Områdesstyrelsen, möte 14-05-2024

Protokollet är granskat

§ 91 Delårsöversikt för Vanda och Kervo välfärdsområde för tiden 1.1–31.3.2024

VAKEDno-2024-2147

Beskrivning

Ärendets beredare: ekonomidirektör Hanna Heinikainen och strategichef Marianne Juosila

Enligt 76 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde följer välfärdsområdesstyrelsen upp utfallet av budgeten på det sätt som beslutats i samband med godkännandet av budgeten. I budgeten konstateras att situationen inom verksamheten och ekonomin rapporteras till välfärdsområdesstyrelsen och välfärdsområdesfullmäktige i delårsöversikterna och budgetårets situation rapporteras i bokslutet och verksamhetsberättelsen. Årets första delårsöversikt baserar sig för ekonomins och verksamhetens del på situationen 31.3.2024.

Budgetutfallet

Bindningsnivåerna för Vanda och Kervo välfärdsområdes driftsekonomi är välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård och specialiserad sjukvård, för vilka den bindande posten är verksamhetsbidraget. För resultaträkningsdelens del är bindningsnivån årsbidraget.

Utgifterna i budgeten för Vanda och Kervo välfärdsområde för 2024 beräknas uppgå till 1 277,2 miljoner euro och inkomsterna till 112,1 miljoner euro. Verksamhetsbidraget enligt budgeten blir därmed - 1 165,1 miljoner euro. Välfärdsområdets driftsekonomiutgifter beräknas bli 2,5 miljoner euro och verksamhetsinkomsterna 8,7 miljoner euro lägre än budgeterat, varför verksamhetsbidraget torde vara 6,2 miljoner euro sämre än budgeterat.

Välfärdsområdets årsbidrag omfattar förutom inkomster och utgifter inom driftsekonomin även statens finansieringsposter samt ränteutgifter och -inkomster. Årsbidraget ( -104,0 miljoner euro) och räkenskapsperiodens resultat efter avskrivningarna (- 105,9 miljoner euro ) förutspås bli 5,5 milj. euro sämre än budgeterat.

Specialiserad sjukvård

Utgiftsanslaget i budgeten för den specialiserade sjukvården 2024 omfattar utgifterna för HUS-serviceavtalet, akutvården, giftinformationscentralen, specialiseringsundervisningen för tandläkare, läkarhelikopterverksamheten samt hälsocentraljouren.

Välfärdsområdet har 14.5.2024 föreslagit för välfärdsområdesstyrelsen och föreslår vidare för välfärdsområdesfullmäktige för beslut 10.6.2024 att anslaget för hälsocentraljouren (10,2 miljoner euro) överförs till anslaget för verksamhetsområdet för hälso- och sjukvårdstjänster, i vilket utgifterna enligt serviceklassificeringen ska antecknas. I den första delårsöversikten ingår anslaget för hälsocentraljouren redan i bindningsnivån välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård.

Inom HUS budgetram genomförs i slutet av året ett utjämningsförfarande där välfärdsområdena och Helsingfors stad jämnar ut faktureringen i enlighet med den relativa användningen av tjänsterna.

Utifrån det första kvartalet 2024 ser det ut som om den relativa serviceanvändningen i Vanda och Kervo välfärdsområde är cirka 1,8 % högre än i HUS-området i genomsnitt. Om resultatet är motsvarande under hela året, innebär detta att budgeten på 6,7 miljoner euro överskrids då man jämför HUS-sammanslutningens budgetram med andelen för Vanda och Kervo välfärdsområde.

I välfärdsområdets budget har man förberett sig på ett större servicebehov och en större fakturering inom den specialiserade sjukvården än vad som ingår i HUS budget, som godkänts av HUS-sammanslutningens stämma. För HUS del uppskattas inköpen av kundtjänster i slutet av året vara 362,2 miljoner euro, dvs. 2,0 miljoner euro mindre än budgeten. Prognosen för HUS fakturering grundar sig på en bedömning av den relativa användningen av tjänster mellan områdena och omfattar därmed aspekter av osäkerhet.

För hela årets prognos skapar behandlingen av HUS-sammanslutningens eventuella över- eller underskott i välfärdsområdets ekonomi osäkerhet, antingen genom att öka kostnaderna (underskott) eller minska dem (överskott).

Välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård

Utgifterna för välfärdsområdet utan specialiserad sjukvård beräknas bli 0,4 miljoner euro lägre än budgeterat och inkomsterna 8,7 miljoner euro lägre än budgeterat.

Avvikelser per sektor

·       Inom sektorn för tjänster för barn, unga och familjer hotar utgifterna överskridas med 1,2 miljoner euro, vilket huvudsakligen beror på användningen av hyrd personal.

·       Inom sektorn för vuxensocialarbete och funktionshinderservice beräknas inkomsterna bli 4,0 miljoner euro lägre än budgeterat och utgifterna 2,6 miljoner euro högre än budgeterat. I fråga om inkomsterna ligger statens kalkylerade flyktingersättningar 4 miljoner euro under budgeten på grund av ändringen i lagstiftningen 9/2023, som styrde största delen av ersättningarna till kommunerna. När det gäller utgifterna finns det ett överskridningstryck då det gäller tjänster som tillhandahålls rehabiliteringsklienter inom mentalvården och boendeservice och institutionsvård för personer med funktionsnedsättning.

·       Inom sektorn för äldreservice beräknas inkomsterna underskrida budgeten med 0,5 miljoner euro och utgifterna överskrida budgeten med 0,8 miljoner euro, vilket  huvudsakligen beror på att hyrd arbetskraft anlitas.

·       Inom sektorn för hälso- och sjukvårdstjänster beräknas verksamhetsintäkterna underskrida budgeten med 4,2 miljoner euro. Underskridningen beror huvudsakligen på att klientavgiftstaket torde minska sektorns intäkter från avgifter i slutet av året. Sektorns utgiftsanslag förutspås överskrida budgeten med 0,9 miljoner euro på grund av hyrd personal. 

·       Budgetutgifterna för sektorn för koncerntjänster beräknas underskridas med 3,8 miljoner euro. I anslaget för resurscentret för personalenheten vid koncerntjänsterna har man budgeterat de vakanser som behövs för nödvändiga vikariat inom sektorernas serviceproduktion (ca 100 vakanser). På grund av utmaningarna i tillgången på personal underskrids anslaget i fråga inom koncerntjänsterna. Inom sektorernas serviceproduktion har man på motsvarande sätt varit tvungen att hyra vikarierande arbetskraft, vilket ser ut att leda till att sektorernas utgifter hotar överskridas.

·       Budgeten för Mellersta Nylands räddningsverk beräknas förverkligas som planerat.

Serviceproduktionen i Vanda och Kervo välfärdsområde

Personalsituationen och serviceförmågan har utvecklats positivt. Även om personalsituationen fortfarande är svår bland annat i fråga om tillgången till socialarbetare, har man kunnat rekrytera till exempel läkare och vårdpersonal som egen personal. Tillgången till service har förbättrats avsevärt bland annat inom serviceboende med heldygnsomsorg och familjerådgivningstjänster och antalet dagar med fördröjd förflyttning inom den specialiserade sjukvården har minskat till nästan noll. Den egenteammodell som beretts för hälsostationerna börjar användas på alla hälsostationer i början av maj.

Utifrån det första kvartalet bedöms största delen (14/17) av de bindande målen i budgeten för 2024 förverkligas fullständigt i enlighet med de uppställda målen. Målen att minska antalet brådskande placeringar bland unga, förbättra tillgången till mentalvårds-, rusmedels- och missbrukartjänster för barn och unga samt att snabbare få tid till hälsostationerna torde inte helt uppnå de målnivåer som ställdes upp i samband med godkännandet av budgeten. I välfärdsområdet fortsätter det långsiktiga arbetet för att uppnå målen enligt riktlinjerna i välfärdsområdesstrategin och för att förbättra tjänsternas kostnadseffektivitet.

Beslutsförslag

Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att:

  1. anteckna delårsöversikten för Vanda och Kervo välfärdsområde 1/2024 för kännedom;
  2. föreslå för välfärdsområdesfullmäktige att välfärdsområdesfullmäktige beslutar anteckna delårsöversikten för Vanda och Kervo välfärdsområde 1/2024 för kännedom.

Beslut

Beslutsförslaget godkändes enhälligt.

Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vakehyva.fi.