Beskrivning
Beredare av ärendet: HR-beredningsdirektör Anne Sivula och HR-chef Virpi Kolehmainen
Det är vanligt i krävande chefsuppdrag att använda sig av möjligheten för bilförmån som en del av anställningsförhållandet. Bilförmån gör det möjligt att röra sig bättre och smidigare mellan verksamhetsställen. Erbjudande av bilförmån minskar för sin del administrativa hanteringar och hantering av resefakturor och övriga interna kostnadsräkningar i sådana fall då alternativet till bilförmånen är att tjänsteinnehavaren använder egen bil eller taxi och gör reseräkningar och omkostnadsfakturor. Det att bilförmånen gör rörligheten på jobbet behändigt kan anses förbättra samarbetsförutsättningar inom välfärdsområdet. Dessutom underlättas vardagen av en lösning som bilförmån, vilket ökar ledningsuppgifters attraktionskraft. Sålunda är bilförmånen ett sätt att förbättra arbetsgivarens förmåga att attrahera och hålla kvar personal.
Miljöprinciperna och principerna för hållbar utveckling talar dock inte för bilförmån som en allmän anställningsförmån för arbetstagare och tjänsteinnehavare. Det finns skäl att begränsa de tjänste- eller arbetsuppdrag som omfattas av bilförmånen, både på basis av ställning och efter behovsprövning. I valet av bilförmån ska beaktas miljöperspektiv; endast helt eldrivna bilar eller hybrider kommer i fråga. Detta kan också hjälpa beakta miljökonsekvenserna vad gäller rörligheten på jobbet för välfärdsområdets ledande tjänsteinnehavare.
Enligt Skatteförvaltningens grunder som ska iakttas vid beräkningen av naturaförmåner i samband med beskattningen handlar det om fri bilförmån då löntagaren eller hens familj använder arbetsgivarens person- eller paketbil för privatkörning och arbetsgivaren ansvarar för driftskostnaderna. Värdet på bilförmånen fastställs på basis av det år då bilen togs i bruk enligt registerutdraget i olika åldersgrupper.
I samband med valet av välfärdsområdesdirektör beslöt välfärdsområdesfullmäktige vid sitt sammanträde 19.4.2022 § 43 att välfärdsområdesdirektören utöver lönen innehar bil- och telefonförmån. För övriga ledande tjänsteinnehavare inkluderas bilförmånens beskattningsvärde i personens totallön enligt detta förslag. Detta minskar den del av lönen som betalas i pengar. I praktiken betyder bilförmån att förmånstagaren får en del av totallönen i form av bilförmån, vilket inte påverkar beloppet på totallönen, men minskar förmånstagares penninglön.
Tjänsteinnehavare i krävande chefsuppdrag (t.ex. välfärdsområdesdirektör, sektordirektörer, ledande överläkare, serviceområdeschef och sakkunnigchefer) kunde beviljas fri bilförmån. Tjänsteinnehavaren skulle dock inte vara skyldig att ta emot bilförmånen, utan det ska förhandlas om vid fastställande av villkoren i anställningsförhållandet.
Enligt 44 § i förvaltningsstadgan för Vanda och Kervo välfärdsområde, till den del befogenheterna i personalfrågor inte regleras i lag eller i förvaltningsstadgan är det välfärdsområdesstyrelsen som har befogenheter att besluta om personalfrågor. Enligt den aktuella bestämmelsen åligger det välfärdsområdesfullmäktige att besluta om frågan. Enligt 165§ i förvaltningsstadgan kan organet och tjänsteinnehavaren besluta om att vidaredelegera beslutanderätt som den fått i förvaltningsstadgan till en underlydande myndighet, med beaktande av begränsningar som gäller delegering och utövning av administrativt tvång. Beslutanderätt som delegerats på detta sätt får inte delegeras vidare. En uppdaterad förteckning ska göras över beslut om delegering av befogenhet. Förteckningen framläggs årligen välfärdsområdesfullmäktige för kännedom.
Beslutsförslag
Välfärdsområdesstyrelsen beslutar att delegera till välfärdsområdesdirektören beslutanderätten om beviljande av bilförmån för tjänsteinnehavare i krävande och högre chefsuppdrag samt att dra välfärdsområdets riktlinjer för bilförmån på följande sätt:
- tjänsteinnehavare i krävande och högre chefsuppgifter kan beviljas fri bilförmån då det bedöms att skötandet av tjänsteuppgifterna förutsätter möjlighet att röra sig smidigt på hela välfärdsområdet. Bilförmånen är uppdragspecifik, det vill säga att möjlighet till bilförmån som beviljats är i kraft oavsett om tjänsteinnehavaren byts.
- till alla utom välfärdsområdesdirektören ges bilförmånen som en del av totallönen, då bilförmånens beskattningsvärde minskar den del av totallönen som betalas i pengar,
- i beviljande av bilförmån och i val av bilförmånbil beaktas på ett begränsande sätt miljösynpunkter som fastställs i de närmare anvisningarna som välfärdsområdesdirektören beslutar om och
- välfärdsområdesdirektören ger separat närmare anvisningar om verkställigheten av detta beslut samt om beviljande av och villkor för bilförmån.
Beslut
Välfärdsområdesstyrelsen beslutade efter diskussionen att delegera till välfärdsområdesdirektören beslutanderätten om beviljande av bilförmån för tjänsteinnehavare i krävande och högre chefsuppdrag samt att dra välfärdsområdets riktlinjer för bilförmån på följande sätt:
- tjänsteinnehavare i krävande och högre chefsuppgifter kan beviljas fri bilförmån då det bedöms att skötandet av tjänsteuppgifterna förutsätter möjlighet att röra sig smidigt på hela välfärdsområdet. Bilförmånen är uppdragspecifik, det vill säga att möjlighet till bilförmån som beviljats är i kraft oavsett om tjänsteinnehavaren byts.
- till alla utom välfärdsområdesdirektören ges bilförmånen som en del av totallönen, då bilförmånens beskattningsvärde minskar den del av totallönen som betalas i pengar,
- i beviljande av bilförmån och i val av bilförmånbil beaktas på ett begränsande sätt miljösynpunkter som fastställs i de närmare anvisningarna som välfärdsområdesdirektören beslutar om och
- välfärdsområdesdirektören ger separat närmare anvisningar om verkställigheten av detta beslut samt om beviljande av och villkor för bilförmån.
Mer information om beslutet ges av välfärdsområdesdirektör Timo Aronkytö, timo.aronkyto@vantaa.fi.
----------------------------
Efter beslutet lämnade Antero Eerola in till beslutet en avvikande åsikt. Skriftliga motiveringar för den avvikande åsikten:
"Jag anser att det i nuläget inte finns skäl för Vanda och Kervo välfärdsområde att bevilja ledande tjänsteinnehavare nya bilförmån.
Motiveringarna i beslutspunkten är väldigt problematiska, i vissa delar till och med felaktiga. I motiveringsdelen hävdas att ”det är vanligt i krävande chefsuppdrag att använda sig av möjligheten för bilförmån som en del av anställningsförhållandet”.
Detta stämmer dock inte vad angår offentliga sektorn, eftersom till exempel staten använder bilförmånen som en del av lönen väldigt lite. Endast några av statens högre tjänsteinnehavare har bilförmån. Då talas om till exempel om chefdirektör för Finlands Bank och FPA:s generaldirektör. Kommuner och de nya välfärdsområdena använder bilförmån i viss mån. Det är mycket vanligare inom den privata sektorn.
Belöningen av välfärdsområdets direktörer ska dock jämföras med den offentliga sektorn.
I motiveringsdelen hävdas också att ”erbjudande av bilförmån minskar för sin del administrativa hanteringar och hantering av resefakturor och övriga interna kostnadsräkningar i sådana fall då alternativet till bilförmånen är att tjänsteinnehavaren använder egen bil eller taxi och gör reseräkningar och omkostnadsfakturor”.
Motiveringarna håller inte för närmare granskning. Kollektivtrafiken inom Vanda och Kervo städer fungerar bra. Om det finns behov för bil, kan t.ex. taxikort användas för att hålla det administrativa arbetet och hantering av kostnadsräkningar under kontroll. Till exempel riksdagsledamöter använder dessa.
Dessutom överförs från Vanda och Kervo städer till välfärdsområdet flera hundra fordon, även en hel del små personbilar. De kunde användas för att exempelvis samla en pool från vilken direktörer kan reservera bilar för att sköta ärenden i anknytning till arbetsuppgifterna.
Även motiveringen ”det att bilförmånen gör rörligheten på jobbet behändigt kan anses förbättra samarbetsförutsättningar inom välfärdsområdet” verkar förhastad.
Motiveringarna hävdar även att ”sålunda är bilförmånen ett sätt att förbättra arbetsgivarens förmåga att attrahera och hålla kvar personal”. Välfärdsområdet har redan anställt de centrala sektordirektörerna. Om jag uppfattat rätt har de inte utlovats någon bilförmån.
Det finns stora problem i hela social- och hälsovårdsbranschen vad gäller förmågan att attrahera och hålla kvar personal. De gäller dock först och främst tillgången till vårdpersonalen, inte ledare i höga ställningar. Bristen på vårdpersonal bottnar framför allt i alltför låga löner inom branschen och alltför ansträngande arbetsförhållanden. För att ändra dessa förhållanden krävs även åtgärder av välfärdsområdet.
Ett nytt hot mot förmågan att attrahera arbetstagare dök upp under våren och sommaren. Det handlar om problem i anknytning till lönebetalningssystemet, eller närmare sagt dess bruk, varför arbetsgivaren inte alltid har kunnat betala de anställdas löner i tid och till rätt belopp – anställda som strax övergår till välfärdsområdet.
Man har hittat lösningar till situationen. Detta utesluter dock inte sådana svåra och delvis till och med oskäliga situationer som vållats många arbetstagare. Därför anser jag inte att det inte är motiverat att ge sådana nya förmåner till välfärdsområdets ledare som är ovanliga inom den offentliga sektorn."