Beskrivning
Ärendets beredare: ekonomidirektör Hanna Heinikainen
Enligt 76 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde godkänner välfärdsområdesstyrelsen anvisningarna för uppgörande av budgeten. För Vanda och Kervo välfärdsområde har utarbetats en anvisning för uppgörandet av budgeten för budget- och ekonomiplanåren 2025–2027. Syftet med anvisningen är att sammanställa det centrala innehållet i de dokument som styr verksamheten i ett dokument, särskilt med tanke på finansieringen och budgetberedningen, samt att ge allmänna anvisningar för beredningen. Anvisningen innehåller dessutom en tidtabell för uppgörandet av budgeten.
Anvisningen fastställer innehållet i budgeten och ekonomiplanen till den del man känner till det när anvisningen utarbetas. Anvisningen för uppgörande av budget och ekonomiplan har utarbetats utifrån de uppgifter som man känner till om välfärdsområdets ekonomi och verksamhet vid den tidpunkt då anvisningen för uppgörandet av budgeten publiceras.
Bakgrund
Ansvaret för att ordna social- och hälsovården samt räddningsväsendet överfördes till välfärdsområdena från och med 1.1.2023. Välfärdsområdet är ett offentligrättsligt samfund som har självstyrelse inom sitt område (Lagen om välfärdsområden 611/2021, nedan lagen om välfärdsområden). Finansieringsmodellen för välfärdsområdena grundar sig i regel på statlig finansiering och delvis på klient- och bruksavgifter. Välfärdsområdena har med stöd av självstyrelsen rätt att självständigt besluta om allokeringen av finansieringen med allmän täckning för skötseln av sina uppgifter.
Principerna för upprättande av budget och ekonomiplan i välfärdsområdet
Enligt 115 § i lagen om välfärdsområden (611/2021) ska välfärdsområdesfullmäktige före utgången av varje år godkänna en budget för välfärdsområdet för det följande kalenderåret. Budgeten ska innehålla en investeringsplan och en ekonomiplan för tre eller flera år. Budgetåret är ekonomiplanens första år. Budgeten ska iakttas i välfärdsområdets verksamhet och ekonomiförvaltning.
I budgeten inkluderas de anslag och beräknade inkomster som uppgifterna och målen för verksamheten förutsätter. Dessutom visar budgeten hur finansieringsbehovet ska täckas. Finansieringsbehovet får inte täckas med långfristiga lån. Välfärdsområdets budget och ekonomiplan ska innehålla en driftsekonomi- och resultaträkningsdel samt en investerings- och finansieringsdel.
Enligt lagen om välfärdsområden godkänns i ekonomiplanen de mål för verksamheten och ekonomin som förverkligar välfärdsområdesstrategin. Ekonomiplanen ska göras upp så att den är i balans eller uppvisar överskott senast vid utgången av det andra året efter budgetåret. Underskottet i balansräkningen ska täckas inom två år från ingången av året efter det då bokslutet fastställdes.
Enligt 24 § i lagen om ordnande av social- och hälsovård (612/2021) förhandlar social- och hälsovårdsministeriet årligen separat med varje välfärdsområde om genomförandet av de uppgifter inom social- och hälsovården som omfattas av välfärdsområdets organiseringsansvar. Finansministeriet deltar i förhandlingarna. Under förhandlingarna behandlas bland annat bedömningen och prognostiseringen av behovet och omfattningen av tjänster och andra åtgärder, social- och hälsovårdens produktivitet och kostnadseffektivitet samt utvecklingen av välfärdsområdets kostnader och finansieringens tillräcklighet.
Behandling av budgetförslaget
Välfärdsområdesfullmäktige ska före utgången av varje år godkänna välfärdsområdets budget för det följande året samt ekonomiplanen för tre eller flera år. Välfärdsområdesfullmäktige ger rekommendationer om budgetberedningen på sina ekonomi- och strategiseminarier under våren och hösten.
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade vid sitt sammanträde 13.6.2023 170 § att tillsätta en delegation för budget- och ekonomiplanering för den återstående fullmäktigeperioden 2023–2025. Delegationen för budget- och ekonomiplanering har till uppgift att svara för budgetförhandlingarna i enlighet med den tidtabell som fastställs i anvisningen för uppgörande av budgeten som godkänts av välfärdsområdesstyrelsen.
Välfärdsområdesdirektörens budgetförslag publiceras för välfärdsområdesfullmäktige och medierna 22.10.2024, varefter fullmäktigegrupperna inleder behandlingen av budgetförslaget. Välfärdsområdets fullmäktigeledamöter och fullmäktigegrupper har möjlighet att ställa skriftliga frågor och begära utredningar som gäller budgeten och som välfärdsområdet ger svar på. Därefter kan välfärdsområdets fullmäktigegrupper lägga fram ändringsförslag gällande välfärdsområdesdirektörens budgetförslag.
Alla ändringsförslag skickas till fullmäktigegrupperna för bedömning före budgetförhandlingarna, kompletterade med ett eventuellt förslag från föredraganden. Syftet med utvärderingen är att de förslag som fått klart understöd kan godkännas direkt som en del av budgetförslaget, medan de ändringsförslag som inte fått understöd kan utelämnas från förhandlingarna och att förhandlingarna omfattar de ändringsförslag som återstår. Gränsen för direkt understöd eller förkastande är 55 % eller mer av de ändringsförslag som fått understöd eller som föreslås förkastas. De återstående ändringsförslagen läggs fram för behandling vid budget- och ekonomiplanförhandlingarna 19.11.2024.
Välfärdsområdesstyrelsen behandlar budgetförslaget 2025 och ekonomiplanen för 2025–2027 för Vanda och Kervo välfärdsområde på sitt sammanträde 26.11.2024, varefter avsikten är att ärendet ska behandlas av välfärdsområdesfullmäktige 9.12.2024.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:
- godkänna den bifogade anvisningen för uppgörande av budgeten;
- befullmäktiga ekonomidirektören att precisera och komplettera anvisningarna för uppgörande av budgeten under 2024 till behövliga delar.
Beslut
Beslutsförslaget godkändes enhälligt.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.