistelemaan hyvinvointialueen valitus korkeimmalle hallinto-oikeudelle sekä muut mahdolliset valitukseen liittyvät asiakirjat;
  2. todeta, että henkilöstöhallinnon tukipalvelujen kilpailutuksen valmistelua jatketaan.

 

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.

Kokouskäsittely

Päätettyään asiasta käydyn keskustelun aluehallituksen puheenjohtaja totesi, että Teemu Purojärvi oli tehnyt muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeavan muutosesityksen, joka kuului seuraavasti: "Aluehallitus päättää, ettei se valita Markkinaoikeuden päätöksestä vaan aloittaa välittömästi päätöksen mukaiset toimenpiteet nykyisen sopimuksen irtisanomiseksi, huomioiden toiminnan turvaaminen, ja uuden kilpailutuksen käynnistämiseksi." Tanja Aidanjuuri kannatti Teemu Purojärven muutosesitystä.

Koska oli tehty muutetusta pohjaehdotuksesta poikkeava kannatettu muutosesitys, totesi aluehallituksen puheenjohtaja tarpeen äänestää asiassa. Puheenjohtaja ehdotti äänestyksen suorittamista sähköisellä äänestysjärjestelmällä, minkä aluehallitus hyväksyi äänestystavaksi.

JAA merkitsi muutetun pohjaehdotuksen kannattamista ja EI Teemu Purojärven muutosesityksen kannattamista. JAA äänesti 14 aluehallituksen jäsentä (Marja Ahava, Sami Kanerva, Maarit Raja-Aho, Olga Gilbert, Jukka Hako, Eva Tawasoli, Jari Sainio, Pirkko Letto, Antero Eerola, Terhi Enjala, Riitta Särkelä, Marjo Vacker, Lauri Kaira, Markku Pyykkölä) ja EI äänesti 2 aluehallituksen jäsentä (Tanja Aidanjuuri, Teemu Purojärvi), joten aluehallitus hyväksyi muutetun pohjaehdotuksen äänin 14-2.