Aluehallitus, kokous 5.10.2022

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 188 Lausunto hallituksen esitysluonnokseen hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta

VAKEDno-2022-447

Perustelut

Asian valmistelija: Talousvalmistelujohtaja Hanna Heinikainen

Valtiovarainministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain muuttamisesta. Lausunnon antamisen määräaika päättyy 12.10.2022. Hallituksen esityksessä rahoituslakiin (617/2021) ehdotetaan säädettäväksi uudesta rahoituksen määräytymistekijästä, yliopistosairaalalisästä, jolla otettaisiin huomioon yliopistosairaala-alueiden muita hyvinvointialueita korkeampia kustannuksia.

Yliopistosairaalalisän perusteella määräytyvä laskennallinen rahoitus ehdotetaan otettavaksi huomioon hyvinvointialuekohtaisissa siirtymätasauksissa vuodesta 2024 lukien. Yliopistosairaalalisän tasoksi ehdotetaan 1,1–1,8 prosenttia sosiaali- ja terveydenhuollon rahoituksesta, mikä on vuoden 2022 tasossa 230 miljoonasta eurosta 370 miljoonaan euroon koko maan tasolla. Esitysluonnoksen vaikutusarviot on laadittu 300 miljoonan euron tasolla (noin 1,45 %). Rahoitus ehdotetaan vähennettäväksi sosiaali- ja terveydenhuollon asukasperusteisen rahoituksen osuudesta.

Vuoden 2023 osalta yliopistollisista sairaaloista aiheutuvat korkeammat kustannukset sisältyvät kunnilta siirtyvään koko maan tason rahoitukseen. Esitysluonnoksen mukaan ilman erillistä määräytymistekijää rahoitus ei kohdentuisi jatkossa nykytilaa vastaavasti yliopistollista sairaalaa ylläpitäville hyvinvointialueille.  Edelleen esityksen mukaisesti, Yliopistosairaalalisän tason olisi vastattava mahdollisimman hyvin nykyistä kuntien kustannuksiin sisältyvää rahoitusosuutta, koska muutoin joko yliopistollista sairaalaa ylläpitävät alueet tai muut hyvinvointialueet joutuvat kattamaan uudessa rahoitusmallissa korkeammat kustannukset palvelujen rahoituksesta. Kustannuksia otetaan huomioon yleiskatteellisessa rahoituksessa ainoastaan siltä osin, kun niitä ei saada katetuksi muutoin (palvelulaskutus, koulutuksen ja tutkimuksen erillisrahoitus, yhteistyöalueiden sopimukset).

Rahoituksen kohdentamiseksi hyvinvointialueiden välillä on lausuntokierroksella arvioitavana kolme eri mallia, joissa kaikissa asukasperusteisesti määräytyvää rahoitusta vähennettäisiin 55 euroa per asukas kaikilla hyvinvointialueilla ja kohdennettaisiin yliopistollista sairaalatoimintaa ylläpitäville hyvinvointialueille. Rahoitusta voitaisiin kohdentaa joko oman hyvinvointialueen alueen väestö perusteella, yhteistoiminta-alueen väestön perusteella tai edellisten perusteella 50/50.

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen osalta asetusluonnokset vaihtoehtomallit muuttaisivat rahoitusta seuraavasti:

Vaihto-ehto
(1000e)                                 

YO-lisä                     

Vaikutus asukas-perusteiseen rahoitukseen    

Netto-vaikutus rahoitukseen

       

a)

24,4

-15,0

+ 9,4

b)

19,3

-15,0

+ 4,3

c)

21,9

-15,0

+ 6,9

Vaihtoehdossa b ja c Uudenmaan osalta tarvittaisiin erityissääntelyä. HUS-yhteistyöalueella rahoituksen määrä laskettaisiin koko yhteistyöalueen asukasmäärän perusteella (sis. Päijät-Häme, Kymenlaakso ja Etelä-Karjala). Rahoitus kohdennettaisiin HUS-yhtymään kuuluville hyvinvointialueille ja Helsingin kaupungille niiden asukasmäärien mukaisessa suhteessa.

Lisäksi ehdotetaan samalla siirtymätasauslisän porrastusta muutettavan siten, että hyvinvointialueen rahoitukseen lisätään laskennallisten ja toteutuneiden kustannusten erotus kokonaan vuonna 2023. Sote-ministeriryhmän ehdotuksen mukaisesti siirtymätasauslisää määriteltäessä tästä erotuksesta vähennettäisiin siirtymäkauden aikana asukasta kohden 

  1. enintään 10 euroa vuonna 2024 
  2. enintään 20 euroa vuonna 2025 
  3. enintään 30 euroa vuonna 2026 
  4. enintään 40 euroa vuonna 2027 ja 
  5. enintään 50 euroa vuodesta 2028. 
     

Siirtymätasauslisän porrastamisesta huolimatta suunnitellut siirtymätasaukset hyvinvointialueen rahoitusta vähentävinä vaikeuttavat toiminnan järjestämistä hyvinvointialueella, jossa toimii yliopistosairaala.

Esitys Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen lausunnoksi kyseessä olevaan Valtiovarainministeriön lausuntopyyntöön on tämän liitteenä.  Luonnos hallituksen esitykseksi ja siihen 13.9.2022 tehdyt päivitykset ovat oheismateriaalina.

Ehdotus

Aluehallitus päättää hyväksyä liitteenä olevan lausunnon valtiovarainministeriön lausuntopyyntöön luonnoksesta hallituksen esitykseksi hyvinvointialueiden rahoituksesta annetun lain (611/2021) muuttamisesta.

Päätös

Aluehallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi. Aluehallitus tulee pitämään ylimääräisen kokouksen ennen lausunnon antamisen määräajan päättymistä.

Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.

 

Kokouskäsittely

Paula Lehmuskallio saapui kokoukseen asian käsittelyn aikana klo 18.30.