Perustelut
Asian valmistelija: HR-valmistelujohtaja Anne Sivula ja HR-päällikkö Virpi Kolehmainen
Vaativissa johtamistehtävissä on yleistä käyttää osana palvelussuhteen ehtoja autoedun mahdollisuutta. Autoetu mahdollistaa paremman ja sujuvamman liikkuvuuden toimipisteiden välillä. Autoedun tarjoaminen edesauttaa hallinnollisten käsittelyjen, matkalaskujen ja muiden sisäisten kululaskujen käsittelyn vähentämistä silloin, kun vaihtoehtona autoedulle on viranhaltijan oman auton tai taksin käyttäminen ja siitä tehtävät matka- ja kululaskut. Tehdessään työssä liikkumisen vaivattomaksi autoedun voidaan myös nähdä parantavan edellytyksiä yhteistyölle hyvinvointialueella. Lisäksi autoetu arkea helpottavana ratkaisuna parantaa johtotehtävien houkuttelevuutta. Autoetu on siten keino parantaa työnantajan veto- ja pitovoimaa.
Ympäristölliset ja kestävän kehityksen periaatteet eivät kuitenkaan puolla autoedun käyttämistä yleisenä työ- tai virkasuhde-etuna. Niiden virka- tai työtehtävien piiriä, joihin voidaan liittää autoetu, on syytä rajata sekä asemalähtöisesti että tarveharkintaisesti. Ympäristölliset näkökohdat tulee huomioida autoetuauton valinnassa; vain täyssähköauto tai hybridiauto tulisi kyseeseen, millä voidaan myös ohjata hyvinvointialueen johtavien viranhaltijoiden työssä liikkumisen ympäristövaikutuksia.
Vapaa autoetu on kyseessä verotuksessa noudatettavia luontaisetuja koskevien Verohallituksen laskentaperusteiden mukaan silloin, jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa työnantajan vastatessa käyttökustannuksista. Autoedun arvo vahvistetaan auton rekisteriotteeseen merkityn käyttöönottovuoden perusteella eri ikäryhmissä.
Hyvinvointialueella hyvinvointijohtajan valintapäätöksen yhteydessä aluevaltuusto päätti kokouksessaan 19.4.2022 § 43, että hyvinvointialuejohtajalle tulee palkan lisäksi puhelinetu sekä autoetu. Muille johtaville viranhaltijoille autoedun verotusarvo tämän esityksen mukaan sisällytetään henkilön kokonaispalkkaan, vähentäen rahana maksettavan palkan osuutta. Autoetu tarkoittaa käytännössä sitä, että edunsaaja saa osan kokonaispalkastaan autoetuna, mikä ei vaikuta edunsaajan kokonaispalkan suuruuteen, mutta pienentää edunsaajalle maksettavaa rahapalkkaa.
Vaativissa johtamistehtävissä (esimerkiksi hyvinvointialuejohtaja, toimialajohtajat, johtava ylilääkäri, palvelualue- ja asiantuntijajohtajat) toimiville viranhaltijoille voitaisiin myöntää vapaa autoetu. Viranhaltijalla ei kuitenkaan olisi velvollisuutta ottaa autoetua vastaan, vaan siitä sovitaan erikseen palvelussuhteen ehtoja määriteltäessä.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen hallintosäännön 44 §:n mukaan mikäli toimivallasta henkilöstöasioissa ei ole säädetty laissa eikä määrätty hallintosäännössä, toimivalta on aluehallituksella. Asiasta päättäminen kuuluu em. määräyksen nojalla aluehallituksen toimivaltaan. Edelleen hallintosäännön 165 §:n mukaan toimielin ja viranhaltija voivat päättää sille hallintosäännöllä määrätyn toimivallan siirtämisestä alaiselleen viranomaiselle, ottaen huomioon toimivallan siirtämistä sekä hallinnollisen pakon käyttämistä koskevat rajoitukset. Se, jolle toimivaltaa on edelleen siirretty, ei voi enää siirtää toimivaltaa edelleen. Toimivallan siirtämispäätöksistä on pidettävä ajan tasalla olevaa luetteloa. Luettelo annetaan aluevaltuustolle tiedoksi vuosittain.
Ehdotus
Aluehallitus päättää delegoida hyvinvointialuejohtajalle autoedun myöntämistä koskevan päätösvallan vaativissa ja ylimmissä johtamistehtävissä toimiville viranhaltijoille sekä linjata hyvinvointialueen autoetuperiaatteet seuraavasti:
- vaativissa ja ylimmissä johtamistehtävissä toimiville viranhaltijoille voidaan myöntää vapaa autoetu silloin, kun virkatehtävien hoitamisen arvioidaan edellyttävän mahdollisuutta sujuvaan liikkumiseen koko hyvinvointialueella. Autoetu on tehtäväsidonnainen eli tiettyyn tehtävään myönnetty autoetumahdollisuus on voimassa viranhaltijan vaihtumisesta riippumatta;
- autoetu annetaan hyvinvointialuejohtajaa lukuun ottamatta osana kokonaispalkkaa, jolloin autoedun verotusarvo vähentää rahana maksettavaa kokonaispalkkaa;
- autoedun myöntämisessä ja autoetuautojen valintaa rajoittaen huomioidaan ympäristölliset näkökohdat, jotka määritellään hyvinvointialuejohtajan päättämissä tarkemmissa ohjeissa ja
- hyvinvointialuejohtaja antaa erikseen tarkemmat ohjeet tämän päätöksen täytäntöönpanosta, autoedun antamisesta ja autoedun ehdoista.
Päätös
Aluehallitus päätti keskustelun jälkeen delegoida hyvinvointialuejohtajalle autoedun myöntämistä koskevan päätösvallan vaativissa ja ylimmissä johtamistehtävissä toimiville viranhaltijoille sekä linjata hyvinvointialueen autoetuperiaatteet seuraavasti:
- vaativissa ja ylimmissä johtamistehtävissä toimiville viranhaltijoille voidaan myöntää vapaa autoetu silloin, kun virkatehtävien hoitamisen arvioidaan edellyttävän mahdollisuutta sujuvaan liikkumiseen koko hyvinvointialueella. Autoetu on tehtäväsidonnainen eli tiettyyn tehtävään myönnetty autoetumahdollisuus on voimassa viranhaltijan vaihtumisesta riippumatta;
- autoetu annetaan hyvinvointialuejohtajaa lukuun ottamatta osana kokonaispalkkaa, jolloin autoedun verotusarvo vähentää rahana maksettavaa kokonaispalkkaa;
- autoedun myöntämisessä ja autoetuautojen valintaa rajoittaen huomioidaan ympäristölliset näkökohdat, jotka määritellään hyvinvointialuejohtajan päättämissä tarkemmissa ohjeissa ja
- hyvinvointialuejohtaja antaa erikseen tarkemmat ohjeet tämän päätöksen täytäntöönpanosta, autoedun antamisesta ja autoedun ehdoista.
Lisätietoja päätöksestä antaa hyvinvointialuejohtaja Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
----------------------------
Päätöksenteon jälkeen Antero Eerola jätti päätökseen eriävän mielipiteen. Eriävän mielipiteen kirjalliset perustelut: "Mielestäni nykyisessä tilanteessa Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ei ole syytä myöntää johtaville virkamiehille uusia autoetuja.
Päätöskohdan perustelut ovat erittäin ongelmallisia, osin jopa paikkansa pitämättömiä. Perusteluosiossa väitetään, että ”vaativissa johtamistehtävissä on yleistä käyttää osana palvelussuhteen ehtoja autoedun mahdollisuutta”.
Julkisen sektorin suhteen tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä esimerkiksi valtiolla autoetuja käytetään palkanosana erittäin vähän. Valtion ylimmistä virkamiehistä vain muutamalla on autoetu. Tällöin puhutaan esimerkiksi Suomen pankin ja Kelan pääjohtajista. Kunnissa ja uusilla hyvinvointialueilla autoetuja on käytössä jonkin verran. Yksityisellä sektorilla niitä käytetään enemmän.
Vantaa ja Keravan hyvinvointialueen johtajien palkitsemisessa vertailukohdan pitää kuitenkin olla julkinen sektori.
Päätösesityksen perusteluosassa mainitaan myös, että ”autoedun tarjoaminen edesauttaa hallinnollisten käsittelyjen, matkalaskujen ja muiden sisäisten kululaskujen käsittelyn vähentämistä silloin, kun vaihtoehtona autoedulle on viranhaltijan oman auton tai taksin käyttäminen ja siitä tehtävät matka- ja kululaskut”.
Perusteet eivät kestä lähempää tarkastelua. Julkinen liikenne toimii Vantaan ja Keravan kaupunkien alueella hyvin. Mikäli tarvetta on autolla liikkumiseen, hallinnollinen työ ja kululaskujen käsittely voidaan pitää kurissa vaikkapa taksikortilla. Sellainen on esimerkiksi kansanedustajien käytössä.
Lisäksi hyvinvointialueelle siirtyy Vantaan ja Keravan kaupungeilta useita satoja ajoneuvoja, runsaasti myös pieniä henkilöautoja. Niistä voitaisiin esimerkiksi koota pooli, josta johtajat voisivat varata autoja työtehtäviin liittyvien asioiden hoitamiseksi.
Myös perustelu, jonka mukaan ”tehdessään työssä liikkumisen vaivattomaksi autoedun voidaan myös nähdä parantavan edellytyksiä yhteistyölle hyvinvointialueella”, vaikuttaa hätäisesti keksityltä.
Edelleen perusteissa väitetään, että autoetu on ”keino parantaa työnantajan veto- ja pitovoimaa”. Hyvinvointialue on jo palkannut keskeiset toimialajohtajat. Heille ei käsittääkseni ole luvattu autoetua.
Koko sosiaali- ja terveydenhoidon alalla on suuria veto- ja pitovoimaan liittyviä ongelmia. Ne koskevat kuitenkin ennen muuta hoitohenkilökunnan – ei ylimpien johtajien – saatavuutta. Hoitajapulan taustalla ovat alan liian pienet palkat ja liian kuormittavaksi käyneet työolot. Näiden olosuhteiden muuttaminen vaatii toimenpiteitä myös hyvinvointialueelta.
Tämän vuoden keväällä ja kesällä työntekijöiden vetovoimaan on ilmaantunut myös uusi uhka. Kysymys on palkanmaksujärjestelmään tai oikeammin sen käyttöön liittyvistä ongelmista, joiden takia työnantaja ei ole aina kyennyt maksamaan - pian hyvinvointialueelle siirtyvien - työntekijöiden palkkoja ajoissa ja oikean suuruisina.
Tilanteeseen on saatu ratkaisuja. Tämä ei kuitenkaan poista niitä hankalia, osin jopa kohtuuttomia tilanteita, joihin moni työntekijä on joutunut. Tämän vuoksi en pidä perusteltuna hyvinvointialueen johtajien uusia, julkiselle sektorille vieraita etuja."