Perustelut
Asian valmistelija: talousjohtaja Hanna Heinikainen
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 76 §:n mukaan aluehallitus hyväksyy talousarvion laadintaohjeet. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle on laadittu talousarvion laadintaohje koskien talousarvio ja -suunnitelmavuosia 2025–2027. Ohjeen tarkoituksena on toimintaa ohjaavien asiakirjojen keskeisten sisältöjen kokoaminen yhteen dokumenttiin erityisesti rahoituksen ja talousarviovalmistelun näkökulmasta sekä ohjeistaa valmistelua yleisellä tasolla. Ohje sisältää lisäksi talousarvion laadinta-aikataulun.
Laadintaohje määrittelee talousarvion ja -suunnitelman sisällön siltä osin kuin se on tiedossa ohjeen laatimisen ajankohtana. Talousarvion ja -suunnitelman laadintaohje on tehty niiden tietojen pohjalta, joita hyvinvointialueen taloutta ja toimintaa koskien on talousarvion laadintaohjeen julkaisemisen ajankohtana tiedossa.
Taustaa
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyi hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialue on julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto (Laki hyvinvointialueesta 611/2021, myöhemmin hyvinvointialuelaki). Hyvinvointialueiden rahoitusmalli perustuu pääsääntöisesti valtion rahoitukseen ja osittain asiakas- ja käyttömaksuihin. Hyvinvointialueilla on itsehallinnon nojalla oikeus päättää itsenäisesti yleiskatteellisen rahoituksen kohdentamisesta tehtäviensä hoitamiseen.
Talousarvion ja -suunnitelman laadinnan periaatteet hyvinvointialueella
Hyvinvointialueesta annetun lain 115 §:n (611/2021, hyvinvointialuelaki) mukaan aluevaltuuston on kunkin vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä hyvinvointialueelle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio, joka sisältää investointisuunnitelman sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi. Hyvinvointialueen toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Talousarvioon sisällytetään tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot. Lisäksi siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Rahoitustarvetta ei saa kattaa pitkäaikaisella lainalla. Hyvinvointialueen talousarvion ja taloussuunnitelman tulee sisältää käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Hyvinvointialuelain mukaan taloussuunnitelmassa hyväksytään hyvinvointialueen hyvinvointialuestrategiaa toteuttavat toiminnan ja talouden tavoitteet. Taloussuunnitelma on laadittava siten, että se on tasapainossa tai ylijäämäinen viimeistään toisen talousarviovuotta seuraavan vuoden päättyessä. Taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään kahden vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021) 24 §:n mukaisesti sosiaali- ja terveysministeriö neuvottelee erikseen kunkin hyvinvointialueen kanssa vuosittain hyvinvointialueen järjestämisvastuuseen kuuluvien sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien toteuttamisesta. Valtiovarainministeriö osallistuu neuvotteluihin. Neuvotteluissa käsitellään muun muassa palvelujen ja muiden toimenpiteiden tarpeen ja määrän arviointia ja ennakointia, sosiaali- ja terveydenhuollon tuottavuutta ja kustannusvaikuttavuutta sekä hyvinvointialueen kustannusten kehitystä ja rahoituksen riittävyyttä.
Talousarvioesityksen käsittely
Aluevaltuuston on hyväksyttävä kunkin vuoden loppuun mennessä hyvinvointialueen talousarvio seuraavalle vuodelle sekä taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi. Aluevaltuusto antaa evästyksiä talousarviovalmisteluun kevään ja syksyn talous- ja strategiaseminaareissaan.
Aluehallitus päätti kokouksessaan 13.6.2023 170 § talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan asettamisesta jäljellä olevalle valtuustokaudelle 2023–2025. Talousarvio- ja -suunnitelmaneuvottelukunnan tehtävänä on vastata talousarvioneuvotteluista aluehallituksen hyväksymässä talousarvion laadintaohjeessa määritellyn aikataulutuksen mukaisesti.
Hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitys julkaistaan aluevaltuustolle ja tiedotusvälineille 22.10.2024, minkä jälkeen käynnistyy aluevaltuustoryhmien talousarvioesityksen käsittely. Aluevaltuutetuilla ja aluevaltuustoryhmillä on mahdollisuus tehdä talousarviota koskevia kirjallisia kysymyksiä ja selvityspyyntöjä, joihin hyvinvointialue antaa vastaukset. Tämän jälkeen aluevaltuustoryhmät voivat tehdä muutosesityksiä hyvinvointialuejohtajan talousarvioesitykseen.
Kaikki muutosesitykset toimitetaan aluevaltuustoryhmien arvioitavaksi ennen talousarvioneuvottelua täydennettynä mahdollisella esittelijän ehdotuksella. Arvioinnin tarkoituksena on, että selkeän kannatuksen saaneet esitykset voidaan hyväksyä suoraan osaksi talousarvioesitystä, ilman kannatusta jääneet muutosesitykset voidaan jättää pois neuvottelusta, ja neuvottelu kohdistuu jäljelle jääviin muutosesityksiin. Suoran kannatuksen tai hylkäyksen raja on 55 % tai sitä enemmän kannatusta tai vastustusta saaneet muutosesitykset. Jäljelle jäävät muutosesitykset tuodaan käsiteltäväksi talousarvio- ja taloussuunnitelmaneuvotteluun 19.11.2024.
Aluehallitus käsittelee Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen talousarvioesityksen 2025 ja taloussuunnitelman 2025–2027 kokouksessaan 26.11.2024, minkä jälkeen asian on tarkoitus edetä aluevaltuuston 9.12.2024 käsiteltäväksi.
Päätös
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Lisätietoa päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.