Områdesstyrelsen, möte 07-06-2022

Protokollet är granskat

§ 105 Beredning av budgeten för år 2023 och ekonomiplanen för åren 2023–2025 – lägespresentation

VAKEDno-2022-226

Beskrivning

Beredare av ärendet: ekonomiberedningsdirektör Hanna Heinikainen

Finansieringen av välfärdsområdena år 2023 grundar sig på statens finansiering och på de klient- och användaravgifter som välfärdsområdena uppbär. Statens finansieringsandel bildas av ett medelvärde av social- och hälsovårdssektorns och räddningsväsendets nettokostnader som kommunerna meddelat i bokslutet 2021 och budgeten 2022. 

Statens nyaste finansieringskalkyl har inkommit 6.5.2022 och den är preliminär. Kalkylen omfattar finansieringen för år 2023. Finansministeriet gör regelbundet justeringar i kalkylerna[LR1]. Finansministeriet gör de slutliga preciseringarna i nivån på finansieringen för år 2023 i augusti 2022. Korrigeringarna som bottnar i bokslutet år 2022 görs i finansieringen för år 2024. Utvecklingen av välfärdsområdenas finansiering från och med 2023 och framåt beskrivs med hjälp av kalkyler för utgiftstrycket då det gäller finansieringen, i vilka korrigeringar i finansieringen år 2024 eller områdenas behov av tilläggsfinansiering inte ännu har beaktats. Eventuella kommande ändringar i uppgifterna har inte heller beaktats. På lång sikt förväntas uppdaterade kalkyler för finansieringen finnas till hands senare under år 2022.  

Finansministeriet publicerade en kalkyl 6.5.2022 enligt vilken statens nettofinansiering till Vanda och Kervo välfärdsområde år 2023 uppgår till cirka 945 miljoner euro. De totala intäkterna för Vanda och Kervo välfärdsområde år 2022 uppskattas till cirka 55 miljoner euro. I detta ingår klientavgifterna. Enligt den information vi nu har skulle det finnas cirka en miljard euro (1 000 miljoner euro) att använda för att täcka välfärdsområdets totala kostnader.

Med anslaget täcks verksamhetskostnaderna för tjänsteproduktionens driftsekonomi, för de tjänster som övergår till välfärdsområdet från städerna, som tidigare producerat dessa centralt. Ytterligare täcks kostnader för anskaffning och upprätthållande av IKT-system samt poster som inte omfattas av driftsekonomin, som till exempel finansieringskostnader. Statens finansiering av välfärdsområdena omfattar inte separat investeringsfinansiering.

Uppskattningen av behovet av anslag i Vanda och Kervo välfärdsområdes budget 2023 har inletts som ett samarbete mellan sektorerna för social- och hälsovård i Vanda och Kervo, Räddningsverket och Vanda och Kervo välfärdsområde. Då behovet av anslag bedöms har man beaktat prognosen för verksamhetskostnaderna år 2022, beredskapen för en ökning av behovet av service år 2023, ändringar som lagstiftningen kräver, skyldigheter i anknytning till välfärdsområdets administrativa och datatekniska lösningar och HUS-sammanslutningens bedömning av medlemsavgifternas andel år 2023. Bedömningen innehåller inte ännu effekter av löneförhöjningar som grundar sig på löneharmonisering och arbetskollektivavtalens förhandlingsresultat.

Enligt en preliminär kalkyl ser det ut som att budgeten uppvisar ett underskott.  Välfärdsområdets ekonomiplan bör formuleras så att den är i balans eller uppvisar ett överskott senast i slutet av följande år efter det andra budgetåret. I samband med den fortsatta beredningen av budgeten tas budgetens strategiska tyngdpunkter och nödvändiga prioriteringar för att garantera verksamheten och förverkliga välfärdsområdenas lagstadgade skyldigheter till diskussion.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar anteckna beredningsläget för budgeten och ekonomiplanen 2023–2025 för kännedom och föreslår för välfärdsområdesfullmäktige att fullmäktige antecknar beredningsläget för budgeten och ekonomiplanen för 2023–2025 för kännedom.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt utan diskussion.

Mer information om beslutet ger välfärdsområdets förändringsledare Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.