Beskrivning
Ärendets beredare: välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, sektordirektör för koncerntjänsterna Mikko Hokkanen, chef för IT-administrationen Kimi Korvanen, chef för juridiska tjänster och tjänster som stöd för beslutsfattande Jenna Laurikkala, jurist Tiia Tuovinen
Vanda och Kervo välfärdsområdesfullmäktige har genom sitt beslut 12.12.2023 § 125 Godkännandet av Budgeten 2024 och ekonomiplanen 2024–2026 befullmäktigat välfärdsområdesstyrelsen att i januari-mars 2024 bedöma behovet av tilläggsfinansiering enligt 11 § i lagen om finansiering av välfärdsområden samt att enligt prövning ansöka om tilläggsfinansiering för Vanda och Kervo välfärdsområde.
Vanda och Kervo välfärdsområde ansöker om tilläggsfinansiering i enlighet med 11 § i lagen om finansiering av välfärdsområden (617/2022, nedan finansieringslagen). Med stöd av 1 mom. i paragrafen i fråga har ett enskilt välfärdsområde rätt att utöver den kalkylerade finansieringen få tilläggsfinansiering av staten till det belopp som behövs för att trygga tillräckliga social- och hälsovårdstjänster enligt 19 § 3 mom. i grundlagen samt räddningsväsendets tjänster som är kopplade till de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 7, 15 och 20 § i grundlagen, om finansieringsnivån annars skulle äventyra tryggandet av tillräckliga tjänster.
Vanda och Kervo välfärdsområde har inlett sin verksamhet med ett kraftigt underskott. Underskottet i välfärdsområdets bokslut för 2023 var 104 miljoner euro. Budgeten för 2024 har utifrån en realistisk ekonomisk prognos också gjorts upp med ett underskott på cirka 100 miljoner euro. Dessa underskott har uppstått på grund av behovet inom Vanda och Kervo välfärdsområde att ordna tillräckliga social- och hälsovårdstjänster för invånarna i området. Betydande orsaker till uppkomsten av underskotten har varit att finansieringen på ett bristfälligt sätt har överförts till de lagstadgade uppgifterna samt en mycket knapphändig dimensionering av verksamheten och ekonomin inom social- och hälsovårdstjänsterna i Vanda och Kervo samt räddningsväsendets tjänster (Bilaga 1).
Vanda och Kervo välfärdsområde skulle inte ha kunnat producera tillräckliga tjänster i enlighet med grundlagen eller överhuvudtaget tjänster enligt innehållslagarna för invånarna i Vanda och Kervo om det inte hade varit möjligt att ekonomin visar ett underskott. Den bristfälligt och knappt överförda basfinansieringen till Vanda och Kervo välfärdsområde försvårar direkt välfärdsområdets möjligheter att erbjuda sina invånare tjänster som anses tillräckliga (Bilaga 2). Den otillräckliga finansieringen av välfärdsområdet leder redan nu till användning av kortfristiga lån och därigenom till att den finansiella situationen försämras ytterligare.
Utöver de överförda kostnaderna behandlar välfärdsområdenas finansieringsmodell i synnerhet invånarna i Vanda och Kervo välfärdsområde orättvist och beaktar inte deras servicebehov. Vanda och Kervo välfärdsområde har låtit professor Teemu Malmi (Aalto-universitetet) göra en utredning om bestämningsfaktorerna för finansieringen av socialvården och deras inverkan på fördelningen av pengar mellan välfärdsområdena (Bilaga 3). Av utredningen framgår att den nuvarande finansieringsmodellen som grundar sig på diagnosuppgifter inte på ett lyckat sätt beskriver det faktiska servicebehovet inom socialvården. Den årliga finansieringen av Vanda och Kervo välfärdsområde är permanent cirka 60–85 miljoner euro mindre än den borde vara utifrån det faktiska servicebehovet. En rättvisare fördelning av pengarna mellan välfärdsområdena skulle garantera jämlikare tjänster för alla.
Vanda och Kervo välfärdsområdesfullmäktige har vid sitt sammanträde 29.4.2024 § 22 godkänt reformprogrammet för välfärdsområdet med vilket man strävar efter att permanent sänka utgiftsnivån med 72 miljoner euro före utgången av 2026 och att uppnå besparingar på cirka 300 miljoner euro före 2030. Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden ska välfärdsområdena ändå täcka underskotten redan före utgången av 2026. Detta är också ett villkor för genomförandet av investeringar som är nödvändiga med tanke på välfärdsområdets tjänster.
För att Vanda och Kervo välfärdsområde ska kunna täcka underskotten från de första åren inom den tid som lagen kräver, ska välfärdsområdet utöver det redan godkända reformprogrammet utarbeta och genomföra årliga besparingar på 80 miljoner euro 2025 och 2026. Genomförandet av dessa besparingar skulle ändå vara förödande för invånarna i Vanda och Kervo i en situation där välfärdsområdet redan har utmaningar med att klara av de uppgifter som det ansvarar för att ordna med den befintliga finansieringen (Bilaga 5). Om välfärdsområdet inleder dessa nedskärningsåtgärder, skulle välfärdsområdet bryta mot flera innehållslagar, inte klara av sin uppgift att ordna tjänster och inte heller kunna garantera sina invånare tillräckliga tjänster enligt grundlagen (Bilaga 4). På grund av den separata lösningen i Nyland borde välfärdsområdet rikta sina besparingar uttryckligen till den basservice som det ansvarar för, eftersom det är omöjligt för ett enskilt välfärdsområde att garantera besparingar från den specialiserade sjukvården.
Vanda och Kervo välfärdsområde har rätt – och skyldighet – att ansöka om tilläggsfinansiering
Vanda och Kervo välfärdsområde känner till utmaningarna på riksnivå då det gäller finansieringen av välfärdsområdenas verksamhet. Laglighetsprincipen i 2 § 3 mom. i grundlagen styr dock den offentliga verksamheten så att lagen noggrant ska iakttas i all offentlig verksamhet. Välfärdsområdet har en skyldighet att lyfta fram problem i anknytning till finansieringen även på grund av externt tryck. Budgetbegränsningen ska inte kunna begränsa tillgången till lagstadgade tjänster och välfärdsområdets tjänsteinnehavare har tjänsteplikt att trygga de lagstadgade tjänsterna (Bilaga 4). Detta innebär att välfärdsområdet inte har någon faktisk möjlighet att försumma sina lagstadgade skyldigheter på grund av knappa resurser. Invånarna i Vanda och Kervo välfärdsområde har rätt att lita på att välfärdsområdet kan garantera den tillräckliga basservice som de har rätt till så att medborgarnas ställning är jämlik också mellan olika områden (Bilaga 6).
Vanda och Kervo välfärdsområde ansöker med denna tilläggsansökan från staten enligt 11 § om tilläggsfinansiering i finansieringslagen om tilläggsfinansiering på 74 miljoner euro 2024 och 74 miljoner euro 2025 för att trygga en tillräcklig basservice. Utan tilläggsfinansiering äventyras välfärdsområdets finansiella ställning och det är omöjligt för välfärdsområdet att klara av alla sina lagstadgade skyldigheter, så att jämlika och tillräckliga tjänster garanteras för invånarna i välfärdsområdet enligt innehållslagen.
Ansökan om tilläggsfinansiering består av detta beslutsförslag (ansökan om tilläggsfinansiering) och dess bilagor (Bilaga 1–6).
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- godkänna ansökan om tilläggsfinansiering jämte bilagor och enligt 11 § i finansieringslagen för tryggande av tillräcklig basservice ansöka om 74 miljoner euro som tilläggsfinansiering för 2024 och 74 miljoner euro för 2025; samt
- lämna in ansökan om tilläggsfinansiering jämte bilagor till Statsrådet för behandling.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade att:
- ansökan om tilläggsfinansiering består av detta beslutsförslag (ansökan om tilläggsfinansiering) och dess bilagor (Bilaga 1–6);
- godkänna ansökan om tilläggsfinansiering jämte bilagor och enligt 11 § i finansieringslagen för tryggande av tillräcklig basservice ansöka om 74 miljoner euro som tilläggsfinansiering för 2024 och 74 miljoner euro för 2025, samt
- lämna in ansökan om tilläggsfinansiering jämte bilagor till Statsrådet för behandling.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.
--------------------------------------------
Teknisk korrigering: redigerad "Statsrådet" så att det börjar med en liten bokstav.